Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden arki on hektistä: mikä tekee arjestanne hektistä?

Vierailija
02.11.2017 |

Olen kokopäivätöissä asuantuntija-ammatissa, asun kaupungin sykkeessä ja minulla on vilkas sosiaalinen elämä, mutta pidän arkeani loppujen lopuksi aika leppoisana. Miksi sinun arkesi on kiireistä?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-5 lasta joista vanhin 8.v

- Lasten harrastukset, kerhot, neuvolat, vanhempain illat...

- 7 hengen ruokaostokset/ kauppareissut

- Omat työt kotona joita pakko yrittää aloitella lasten päiväuni aikaan ettei kaikki jää yöhön. Ja tämä aika on aina pois kotitöistä. Tämä sotkun ja kaaoksen määrä! Ei ole ihmisen ylläpidettävissä enää. 

- 6 Isoa koiraa. 

-Omat harrastukset joita on liian monta. 

Missä vaiheessa kaiken tämän hankkiminen on tuntunut hyvältä ajatukselta?

Vierailija
62/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vaativa asiantuntija työ

- 3 lasta, joilla kaikilla lukihäriö ja tarve tuelle koulunkäynnissä suuri

- lasten harrastukset

- isän alzheimer

- vapaaehtoistöitä, jota isän sairastumisen jälkeen olen vähentynyt. Isa näistä liittynyt lapsiin ja osa ammatillisesti tärkeitä

- lisäksi jotta jaksan, pitää itseksin tavata kavereita ja harrastaa

Mutta nautin tästä elämästä, en tyytyisi vähemmän vaativaan työhön. Ammatilliset vapaaehtoistyöt ovat auttaneet verkostoitumisessa ja parantaneet urakehitystä.

Lapsiani rakastan yli kaiken ja heidän eteensä olen valmis tekemään vaikka mitä.

Isäni sairaus on raskas juttu, ja sille en mahda mitään, mutta isin tyttö auttaa mahdollisuuksien mukaan myös isäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut läheltä minua ahkerampia ihmisiä ja heidän hektisyytensä varmaan sitten kumpuaa siitä, että ei osata olla toimettomana. Aina on oltava jotain tekemistä. Tai sitten he ovat erinomaisia ihmisiä, joilta aina kysytään apua/neuvoa/pyyntöä. Oisko ruuhkavuodet kuitenkin eri juttu kuin hektinen elämäntapa? Maailma on muuttunut hektisemmäksi. Me ei kaikki olla muurahaisia.

Vierailija
64/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en ole hektiseksi kokenut, mutta nyt työpaineet tekevät hektisen. Kuljetan töitä kotiin, mietin illalla ja yöllä tekemisjärjestyksiä ja tarvittavia kokouksia, mitkä työmatkat pakollisia mitkä ei. Kunhan tämä suman saan purettua teen slekämmät suunnitelmat ensi vuodelle. Hektiseksi elämästä tekee juuri tämä kaaos, liikaa yllättäviä, päällekkäisiä tehtäviä, ei meinaa jaksaa aloittaa mistään päästä ja sortuu karkaamaan av:lle aivoja lepuuttaamaan.  No, lisää suunnittelua kehiin. Perhe ja lapset, joita lapseton ap epäilee suurimmaksi hektisyyden syyksi eivät omassa elämässäni tuo kiirettä, enemmänkin tuovat sitä hyvää oloa joka stressiä purkaa.

Vierailija
65/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa tuon sanan 'hektinen' tänne kieleemme omaksuminen ja sen hokeminen .

Se kun ei todellakaan tarkoita MITÄÄN muuta eikä sen kummempaa kuin mitä suomen sana 'kiireinen' tarkoittaa.

Eli jos elämäsi nyt tuntuu liian  kiireiseltä ja kiire sitä  haittaa, niin mietipä niitä kiireitäsi ja tarkastele niiden kiireiden syitä ja mieti mitä  mahdollisesti voisit tehdä niiden vähentämiseksi.

Siinä vastaus.

