Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostan vanhemmilta salassa kääpiöhamsterin

Hamsuomistaja
04.11.2017 |

Olen jo vuoden toivonut kääpiöhamsteria, olen lukenut vuoden aikana varmaan 4 erilaista kääpiöhamstereista kertovaa kirjaa ja siihen lisäksi netistä tietoa. Olen keskustellun, perustellun, kysellyt asiallisesti, pyytänyt harkitsemaan edes vielä uudestaan, mutta ei. Kuulema eivät vain halua mitään "ällöttäviä rottia" kotiimme. Perheestämme tuskin kukaan on allerginen, ainakaan koskaan ei ole todettu kellään meistä allergiaa, ei eläimille eikä ruoka-aineille. Tottakai on mahdollista että joku olisikin allerginen sattumalta juuri hamsterille, vaikka koirille, kissoille, marsuille ja muille turkillisille eläimille ei olisikaan. Kuitenkaan syyksi kieltäytymiselle ei ole tosiaankaan sanottu mitään pelkoa allergiasta sun muusta vaan pelkästään se että "ällöttäviä rottia ei haluta" ja "ei käy". Olen 16-vuotias joten en itse pysty hamsteria ostamaan, mutta tarkoituksena olisi että täysi-ikäinen kaverini ostaisi sen minulle ja pitäisin sen kotona salassa. Meillä on iso kolmikerroksinen omakotitalo, ja huoneeni on n. 25neliötä, eikä tänne kukaan tule ainakaan koputtamatta. Mulla on yhessä hyllyssä tollanen kätevä syvennys, joka on vielä ovesta pois päin piilossa. Ajattelin hankkia kääpiöhamsterin salaa ja sijoittaa sen huoneeseeni ilman lupaa.

Jonkun mielestä olen varmasti lapsellinen, ja saatte niin ajatellakin. Kuitenkaan järkipuhe ei toimi, ja en halua vanhempieni päähänpinttymän (rottaeläimet ällöttäviä) rajoittaa turhaa elämääni. Se hamsteri ei kuitenkaan millään lailla haittaisi vanhempieni elämää, kuin pelköstään ajatuksen tasolla että "hyi kamala meidän talossa on rotta". Ajattelevat vahvasti että rotat ovat tuhoeläimiä ja tautipesäkkeitä joista ihmiset vain sairastuu. Ei kelpaa vaikka sanon ettei terveillä lemmikkihamstereilla ole samanlaisia tartintatauteja.

Saan viikkorahaa 10€/kk ja hamsterille ruokapussi maksaa 5€ , joka riittää varmaan kolmeksi kuukaudeksi. Lisäksi minulla on säästöjä vajaa 200€, joille ei ole tiedossa mitään käyttökohdetta (voi siis käyttää hätävarana esim eläinlääkärikuluihin). Kääpiöhamsterin tarvikkeet olen ostanut nyt jo etukäteen (vanha akvaario, juomapullo, juoksupyörä, ruokakuppi, puruja, ruokaa).

Mitä mieltä olette onko tässä tilanteessa aivan järkyttävän kamalaa että olen ostamassa kääpiöhamsterin salaa ilman lupaa?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups siis saan viikkorahaa 10€ , eli 40€/kk.

Vierailija
2/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas nuori,kun olet 18v ja omassa kämpässä saat ottaa vaikka 100 hamsteria.Olin itse sun tilanteessa ja hankin lemmikin salaa,jäin kiinni ja siitä seurannut härdelli oli ihan hirveä.Muutin kotoa 17v ikäisenä ja siitä lähtien on ollut monen monta lemmikkiä ja ihan omalla luvalla: )

Suunnittele vaikka mitä eläimiä haluaisit,miten niitä hoitaisit jne kunnes muutat omillesi mutta älä salaa ota.Tsemppiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas nuori,kun olet 18v ja omassa kämpässä saat ottaa vaikka 100 hamsteria.Olin itse sun tilanteessa ja hankin lemmikin salaa,jäin kiinni ja siitä seurannut härdelli oli ihan hirveä.Muutin kotoa 17v ikäisenä ja siitä lähtien on ollut monen monta lemmikkiä ja ihan omalla luvalla: )

Suunnittele vaikka mitä eläimiä haluaisit,miten niitä hoitaisit jne kunnes muutat omillesi mutta älä salaa ota.Tsemppiä.

