Eron jälkeen mies ei maksa yhteisestä asunnosta
Asunto-osake miehen kanssa yhteinen. Ostettiin hyvältä paikalta vuosi sitten ja nyt meni lusikat jakoon. Muutin pois asunnosta vuokralle ja mies jäi yhteiseen asuntoon. Nyt mies sitten sanoi että minun täytyy vieläkin maksaa puolet lainasta ja vastikkeesta niinkun tähänkin asti koska asunto on yhteinen VAIKKA EN ASU SIELLÄ. Hän tarjoutui ostamaan mutta olen maksanut vasta niin vähän ettei tulisi kuin alle 2000e enemmän kuin mitä varainsiirtovero oli. Lisäksi arvonnousu houkuttelee mutta en tosiaankaan ole maksamassa asumiskuluja puoliksi asunnosta jossa en edes asu. Emme olleet naimisissa eli ainut omaisuutemme puoliksi on tämä osake. En tahtoisi myydä osaketta miehelle koska muuta omaisuutta ei ole kertynyt vielä ja mies tahtoo pitää toisen puolen itsellään tai ostaa minunkin osan eikä missään tapauksessa myydä pois vaan laittaa vuokralle kun itse muuttaa pois joskus. Eikö kuitenkin olisi kohtuullisinta että hän maksaa asumisestaan ja minä omastani siellä missä itse asun? Mistä saan oikeusneuvoja tai muuta kun tämä ei ole kuitenkaan avioero?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Asuntolaina otettiin miehen omaisuutta vakuutena käyttäen. Itse en omista mitään, siis yhtään paitsi vaatteet ja irtaimistoa mutta mitään vakuutena käytettävää en omista. En saa lainaa yksin omaan asuntoon. Jos myyn, saan tilille 2000e mutta ei se riitä uuden lainan saantiin uutta asuntoa varten joten pakko olla vuokralla. En näistä asioista hirveästi tiedä mutta riittääkö se perusteeksi sille etten mitään saa koskaan omistaa? Olen oikeutettu omaisuuteen jonka arvo nousee vaikka se onkin ostettu miehen vakuuksia hyväksikäyttäen. Soitin miehelle että hän alkaisi maksaa 400e vuokraa kuukaudessa mutta hän vain nauroi. Hän tietää näistä jutuista niin paljon enemmän että tuntuu joka tapauksessa kusettavan mitä tahansa teenkin.
Miten saan pätevän vuokrasopimuksen joka velvoittaa hänet maksamaan minun asunnon puolikkaassa asumisesta? Entä jos hän ei allekirjoita?
AP
Heh. Sinä siis ajattelet, että kun olet avoliittonne aikana onnistunut miehen vakuuksien turvin tarraamaan kiinni asuntoon, niin olet "oikeutettu" omaisuuteen, jonka arvo nousee? Ei sinulla ole mitään keinoa pitää kiinni siitä omaisuudesta, joten se siitä "oikeutuksesta". Miten otat lainan nimiisi, kun sinulla ei ole pankille esittää vakuuksia? Et mitenkään. Järkevimmät vaihtoehtosi on myydä osuutesi asunnosta miehellesi tai myytte yhdessä sen kolmannelle osapuolelle. Siihen voit käräjäoikeuden kautta miehesi pakottaa, jos hän ei siihen vapaaehtoisesti suostu. Miehelle myynti on parempi vaihtoehto noista kahdesta, koska siitä on vähemmän kuluja. Jos pääsette yksimielisyyteen markkinahinnasta.
Sinun on ihan turha esittää mitään 400 euron vuokraa, jos 800 euroa ei ole asunnon markkinavuokra. Ei tietenkään mies sellaista siinä tapauksessa maksa, eikä siinä ole mitään kusettamista. Sinähän se kusettaa yrität, jos aiot nyhtää käypää vuokraa korkeampaa vuokraa eksältäsi. Käräjäoikeus on tässäkin tapauksessa vastaus, ellet muuten saa vuokraa sovittua. Hanki asianajaja, se kylläkin maksaa. Siihen menee kaikki mitä saat osuutenasi asunnon myynnistä, eikä riitäkään. Järkevintä olisi sopia eksäsi kanssa.
Tiedän, että sinua harmittaa omaisuusnäkymien kirpoaminen käsistäsi, mutta on naiivia jäädä sitä jahnaamaan. Ellei sinulla ole paukkuja omistaa, ei sinulla ole paukkuja. Sinulla on juuri niin suuri oikeus omistaa, kuin mihin sinulla itselläsi on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä provo? Ei kai tällaisia kysymyksiä kukaan oikeasti kysy??
AP: tottakai joudut maksamaan oman laisani omasta omaisuudestasi. En tajua, miten onnistut edes sekoittamaan siihen sen, kuka siinä asuu.
Eikä se nyt vuokraan liity mitenkään myöskään. Asunto on sun sijoitusasuntosi ja saat siitä vuokraa markinavuokran verran tai sen perusteella, paljon mies siitä suostuu sulle maksamaan. Sinähän et miestä voi pakottaa mihinkään myöskään eli olet todella huonossa neuvotteluasemassa tuon suhteen. Et voi todellakaan kuvitella, että koska lainalyhennys on 400e niin vuokra on 400e kun ei ne liity mitenkään toisiinsa. Älä ole tyhmä.
Jos et ole tyytyväinen miehen maksamaan vuokraan niin ehdota miehelle, että vuokraatte asunnn 3. osapuolelle. Voit myös myydä osuutesi kalliimmalla miehelle, jos hän on valmis kerran ostamaan ja ostaa toisen sijoitusasunnon tuon sijaan.
Höpö, höpö.Ei se nyt ihan niin mene, että mies voi päättää jäädä asumaan toisen puoliksi omistamaan asuntoon ja maksaa vuokraa siitä sen verran kuin itse tahtoo, jos tahtoo. Tottakai hänen kuuluu vuokraa maksaa. Jos ei vuokrasta pääse sopuun, niin sitten kysyt lakimieheltä neuvoa, että kuinka edetä asiassa.
Kyllä sen voi siihen jäädä asumaan, kun ei ole mitään lakia tai mitään mitä voi tehdä, jolla miehen saa siitä ulos. Vähän hankala tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän oikeuttaa ilman vuokrasopimusta perimään vuokraa? Eihän kukaan voi yhtäkkiä alkaa vaatimaan vuokrasopimuksia asunnosta jossa toinen asuu? Tai kuka hullu menisi sellaista allekirjoittamaan? Ja kyllä, molemmat asunnon omistajat vastaavat siihen liittyvistä kuluista. Jos haluat hyötyä asunnon arvonnoususta, sinun täytyy maksaa siihen liittyvät kulut. Kuvittele näin että ostat itsellesi yksiön sijoitusmielessä. Luuletko saavasi 10 vuoden päästä siitä voittoa jos et ole lunastanut sitä itsellesi pankilta? Se asunto on pankin niin kauan kunnes se on maksetru pankille. Jos olet ehtinyt siihen liittyvää lainaa lyhentää, sinulla on asunnosta periaatteessa vain sen suuruinen osuus kuin olet ehtinyt siitä maksaa. Toki tilanne on monimutkaisempi kun asunto on puoliksi teidän. Mutta ei sinulla ole oikeutta voittoon mikäli et maksa. Olette aikalailla pattitilanteessa. Miehenkään ei ole järkeä maksaa mikäli sinä et aio myydä tai maksaa omaa osuuttasi. Minä ehdottaisin sopuratkaisuksi että unohdat vuokrat. Maksat oman osuutesi lainanlyhennyksestä (jos aiot oman osuutesi pitää) ja se joka siinä asuu, maksaa vastikkeen kokonaan.
Etkö hyvä ihminen ymmärrä, että et voi jäädä eron jälkeen ilmaiseksi asumaan toisen ihmisen puoliksi omistamaan asuntoon.Et vaikka et suostuisi vuokrasopimusta allekirjoittamaan. Oikeudessahan se vuokra sitten lopulta määritellään jos ei sopuun pääse.
Mielenkiintoinen kommentti, kun ap kuitenkin luulee että hänen ei enää tarvitsisi lyhentää omaa lainaansa, ei suostu myymään talon puolikastaan ja luulee saavansa myyntivoittoja arvonnousun myötä, jos talo joskus hamassa tulevaisuudessa myydään jollekin. Ja sitten exän kaiken tämän päälle pitäisi vielä maksaa vuokraa?
Ymmärtäisin tilanteen hankaluuden, jos ex ei olisi halukas lunastamaan osuuttaan . Mutta kun on ja vieläpä niin että ap jäisi plussalle (vaikkakin omasta mielestään liian vähän). Jos asunto on ostettu puoli vuotta sitten, lainoja lyhennetty puoleksi, niin se 2000 euroa vissiin vastaa sitä määrää mikä on ollut ap:n osuus lyhennyksistä. Mutta joillekin mikään ei riitä, kun kaikki tahot yhteiskunnasta lähtien on mystisesti "velkaa" jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos neuvoista. Asuntolaina otettiin miehen omaisuutta vakuutena käyttäen. Itse en omista mitään, siis yhtään paitsi vaatteet ja irtaimistoa mutta mitään vakuutena käytettävää en omista. En saa lainaa yksin omaan asuntoon. Jos myyn, saan tilille 2000e mutta ei se riitä uuden lainan saantiin uutta asuntoa varten joten pakko olla vuokralla. En näistä asioista hirveästi tiedä mutta riittääkö se perusteeksi sille etten mitään saa koskaan omistaa? Olen oikeutettu omaisuuteen jonka arvo nousee vaikka se onkin ostettu miehen vakuuksia hyväksikäyttäen. Soitin miehelle että hän alkaisi maksaa 400e vuokraa kuukaudessa mutta hän vain nauroi. Hän tietää näistä jutuista niin paljon enemmän että tuntuu joka tapauksessa kusettavan mitä tahansa teenkin.
Miten saan pätevän vuokrasopimuksen joka velvoittaa hänet maksamaan minun asunnon puolikkaassa asumisesta? Entä jos hän ei allekirjoita?
AP
Vaikka ap paljastaa tällä kommentillaan olevansa mies Porvoosta, keskustelu on silti kiinnostava. Se varmaan apta risoo.
Enkä tosiaan kerro mistä ap.n sukupuoli ilmenee - tarkkavainuiset naiset huomaavat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Se on jo aiemmin ketjussa kerrottu, että sinun tulee viedä asia käräjille.
Lakimiehet ja käräjät - eivät ne ole todellakaan ilmaisia. Jos käräjille mennään lakimiesten kanssa niin se kaks tonnia on mennyt ennen kuin on ehditty edes tuomaria nähdä.
AP, kuinka paljon arvelet että asunnon arvo on noussut sen jälkeen kun olette sen ostaneet? Mihin tämän arvonnousu perustuu - ovatko muiden samassa talossa tai samalla alueella olevat asunnot kallistunee sen verran?
Jos ostamisesta on aikaa vain vuosi niin komppaan muita täällä - arvonnousua ei ole tapahtunut. Helpointa on myydä oma osuus pois.
Asunto on ostettu huippusijainnilta ja miehen tutun ison määrän asuntoja oston yhteydessä niin sanotulla tukkualennuksella tai jotain. Arvonnousu tulee olemaan päätä huimaava 10v kuluttua. En pääse tällaiseen tilaisuuteen enää koskaan.
Osaako kukaan neuvoa miten saan tehtyä vuokrasopimuksen jos mies ei halua?
AP
Vierailija kirjoitti:
Asunto on ostettu huippusijainnilta ja miehen tutun ison määrän asuntoja oston yhteydessä niin sanotulla tukkualennuksella tai jotain. Arvonnousu tulee olemaan päätä huimaava 10v kuluttua. En pääse tällaiseen tilaisuuteen enää koskaan.
AP
Ootko vähän tyhmä... Sun on nyt etsittävä lakimies itsellesi. Ja se maksaa. Jos sulla ei ole varaa lakimieheen, niin se on sitten voi voi.
Asunto myös kuluu 10 vuodessa ja siihen pitää tehdä remonttia. Asunnon 50% omistajana osallistut myös 50% remonttikuluihin.
Jos epäilet kusetusta hinnan suhteen niin onnistuuko huutokauppa? Laitatte siis asuntoa myyntiin, kiinteistövälittäjä ottaa tarjouksia vastaan ehkä myös huutokaupalla, mies saa jättää oman tarjouksensa myös. Tässä on toki se riski, että hinta aleneekin. Niin se vapailla markkinoilla on.
Jos riita on muutamasta tonnista möisin heti pois. Jokin hinta on myös stressillä ja mielenrauhalla.
Vierailija kirjoitti:
AP
No jos lähdetään siitä, että lainaa on tuolla lyhennyksellä noin 150 000€, niin kyseessä ei ole huippusijainti ja arvonnousu ei päätä huimaa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
AP
No johan on hieno satu.
Muuten mielenkiintoinen keskustelu, mutta liian nopeasti eskaloitui ihan höpö höpö tarinaksi. Vai että arvonnousu tuee olemaan päätä huimaava :D
No vaikka tää olisikin uusi sunny car center 2, niin sillä ei ole mitään väliä. Se ei muuta niitä tosiasiota, ettei omia lainojaan voi jättää hoitamatta ja samalla kuvitella saavansa korkeita vuokria eksältä "10 vuoden päästä päätä huimaavilla arvonnousuilla perustellen".
Vierailija kirjoitti:
AP
Et mitenkään. Et voi pakottaa toista ihmistä kirjoittamaan nimeään paperiin josta on hänelle vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
AP
Älä enää jaksa, ap.
Jekkusi on paljastunut jo.
Et tiedä asuntokaupoista tarpeeksi edes pitääksesi satuasi yllä.👎
Käytännössä minut pakotetaan myymään tulevaisuuden omaisuuteni? Jos olisin ostanut puolet halvemman yksin, voisin laittaa vuokralle kun muutan pois. Sama asia nyt. Minun pitäisi saada vuokrata oma puolikkaani miehelle tai että vuokrattaisiin se yhdessä eteenpäin. Ärsyttää.
AP
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä minut pakotetaan myymään tulevaisuuden omaisuuteni? Jos olisin ostanut puolet halvemman yksin, voisin laittaa vuokralle kun muutan pois. Sama asia nyt. Minun pitäisi saada vuokrata oma puolikkaani miehelle tai että vuokrattaisiin se yhdessä eteenpäin. Ärsyttää.
AP
Voithan sinä ostaa miehen puolikkaan. Ai mutta sinulla ei ollut rahaa? No, sellaista se on.
No ei sitä voi tietää mikä on asunnon arvo 10v päästä.
Mitäs jos sieltä löytyykin 3v päästä vesivahinko ja homevaurio ja korjaus maksaa 40.000 (josta sinulle puolet)? Kyllä tällaistakin tapahtuu.
Hyvä esimerkki siitä ettei rahoja ja omaisuutta kannata yhdistää parisuhteessa.
Ap sä oot nyt ihan helvetin tyhmä. Sun exän ei tarvitse tehdä sun kanssa mitään. Anna sen ostaa se sun puolikas. Sä ET tule voittamaan tätä sotaa.
Olisikin porvoo. Ärsyttää niin vietävästi. Olen täysin selkä seinää vasten ja ikuisesti varaton jos tämän tilaisuuden menetän. Asuntoa voisi myöhemmin käyttää vakuutena että saisin uuden oman asunnon itselleni pelkästään.
AP
Tosiaan provo täytyy olla koska kukaan ei voi olla näin tyhmä oikeasti.
Mutta jos nyt ei ole provo, niin alkaa siinä vaan kikkaroida ja käkkäröidä niin eiköhän se mies kohta keksi palkata juristin, nostaa kanteen emännän osallistumattomuudesta laskujen maksuun ja sittenhän siitä vasta riemu repeää kun ap saa maksaa pitkän pennin sekä miehelle että miehen juristille.
Lähdetään siitä, että et nytkään omista yhtään mitään, joten suosittelen, että myyt "puolikkaasi" ja jatkat elämää velattomana.