Vierailija
66/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuntuu usein elämä hektiseltä. Se tunne tulee siitä, että usein ollaan menossa jossain. Ei kuitenkaan matkustella tai harrasteta ihan älyttömästi. Lapsia ei ole mutta koira löytyy. Me emme kuitenkaan aikatauluta tekemisiämme eikä meillä ole sellaista painetta koko ajan kuten monilla lapsiperheillä näyttää olevan. Nuo "läpystä vaihto"-jutut suoraan sanottuna ahdistavat, aikataulut ihmisillä viikoiksi tai jopa kuukausiksi mietitty kellon tarkkuudella. Itsestäni tuollainen olisi todella painajaismaista elämää! Meillä toki suunnitelmia myös tehtynä mutta tosi harvoin ne ovat sellaisia etteikö niitä voisi muuttaa. Usein saatetaankin tehdä spontaanisti jotain muuta kun on ajateltu.

Vierailija
67/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja, vuorotyö (kahta eri duunia), omakotitalo, 2 lasta joilla harrastuksia riittää, koira.

Vierailija
68/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5 lasta joista vanhin 8.v

- Lasten harrastukset, kerhot, neuvolat, vanhempain illat...

- 7 hengen ruokaostokset/ kauppareissut

- Omat työt kotona joita pakko yrittää aloitella lasten päiväuni aikaan ettei kaikki jää yöhön. Ja tämä aika on aina pois kotitöistä. Tämä sotkun ja kaaoksen määrä! Ei ole ihmisen ylläpidettävissä enää. 

- 6 Isoa koiraa. 

-Omat harrastukset joita on liian monta. 

Missä vaiheessa kaiken tämän hankkiminen on tuntunut hyvältä ajatukselta?

Sanotaanko että tuo viides lapsi oli "hyppy tuntemattomaan ja kiireen äärirajoille", silloin alkoi tuntumaan. Ja se että nyt on 2 vaipoissa ja täysin perään katsottavaa, se tässä pahimman kiireen tekee. 

Ollaan joskus kasvatettu koiria, kahta rotua ja siksi 6 koiraa. Kasvatus on jäänyt jo tauolle mutta ei sitä hennon yhdestäkään koiravanhuksesta luopua. 

Niin kauan pärjää kun ei masennu eikä sairastu. 

Ja kyllä, miehellä on myös hektistä. Sillä se pahempi tilanne on kun töihin pitää jo klo 4.30 aamulla. Itse sentään saa nukkua. 

Vierailija
69/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kolmen lapsen yh, ja meillä on myös kaksi pientä koiraa. Lisäksi asumme vanhassa talossa, jota pitää tietty kunnostella ja pihaakin vähän hoitaa. Olen kokopäivätöissä ja yritän myös harrastaa liikuntaa ja venäjänopiskelua. Kieltämättä on välillä aika hektistä, kun laittaa nopeasti ruokaa töiden jälkeen, jotta ehditään lasten harrastuksiin jne. Toki lenkkeilen itse ja lenkitän koiria lasten harrastusten aikana, joten käytän aikaa tehokkaasti. Ja yritän tehdä ruokaa isoja satseja kerralla, jotta voi sitten kiireessä vain lämmittää tai ottaa pakastimesta aamulla valmiiksi sulamaan.

Hirveästi ei ole aikaa sohvalla makoiluun, mutta en ole koskaan mikään sohvaperuna ollutkaan. Voin sanoa, että nautin elämästäni juuri tällaisena. Se on merkityksellistä, enkä ole koskaan masentunut - ihan oikeasti nautin niistä pihahommistakin viikonloppuisin. On palkitsevaa nähdä oman työn tulokset heti. Ei ole IT-aikana mikään itsestäänselvyys saada jotain oikeasti valmiiksi.

Ongelmia syntyy vasta sitten, jos yritän deittailla jotain miestä. En saa oikein mistään revittyä aikaa siihen.

Vierailija
70/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kolmivuorotyö + perhe = väsymys.

Vierailija
71/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikataulut ja pitkät työpäivät sekä nopeasti muuttuvat tilanteet tekevät arjesta hektistä.

Vierailija
72/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsäännöllinen kolmivuorotyö joista yövuoro 10h. Miehellä arkityö mutta päivystää lisäksi joten yöt ja viikonloput on välillä melkoista sumplimista. Kaksi lasta joista toinen vielä vaipoissa. Omakotitalo ja sen työt. En valita vaan tiedän olevani onnekas ja eläväni todennäköisesti parhainta aikaa elämässäni lasten ollessa vielä pieniä. Ruuhkavuodet, onnelliset sellaiset.