Mutta kun en jaksa enää odottaa. Se ei oikeesti ole nautinnollista elämää herätä joka päivä ja ajatella ensimmäisen kymmenen ajatuksen joukossa että "kumpa en enää asuisi täällä", ja tuo vain sen lemmikin takia. Tuntuu niin ahdistavalta että en voisi kahteen vuoteen voida herätä iloisena ruokkimaan hamsteriani. Vaan pitää ajatella vain kuinka monta sataa vuorokautta odottamista on vielä jäljellä. Mä ajattelen tätä hamsteriasiaa varmaa yhtö usein kuin ihastunut ihastustaan. Tää lemmikki tunkee mun päähän jatkuvasti ja mua alkaa surettaa aina kun nään jollain toisella lemmikin ja ajan miettiä että miksei mulla oo oikeutta siihen. Ja miksi mulla pitää just olla sellaset vanhemmat jotka tuntuu ihan kiusallaan kieltävän multa asian joka on mulle erityisen tärkeä.

Pystyisin keskittymään varmaan koulunkäyntiinkin paremmin kun en googlettelisi tunnilla jotain hamstereihin liittyvää. Ja googletteli jotain "kuinka saada vanhemmat suostumaan"-keskusteluja. Eikä kelpaa tämäkään perusteluksi vanhemmilleni että helpottaisi mun koulutunneilla keskittymistä jos saisin sen lemmikin. Kuulema sanon näin vain siksi että yritän saada heidän suostumaan. Sanovat vaan että usko nyt ettei auta mikään perustelu, ei käy.

Ja kyllä mä aion sen hamsterin hankkia salaa. En pidä sitä epäreiluna vanhempiani kohtaan koska se hamsteri ei tulisi mitenkään vaikuttamaan heidän elämänlaatuunsa, puolestaan omaani parantaisi paljon.

Vierailija
4/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vaikutat lapselliselta, etenkin kun et pysty odottamaan täysi-ikäistymistäsi.

Miksi juuri kääpiöhamsteri? Siihenkö rahasi riittävät? Entä jos se sairastuu ja tulee eläinlääkärikuluja?

Jäät kiinni joka tapauksessa (hamsterista lähtee ääntä, ne jyrsii kaltereita, rulluuttaa juoksupyörällä, kaivelee muhia...) eikä niitä,voi vain pitää häkissä/dunassa kaikkea aikaa.

Entä jos lähdette reissuun koko perheellä? Kuka hoitaa salahamsteriasi? Mitäs jos kiinni jäätyäsi vanhempasi vaativat sinua hävittämään hamsterin?

Ja aika varmasti huoneessasi vieraillaan kun et ole kotona ;)

Vierailija
5/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku muu lemmikki kävisi, jos pikkujyrsijät eivät miellytä vanhempiasi?

Vierailija
6/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, luin lisää. Sulla on kamala teiniangsti päällä, kukaan normaalijärkinen ei ajattele kotona asumista kamalana kun ei saa hamsteria :(((

Veikkaan, että innostuksesi hamsteria kohtaan kestää sen pari viikkoa, kunnes et enää herääkkään keskellä yötä iloisena hamsterin kolinoihin.

Anna jo olla, ihan jo sen lemmikin takia.

Vierailija
7/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä 37v äiti-ihminen sanon, että anna palaa. Sun vanhemmat vaikuttaa idiooteilta ja tylsiltä tyypeiltä. Kääpiöhamsteri on tosi helppo lemmikki (ja elää sen 2v...) että loppu elämäksi ei lemmikki ole tulossa. On hajuton, lähes näkymätön muille tuo hamsu.

Vierailija
8/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, vaikutat lapselliselta, etenkin kun et pysty odottamaan täysi-ikäistymistäsi.

Miksi juuri kääpiöhamsteri? Siihenkö rahasi riittävät? Entä jos se sairastuu ja tulee eläinlääkärikuluja?

Jäät kiinni joka tapauksessa (hamsterista lähtee ääntä, ne jyrsii kaltereita, rulluuttaa juoksupyörällä, kaivelee muhia...) eikä niitä,voi vain pitää häkissä/dunassa kaikkea aikaa.

