Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostan vanhemmilta salassa kääpiöhamsterin

Hamsuomistaja
04.11.2017 |

Olen jo vuoden toivonut kääpiöhamsteria, olen lukenut vuoden aikana varmaan 4 erilaista kääpiöhamstereista kertovaa kirjaa ja siihen lisäksi netistä tietoa. Olen keskustellun, perustellun, kysellyt asiallisesti, pyytänyt harkitsemaan edes vielä uudestaan, mutta ei. Kuulema eivät vain halua mitään "ällöttäviä rottia" kotiimme. Perheestämme tuskin kukaan on allerginen, ainakaan koskaan ei ole todettu kellään meistä allergiaa, ei eläimille eikä ruoka-aineille. Tottakai on mahdollista että joku olisikin allerginen sattumalta juuri hamsterille, vaikka koirille, kissoille, marsuille ja muille turkillisille eläimille ei olisikaan. Kuitenkaan syyksi kieltäytymiselle ei ole tosiaankaan sanottu mitään pelkoa allergiasta sun muusta vaan pelkästään se että "ällöttäviä rottia ei haluta" ja "ei käy". Olen 16-vuotias joten en itse pysty hamsteria ostamaan, mutta tarkoituksena olisi että täysi-ikäinen kaverini ostaisi sen minulle ja pitäisin sen kotona salassa. Meillä on iso kolmikerroksinen omakotitalo, ja huoneeni on n. 25neliötä, eikä tänne kukaan tule ainakaan koputtamatta. Mulla on yhessä hyllyssä tollanen kätevä syvennys, joka on vielä ovesta pois päin piilossa. Ajattelin hankkia kääpiöhamsterin salaa ja sijoittaa sen huoneeseeni ilman lupaa.

Jonkun mielestä olen varmasti lapsellinen, ja saatte niin ajatellakin. Kuitenkaan järkipuhe ei toimi, ja en halua vanhempieni päähänpinttymän (rottaeläimet ällöttäviä) rajoittaa turhaa elämääni. Se hamsteri ei kuitenkaan millään lailla haittaisi vanhempieni elämää, kuin pelköstään ajatuksen tasolla että "hyi kamala meidän talossa on rotta". Ajattelevat vahvasti että rotat ovat tuhoeläimiä ja tautipesäkkeitä joista ihmiset vain sairastuu. Ei kelpaa vaikka sanon ettei terveillä lemmikkihamstereilla ole samanlaisia tartintatauteja.

Saan viikkorahaa 10€/kk ja hamsterille ruokapussi maksaa 5€ , joka riittää varmaan kolmeksi kuukaudeksi. Lisäksi minulla on säästöjä vajaa 200€, joille ei ole tiedossa mitään käyttökohdetta (voi siis käyttää hätävarana esim eläinlääkärikuluihin). Kääpiöhamsterin tarvikkeet olen ostanut nyt jo etukäteen (vanha akvaario, juomapullo, juoksupyörä, ruokakuppi, puruja, ruokaa).

Mitä mieltä olette onko tässä tilanteessa aivan järkyttävän kamalaa että olen ostamassa kääpiöhamsterin salaa ilman lupaa?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

anaalihamsteri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

anaalihamsteri kirjoitti:

PEPOU! <3

Jaha täällähän käy tuttuja.

Takaisin asiaan: eikö mikään muu pieni elukka käy vanhemmille, edes tyyliin sauvasirkka? Onko heillä itsellään ollut koskaan lemmikkejä? Voitko ruveta vahtimaan kavereiden hamsuja, kun he ovat matkoilla?

KUKA SIELLÄ??? <3<3

Anonyymi peukuttaja vaan. :)

Vierailija
22/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kiusaa hamsteria. Sun vanhemmat voi vaikka imuroida sen vahingossa, kun eivät tiedä varoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne vanhempiasi. Mutta itse en suuttuisi jos teini hommaisi salaa hamsterin. Ja meillä olisi sille tilaa. Paljon ikävämpi juttu olisi jos teini jäisi kiinni alkoholin käytöstä tms. Vakavammasta jutusta. Hamsteri on lyhytikäinen ja kiva, helppo lemmikki.

Vierailija
24/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota salahamsteria!