Vierailija
73/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämään tuo hektisyyttä se, että mulla on tällä hetkellä paljon sosiaalisen elämän menoja ja omia harrastusjuttuja. Lapset lähinnä vähentävät hektisyyttä, koska heidän kanssa olen rauhassa kotona ja teen mukavia, rentoja asioita kuten leikin, leivon, luen. Mulle sopii semi-hektisyys elämässä.

2 lasta, mies ja minä molemmat suht vaativissa asiantuntijatöissä, asutaan H:gin keskustan liepeillä mikä vähentää kiirettä, kun "kaikki" on lähellä.

Vierailija
74/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tuntuvat olevan suurin hektisyyden lähde.

Ja itse ajattelin ilman muuta, että hektisyys on negatiivinen asia. Mutta myönnän olevani itse leppoisan elämän kannattaja. En ole hyörijätyyppiä ollenkaan. Ap

Ei lapset sinänsä ole mikään suurin hektisyyden lähde, vaan se, että haalitaan yhteensä liian iso paketti tekemistä ja puuhaa, jolloin vuorokauden tunnit eivät riitä kunnolla kaikkeen siihen, mitä on tullut elämäänsä haalineeksi.

Meidän arki ei ole hektistä. Meillä on kolme lasta, koira, iso talo ja piha. Siivooja käy siivoamassa, jokaisella perheenjäsenellä on 1-2 harrastusta, kotityöt tehdään yhdessä, mulla on 75% työaika ja miehellä toimisto kotona. Voisin kuvitella, että jos me molemmat oltaisiin kokopäivätyössä kodin ulkopuolella, ja lapsilla olisi vaikka muutama harrastus enemmän, tai oltaisiin tosi tarkkoja pihan suhteen... tai koiran ulkoilutus olisi pakkopullaa... keksin vaikka kuinka monta asiaa, jotka toisivat hektisyyttä elämään. Lasten kanssa ei ole pakko olla hektistä!

Vastauksissa lapset mainitaan hektisyyden lähteeksi useammin kuin mikään muu asia, ja sen kyllä ymmärtää. Se on myös varmasti isoin ero omaan elämääni, johon ei siis lapsia kuulu. Ap

rankka/vaativa/vuorotyö kyllä mainitaan vähinän yhtä usein. Miksi sinulla on tarve todistaa, että juuri lapset ovat se hektisyyttä aiheuttava osatekijä?

Vierailija
75/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet lapset, koira, iso talo, ei apuja tai sosiaalista turvaverkkoa. Rutiinit täytyy olla kunnossa, että arki sujuu ja kaiken tarvittavan saa suoritettua. Hyvää elämää silti, oma aika on mielestäni yliarvostettua. Paljon iloa ja merkitystä elämään saa kun keskittyy oman navan sijasta muiden palveluun.

Muiden palvelu voi myös pitkänpäälle uuvuttaa, niin kotona kuin töissäkin.

Vierailija
76/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani varmaan se, että olen laiska ja mukavuudenhaluinen ja minulla on hyvin vähän intohimoja toisten ihmisten asioiden hoitamista kohtaan. Paskat organisointitaidot siis.

Vierailija
77/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen hektistä on, kun sitä itse pidetään hektisenä. Ihan tavista tähänastiset kommentit lukeneena.

Ei todellakaan mitään hektistä muuta kuin omassa pikku tärkeilyssä ja tarpeessa päteä.

Mutta lähdetään nyt siitä, että teillä on hirmu hektistä teitien arki.

Jos perustankin teiteille rentouttavan hemmotteluspan?

"Irtaudu arjesta ja arjen asettamista haasteista (kuten lasten kyydityksistä), rentoudu!

Olet sen ansainnut häsläävänä anteeksi hektistä elämää viettävänä mammana anteeksi naisena!

Löydä sisäinen sankarittaresi lojumalla törkyhintaisessa meidän kuplapaljussa!"

Omasta mielestä tuo on loistava idea.

Ensi vuonna saatte sitten katkerina lukea mun verotietoja sanomalehdistä.

Haastattelussa totean vaatimattomasti, että yrityksen takia mun elämä on hirmu hektistä.

Kuulostaa ihanalta tuo spa, mutta kuka hoitaa lapset? Ei sinne kuplapaljuun lasten kanssa kannata lähteä, ei tule rentoutumisesta kyllä mitään.

Tyypillinen vastaus, Kuulostaa kivalta MUTTA...

No ei se MUTTA siitä häviä mihinkään, vaikka siitä ei saisi puhua. Koitas itse mennä 3 pienen lapsen kanssa kylpylälomalle rentoutumaan.

Eikö niillä lapsilla ole isää, mummoa, kummia, hoitopaikkaa...

Kaikki liikenevä (todella vähäinen!) hoitoapu menee ihan välttämättömiin menoihin.

Ihmisillä on outo käsitys, että pitää olla syy kaikkeen, siis syy käydä lääkärissä, syy asioida virastossa jne.

Mutta on myös hyvä syy ja välttämätöntä huolehtia omasta jaksamisestaan. Eli parin tunnin-päivän rentoutuminen voi joskus olla ihan välttämätöntä.

Vierailija
78/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä en ole hektiseksi kokenut, mutta nyt työpaineet tekevät hektisen. Kuljetan töitä kotiin, mietin illalla ja yöllä tekemisjärjestyksiä ja tarvittavia kokouksia, mitkä työmatkat pakollisia mitkä ei. Kunhan tämä suman saan purettua teen slekämmät suunnitelmat ensi vuodelle. Hektiseksi elämästä tekee juuri tämä kaaos, liikaa yllättäviä, päällekkäisiä tehtäviä, ei meinaa jaksaa aloittaa mistään päästä ja sortuu karkaamaan av:lle aivoja lepuuttaamaan.  No, lisää suunnittelua kehiin. Perhe ja lapset, joita lapseton ap epäilee suurimmaksi hektisyyden syyksi eivät omassa elämässäni tuo kiirettä, enemmänkin tuovat sitä hyvää oloa joka stressiä purkaa.

Ei tuo ollut mikään epäily, vaan vedin vain yhteen, mitä ihmiset ketjuun kirjoittavat.

Ja totta kai lapset lisäävät työpäivän perään kaikenlaisia pakollisia tehtäviä, joita lapsettomalla ei ole. Ap

Vierailija
79/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla koira, jos sen kanssa ei ehditä tekemään muuta kuin pakolliset pissalenkit?

Vierailija
80/139 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset tuntuvat olevan suurin hektisyyden lähde.

Ja itse ajattelin ilman muuta, että hektisyys on negatiivinen asia. Mutta myönnän olevani itse leppoisan elämän kannattaja. En ole hyörijätyyppiä ollenkaan. Ap

Ei lapset sinänsä ole mikään suurin hektisyyden lähde, vaan se, että haalitaan yhteensä liian iso paketti tekemistä ja puuhaa, jolloin vuorokauden tunnit eivät riitä kunnolla kaikkeen siihen, mitä on tullut elämäänsä haalineeksi.

Meidän arki ei ole hektistä. Meillä on kolme lasta, koira, iso talo ja piha. Siivooja käy siivoamassa, jokaisella perheenjäsenellä on 1-2 harrastusta, kotityöt tehdään yhdessä, mulla on 75% työaika ja miehellä toimisto kotona. Voisin kuvitella, että jos me molemmat oltaisiin kokopäivätyössä kodin ulkopuolella, ja lapsilla olisi vaikka muutama harrastus enemmän, tai oltaisiin tosi tarkkoja pihan suhteen... tai koiran ulkoilutus olisi pakkopullaa... keksin vaikka kuinka monta asiaa, jotka toisivat hektisyyttä elämään. Lasten kanssa ei ole pakko olla hektistä!

Vastauksissa lapset mainitaan hektisyyden lähteeksi useammin kuin mikään muu asia, ja sen kyllä ymmärtää. Se on myös varmasti isoin ero omaan elämääni, johon ei siis lapsia kuulu. Ap

rankka/vaativa/vuorotyö kyllä mainitaan vähinän yhtä usein. Miksi sinulla on tarve todistaa, että juuri lapset ovat se hektisyyttä aiheuttava osatekijä?

Miksi vänkäät? Lue alkuperäistä kommenttiani edeltäneet vastaukset ja huomaat, että lapset mainittiin useammin kuin mikään muu tekijä. Ap