Entä jos lähdette reissuun koko perheellä? Kuka hoitaa salahamsteriasi? Mitäs jos kiinni jäätyäsi vanhempasi vaativat sinua hävittämään hamsterin?

Ja aika varmasti huoneessasi vieraillaan kun et ole kotona ;)

Olen malttamaton kyllä. Mutta kuten sanoin hamsteri on mulla yhtö paljon mielessä kuin ihastuneella ihastuksensa kohde. Sano nyt sutten ihastuneillekin että lapsellisia ovat kun eivät lopeta ajattelemasta ihastustaan. Vai onko lapsellista se, ettei osaa keskittyä muihin asioihin kun on yksi paljon isompi asia koko ajan mielessä?

Noh mutta vaikuttaa kuitenkin ettet ole edes lukenut koko aloituksestani muuta kuin otsikon. Kyllä kääpiöhamsteri siksi että siihen voin varmasti sitoutua. Hamsteri ei vaadi edes joka päivä hoitoa, vaan sen voi satunnaisesti jättää esim viikonlopuksi tarvittaessa yksin. Lisäksi pidän pienistä eläimistä, yritin aina lapsenakin tehdä hiiriansoja ullakolle kun yritin ottaa luonnonvaraista hiirtä lemmikiksi, en tosin onneksi siinä silloin lapsena onnistunut kun ei luonnonhiiret sovi tietenkään lemmikeiksi. Kerroin joa aiemminkin että mulla on vajaa 200€ hätävararahaa esim yllättäviä eläinlääkärikuluja varten. Kerroin muös että mulla on hamsterille vanha akvaario, ei häkki, eli kaltereita ei jyrsi. Keppien tai puun jyrsimisestä ei lähde samanlaista ääntä. Eikä tässä meidän talossa todellakaan mikään pieni purujen rapistelu tai hiljasella juoksupyörällä juokseminen tai ruoan/puun nakertelu toisiin huoneisiin kuulu. Normaaliäänisen ihmispuheenkin kuulee juuri ja juuri, ei aina saa ees mitään selvää. Eikä lattialla juoksuttamisellekaan ole mitään estettä, mulla on ovi joka on yleensä aina muutenkin kiinni, ja se on tiivis.

Jos pidempi loma tehtäisiin (joku viikon loma,jollainen tehdään ehkä kerran vuodessa, ei aina ees sitä) niin voisin hyvin viedä hamsterin hoitoon, ei maksa paljoa, olen ottanut jo selvää lähialueiden hoitopaikoista ja myös tämä täysi-ikäinen kaverini on luvannut silloin tarvittaessa harvoin hoitamaan.

Tuosta huoneessa vierailusta en toki voi tietää mutta en usko :D

Vierailija
9/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku muu lemmikki kävisi, jos pikkujyrsijät eivät miellytä vanhempiasi?

Mä olen aika ihastunut noihin hamsterihin. Ja muut lemmikit ei käy hajun takia. Ja tuo hamsteri vaikka onkin tosi hajuton, niin ei kelpaa siltikään. Meillä oli koira joka kuoli puol vuotta sitten 14,5-vuotiaana. Eivätkä uutta koiraakaan halua ainakaan lähiaikoina.

Kyllä mä koen että tää kääpiöhamsteri on mulle se paras vaihtoehto ihan jo mun aidon niihin kohdistuvan mielenkiinnon vuoksi.

Vierailija
10/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, luin lisää. Sulla on kamala teiniangsti päällä, kukaan normaalijärkinen ei ajattele kotona asumista kamalana kun ei saa hamsteria :(((

Veikkaan, että innostuksesi hamsteria kohtaan kestää sen pari viikkoa, kunnes et enää herääkkään keskellä yötä iloisena hamsterin kolinoihin.

Anna jo olla, ihan jo sen lemmikin takia.

Okei luit lisää muttet vissiin kovin huolella? Sanoin haaveilleeni tästä hamsterista jo vuoden. En kaksi viikkoa. Enkä ymmärrä miksi oletat että mun vuoden kiinnostus katkeaisi yhtäkkiä kahden viikon jälkeen.

Ja siis en mä kotona asumista ajattele kamalana, mua vaan harmittaa etten vieläkään saa sitä mitä oon toivonut. Myöskin toi meidän koiran kuolema on tän edellisen puol vuotta vaan lisännyt mun halua hamsteriin. Mä rakastan eläimiä ja ne on mun elämässä aina ollut tosi tärkeitä, melkein vaatimus sille että voin hyvin. Eikä siinä kyse ole mistään teiniangstista vaan mun eläinrakkaasta luonteesta.

Ja kun mulla on mahdollisuus korjata tilanne ilman että siitä on kellekään oikeesti mitään haittaa, niin miksi ihmeessä en niin tekisi?

Vierailija
11/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos/kun vanhemmat saa tietää ja lakkauttaa viikkorahan? Menetkö sitten töihin että pystyt elättää hamsterisi?

Vierailija
12/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä 37v äiti-ihminen sanon, että anna palaa. Sun vanhemmat vaikuttaa idiooteilta ja tylsiltä tyypeiltä. Kääpiöhamsteri on tosi helppo lemmikki (ja elää sen 2v...) että loppu elämäksi ei lemmikki ole tulossa. On hajuton, lähes näkymätön muille tuo hamsu.

Siis tätä minäkin! Nimenomaan yksi syy haluta hamsteri on että haluan antaa lemmikille minkä ikinä otankaan elinikäisen kodin. Tietenkin musta nyt tuntuu että tottakai haluan sen hamsterin enkä siihen tule koko sen elinikänä kyllästymään, mutta ei toki koskaan voi tietää mitä tapahtuu, ei edes ne aikuiset jotka ostavat itselleen vaikka koiran. Juuri siksi yksi lisäsyy miksi haluan hamsterin on sen lyhyt ikä (1,5-3v), jonka tiedän olevani valmis siihen sitoutumaan. Esimerkiksi en sen pidempi-ikäistä lemmikkiä haluaisi sillä en voi tietää jos vaikka 19-vuotiaana joudun muuttamaan opiskelemaan jonnekin jossa ei saa lemmikeitä pitää. Tosi monissa kämpissä on eläintenpitokielto, joten tää voi olla juurikin mun ainoa tilaisuuteni moniin moniin vuosiin.

Vierailija
13/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vanhempia vastaan kapinoida ja osoittaa itsenäisyyttään monella pahemmallakin tavalla.

Oletko miettinyt miten vanhempasi reagoivat jos jäät kiinni hamsterin hankkimisesta?

Vierailija
14/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos/kun vanhemmat saa tietää ja lakkauttaa viikkorahan? Menetkö sitten töihin että pystyt elättää hamsterisi?

Ei ne saa selville mun hamsterista, mutta jos saisivat niin ei niiden ensimmäinen toimi olis lakkauttaa mikään viikkoraha vaan viedä se hamsteri varmaan samantien pois..

Mutta mun huone on kolmannessa kerroksessa jossa on siis vain mun ja mun veljen huone ja vessa. Ainoo tapa miten ne sais selville olis että ne tulis mun huoneeseen ilman lupaa, jota ne ei ole tietääkseni ainakaan tehneet edelliseen 4-vuoteen. Meillä arvostetaan tosi paljon omaa rauhaa ja myös vanhemmat ovat lapsesta asti opettaneet että oveen koputetaan ja odotetaan että annetaan lupa tulla sisään.

Vierailija
15/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot jo 16, niin voit muuttaa kotoa jos haluat päättää omasta elämästäsi. Vanhemmille voit sanoa, että tahdot itsenäistyä.

Itte muutin 16-vuotiaana pois ko en tykänny suurperheen hälinästä.

Vierailija
16/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne saa selville mun hamsterista, mutta jos saisivat niin ei niiden ensimmäinen toimi olis lakkauttaa mikään viikkoraha vaan viedä se hamsteri varmaan samantien pois..

Mutta mun huone on kolmannessa kerroksessa jossa on siis vain mun ja mun veljen huone ja vessa. Ainoo tapa miten ne sais selville olis että ne tulis mun huoneeseen ilman lupaa, jota ne ei ole tietääkseni ainakaan tehneet edelliseen 4-vuoteen. Meillä arvostetaan tosi paljon omaa rauhaa ja myös vanhemmat ovat lapsesta asti opettaneet että oveen koputetaan ja odotetaan että annetaan lupa tulla sisään.

