Eilisillä 50-vuotisjuhlilla tuli taas todistettua, että laktoosi-intoleranssi on pään sisällä
Tein todella hyvä tarjottavat, joista ei nirsoinkaan voinut kieltäytyä. Tietysti sanoin, että laktoosintona joo kyllä. Vaikka käytin luomumaitoa, luomukermaa sekä -voita. Mitään ongelmia ei ollut kenelläkään.
Vielä tänään sain facebookissa valtavasti kiitosta tarjottavista.
Kommentit (191)
Stadin Friidu kirjoitti:
Olin kerran samanlaisissa juhlissa. Minulla alkoi vatsaoireita tulla nopeasti. Näin käy aina jos syön laktoosia. Kysyin illan emännältä, että valehteliko hän laktoosittomuudesta, jolloin hän hymyillen kertoi käyttäneensä pelkkää luomukermaa jne.
Painelin siitä sitten kylpyhuoneeseen ja väänsin hillittömät ripulit kylpyammeeseen ja pyyhin itseni kalliisiin pyyhkeisiin.
Kiitin emäntää ja poistuin.
Kuulemma oli juhlat loppuneet emännän raivaamiseen ja itkuun.
Isännänkin mielestä tein oikein.
Ihan oikein teit. Pisteet sulle.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monia ketkä eivät pysty käyttämään normi maitotuotteita mutta luomua kyllä.
Joten en ihmettele tätä sinun havaintoasi
PS olet AP täysi idiootti. Allergioita on erilaisia ja niiden reaktiot ovat erilaisia. Olisitko tehnyt saman "jekun" kananmuna allergiselle?
Tiedätkö edes mitä oireita allergisille tulee?
Minulla raskauden aikainen yliherkkyys laktoositon aiheuttaa veriulostetta ja jouduin sairaalaan.....
Mä en ymmärrä mitä se luomu tässä auttaa. Siinä on ihan normaalisti laktoosia. Sama määrä kuin tavismaidossa. Itsellenikin on vakuutettu että voin syödä luomua tai lidlin tavismaitotuotteita. Ne kun on ihmeellisesti jotenkin sopivia laktoosi-intolerantikolle. No, ei ole. Jos oikeesti on laktoosi-intolerantikko niin noi ei sovi, niissä kun on laktoosia. Eikä se muuksi muutu. Kun ei ole entsyymiä joka maitosokerin pilkkoisi niin oireita tulee. Samoin mua on kehoitettu kokeilemaan raakamaitoa. Siis hakemaan maitoni suoraan joltain maitotilalta. Tämä käsittelemätön maito kun kuulemma myös sopii laktoosivammaiselle. Ne puheet loppuu siihen kun kerron olleeni maitotilallisen tytär joka käytti koko lapsuutensa sitä käsittelemätönt tankkimaitoa ja silti sai oireita.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan maitohyllyn valikoiman perusteella voisi luulla, että suhdeluku olisi toisinpäin. Että intolerantikkoja olisi Suomessa 95 % ja terveitä 5 %.
Ovat siis äänekäs vähemmistö, jonka mukaan kakut ja muut tarjottavat pitäisi valmistaa.
Joo.. juuri ärsytti lähikaupassa, kun tarjolla oli vain laktoositonta smetanaa. Makuhan on sama, mutta laktoositon tuote on aina hieman kalliimpi kuin tavallinen.
Sama tämän gluteenittoman villityksen kanssa. Otin hyllystä keksejä ja kotona sitten söin pari. Ihmettelin mauttomuutta ja kumman "rapeaa" koostumusta. Seuraavana päivänä keksit sananmukaisesti hajosivat käsiin.
Sitten tutkin pakettia ja siellähän se oli alakulmassa pienellä präntättynä, että gluteenittomia.
Keliakia on oikea sairaus ja hyvä, että heille on tuotteita. Mutta voisiko olla vähän paremmin merkattu ja omissa lokeroissaan.
Stadin Friidu kirjoitti:
Olin kerran samanlaisissa juhlissa. Minulla alkoi vatsaoireita tulla nopeasti. Näin käy aina jos syön laktoosia. Kysyin illan emännältä, että valehteliko hän laktoosittomuudesta, jolloin hän hymyillen kertoi käyttäneensä pelkkää luomukermaa jne.
Painelin siitä sitten kylpyhuoneeseen ja väänsin hillittömät ripulit kylpyammeeseen ja pyyhin itseni kalliisiin pyyhkeisiin.
Joopa joo, keksi parempi tarina.
Ei kai kukaan ole väittänyt, ettei ole aitoa laktoosi-intoleranssia olemassakaan?
On, mutta suurin osa näistä intoleranssista raportoivista kuvittelevat asian tai ainakin kestävät maitoa kohtuullisissa määrin.
Tämä on täyttä lääketieteellistä faktaa.
Ensi kerralla hoikin sitten varata vessanne tunniksi. Mulla tulee laktoosista joka kerta 3-kertainen ripuli. Aina 3 kertaa peräkkäin jostain syystä. Ilmaa tietysti myös, joten roiskuu todella ne vikat kerrat vetistä kamaa ympäriinsä 😀 Haju on myös mielenkiintoinen. Olisi ihan oikein, että vieraat jäisivät ap:lle kylään kärsimään seuraukset tarjoiluista 😀
Vierailija kirjoitti:
Stadin Friidu kirjoitti:
Isännänkin mielestä tein oikein.Joopa joo, keksi parempi tarina.
Nyt suu suppuun. En ikinä valehtele. Olet töykeä ja varmaan tuo ällö Ap
Isäntäkin suuttui sinulle
Toivottavasti ap on trolli eikä oikeasti tuollainen moukka.
Näitä ääliöitähän kyllä riittää, tyyliin: "kaveri on muka allerginen aineelle x, piilotin sitä ruokaan eikä hän huomannut XD" tai "vege söi lihaa tyytyväisenä kun sanoin että se on soijaa".
Sitten kun kohdalle sattuukin joku jolla oireet ovat huonovointisuutta pahemmat niin onkin syyte pahoinpitelystä odottamassa.
Toisten terveydellä ei saa leikkiä vaikka on olevinaan niin yli-ihminen ja tietävinään kuka on leikisti allerginen ja kuka ei.
Vieraat olettavat saaneensa Ap:n tarjottavista ruokamyrkytyksen.
Ps. vatsakipua voi helpottaa ottamalla särkylääkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan ole väittänyt, ettei ole aitoa laktoosi-intoleranssia olemassakaan?
On, mutta suurin osa näistä intoleranssista raportoivista kuvittelevat asian tai ainakin kestävät maitoa kohtuullisissa määrin.
Tämä on täyttä lääketieteellistä faktaa.
Varmaan totta, mutta mistä ap tietää että kaikki hänen vieraansa ovat näitä, jotka kuvittelevat laktoosi-intoleranssinsa? Mitä jos joku kuitenkin on ihan aito laktoosi-intolerantikko ja sai ikävät vatsavaivat, kiitos ap:n valehtelemisen.
Jos laktoosittomien tuotteiden käyttö on ylivoimaista, niin sanoo sen. Ihan reilusti. Silloin laktoosivaivaiset ottaa pöydästä sitä mitä voivat tai ottavat itse riskin vatsaoireista. Ei niin että ap päättää valehtelullaan altistaa heidät vatsavaivoille.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin laktoosi-intolerantikoille sopii luomumaitotuotteet. Mutta silti todella typerästi tehty. Olen monet kerrat todistanut siskoni ripulointia ja mahakipua kai toisin nauttimisen jälkeen enkä todellakaan usko että nuo oireet olisivat jääneet pois jos vaan olisi valehdeltu että laktoositonta on.
Itsellä on geneettinen laktoosi-intoleranssi enkä saa syödä edes lääkkeitä jossa on vain hitunenkin laktoosia. Seuraukset eivät ole pelkästään vatsanväänteitä vaan olen kirjaimellisesti ihan sairas. Kalpea, väsynyt ja veto pois. Ihmeellistä että jotkut ihan tietoisesti haluaa kiusata läheisiään tuolla lailla. Jos et viitsi vaivautua laktoosi-intolerantikkojen takia niin älä sitten heitä edes kutsu ehkä sussa on muutakin ikävää eivätkä ole edes harmissaan kun ei tarvitse tulla.
HEMMETTI MITEN PISTÄÄ VIHAKSI AP:N KALTAISET IDIOOTIT.
PAUKUTAPA NYT PIENEEN PÄÄHÄSI, ETTÄ OIREIDEN ALKAMISEEN MENEE USEAMPI TUNTI! !!!!!!
OLET VITTUMAINEN EMÄNTÄ JA HUONO YSTÄVÄ.
Monikohan kiitteli juhlista vessassa vietetyn yön jälkeen ? Et kai jumalauta kuvittele, että ihmiset vastaisovat " Muuten oli kivaa mutta paskoin kotimatkalla housuun".
Eräs ex-ystävä syötti minulle aikoinaan lettuja normimaitoon, olimme mökillä ja minä valtasin sisävessan moneksi tunniksi , muut joutuivat ulkohuussiin tai metsään.
Lisäksi kiva lemu levisi vessasta viereiseen keittiöön! Luulin ensin syöneeni itse erhdyksessä jotain laktoosipitoista, kunnes ystävän mies tunnusti vaimonsa pikku pilan.
Oli ystävyys entinen sen jälkeen, vaikka tämä ääliö koittikin vielä puolustella että "siinähän oli vaan ihan vähän maitoo! "
Vierailija kirjoitti:
Testasepa seuraavaksi, onko pähkinäallergiakin vain pään sisällä. On keksitty juttu, jos kukaan ei vähintään mene anafylaksiaan.
ÄLÄ TESTAA!
Mieti millaiselle henkilölle annoit tämän neuvon.
Suomessa laktoosi-intoleranssi on paljon yleisempää kuin lännessä, johtuu itäisistä geeneistämme. Luulen, että ap on trolli, kuka voi a) olla noin typerä b) vielä leuhkia sillä. Itse en pysty edes lääkepilleriä ottamaan ilman laktaasientsyymipilleriä, jos siinä on laktoosia. Ja todellakin, oireet tulevat vasta useankin tunnin päästä, kutsujen emäntä ei niistä kuule. Jos ei ole varaa ostaa laktoositonta, älä pidä kutsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan maitohyllyn valikoiman perusteella voisi luulla, että suhdeluku olisi toisinpäin. Että intolerantikkoja olisi Suomessa 95 % ja terveitä 5 %.
Ovat siis äänekäs vähemmistö, jonka mukaan kakut ja muut tarjottavat pitäisi valmistaa.
Joo.. juuri ärsytti lähikaupassa, kun tarjolla oli vain laktoositonta smetanaa. Makuhan on sama, mutta laktoositon tuote on aina hieman kalliimpi kuin tavallinen.
Sama tämän gluteenittoman villityksen kanssa. Otin hyllystä keksejä ja kotona sitten söin pari. Ihmettelin mauttomuutta ja kumman "rapeaa" koostumusta. Seuraavana päivänä keksit sananmukaisesti hajosivat käsiin.
Sitten tutkin pakettia ja siellähän se oli alakulmassa pienellä präntättynä, että gluteenittomia.
Keliakia on oikea sairaus ja hyvä, että heille on tuotteita. Mutta voisiko olla vähän paremmin merkattu ja omissa lokeroissaan.
Minäkin olen ostanut vahingossa väärää smetanaa, muistaakseni se oli vain hylaa, ei laktoositonta. Harmitti, koska pakkaus oli todella samannäköinen kuin tavallinen smetana.
Nykyään merkitään tosi pienellä lightit, hylat sun muut erityisyydet. Oletetaan, että kaikkihan tietävät, että Eila ei ole vain tuotemerkki sinänsä vaan tarkoittaa jotakin. Mistä tuon voi tietää, jos ei ole asiaan perehtynyt? Pitäisi velvoittaa merkitsemään tuotteisiin tarpeeksi isolla nämä hylat, laktoosittomuudet ja kevyt-ominaisuudet. Vahingossa olen ostanut myös aspartamilla makeutettua vadelmakiisseliä, sekin sokerittomuus oli piilotettu tosi taitavasti ja tuote näytti silmään samalta kuin normaalikiisseli.
Ärsyttää myös se, että oikeasti joitakin tuotteita ei edes saa normaalina, vaan näistä laktoosittomuuksista ja kevyttuotteista on tullut uusi normaali. Esim. Polar-juustoa ei ole sitä rasvaista vaihtoehtoa välttämättä kaupoissa ollenkaan, mutta 10-15 % rasvaprosentilla kyllä löytyy aina. Sitten kun perään kyselee, niin väitetään, että kun nuo myy enemmän. Tietysti myy, kun sitä toista vaihtoehtoa ei edes ole niin ei se voi mitään myydäkään.
Minulla on keliakia ja yksien juhlien jälkeen alkoi lentää molemmista päistä (oireet alkoi vasta illalla, useampi tunti syömisen jälkeen). En tosiaan menny sanomaan emännälle asiasta, ajattelin että kyseessä on ollut vahinko... Ja vaikkei olisikaan niin ei kuulu tapoihin laitella viestejä vessasta että "kiitos juhlista, nyt lentää paska ja oksut"
Mulla on maitoallergia, vatsanväänteiden (ne ei onneksi ole järkyttävän pahoja, ikäviä kylläkin) saan seuraavana päivänä hirveän rakkulaisen ihottuman ja kun rakkulat puhkeavat, iho tulehtuu. Joskus jos on molemmat jalat ja kädet avohaavoilla, menee monta viikkoa erittäin kivuliaasti. En saa kunnolla käsiä enkä jalkoja koukkuun ja raajat ovat tulehduksesta kipeät. Sormien ja varpaiden nivelet turpoavat, kutian hirveästi. Allergialääke lievittää kutinaa, mutta tulehduksesta aiheutuva kipu ja elämän rajoittuneisuus harmittaa. Verenmyrkytysvaaran takia moni asia jää tuolloin tekemättä.
Siksipä en ikinä nykyään uskalla syödä juuri kenenkään luona. Kun kerran aloittajan kaltaisia ihmisiä on. Joskus joku sanoi, ettei ole koskaan kuullut, että maitoallergian olisi kukaan kuollut. Minä veikkaan, että joskus vanhana ja heikkona tuollainen tulehdus vie minut mennessään.
Vaikka se sun ruokas maistuis paskalle, niin kaikki kehuisivat sitä hyväksi.
Ruokaa kuuluu kehua kohteliaisuussyistä vaikka se oli kuinka kamalaa hyvänsä.