Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostan vanhemmilta salassa kääpiöhamsterin

Hamsuomistaja
04.11.2017 |

Olen jo vuoden toivonut kääpiöhamsteria, olen lukenut vuoden aikana varmaan 4 erilaista kääpiöhamstereista kertovaa kirjaa ja siihen lisäksi netistä tietoa. Olen keskustellun, perustellun, kysellyt asiallisesti, pyytänyt harkitsemaan edes vielä uudestaan, mutta ei. Kuulema eivät vain halua mitään "ällöttäviä rottia" kotiimme. Perheestämme tuskin kukaan on allerginen, ainakaan koskaan ei ole todettu kellään meistä allergiaa, ei eläimille eikä ruoka-aineille. Tottakai on mahdollista että joku olisikin allerginen sattumalta juuri hamsterille, vaikka koirille, kissoille, marsuille ja muille turkillisille eläimille ei olisikaan. Kuitenkaan syyksi kieltäytymiselle ei ole tosiaankaan sanottu mitään pelkoa allergiasta sun muusta vaan pelkästään se että "ällöttäviä rottia ei haluta" ja "ei käy". Olen 16-vuotias joten en itse pysty hamsteria ostamaan, mutta tarkoituksena olisi että täysi-ikäinen kaverini ostaisi sen minulle ja pitäisin sen kotona salassa. Meillä on iso kolmikerroksinen omakotitalo, ja huoneeni on n. 25neliötä, eikä tänne kukaan tule ainakaan koputtamatta. Mulla on yhessä hyllyssä tollanen kätevä syvennys, joka on vielä ovesta pois päin piilossa. Ajattelin hankkia kääpiöhamsterin salaa ja sijoittaa sen huoneeseeni ilman lupaa.

Jonkun mielestä olen varmasti lapsellinen, ja saatte niin ajatellakin. Kuitenkaan järkipuhe ei toimi, ja en halua vanhempieni päähänpinttymän (rottaeläimet ällöttäviä) rajoittaa turhaa elämääni. Se hamsteri ei kuitenkaan millään lailla haittaisi vanhempieni elämää, kuin pelköstään ajatuksen tasolla että "hyi kamala meidän talossa on rotta". Ajattelevat vahvasti että rotat ovat tuhoeläimiä ja tautipesäkkeitä joista ihmiset vain sairastuu. Ei kelpaa vaikka sanon ettei terveillä lemmikkihamstereilla ole samanlaisia tartintatauteja.

Saan viikkorahaa 10€/kk ja hamsterille ruokapussi maksaa 5€ , joka riittää varmaan kolmeksi kuukaudeksi. Lisäksi minulla on säästöjä vajaa 200€, joille ei ole tiedossa mitään käyttökohdetta (voi siis käyttää hätävarana esim eläinlääkärikuluihin). Kääpiöhamsterin tarvikkeet olen ostanut nyt jo etukäteen (vanha akvaario, juomapullo, juoksupyörä, ruokakuppi, puruja, ruokaa).

Mitä mieltä olette onko tässä tilanteessa aivan järkyttävän kamalaa että olen ostamassa kääpiöhamsterin salaa ilman lupaa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos sun veli saa selville, että sulla on hamsteri ja se käräyttää sut, kun teillä tulee jotain riitaa?

Vierailija
42/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pepou

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä 37v äiti-ihminen sanon, että anna palaa. Sun vanhemmat vaikuttaa idiooteilta ja tylsiltä tyypeiltä. Kääpiöhamsteri on tosi helppo lemmikki (ja elää sen 2v...) että loppu elämäksi ei lemmikki ole tulossa. On hajuton, lähes näkymätön muille tuo hamsu.

Siis tätä minäkin! Nimenomaan yksi syy haluta hamsteri on että haluan antaa lemmikille minkä ikinä otankaan elinikäisen kodin. Tietenkin musta nyt tuntuu että tottakai haluan sen hamsterin enkä siihen tule koko sen elinikänä kyllästymään, mutta ei toki koskaan voi tietää mitä tapahtuu, ei edes ne aikuiset jotka ostavat itselleen vaikka koiran. Juuri siksi yksi lisäsyy miksi haluan hamsterin on sen lyhyt ikä (1,5-3v), jonka tiedän olevani valmis siihen sitoutumaan. Esimerkiksi en sen pidempi-ikäistä lemmikkiä haluaisi sillä en voi tietää jos vaikka 19-vuotiaana joudun muuttamaan opiskelemaan jonnekin jossa ei saa lemmikeitä pitää. Tosi monissa kämpissä on eläintenpitokielto, joten tää voi olla juurikin mun ainoa tilaisuuteni moniin moniin vuosiin.

Onhan teilläkin eläintenpitokielto. Ala nyt aikuiseksi kasvaminen vaikkapa tottelemalla tätä sääntöä.

No mutta sehän siinä onkin ettei meidän eläintenpitokiellolle ole missään määrin oikeesti järkevää syytä. Niissä vuokra-asunnoissakin saa vuokranantaja kieltää lemmikit ainoastaan hyväksyttävästä syystä, esimerkiksi siksi että haluaa varata huoneiston allergia-asunnoksi. Muistaakseni syyksi kelpaa myös vasta toteutettu pintaremontti tms? Mutta ei vuokranantajakaan voi kieltää lemmikkejä syyllä "en tykkää hyi". Senkin pitää perustella se jollain lainvoimaisella syyllä tai muuten se eläintenpitokielto on vuokra-asunnoissakin pätemätön eikä vuokranantaja voi siitä silloin irtisanoa vaikka asukas sitä kieltoa ei tottelisi.

Vierailija
44/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi.

Mietin, viihtyykö hamsteri yksin? Rotat ainakin kaipasivat seuraa.

Riippuu lajista, roborovskit ovat laumaeläimiä, talvikko taas viihtyy yleensä yksin. Talvikko on yleisin suomessa myyty kääpiöhamsterilaji ja ne on yleensä eniten silitettävää lajia joten se on mulla tähtäimessä. Eli se laji jota mä hankin niin ei kaipaa lajitoveria.

Vierailija
45/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vanhempien talo ja eläimenpitokieltoon riittää niiden osalta selkeä EI. Ne maksaa asumisesta joten ne päättää. Kertoo paljon siitä kuinka lapsellinen olet toi sun suunnitelmas. 

Vierailija
46/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin sun vanhempien talo ja heidän säännöt. Etkö vois kuitenkin oottaa paria vuotta ja hommata lemmikkiä vasta sitten? Lemmikeissä on paljon vastuuta. Sulla on kuitenkin vielä koulu kesken ja varmaan haluat viettää aikaa kavereittenkin kanssa. En väitä etteikö teinit osaa kantaa vastuuta lemmikistä muttei se silti ole kovin kiva vanhempiesi puolesta jos heiltä salaa hommaat sen.

Vierailija
47/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaa ei kannata ostaa. Ennenpitkään jää kiinni ja vanhemmilla on tällöin täysi oikeus viedä hamsteri pois talosta koska he kustantavat elämisesi kuten ruuat yms.

Vierailija
48/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä 37v äiti-ihminen sanon, että anna palaa. Sun vanhemmat vaikuttaa idiooteilta ja tylsiltä tyypeiltä. Kääpiöhamsteri on tosi helppo lemmikki (ja elää sen 2v...) että loppu elämäksi ei lemmikki ole tulossa. On hajuton, lähes näkymätön muille tuo hamsu.

Olen samaa mieltä ja olen 55-vuotias äiti. Hankin itselleni kääpilhamsterin muutama vuosi sitten, kun isompi eläin ei meille sopinut.

Salassa sitä on kuitenkin vaikea pitää. Purut on vaihdettava säännöllisesti ja duna on pestävä vedellä säännöllisesti. Kääpiöhamsteria ei ole pakko kovin paljon vapaaksi päästää, se voi vikkelästi kadotakin eri koloihin, mutta virikkeitä se tarvitsee, mm. juoksupyörän ja vaikka puisen mökin, jolla kiipeillä.

Toivoisin kovasti, että vanhempasi muuttavat mielensä. Kääpiöhamsun touhuja on kiva seurata.

Ehkä minäkin sitten olen lapsellinen, mutta tuntui kivalta töissäkin ajatella, että siellä se hamsu kotona pitää taloa pystyssä. Ja mulla siis on myös mies ja parikymppinen lapsi.

Vierailija
49/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta salaa, jäät kiinni kuitenkin. Eikä hamsterin ole hyvä asua akvaariossa, se tarvitsee tuulettuvan häkin.

Vierailija
50/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
51/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta salaa, jäät kiinni kuitenkin. Eikä hamsterin ole hyvä asua akvaariossa, se tarvitsee tuulettuvan häkin.

Ihan höpöhöpöä, ainakin kääpiöhamsterin kohdalla. Ihan viralliset kasvattajatkin monet suosivat terraarioita häkkien sijaan koska kääpiöhamsterin häkin pinnavälin tulisi olla hyvin pieni ettei se pääse karkaamaan. Lisäksi terraariosta ei pöllyä purut ympäriinsä. Hamsterille ei veto tee hyvää kuten ei muillekaan lemmikeille, se happea ja raikasta ilmaa saa oikein hyvissä määrin katostaan avoinna olevassa akvaariossa jossa voi olla vaikka verkkokatto.

Vierailija
52/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuitenkin sun vanhempien talo ja heidän säännöt. Etkö vois kuitenkin oottaa paria vuotta ja hommata lemmikkiä vasta sitten? Lemmikeissä on paljon vastuuta. Sulla on kuitenkin vielä koulu kesken ja varmaan haluat viettää aikaa kavereittenkin kanssa. En väitä etteikö teinit osaa kantaa vastuuta lemmikistä muttei se silti ole kovin kiva vanhempiesi puolesta jos heiltä salaa hommaat sen.

Hamsteri ei ole ajankäytöltä lainkaan vaativa lemmikki. Ei tosiaan estä kavereiden kanssa ajan viettämistä millään tavalla.

Ja tosiaan aiemminkin keksustelussa totesin että on hyvin mahdollista että joudun lukion loputtua muuttamaan kauemmaksi luultavasti soluasuntoon rahallisen tilanteen takia. Niissä ei lemmikkejä saa pitää eli hamsteri siirtyisi vähintäänkin useilla vuosilla eikä edes vain sillä kahdella vuodella, vaikka se kaksikin vuotta tuntuu musta ajatuksena todella raskaalta odottaa kun olen nyt vuoden jo odottanut.

Vierailija
53/69 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siivoat sen häkin ja peset sitä terraariota ja hamsun muita välineitä ilman että vanhempasi huomaavat? Tai raahaat huoneeseesi purusäkkejä?

Vierailija
54/69 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siivoat sen häkin ja peset sitä terraariota ja hamsun muita välineitä ilman että vanhempasi huomaavat? Tai raahaat huoneeseesi purusäkkejä?

Ei ne pienimmät puru"säkit" mitään isoja ole, joten ei sitä nyt raahaamiseksi voisi kutsua. Mahtuu helposti vaikka reppuun, johan nyt jo ensimmäisen purupussinkin olen saanut kuljetettua huoneeseeni. Helppo tosiaan tossa vessan lavuaarissa pestä kun tää mun huone ja vessa on molemmat kolmoskerroksessa jossa ei oo lisäks muuta ku mun veljen huone. Ei oo vaikeeta ottaa pientä vesipulloa ja ruokakuppia kourassa mukaan vessaan mennessä.

Vierailija
55/69 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään tänään kaverin kanssa eläinkauppaan katsomaan niitä kääpiöhamsuja. Ehkä ostetaankin tänään jos sopiva löytyy.

Vierailija
56/69 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Aivan mahtavaa! Löydettiin ihanan söpö virkeä talvikkopoikanen. Se on ihan lumenvalkoinen. Eikä kukaan oo ainakaan vielä huomannut, oottelen tässä että hamsteri heräilis, meni nukkumaan heti pesäänsä. Oon tosi innoissani ja onnessani! Tuntuu niin mahtavalta päätökseltä. :) aaaa ihanaa.

Vierailija
57/69 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vieläkään oo paljastunut. Oon antanu sille nimeksi Pörrö. Se on jo rentoutunu mun seurassa huomattavasti verrattuna siihen kun ostin sen. :) saattaa jopa itse pyrkiä kiipeämään kädelle jos laitan käteni tonne terraan.

Vierailija
58/69 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elääkö se vielä? Ja onko paljastunut??

Vierailija
59/69 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi paljastua jo

Vierailija
60/69 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävi hamsterille? Miten vanhemmat otti asian ja miten löysivät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi