Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toivottavasti et ottanut tosissaan sitä että "liikunnalla laihtuu"

Vierailija
03.11.2017 |

Liikunalla ei ole mitään tekemstä laihtumisen kannalta. Kaloreiden vähentäminen on se mikä laihduttaa. Piste. Tulipahan totuus sanottua.

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

fggggg kirjoitti:

1. Alun nopea painon pudotus aiheutuu pääasiassa siitä että kehosta häviää nestettä.

2. Pitkäaikainen painon pudotus johtuu siitä että proteiini ja rasva täyttävät paremmin -> karppaajat syövät vähemmän. Suurin osa ihmisten omista kalorilaskelmista on ihan päin p:tä.

3. Karppaus ei sovi ihmisille jotka liikkuvat niin kuin pitäisi. Se on pääasiassa laiskojen ja huomattavasti ylipainoisten jojo-dieetti.

Perustelehan vähän tuota väitettä nro. 3

Vierailija
82/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan yleinen harhaluulo. Ihmetellään, ettei laihduta, vaikka lisätään liikuntaa. Ruokatottumuksiakin voidaan muuttaa niin, että syödään entistä terveellisemmin. Molemmat ovat terveyden kannalta erinomaisia asioita, mutta eivät ihmistä laihduta. Laihtuminen on puhdasta fysiikkaa, jossa energian määrä on ratkaisevaa. Energian yksikkö on kalori. Kalorien määrää laskemalla jokainen laihtuu. Painonpudotuksen tahti on suoraan verrannollinen kalorimäärän vähentymiseen. Liikunta lisää mm. lihasmassaa ja vaikuttaa sitä kautta ulkonäköön. Terveellinen ruoka tuo paljon hyvää elimistölle, mutta se ei ole aina vähäkalorista. Myös terveellinen ruoka voi lihottaa. Aina näissä keskusteluissa päädytään vetoamaan erilaisiin poikkeaviin yksilöihin omituisine aineenvaihduntoineen. Eivät kuulemma laihdu, vaikka syövät vähän. Tämä on puhdasta itsepetosta. 

Hohhoijaa.

Mitäs jos vähän perehtyisit tutkimuksiin ja kuuntelisit niitä ihmisiä, jotka ihan oikeasti jotain näistä asioista tietää, kuten vaikka lihavuustutkijoita?

Kun vaikka se kalori kuinka olisi kalori, niin se miten ihmiselimistö sen käsittelee, ei suinkaan ole niin yksinkertaista.

Ja kyllä, on paljon ihmisiä jotka eivät laihdu millään. Yleensä he ovat koko ikänsä tavalla tai toisella painonsa kanssa kikkailleita, joiden elimistö menee saman tien hälytystilaan, kun minkäänlaista kalorirajoitetta tai laihduttamista yritetään. Elimistö kun on samaan aikaan helvetin viisas ja sairaan tyhmä: sen ensisijainen tavoite on pitää ihminen hengissä, ja se tekee sen hinnalla millä hyvänsä. ELimistölle ei ole hälytystila se, että energiaa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi, koska se ei uhkaa elossa pysymistä. Mutta se, että energiaa ei ole, on. 

Alkaa jo vituttaa tämä asioiden yksinkertaistaminen, kun ihan joka tuutista jokainen, joka asiaan haluaa perehtyä, voi jo lukea mitä kaikki uusimmat ja myös pitkäaikaiset tutkimukset asiasta kertovat.

Laihduttaminen ei ole helppoa, se ei ole yksinkertaista matematiikkaa, ja se noudattelee täysin erilaisia logiikoita, kun kyseessä on ihminen joka tekee sen ensimmäistä kertaa, tai ihminen, joka on koko ikänsä ollut laihdutuskierteessä/syömishäiriöinen/hormonitoiminnaltaan sekaisin.

UGH.

Ja itse aloitukseen: mulla on helpoimmin ja pysyvimmin lähteneet kilot juuri reippaalla liikunnalla. Mutta sen on täytynyt olla oikeasti rasittavaa ja runsasta, mitkään "sunnuntaikävelyt" ei ole painoa pudottaneet, vaikka toki muuten hyvää tekevätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaprosentti voi pudota mutta paino jopa nousta, jos normaalipainoinen lisää liikuntaa. Valmiiksi hoikalla kun voi lihasmassa alkaa kasvaa ja tämä voi näkyä paitsi vartalon muotojen muutoksena niin myös painon nousuna.

Riippuu liikunnastakin. Takaan, etten pitkän matkan juoksuharjoitteilla kerää merkittävää lihasmassaa.

Vierailija
84/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun sain kilpirauhaslääkityksen liikatoimintaan varauduin jo ennakolta. Lisäsin liikuntaa ja olen kiinnittänyt huomiota kuinka paljon syön, koska väistämättä aineenvaihdunta on tällä hetkellä hidastunut huomattavasti. Tulos kolmessa kuukaudessa +2 kiloa, mutta entisillä elintavoilla ei varmasti 10 kilon lisäys olisi kaukana.

Vierailija
85/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunalla ei ole mitään tekemstä laihtumisen kannalta. Kaloreiden vähentäminen on se mikä laihduttaa. Piste. Tulipahan totuus sanottua.

Jos mä syön mitä nyt normaalistikin oon syöny viimeset 5 vuotta ja paino on pysyny samassa. Tällä hetkellä käyn kahdesti viikossa lenkillä ja kahdesti viikossa kuntosalilla.

Jos tohon lisään yhden uintikerran, yhden lenkin lisää ja vaikka yhdet sulkapallopelit eli liikun neljän kerran sijasta joka päivä. En muuta syömistä mitenkään niin enkö mä kuitenkin laihtuis?

Koska nyt mun kulutus ja energiansaanti on balanssissa eli en liho enkä laihdu. Lisäämällä liikuntaa kuluttaisin enemmän.

Et välttämättä laihtuisi. Kun se kaikki ei ole kiinni kaloreista.

Uskot varmaan myös horoskooppeihin myös.

Vierailija
86/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaprosentti voi pudota mutta paino jopa nousta, jos normaalipainoinen lisää liikuntaa. Valmiiksi hoikalla kun voi lihasmassa alkaa kasvaa ja tämä voi näkyä paitsi vartalon muotojen muutoksena niin myös painon nousuna.

Riippuu liikunnastakin. Takaan, etten pitkän matkan juoksuharjoitteilla kerää merkittävää lihasmassaa.

Juu, toki. Maratoonarin puolisona voin vahvistaa tämän. Mutta eipä se pitkänmatkanjuoksija paljon laihdukaan jos liikuntaa lisää. Hän kun yleensä on jo valmiiksi sellainen kuivan kesän orava :) .

Vierailija
87/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän ja liiku enemmän. Terveisin 46v. 159cm. ja 50kg.

Vierailija
88/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mantraa vielä jotkut urpot jaksaa jauhaa  :D

Vierailija
89/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva kai kuvittelee liikunnalla laihduttavansa. Itse käytännössä vuorotellen makaan ja istun sängyssä koko päivän ja olen silti saanut painoa jo 9kg alas syömällä vähän fiksummin. Hitaasti tosin (4kk) mutta kuitenkin. Tiedostan, että liikunnan puute on huono juttu, mutta en ajattele sitä painonpudotuksen vaan enemmän oman terveyden ja hyvän olon kannalta. Se on agendalla jossain vaiheessa, mutta vielä ei tunnu olevan siihen jaksamista.

Aiemmin kun olen laihduttanut, olen samalla alkanut liikkua hulluna ja paino on pudonnut nopeammin. Mutta aina jossain vaiheessa olen kyllästynyt siihen liikuntaan ja ruokavaliokin on mennyt rempalleen, joten paino on tullut aina takaisin. Nyt ei edes tunnu siltä että laihduttaisin, ruoka ei ole koko ajan mielessä enkä laske kaloreita tai mitään. Toivottavasti tämä tapa syödä jäisi nyt tavaksi.

Vierailija
90/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta lisää lihasmassaa, ilman lihaksia laihtuminen on hidasta, ellei jopa mahdotonta. Turha demonisoida liikuntaa.

Vierailija
91/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se että et syö enempää mitä kulutat. Eli liikkuminen on hyvästä jokatapauksessa. Voit mussuttää muutaman korvapuustin ja eri liikuntalajeja harrastamalla saat turhat kalorit pois. En oo ikinä laihduttanut ja liikun paljon ja välillä syön ku hevonen.

Vierailija
92/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mantraa vielä jotkut urpot jaksaa jauhaa  :D

Niin, jotkut ei halua elää harhakuvissa ja tylsä totuus riittää.

Vierailija
93/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

fggggg kirjoitti:

1. Alun nopea painon pudotus aiheutuu pääasiassa siitä että kehosta häviää nestettä.

2. Pitkäaikainen painon pudotus johtuu siitä että proteiini ja rasva täyttävät paremmin -> karppaajat syövät vähemmän. Suurin osa ihmisten omista kalorilaskelmista on ihan päin p:tä.

3. Karppaus ei sovi ihmisille jotka liikkuvat niin kuin pitäisi. Se on pääasiassa laiskojen ja huomattavasti ylipainoisten jojo-dieetti.

Perustelepa tuo 3. väitteesi.

Mä en oo koskaan ollut sairaalloisen ylipainoinen, raskauksista ym. jäi 15kg, joka ei lähtenyt millään. Kun aloitin syömään jotakuinkin niin kun karppaaja (tätä ennen mulla todettiin mm. vilja-allergia) ja sen lisäksi säännöllisen liikunnan niin paino laski kuin itsestään 20kg. Eli jopa enemmän mitä toivoin ja tässä painossa on ollut todella helppo pysyä, ei oo tullut kilot takasin.

Todettakoon, ettei mulla kyllä ole aikomustakaan palata vanhaan ruokavaliooni vaan tällä karppaajan ruokavaliolla mennään loppuelämä. Ei yhtään harmita, kun mm. tän ruokavalion ansiosta on hävinnyt muutamat terveysongelmat.

nro 75 muistaakseni

Vierailija
94/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kulutat enemmän kun syöt, laihdut. Niin helvetin yksinkertaista se on.

Ja liikkuminen on osa sitä kulutusta, johon vaikuttaa monet muutkin seikat

Juuri näin. Ilman liikuntaakin voi laihtua mutta se yleensä edellyttää niin tiukkaa ruokavaliota ettei ihmisten itsekuri sellaiseen riitä.

No ei. Itse laihdutin täysin ilman liikuntaa, koska mulla on sairauksia jotka aika lailla estävät kuntoliikunnan. En laskenut kaloreita, en elänyt mitenkään tiukasti. Jätin vaan alkoholin tissuttelun pois, karkkia vähän harvemmin, napostelu suunniteltujen aterioiden välistä pois, vaihdoin virvoitusjuomat lightiin. Painonpudotus 2 vuodessa 28 kg.

Sinulla oli itsekuria muuttaa ruokavaliotasi, ja hyvä niin. Monilla ei ole. Alkoholi muuten paitsi lihottaa niin usein myös turvottaa, varsinkin miedot juomat. Eräs tuttuni laihtui pelkästään vaihtamalla kaljan kossuvissyyn. Itse olen laihtunut myös "viskidieetillä" siihen aikaan kun vielä käytin paljon alkoholia, mutta se taas johtaa muuten yleiskunnon romahtamiseen.

Sinänsä en nyt äkkieltään keksi neliraajahalvauksen ohella mitään muuta sairautta, joka estäisi kuntoliikunnan. Esim. uiminen on tehokasta liikuntaa jota voi hyvin harrastaa vaikka fyysinen liikkumiskyky muuten olisi rajallinen.

Uiminenkaan ei sovi esim. polvivammoille. Kyse on itse liikeradasta joka ärsyttää ja aktivoi kiputilan, ei siitä että onko liikeradan lisäksi paino päällä.

Vierailija
95/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ketjua lukea, mutta todetaan nyt taas, että lihasmassan lisääminen auttaa kyllä laihduttamisessa, koska kalorien kulutus lisääntyy. 

En muutenkaan tuijottaisi vaakaa näissä laihdutusasioissa, vaan peiliä, sieltä se totuus tuijottaa vastaan. Kun on lihasta, näyttää ylipäänsä paremmalta ja ryhdikkäämmältä. 

Vierailija
96/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan yleinen harhaluulo. Ihmetellään, ettei laihduta, vaikka lisätään liikuntaa. Ruokatottumuksiakin voidaan muuttaa niin, että syödään entistä terveellisemmin. Molemmat ovat terveyden kannalta erinomaisia asioita, mutta eivät ihmistä laihduta. Laihtuminen on puhdasta fysiikkaa, jossa energian määrä on ratkaisevaa. Energian yksikkö on kalori. Kalorien määrää laskemalla jokainen laihtuu. Painonpudotuksen tahti on suoraan verrannollinen kalorimäärän vähentymiseen. Liikunta lisää mm. lihasmassaa ja vaikuttaa sitä kautta ulkonäköön. Terveellinen ruoka tuo paljon hyvää elimistölle, mutta se ei ole aina vähäkalorista. Myös terveellinen ruoka voi lihottaa. Aina näissä keskusteluissa päädytään vetoamaan erilaisiin poikkeaviin yksilöihin omituisine aineenvaihduntoineen. Eivät kuulemma laihdu, vaikka syövät vähän. Tämä on puhdasta itsepetosta. 

Hohhoijaa.

Mitäs jos vähän perehtyisit tutkimuksiin ja kuuntelisit niitä ihmisiä, jotka ihan oikeasti jotain näistä asioista tietää, kuten vaikka lihavuustutkijoita?

Kun vaikka se kalori kuinka olisi kalori, niin se miten ihmiselimistö sen käsittelee, ei suinkaan ole niin yksinkertaista.

Ja kyllä, on paljon ihmisiä jotka eivät laihdu millään. Yleensä he ovat koko ikänsä tavalla tai toisella painonsa kanssa kikkailleita, joiden elimistö menee saman tien hälytystilaan, kun minkäänlaista kalorirajoitetta tai laihduttamista yritetään. Elimistö kun on samaan aikaan helvetin viisas ja sairaan tyhmä: sen ensisijainen tavoite on pitää ihminen hengissä, ja se tekee sen hinnalla millä hyvänsä. ELimistölle ei ole hälytystila se, että energiaa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi, koska se ei uhkaa elossa pysymistä. Mutta se, että energiaa ei ole, on. 

Alkaa jo vituttaa tämä asioiden yksinkertaistaminen, kun ihan joka tuutista jokainen, joka asiaan haluaa perehtyä, voi jo lukea mitä kaikki uusimmat ja myös pitkäaikaiset tutkimukset asiasta kertovat.

Laihduttaminen ei ole helppoa, se ei ole yksinkertaista matematiikkaa, ja se noudattelee täysin erilaisia logiikoita, kun kyseessä on ihminen joka tekee sen ensimmäistä kertaa, tai ihminen, joka on koko ikänsä ollut laihdutuskierteessä/syömishäiriöinen/hormonitoiminnaltaan sekaisin.

UGH.

Ja itse aloitukseen: mulla on helpoimmin ja pysyvimmin lähteneet kilot juuri reippaalla liikunnalla. Mutta sen on täytynyt olla oikeasti rasittavaa ja runsasta, mitkään "sunnuntaikävelyt" ei ole painoa pudottaneet, vaikka toki muuten hyvää tekevätkin.

Toin nyt on ihan paska puhetta että elimistö menee heti kalorivajeesta jotenkiin säästöliekille. Ihminen voi olla kolme päivää täysin syömättä eikä aineenvauhdunta hidastu yhtään. On ihan eria asia tuntea nälkää kun nähdä nälkää. Suurin osa noista jotka on koko elämän yrittäny laihduttaa ei ole ikinä tehny asioita oikein vaan aina yritetään jotain pussikeitto tai mehu dieettejä ja on sanomattakin selvää ettei ne toimi. Laihduttaminen nimen omaan on hyvin loogista, syö vähemmän kuin kulutat->laihdut. Suurin osa ihmisistä myös kuvittelee sövänsä vähän ja olevansa miinuskaloreilla vaikka todellisuudessa syödäänkin enemmän kun kulutetaan, tai vastaavasti otetaan kahvitauolla se yksi pipari, koska eihän kukaan yhdestä piparista liho, eihän? Tolla ideologialla  sitte otetaan ''yksi pipari'' vähän joka välissä ja sitten voidaan selitellä että kun en minä laihdu vaikka teen kaiken oikein. Tietenkin erinäiset sairaudet ja hormonitoiminnan häiriöt on eri asia mutta suurimalla osalla tilanne menee jokseenkiin noin miten sen esitin tossa.

Vierailija
97/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni lienee kontroversiaali, mutta uskon anorektikkojen olevan oikeassa: CICO calories In, Calories Out eli laihtumista tapahtuu kun syödyt kalorit ovat alle kulutuksen. Oma painoindeksini on ollut jo vuosia 19-20 tienoilla, mutta vielä kymmenisen vuotta sitten hieman yli 25. Ihan sivuhuomautuksena haluan mainita, että painoindeksini ei koskaan mennyt alle 19, mutta ymmärrän kuinka anorektikolla kehokuva voi hämärtyä painon pudotessa ja päädytään anoreksiaan, surkeaa. Anyway, anorektikoilla tai langanlaihoina pysyttelevillä mallitytöillä on mielestäni usein erittäin hyvä asiantuntemus ihmiskehon toiminnasta ja siitä miten eri toimintatavat esim. liikunta vaikuttaa aineenvahduntaan.

Vierailija
98/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ei ole, koska toisilla kaloreilla laihtuu sata kertaa helpommin kuin toisilla. Eli eri määrä kaloreita laihduttaa saman verran jos ne ovat eri makroravinteita. Kannattaa siksi syödä rasvaa ja proteiinia ja tietysti salaattia yms. ja välttää hiilaria, varsinkin tärkkelystä, kun laihduttaa jos ei halua kitua nälissään.

Jos syöt esim. 2000 kaloria päivässä ja kulutat 2500 kaloria päivässä, keho ottaa puuttuvat kalorit omasta energiavarastostaan, rasvasta. On ihan sama mitä ne kalorit ovat, pitkällä tähtäimellä kuluttamalla enemmän energiaa kun mitä itseensä laittaa laihtuu aivan varmasti.

Kaikki muu on vain hienosäätöä, hifistelyä tai tekosyitä.

terv. nimim. -12 kg /6 kk.

Ei se mene noin. Jos 2000 kaloria nostaa insuliinia kehoosi jää enemmän kaloreita, kuin jos 2000 kaloria EI NOSTA insuliinia. Jos kulutus on niillä rajoilla tällä on merkitystä.

Silläkin on merkitystä, montako kertaa päivässä ne insuliinit nostaa koholle. Jos sen tekee monta kertaa päivässä, tuntimäärä jonka keho tuottaa laäskiä kasvaa, verrattuna siihen, että söisi 2-3 kertaa päivässä. Vaikka kalorimäärä olisi sama, voi silti  lihoa eri määrän.  Veikkaisin, että sitä tehokkaamin keho pystyy ravinnon hyödyntämään, mitä pienempinä annoksina ja tasaisesti päivän mittaa sen ottaa. Tällöin keho ei pysty käyttämään kehon rasvavaroja kuin korkeintaan yöllä.

Vierailija
99/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sä voit syödä vaikka jokapäivä pelkkiä munkkeja ja silti laihtua. Mä syön ihan mitä huvittaa, mutta lasken kaikki kalorit ja treenaan melkein joka päivä. Vatsapalat näkyy ja nautin elämästä ;)

Vierailija
100/132 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja liikkuminen on osa sitä kulutusta, johon vaikuttaa monet muutkin seikat

Juuri näin. Ilman liikuntaakin voi laihtua mutta se yleensä edellyttää niin tiukkaa ruokavaliota ettei ihmisten itsekuri sellaiseen riitä.

No ei. Itse laihdutin täysin ilman liikuntaa, koska mulla on sairauksia jotka aika lailla estävät kuntoliikunnan. En laskenut kaloreita, en elänyt mitenkään tiukasti. Jätin vaan alkoholin tissuttelun pois, karkkia vähän harvemmin, napostelu suunniteltujen aterioiden välistä pois, vaihdoin virvoitusjuomat lightiin. Painonpudotus 2 vuodessa 28 kg.

Sinulla oli itsekuria muuttaa ruokavaliotasi, ja hyvä niin. Monilla ei ole. Alkoholi muuten paitsi lihottaa niin usein myös turvottaa, varsinkin miedot juomat. Eräs tuttuni laihtui pelkästään vaihtamalla kaljan kossuvissyyn. Itse olen laihtunut myös "viskidieetillä" siihen aikaan kun vielä käytin paljon alkoholia, mutta se taas johtaa muuten yleiskunnon romahtamiseen.

Sinänsä en nyt äkkieltään keksi neliraajahalvauksen ohella mitään muuta sairautta, joka estäisi kuntoliikunnan. Esim. uiminen on tehokasta liikuntaa jota voi hyvin harrastaa vaikka fyysinen liikkumiskyky muuten olisi rajallinen.

Uiminenkaan ei sovi esim. polvivammoille. Kyse on itse liikeradasta joka ärsyttää ja aktivoi kiputilan, ei siitä että onko liikeradan lisäksi paino päällä.

Ei uimiseen tarvitse edes käyttää kuin käsiä. Etenkin jos on läskiä, joka kelluu paremmin kuin lihas, ei ole mikään ongelma uida käyttämättä jalkoja.