Vanhempiesi ensimmäinen reaktio voisi olla hamsterin poisvieminen, mutta ei välttämättä. He ehkä ajattelisivat, että sinua - joka olet tehnyt väärin, valehdellut ja salaillut - kuuluu rangaista, ja viikkoraha poistetaan. Ehkä myös hamsteri poistettaisiin, toisaalta he voisivat myös ajatella että kun heidän lapsensa on sellaisen ottanut, se on nyt heidän vastuullaan.

Vierailija
17/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot jo 16, niin voit muuttaa kotoa jos haluat päättää omasta elämästäsi. Vanhemmille voit sanoa, että tahdot itsenäistyä.

Itte muutin 16-vuotiaana pois ko en tykänny suurperheen hälinästä.

Ei mulla olis siihen käytännössä mahdollisuuksia. Ja mulla on koulu tässä ihan 5kilometrin päässä, ei mun ois järkeä muuttaa. Turhaa vaan kuluis rahaa ja pitäis vähintäänkin ottaa sitten opintolainaa enkä vielä näin nuorena haluais alkaa velkaantua.

Vierailija
18/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

anaalihamsteri kirjoitti:

PEPOU! <3

Jaha täällähän käy tuttuja.

Takaisin asiaan: eikö mikään muu pieni elukka käy vanhemmille, edes tyyliin sauvasirkka? Onko heillä itsellään ollut koskaan lemmikkejä? Voitko ruveta vahtimaan kavereiden hamsuja, kun he ovat matkoilla?

Vierailija
19/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempiesi ensimmäinen reaktio voisi olla hamsterin poisvieminen, mutta ei välttämättä. He ehkä ajattelisivat, että sinua - joka olet tehnyt väärin, valehdellut ja salaillut - kuuluu rangaista, ja viikkoraha poistetaan. Ehkä myös hamsteri poistettaisiin, toisaalta he voisivat myös ajatella että kun heidän lapsensa on sellaisen ottanut, se on nyt heidän vastuullaan.

Kyllä niiden ykkösprioriteetti olis sellanen "rotta --> hyi helvetti --> äkkiä heti siitä eroon". Sen jälkeen varmasti miettisivät mun rankaisemistani. Mutta tiedän etteivät tekisi siten että ottaisivat vain viikkorahan pois ja sanoisivat että hoida se hamsteri muualle kun ehdit. Tai siis siinä tilanteessa jos jäisin kiinni ei olis enää mitään mietittävää että hei kuinka saan ruokittua hamsterin ilman viikkorahaa, kun ei kuitenkaan mun olis enää mitenkään mahdollista vanhempieni takia sitä meillä 5 minuuttia pidempään pitää. Ehkä ainoa ratkaisu olis jos sanoisin että okei okei vien sen eläinkauppaan takaisin ja sitten en veisikään vaan veisin kaverille? No mutta eivät ne sitä viikkorahaa kuitenkaan ikuisesi ottais pois ja mulla on kuitenkin ne parinsadan säästöt jolla ruokkis hamsteria helposti yli vuoden.

Vierailija
20/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

anaalihamsteri kirjoitti:

PEPOU! <3

Jaha täällähän käy tuttuja.

Takaisin asiaan: eikö mikään muu pieni elukka käy vanhemmille, edes tyyliin sauvasirkka? Onko heillä itsellään ollut koskaan lemmikkejä? Voitko ruveta vahtimaan kavereiden hamsuja, kun he ovat matkoilla?

Ei mun kellään tutulla oo hamstereita. Ja muutenkin kaikki paitsi mun yks kaveri asuu vielä vanhempien luona. Ei sauvasirkka ole mulle lainkaan sama asia. Mulle tärkeää on että se on sellainen silitettävä lemmikki. Enkä mä oikein innostu muutenkaan sirkoista tai ötököistä lemmikkinä. En mä niitä mitenkään inhoa mutten erityisemmin välitäkään. Ja on ollu lemmikkejä, kuten aiemminki jo sanoin niin olihan meillä tossa ihan monta vuotta koira, lähes koko mun elämän oli ollut, joka kuoli viimekeväänä. Se on tässä pahasti lisännyt tätä mun hamsterinkaipuuta kun ei ole enää edes sitä rakasta karvaturria tässä vierellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi