Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en vaan pysty ymmärtää miksi joku vielä nykypäivänä maksaa käteisellä

Vierailija
31.10.2017 |

Eikö näillä ole pankkikortteja. Vai onko se vaan laiskuutta kun pystyy ottaa pankin seinästä niin helposti rahan. Muutenkin käteinen haiskahtaa aina pimeältä rahalta. Ei ikinä tiedä kelle se oikeasti kuulluu...tiedän koska olen ollut kassalla töissä ja siellä asiakkaina oli eräskin pilviveikko joka oli aina kädet tärisemässä kaivamassa taskuistaan ison tukun seteleitä. Hyi!

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sama keskustelu käytiin aikoinaan, kun setelit otettiin käyttöön. ”Varmasti en ikinä ala käyttää tällaisia nykyajan humputuksia. Kun pankkijärjestelmä romahtaa, minulla on reppu täynnä hyödyllisiä oravannahkoja ja nauran seteleillenne”.

Vierailija
142/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näillä ole pankkikortteja. Vai onko se vaan laiskuutta kun pystyy ottaa pankin seinästä niin helposti rahan. Muutenkin käteinen haiskahtaa aina pimeältä rahalta. Ei ikinä tiedä kelle se oikeasti kuulluu...tiedän koska olen ollut kassalla töissä ja siellä asiakkaina oli eräskin pilviveikko joka oli aina kädet tärisemässä kaivamassa taskuistaan ison tukun seteleitä. Hyi!

Joillakuilla on älliä maksaa käteisellä tässä isoveli valvoo yhteiskunnassa..

Ei ehkä haluta sitä helv.. kohdennettua mainontaa, ei sitä että joku tietää mitä ostat ja kulutat( mistä olet kiinnostunut, miten elät, mikä on ajatusmaailmasi), minkäänlaista profilointia.. Joillakin voi olla tietysti vaikeuksia hahmottaa rahamenoaan korttilla.

Niin kauan kuin on käteistä vielä olemassa voi olla edes jotain anonymiteettiä..

Ja tähän se kuulu- mulla ei oo mtn salattavaa joten mitäs se haittaa!?

Niin...mietiskele hetki ja ehkäpä tajuat että äkkiäkös hallitsevat päättävät tarvittaessa uudet sallitun ja ei sallitun säännöt jolloin myös sinun tekemiset tai kenen vain voivatkin yhtäkkiä olla kiellettyjä..ollaanhan tässä jo ajatusrikoksistakin tuomitsemassa hyvää vauhtia. Ja siis ymmärrätköhän...!?-sun AJATUKSISTA...:)

Lue Orwellin 1984, kirjoitettu 50-luvulla..pelottavan tosi dystopia tänä päivänä.

Hän keksi termin "isoveli" ja nythän tässä ollaan kaiken aikaa kameroiden alla, sua voidaan omassa olohuoneessasi tarkkailla, sua luokitellaan arvojärjestykseen päiväkodista saakka, listaa vois jatkaa ja jatkaa.. oletko niin naivi että luulet että tämä tehdään "sinun parhaaksi" sun turvallisuuden tms eteen..!? Voivoi huoh...:(

HERÄTYYYYYYYS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän aina käteistä mukana. Niin monta kertaa on ollut kaupassa, kunnkortit ei ole toiminut.... eläköön paperiraha.

Vierailija
144/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakuilla on älliä maksaa käteisellä tässä isoveli valvoo yhteiskunnassa..

Ei ehkä haluta sitä helv.. kohdennettua mainontaa, ei sitä että joku tietää mitä ostat ja kulutat( mistä olet kiinnostunut, miten elät, mikä on ajatusmaailmasi), minkäänlaista profilointia.. Joillakin voi olla tietysti vaikeuksia hahmottaa rahamenoaan korttilla.

Niin kauan kuin on käteistä vielä olemassa voi olla edes jotain anonymiteettiä..

Ja tähän se kuulu- mulla ei oo mtn salattavaa joten mitäs se haittaa!?

Niin...mietiskele hetki ja ehkäpä tajuat että äkkiäkös hallitsevat päättävät tarvittaessa uudet sallitun ja ei sallitun säännöt jolloin myös sinun tekemiset tai kenen vain voivatkin yhtäkkiä olla kiellettyjä..ollaanhan tässä jo ajatusrikoksistakin tuomitsemassa hyvää vauhtia. Ja siis ymmärrätköhän...!?-sun AJATUKSISTA...:)

Lue Orwellin 1984, kirjoitettu 50-luvulla..pelottavan tosi dystopia tänä päivänä.

Hän keksi termin "isoveli" ja nythän tässä ollaan kaiken aikaa kameroiden alla, sua voidaan omassa olohuoneessasi tarkkailla, sua luokitellaan arvojärjestykseen päiväkodista saakka, listaa vois jatkaa ja jatkaa.. oletko niin naivi että luulet että tämä tehdään "sinun parhaaksi" sun turvallisuuden tms eteen..!? Voivoi huoh...:(

HERÄTYYYYYYYS

Et sitten 1984-viittauksesta huolimatta tullut ajatelleeksi, että jos ostoskäyttäytymistäsi halutaan tarkkailla, se onnistuu kasvontunnistuksella siinä kuin korttitapahtumienkin avulla. Eri asia toki se, onko se sallittua ja paljonko omaa elämää kannattaa hankaloittaa foliohattuilemalla.

Vierailija
145/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän aina käteistä mukana. Niin monta kertaa on ollut kaupassa, kunnkortit ei ole toiminut.... eläköön paperiraha.

Mulle ei muistaakseni ikinä ole käynyt, että mikään kortti ei olisi toiminut. Toki aina silloin tällöin niin, että elinkeinonharjoittaja ei ole kortteja kelpuuttanut lainkaan. Moisiin paikkoihin en mene uudestaan. Amatöörimäistä ja haisee harmaalle taloudelle.

146/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kassa sanoo hinnan. Ojenna seteli ja ota vaihtorahat. Alle 10 sekuntia.

Kassa sanoo hinnan. Rupea ähräämään sen korttis kanssa. Vähintään30 sek.

Kun se menisikin näin. Mutta usein nämä jotka vielä käyttävät käteistä siirtyvät sinne kolikkopussukan uumeniin katsomaan mitä sieltä löytyy.... Odotas mä kaivan sulle täältä sen 4,35e, loputtomalta tuntuvan ajan kuluttua sieltä löytyykin vaan 3.80 ja jono seisooooooo

Vierailija
147/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että maksaa kortilla. Eikä siis tajua, mitä siitä seuraa jos käteisrahan käyttö lopetetaan.

Ja miten helvetissä pysyy ilman kirjanpitoa kartalla siitä, paljonko massia on jäljellä, jos jatkuvasti shoppailee pankki/ luottokortilla.

Nonni....tais mennä pikkasen huti...ei ihan tuosta ole kyse mikäli käteinen häviää vaan paljon isommasta ja vakavammasta asiasta.

Vierailija
148/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia, koska sitä käteistä edelleenkin vaaditaan joissain paikoissa. Esim. pikkukolikoita on hyvä olla aina mukana, jos pitää päästä maksulliseen, vain kolikoilla toimivaan vessaan.

149/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole pankkikorttia.

No itseasiassa kyllä on. Kaupan tätinä päivittäin näkee ala-asteikäisiä joilla on oma visa electron joilla he maksavat karkkinsa.

150/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia, koska sitä käteistä edelleenkin vaaditaan joissain paikoissa. Esim. pikkukolikoita on hyvä olla aina mukana, jos pitää päästä maksulliseen, vain kolikoilla toimivaan vessaan.

Mulla ei vuosiin oo ollu enää yhtään käteistä lompakossa eikä kyllä oo mikään vessareissu jäänyt väliin kolikoiden puutteen takia. Eli pärjään aivan loistavasti ilmankin. 

Haluaisin kuulla missä muka "tarvitaan" vielä käteistä niin palavasti että ilman sitä ei pärjää? Yhteenkään pikkukioskiin ilman korttimaksupäätettä en ole vielä törmännyt, enkä tosiaan asu missään suuren kaupungin keskustassa.

151/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteisen kanssa on helpompi hahmottaa mihin se raha oikeasti menee, kun jos vaan vingutat korttia etkä konkreettisesti näe rahan vaihtavan omistajaa. Tämän takia myös lapsille on helpompaa opettaa rahan käyttöä käteisellä kun kortilla. Jopa lapsi ymmärtää sen jos sinulla on 3 kivan väristä seteliä joista lähtee 2 pois, mutta kortilla maksettaessa rahat ovat vain numeroita kuitissa.

elämänhallinta halooooo

Minä en tosiaankaan käytä käteistä eikä tilini ole siltikään miinuksella. Ja tiedän tasan tarkkaan mihin rahani menevät ja mihin riittävät.

Vierailija
152/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei ole pankkikorttia.

Meidän eskarilaisella ainakin on jo lähimaksu-visa. Oppii rahan käyttöä jo ajoissa ja helppo seurata ja laittaa rahaa.

Vierailija
153/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan käteisellä jos olen saanut esim syntymäpäivälahjaksi rahaa.

Vierailija
154/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vuosiin oo ollu enää yhtään käteistä lompakossa eikä kyllä oo mikään vessareissu jäänyt väliin kolikoiden puutteen takia. Eli pärjään aivan loistavasti ilmankin. 

Haluaisin kuulla missä muka "tarvitaan" vielä käteistä niin palavasti että ilman sitä ei pärjää? Yhteenkään pikkukioskiin ilman korttimaksupäätettä en ole vielä törmännyt, enkä tosiaan asu missään suuren kaupungin keskustassa.

Bussissa. Helsingin rautatieaseman vessassa. Kirkossa kolehtihaavi. Lisäksi silloin, jos haluaa lähettää lapsen kauppaan. Nimittäin jos annan oman pankkikorttini tunnuksineen lapselleni, kassa ottaa kortin pois ja siitä joudun maksamaan toista sataa euroa, kun haen korttini pankista takaisin (koettu on). 

Käytän käteistä myös siksi, että mulla ei pysy päässä kirjanpito siitä, paljonko milläkin tilillä (joihin on pankkikortit) milloinkin on. Aiemmin lähikauppani vieressä oli pankkiautomaatti, josta helposti tarkisti saldon. Ei ole enää, joten nyt pitää ennen kauppaan lähtöä katsoa verkkopankista tilin saldo ja tarvittaessa siirtää toiselta tililtä (johon ei ole pankkikorttia) rahaa toiselle tilille. Lisäksi mua ärsyttää, että edelleenkään veloitukset tililtä eivät tapahtu parissa päivässä. Juuri viime kuussa tuli parin sadan euron veloitus ostoksesta, jonka tein pankkikortilla kivijalkakaupassa kesäkuussa. 

En vastusta käteisestä luopumista, mutta nuo muutamat asiat pitää ensin korjata eli pankkikortin pitää toimia samalla tavalla kuin käteinenkin. Pankkikortilla maksaessa voisi esim ostoskuittiin tai kaupan maksupäätelaitteeseen tulla näkyviin tilin ostoksen jälkeinen saldo. Veloituksen pitää lähteä tililtä välittömästi kuten käteinen lähtee lompakosta eikä vasta päivien tai jopa kuukausien kuluttua. Lisäksi pankkikorttiin tulee saada ominaisuus, jolla kortin haltija esim verkkopankin kautta voi lisätä ja poistaa muille henkilöille kortin käyttöoikeuden ja näiksi henkilöiksi täytyy voida lisätä myös alaikäisiä. Tämä on erityisen tärkeää ikääntyvillä ihmisillä, jotka joutuvat pyytämään jotain toista henkilöä käymään puolestaan kaupassa. 

Vierailija
155/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri kehuu aina, ettei koskaan kanna käteistä. Oltiin Norjassa työmatkalla ja muiden piti ostaa hänelle kahvit ja välipalat, koska työkohteessa oli vain kolikoilla toimiva automaatti. Norjan taksissa ei ollut korttimaksumahdollisuutta, minähän senkin sitten käteisellä maksoin.

Vierailija
156/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua että kaikki ostokseni jäävät kaupan/pankin tietokantoihin. Toki käytän korttia liikaakin, mutta pyrin käyttämään käteistä mahdollisimman paljon.

Vierailija
157/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan ison kaupunginkin keskustassa voi käydä niin että on pankkiyhteydet poikki. Esim käytän usein Helsingissä ollessani tiettyä ruokakauppaa (Kampissa). Yleensä maksan kortilla, eikä ongelmia ole. Mutta muutaman kerran kortit ei ole toimineet, ja jos ei käteistä olisi ollut mukana, olisi pakko ollut jättää ruuat kauppaan. Siksi lompakossa on aina muutama kymppi seteleinä, ja viitisen euroa kolikoina.

Ohis, varmistusluvuksi tuli 666. Viitanneeko tiettyjen foliohattujen uskomuksiin, että käteinen JA kortit kovataan käteen laitettavalla mikrosirulla, josta Raamattu kuulemma varoittelee :D

Vierailija
158/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mary83 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan ison kaupunginkin keskustassa voi käydä niin että on pankkiyhteydet poikki. Esim käytän usein Helsingissä ollessani tiettyä ruokakauppaa (Kampissa). Yleensä maksan kortilla, eikä ongelmia ole. Mutta muutaman kerran kortit ei ole toimineet, ja jos ei käteistä olisi ollut mukana, olisi pakko ollut jättää ruuat kauppaan. Siksi lompakossa on aina muutama kymppi seteleinä, ja viitisen euroa kolikoina.

Ohis, varmistusluvuksi tuli 666. Viitanneeko tiettyjen foliohattujen uskomuksiin, että käteinen JA kortit kovataan käteen laitettavalla mikrosirulla, josta Raamattu kuulemma varoittelee :D

Sulla on jokin ihme debit-kortti, joka vaatii toimiakseen nettiyhteyden?

Vierailija
159/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ap sun ei tartte ymmärtääkkään!

Vierailija
160/170 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spy next door kirjoitti:

Aina pitää maksaa käteisellä. Ei pysty pankki tai kela/sossut jne vakoileen mihin sun rahat menee kun ei näy tiliotteessa ;)

Ihan oikeasti itselleni tulee pelkällä käteisellä maksavista tällainen mielikuva :D tai sitten rahanpesijöitä tai vainoharhaisia jotka luulevat illuminatin seuraavan liikkeitä pankkikortilla. Inhottavaa kassaneideillekin käsitellä jotain likasia kolikoita ja laskea seteleitä ja vaihtorahoja. Onneksi on vain kortilla toimivia itsepalvelukassoja.