Toivottavasti et ottanut tosissaan sitä että "liikunnalla laihtuu"
Liikunalla ei ole mitään tekemstä laihtumisen kannalta. Kaloreiden vähentäminen on se mikä laihduttaa. Piste. Tulipahan totuus sanottua.
Kommentit (132)
Lähtekääpä kalorien laskijat lenkille! Kyllä teidän sitä liikuntaa täytyy harrastaa halusitte tai ette ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vähemmän ja liiku enemmän. Terveisin 46v. 159cm. ja 50kg.
Tätä mantraa vielä jotkut urpot jaksaa jauhaa :D
Niin, jotkut ei halua elää harhakuvissa ja tylsä totuus riittää.
Joku oli tän tänne aiemminkin laittanut, mutta tässä nyt toisintona. Mulle tää avasi tosi paljon silmiä. Kuten tuossa sanottu, noi mantrat ehkä toimii, jos kaikki on kunnossa. mutta jos ei olekaan?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/31/jenny-lehtinen-kun-nalka-ei-ol…
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa tulee harrastaa kaikkien. Liikkumattomuus sairastuttaa.
Juuri näin. Ja liikunnan ensisijainen tarkoitus ei ole laihtuminen, vaan nimenomaan se, että se tekee hyvää ja parantaa terveyttä, ihan kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Ite ainaki pysyn laihana nimenomaan liikunnan takia. Koskaan en ole ruokavaliota tarkkaillut.
Liikunta on kaikille hyödyllistä, ja auttaa nimenomaan painonHALLINNASSA. Painon pudotuksessa se taas ei kovinkaan usein auta merkittävästi, vaan tosiaan se ruokavalio on tärkein juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lisään vielä sen että tajusin syöväni 1000 tai alle päivässä vasta kun aloin käyttää kalorilaskureita ym. Sehän se olikin kun ei tiennyt pitäisikö vähentää vai lisätä syömistä silloin.
Suosittelen liikuntaa! Se hillitsee makean himoa ja poistaa väsymystä. Tosin pikaratkaisuja silläei tule, mulla kesti yli puol vuotta laihtua ekat 10kg.
Itse nautin hyvästä ruoasta sen verran, ettei joku alle 1000 kcal dieetti voisi olla vaihtoehto. Puhdasta masokismia, kun liikunnasta saa kunnon kehittyessä bonuksena heti seksin jälkeen toiseksi parhaan olotilan.
En sanonut olleeni 1000kcal dieetillä, vaan että olin lievästi ylipainoinen vaikka söin useimpina päivä 1000kcal tai hieman alle. Olin aina väsynyt.
Vuosia myöhemmin laihdutin yhtään kaloreita laskematta lähes pelkän liikunnan avulla. Silloin söinkin jo normaalisti enemmän ja ylipainoa oli kertynyt jo 10kg. Olen siis aina ennen syönyt todella vähän enkä liikkunut lainkaan ollen ylipainoinen, nykyisin olem liikunnallinen, syön ja herkuttelen paljon mutta olen normaalipainoinen. Aineenvaihdunta on kiihtynyt paljon siitä mitä se ennen oli.
Alapeukuttajat täällä ei ilmeisesti usko, mutta vaaka kertoo, että olen laihtunut yli 20kg liikunnan avulla. Enkä siis ole käynyt salilla pahemmin, lenkkeillyt vain.
Uskon tuohon kyllä. Itse laihduin 15kg liikkumatta lainkaan muuten kuin hyötyliikuntaa. Muutin siis ruokavaliota vaikka ennenkin söin aika terveellisesti mutta tietyt ruoka aineet jäi pois ja paino tippui tosi nopeasti. En olisi ikinä uskonut eikä ollut edes tarkoitus laihduttaa vaan allergioiden takia ruokavalion muutos.
Liikunta parantaa lihasvoimaa, verensokeriarvoja ja on hauskaa. Urheilevan kroppa toimii paremmin kuin sohvaperunan.
Liikunta muokkaa kroppaa. Itselläni parin vuoden tehokkaan salitreenin jälkeen paino on noussut viitisen kiloa normaalipainon sisällä, mutta kroppa on tiivistynyt, kiinteytynyt, tullut lihaksia ja "makkarat" mahasta, reisistä, kyljistä, alleista, selästä on lähtenyt. Eli mun kohdalla liikunta lihotti. Mutta teki terveemmäksi, vahvemmaksi ja paremman näköisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Karppaajat on aina lihavia. Olen huomannut :'D
Sitten nää ihan normaalisti syöjät on niitä hoikkia ja normaalipainoisia.
Onko mielestäsi hienoa naureskella terveytensä menettäneille ihmisille? Johtuisiko lihavuus siitä, että useat karppaajat ovat vielä painonpudotusvaiheessa, ja kaikilla vuosia "normaalisti" syömällä hankitut aineenvaihduntaongelmat eivät korjaudu sormia napsauttamalla? Kyse on insuliiniresistenssistä, johon voi vaikuttaa myös liikunnalla, mutta ennen kaikkea haiman kunnosta, joka on suurimmaksi osaksi peritty ominaisuus, ja jota voi sujuvasti ns. normaaliruokavaliolla pahentaa.
Itse olen karpannut jo 17 vuotta ja ihan normaalipainoinen (BMI 23) olen ollut sen jälkeen kun sain 20 raskauskiloa pois 4 kuukaudessa. Olin onnekas, kun sain ongelmaan heti oikeanlaista apua, enkä joutunut vuosien ylipainokierteeseen "syö vähemmän ja liiku enemmän"-hömppään huijattuna. Saan myös erittäin helposti kiloja takaisin ihan suomalaista perusperuna(laitos)ruokaa syömällä, liikunnan määrällä ei siihen ole mitään vaikutusta.
Käyn reilun puolen tunnin kävelylenkeillä lähes joka päivä, mutta niin tein jo ennen karppauksen aloitusta ilman että sillä oli mitään vaikutusta painoon. Liikunta on kivaa ja se parantaa elämänlaatua ja fyysistä toimintakykyä, mutta onnistuneeseen, pitkäkestoiseen painonhallintaan tarvitaan ennen kaikkea omalle kropalle sopiva ruokavalio. Laskennallinen kalorinpoltto laboratorion petrimaljassa on kuitenkin vähän eri asia kuin ihmiskehossa, jossa on myös muutama muukin muuttuja hommassa mukana...Fysiikan lakien lisäksi ihmisessä on myös paljon biokemiaa.
Ihan vähän AP oikoo mutkia suoriksi. :D Se kun nyt vain on fysiologinen fakta, että lihaksikkaan henkilön PAV on suurempi kuin vähälihaksisen. Liikunta (voimaharjoittelu, aerobinen ja muu raskas fyysinen aktiviteetti) todellakin nostaa perusaineenvaihduntaa, ja se taas lisää energiantarvetta. Jos lisääntynyttä energiantarvetta ei paikata, syntyy *rumpufilli* KALORIVAJE!!!
Porukka aika kujalla. Tietenkin liikunnasta on apua!
Liikuntaa tulee harrastaa kaikkien. Liikkumattomuus sairastuttaa.