Vierailija
25/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kiusaa hamsteria. Sun vanhemmat voi vaikka imuroida sen vahingossa, kun eivät tiedä varoa. 

Ei se nyt mun poissa ollessa vapaana huoneessa tietenkään ole. Ja ei mun vanhemmat imuroi mun huonetta.

Vierailija
26/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos/kun vanhemmat saa tietää ja lakkauttaa viikkorahan? Menetkö sitten töihin että pystyt elättää hamsterisi?

Ei ne saa selville mun hamsterista, mutta jos saisivat niin ei niiden ensimmäinen toimi olis lakkauttaa mikään viikkoraha vaan viedä se hamsteri varmaan samantien pois..

Mutta mun huone on kolmannessa kerroksessa jossa on siis vain mun ja mun veljen huone ja vessa. Ainoo tapa miten ne sais selville olis että ne tulis mun huoneeseen ilman lupaa, jota ne ei ole tietääkseni ainakaan tehneet edelliseen 4-vuoteen. Meillä arvostetaan tosi paljon omaa rauhaa ja myös vanhemmat ovat lapsesta asti opettaneet että oveen koputetaan ja odotetaan että annetaan lupa tulla sisään.

Vanhempiesi ensimmäinen reaktio voisi olla hamsterin poisvieminen, mutta ei välttämättä. He ehkä ajattelisivat, että sinua - joka olet tehnyt väärin, valehdellut ja salaillut - kuuluu rangaista, ja viikkoraha poistetaan. Ehkä myös hamsteri poistettaisiin, toisaalta he voisivat myös ajatella että kun heidän lapsensa on sellaisen ottanut, se on nyt heidän vastuullaan.

Kyllä niiden ykkösprioriteetti olis sellanen "rotta --> hyi helvetti --> äkkiä heti siitä eroon". Sen jälkeen varmasti miettisivät mun rankaisemistani. Mutta tiedän etteivät tekisi siten että ottaisivat vain viikkorahan pois ja sanoisivat että hoida se hamsteri muualle kun ehdit. Tai siis siinä tilanteessa jos jäisin kiinni ei olis enää mitään mietittävää että hei kuinka saan ruokittua hamsterin ilman viikkorahaa, kun ei kuitenkaan mun olis enää mitenkään mahdollista vanhempieni takia sitä meillä 5 minuuttia pidempään pitää. Ehkä ainoa ratkaisu olis jos sanoisin että okei okei vien sen eläinkauppaan takaisin ja sitten en veisikään vaan veisin kaverille? No mutta eivät ne sitä viikkorahaa kuitenkaan ikuisesi ottais pois ja mulla on kuitenkin ne parinsadan säästöt jolla ruokkis hamsteria helposti yli vuoden.

Ei kai viikkorahat olekaan ikuisesti pois, montako vuotta vielä ajattelit asua kotona ja saada viikkorahaa? :)

Vierailija
27/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne vanhempiasi. Mutta itse en suuttuisi jos teini hommaisi salaa hamsterin. Ja meillä olisi sille tilaa. Paljon ikävämpi juttu olisi jos teini jäisi kiinni alkoholin käytöstä tms. Vakavammasta jutusta. Hamsteri on lyhytikäinen ja kiva, helppo lemmikki.

En tunne sinua enkä vanhempiasi, mutta minun vanhempani olisivat taatusti suuttuneet jos olisin hommannut lemmikin heiltä salaa. En osaa edes kuvitella mitä seuraukset olisivat olleet, mutta olisin kyllä saanut kuraa niskaan ihan urakalla. Ehkä lemmikki olisi jäänyt, ja joka kerta kun olisin ruokkinut tai hoitanut sitä olisi ollut muistutus vanhempieni suuttumuksesta *brhhhhhh*

28/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 200 euroa ei riitä yllättäviin eläinlääkärikuluihin

Vierailija
29/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PEPOU! <3

Vierailija
30/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti kuinka pahalta se tuntuu, KUN sun vanhemmat saa tietää hamsterista ja pakottaa sut hankkiutumaan sitiä eroon. Varmaan tuhat kertaa pahemmalta kuin se, että eläisit pari vuotta ilman sitä. 

Vierailija
31/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos sun vanhemmat itse hankkiutuu siitä eroon. Yllättäen löytää ja hankkiutuu eroon. Varmaan olis hauskaa. Mieti vähä. Kyllä ne sun huoneessa käy. 

Vierailija
32/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos/kun vanhemmat saa tietää ja lakkauttaa viikkorahan? Menetkö sitten töihin että pystyt elättää hamsterisi?

Ei ne saa selville mun hamsterista, mutta jos saisivat niin ei niiden ensimmäinen toimi olis lakkauttaa mikään viikkoraha vaan viedä se hamsteri varmaan samantien pois..

Mutta mun huone on kolmannessa kerroksessa jossa on siis vain mun ja mun veljen huone ja vessa. Ainoo tapa miten ne sais selville olis että ne tulis mun huoneeseen ilman lupaa, jota ne ei ole tietääkseni ainakaan tehneet edelliseen 4-vuoteen. Meillä arvostetaan tosi paljon omaa rauhaa ja myös vanhemmat ovat lapsesta asti opettaneet että oveen koputetaan ja odotetaan että annetaan lupa tulla sisään.

Vanhempiesi ensimmäinen reaktio voisi olla hamsterin poisvieminen, mutta ei välttämättä. He ehkä ajattelisivat, että sinua - joka olet tehnyt väärin, valehdellut ja salaillut - kuuluu rangaista, ja viikkoraha poistetaan. Ehkä myös hamsteri poistettaisiin, toisaalta he voisivat myös ajatella että kun heidän lapsensa on sellaisen ottanut, se on nyt heidän vastuullaan.

Kyllä niiden ykkösprioriteetti olis sellanen "rotta --> hyi helvetti --> äkkiä heti siitä eroon". Sen jälkeen varmasti miettisivät mun rankaisemistani. Mutta tiedän etteivät tekisi siten että ottaisivat vain viikkorahan pois ja sanoisivat että hoida se hamsteri muualle kun ehdit. Tai siis siinä tilanteessa jos jäisin kiinni ei olis enää mitään mietittävää että hei kuinka saan ruokittua hamsterin ilman viikkorahaa, kun ei kuitenkaan mun olis enää mitenkään mahdollista vanhempieni takia sitä meillä 5 minuuttia pidempään pitää. Ehkä ainoa ratkaisu olis jos sanoisin että okei okei vien sen eläinkauppaan takaisin ja sitten en veisikään vaan veisin kaverille? No mutta eivät ne sitä viikkorahaa kuitenkaan ikuisesi ottais pois ja mulla on kuitenkin ne parinsadan säästöt jolla ruokkis hamsteria helposti yli vuoden.

Ei kai viikkorahat olekaan ikuisesti pois, montako vuotta vielä ajattelit asua kotona ja saada viikkorahaa? :)

Kyllä ainakin niin kauan kun musta maksetaan lapsilisää ja en siksi voi saada opintorahaa.

Vierailija
33/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla ei läpi mene. Ja realissa teini jää viimeistään silloin kiinni kun äippä siivoaa teinin huoneen, ei nää mussut nykyään imuria edes osaa käyttää😁

Vierailija
34/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nannamanna kirjoitti:

Vajaa 200 euroa ei riitä yllättäviin eläinlääkärikuluihin

Millasia yllättäviä eläinlääkärikuluja oikein ajattelit? Yleensä hamsteria ei aleta viemään ainakaan mihinkään kovin isoihin ja kalliisiin leikkauksiin koska ovat niin pieniä ja siksi niiden leikkaaminen on muutenkin turhan riskialtista verrattuna mahdollisesti saatuun hyötyyn.

Kyllä tavalliseen eläinlääkärikäyntiin riittää ainakin täälläpäin helposti. Oikeestaan taitanee riittää helposti kahteenkin eläinlääkärikäyntiin. Ei perus eläinlääkärikäynti maksa kuin jotain 80€. Mutta kyllä 200€ riittää helposti. Hamsterien suhteen kun kuitenkin usein menetellään siten että jos ne tulevat oikeetsi todella sairaiksi niin ne lopetetaan eikä hoideta koska se jatkuva lääkärillä käynti olisi hamsterille turhan rankkaa ottaen huomioon sen selviytymismahdollisuudet.

Vierailija
35/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä 37v äiti-ihminen sanon, että anna palaa. Sun vanhemmat vaikuttaa idiooteilta ja tylsiltä tyypeiltä. Kääpiöhamsteri on tosi helppo lemmikki (ja elää sen 2v...) että loppu elämäksi ei lemmikki ole tulossa. On hajuton, lähes näkymätön muille tuo hamsu.

45-äiti komppaa.

Vierailija
36/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mä 37v äiti-ihminen sanon, että anna palaa. Sun vanhemmat vaikuttaa idiooteilta ja tylsiltä tyypeiltä. Kääpiöhamsteri on tosi helppo lemmikki (ja elää sen 2v...) että loppu elämäksi ei lemmikki ole tulossa. On hajuton, lähes näkymätön muille tuo hamsu.

45-äiti komppaa.

Siis 45-vuotias äiti...

Jessus

Vierailija
37/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa äärettömän lapselliselta. Itsekin tein noin aikanaan - peruskoulun kolmannella luokalla. Lukioikäiseltä odottaisi jo vähän enemmän.

Vierailija
38/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos sun vanhemmat itse hankkiutuu siitä eroon. Yllättäen löytää ja hankkiutuu eroon. Varmaan olis hauskaa. Mieti vähä. Kyllä ne sun huoneessa käy. 

Niin en tiedä onko täällä sitten äitejä jotka vierailee vielä 16-vuotiaiden lastensa huoneissa huviksensa, mutta en tosiaan usko mun vanhempien sellasta harrastavan. Ja kyllä siivoan siis huoneeni itse. Ei mun vanhemmat myöskään harrasta mitään "siivoa huoneesi"-kouhotusta, tosin mun huone on kehottamattakin yleensä aina siisti. Jos haluavat tulla huoneeseeni niin koputtavat ja odottavat että sanon "niin" tai "juu" tms. ennen kuin avaavat oven. Miksi kummassa mun vanhemmat olis mun huoneessa? Ei täällä oo yhtään mitään mitä ne tarttis ja tää on tosiaan ihan eri kerroksessakin kuin vanhempien käyttämät tilat. Tässä kolmoskerroksessa on vaan mun huone, mun veljen huone ja vessa jota pääsääntöisesti vaan me käytetään. Vai meinaatteko että mun vanhemmat kävis huviksensa nuuskimassa mun huoneen nurkkia?:D vai mitä ihmettä. Ei ne nyt niin vainoharhaisia sentään ole. Tai tosin voisko sitä enää ees nimittää vainoharhaisuudeks jos täällä huoneessa olis oikeesti jotain mitä he haluisivatkin löytää (eli se hamsteri).

Mutta kuitenkin en tosiaan osaa kuvitella mun vanhemmista sellasta että tekisivät sellasta mun ja mun veljen ollessa koulussa :D. Eivät ole koskaan mun nähden ainakaa menneet mun veljenkää huoneeseen veljen ollessa pois kotoa.

Vierailija
39/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamsuomistaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tätä minäkin! Nimenomaan yksi syy haluta hamsteri on että haluan antaa lemmikille minkä ikinä otankaan elinikäisen kodin. Tietenkin musta nyt tuntuu että tottakai haluan sen hamsterin enkä siihen tule koko sen elinikänä kyllästymään, mutta ei toki koskaan voi tietää mitä tapahtuu, ei edes ne aikuiset jotka ostavat itselleen vaikka koiran. Juuri siksi yksi lisäsyy miksi haluan hamsterin on sen lyhyt ikä (1,5-3v), jonka tiedän olevani valmis siihen sitoutumaan. Esimerkiksi en sen pidempi-ikäistä lemmikkiä haluaisi sillä en voi tietää jos vaikka 19-vuotiaana joudun muuttamaan opiskelemaan jonnekin jossa ei saa lemmikeitä pitää. Tosi monissa kämpissä on eläintenpitokielto, joten tää voi olla juurikin mun ainoa tilaisuuteni moniin moniin vuosiin.

Onhan teilläkin eläintenpitokielto. Ala nyt aikuiseksi kasvaminen vaikkapa tottelemalla tätä sääntöä.

Vierailija
40/69 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi.

Mietin, viihtyykö hamsteri yksin? Rotat ainakin kaipasivat seuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi