Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?

Vierailija
30.10.2017 |

Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?

Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.

Kommentit (378)

Vierailija
221/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju.

Kyllä lapselle pitää antaa runsaasti paketteja. Se on kyllä surkea joulu, jos tulee 2 pakettia.

Milläs ostat, kun ei ole rahaa? Olen ilmoinen, jos ja kun saan edes nuo kaksi pakettia hankittua.

Tuleeko joulu joka vuosi yllärinä?

Vierailija
222/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tässä muistella, miten juttu minun lapsuudessani meni. Vietimme sukujoulua isovanhempieni luona. Minä olin ensimmäinen seuraavaa polvea ja lähes kymmenen vuotta ainut lapsi. En muista, että olisin saanut juurikaan leluja. Pari isompaa tulee mieleen: vaikka olin tyttölapsi, niin sain neljävuotiaana ison puna-keltaisen kippiauton, joka on muistissani edelleen yksi parhaista joululahjoista. Toinen mieleeni jäänyt lähja oli seuraavana vuonna saamani nalle, joka istuu edelleen vapaa-ajan asuntoni sohvalla. Yleensä sain yhden isomman ja kalliimman lahjan kuten sukset tai potkukelkan tai luistimet. Itse toivoin aina vain kirjoja. Niiden lisäksi tuli jotain vaatetta ja jotain pikkujuttuja, mutta ei se pakettien lukumäärä kovin suuri ollut, mutta tulihan niitä, kun antajiakin oli monta. Kun pikkuveljeni ja serkkumme olivat pieniä, niin pakettikasat olivat aivan toisenlaiset, mutta silloin ajatkin olivat jo paremmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kertokaa nyt vihdoin, mitä kaikkea oikein keksitte paketoida 20 pakettiin? Ja ihan mielenkiinnosta, onko teillä samanlainen lahjakeko synttäreilläkin? 

Vierailija
224/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsille aikaa. Omaa aikaanne. Ette te rojuilla lastenne lapsuudenaikaa voi korvata, saati sitä että lapset vieraantuvat teistä.

Itse suosin sisarusten lapsille lahjoissa jotain pientä lahjaa ja sitten lahjakorttia sellaiseen liikkeeseen, josta saavat hankkia harrastustarvikkeita tai vaatteita. Niitä heillä menee aina. Turhaa krääsää on kaikilla liikaa ja sellaista ei kaipaa kukaan.

Vierailija
225/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan on mieleinen lahja. Me lapsina Lapin korvessa olimme tyytyväisiä kaikkeen  (vähään) mitä saimme. Ei olisi tullut mieleenkään jurista ja valittaa. Emme odottaneet suuria kun tiesimme että ei ole varaa vanhemmilla. 

Muistan kun sain lapin saapikkaat .Se oli suurin onni. 

Vierailija
226/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. Kaikki saavat jouluna lahjoja meiltä, isovanhemmilta, kummeiltaan ja vanhimmat myös ystäviltään. Eli isommat saattavat saada 15 -20 pakettia/lapsi, riippuen siitä, että kuinka paljon mummit ovat hankkineet ja kuinka moni ystävä lahjoo. 

Me hankimme 3 lahjaa: jotakin, jota toivovat, jotakin hyödyllistä tai käytännöllistä ja jotakin yllättävää. Pienin on niin pieni, ettei varsinaisesti lahjoja vielä tarvitse, mutta hänkin saa jotakin ikäänsä sopivaa.

Minusta on tärkeintä, että lapsi saa sen jonkin muistamisen, mutta sen vuoksi ei pidä stressaantua ja tuhota talouttaan. Lapsillekin on hyvä opettaa ajan kanssa asioiden arvo, eikä kaikkea voi saada, mutta toivoa saa ja voi.

Lapset saavat kirjoittaa niin pitkät lahjalistat, kuin haluavat, sillä kyllä meille selviää, että mitkä ovat ne tärkeimmät ja toivotuimmat lahjat. Olen kyllä huomannut, että usein se yllättävä lahja, usein listan ulkopuolinen löytö, voi olla se rakkain lahja.

Nyt koronavuotena moni asia on toisin. Emme järjestäneet syntymäpäiviä, emme kutsu vieraita jouluksi, isovanhemmatkaan eivät vielä tiedä, että uskaltavatko saapua. Saatammekin tänä vuonna hankkia lapsille muutaman lahjan enemmän kuin tavallista, sillä tuskin he saavat nyt lahjoja muilta kuin meiltä ja ehkä ystäviltään. Aiomme panostaa eniten kuitenkin yhdessäoloon, joten ehkä lisään lahjasäkkiin jonkin kivan elokuvan tai pelin, jota voimme pelailla yhdessä. 

Tärkeintä minulle on kuitenkin se, että isommat lapset ovat kertoneet useaan otteeseen, kuinka he rakastavat joulussa sitä, että saamme olla yhdessä, he näkevät läheisiään ja vietämme aikaa yhdessä kiireettä ja syömme hyvin. Silloin on aivan sama, että olemmeko hankkineet 3 vai 5 lahjaa per lapsi, sillä he ovat oppineet sen tärkeimmän lahjan.

Vierailija
227/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset ovat pienestä asti saaneet useamman lahjan jouluna. Emme saa lahjoja muilta sukulaisilta, joten kaikki ovat olleet meidän vanhempien hankkimia.

En tunnista omissa lapsissani tuota "revitään lahjat auki hullun kiilto silmissä" -syndroomaa. Olemme aina tehneet kauniita paketteja, joita lapset saavat nykyään ihailla jo joulukuun puolesta välistä kuusen alla. Lahjat avataan niin, että jokainen vuorollaan avaa yhden ja arvuutellaan ensiksi, mitä siellä voisi olla. On kivaa ottaa touhu rauhallisesti ja jokaista lahjaa arvostaen.

Meillä pääpaino ei yleensä ole lahjan hinnassa, vaan suorastaan kilpailemme siitä, kuka löytää "nappilahjan" kullekin sinä vuonna. Lahjassa täytyy olla ideaa, ja aina parempi, jos se on itse tehty. Pisin vuotta siis pistämme korvan taa asioita, mistä rakkaimpamme voisivat jouluna ilahtua.

Hohhoijaa mitä varajeesuksia.

Vierailija
228/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi isompi lahja ja monta pientä pakettia, niin saa jouluun kuuluvalla jännityksellä avata ne.

Pienissä paketeissa on pieniä lahjoja ja niistä suurin osa käytännöllisiä ja tarpeeseen ostettuja.

Ja tietysti hyvä kirja. Kaikkien pitäisi saada jouluna hyvä kirja!

Ja suklaarasia.

Ja uusia sukkia,

uusia aluspaitoja.

Sitten vielä esim.

pompuloita ja pinnejä (mitkä hukkuu kuitenkin vuosittain),

puhelimen suojakuori,

uuden maun suklaalevy,

kyniä (nekin kuluu tai hajoaa käytössä melkein vuosittain),

muistikirja,

koululais-kalenteri,

lautapeli (ja pelikaverina osallistuminen!)

ihanan tuoksuinen suihkugeeli ja vartalovoide,

deodorantti, tuoksu tai partavesi isommille,

collegehousut,

collegepaita,

yöpuku (kerran vuodessa kasvaville lapsille, jouluna tietysti!)

jne.

Vierailija
229/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aina paljon lahjoja, oikein pakettikasan. Rehellisesti juuri mikään lahja ei ole jäänyt lapsuudesta mieleen. Ihan muutamat, hyvin toivotut ja rakkaiksi jääneet lelut vain. Enemmän muistan synttärilahjoja, jotka tuntuivat monesti ehkä "erityisemmiltä", kenties koska oli ainut, joka lahjoja sai.

Jos minulla olisi lapsi, pitäisin määrän kyllä maltillisena. 1-2 toivottua lelulahjaa, jotain tarpeellista (vaatteet) ja jotain katoavaa (suklaa).

Vierailija
230/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju.

Kyllä lapselle pitää antaa runsaasti paketteja. Se on kyllä surkea joulu, jos tulee 2 pakettia.

Milläs ostat, kun ei ole rahaa? Olen ilmoinen, jos ja kun saan edes nuo kaksi pakettia hankittua.

Kannattaa ostaa ympäri vuoden varastoon joulua varten, kun näkee tarjouksia tai alennuksia. Vaatteissa silloin on huomioitava pari senttiä isompi koko, kun lapsi kasvaa nopeasti. Edellisvuoden toiveleluja ei kannata ostaa etukäteen, sillä toiveet ehtivät muuttumaan.

Köyhät voivat tehdä monta pientä pakettia. Niihin laitetaan jotain mikä ei maksa paljon ja jotain mitä joutuu joka tapauksessa ostamaan.

Kuten uusia sukkia, alusvaatteita, housut, paita, lapaset, kyniä, piirustuspaperia, deodorantti, ihana suihkugeeli, pyjama, herkkuja.

Jopa hammasharja voi olla kiva, jos aina on tavallinen hammasharja ja tahna ja jouluna saa uuden missä on kiva kuva ja kimaltelevaa hyvän makuista hammastahnaa. Ja tuoksuva vartalovoide. Puhdas uusi pyjama. Niistä tulee juhlan tuntu vielä iltapesullakin.

Vierailija
231/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena Tukholma kirjoitti:

Kunhan on mieleinen lahja. Me lapsina Lapin korvessa olimme tyytyväisiä kaikkeen  (vähään) mitä saimme. Ei olisi tullut mieleenkään jurista ja valittaa. Emme odottaneet suuria kun tiesimme että ei ole varaa vanhemmilla. 

Muistan kun sain lapin saapikkaat .Se oli suurin onni. 

Ne oli eri aikoja ne.

Isäni oli huutolaispoika ja jonakin jouluna lapsena kysyin hänen lapsuudenaikaisista joululahjoistaan. Sanoi ettei saanut mitään, paitsi yhtenä jouluna talon isännän itseveistämän puuauton ja se oli tuntunut maailman hienoimmalta asialta. Siitä kertoessakin hänelle tuli kyynel silmään.

Nykyään ihan eri meininki, ja todellakin toivon että yksikään lapsi ei jäisi ilman ensimmäistäkään joululahjaa.

Vierailija
232/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen kuinka niin monessa viestissä mainitaan lapsen lahjana "ihana" suihkugeeli.

Miksei samantien ihanan väristä vessapaperia?

Saippuat ovat normaalia kulutustavaraa, myös ne ihanat.

Aikuisille voi olla jotakin luksuslaatuja jotka voi ehkä lahjaksi ajatella. Ei muut.

Vierailija
233/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja kyllä jouluaaton kohokohta on ne paketit ja omasta mielestä tuntuisi todella tylsältä antaa vaan ne pari pakettia, mutta jokaisen joulu on tietysti erilainen. Joulun odotus on itselläni enemmän suosikkipuuhaa kuin ae aatto. On ihanaa rakennella joulun tunnelmaa kotiin pikkuhiljaa koristelemalla ja leipomalla ja viettämällä perheen kanssa yhdessä aikaa. Aatto menee kuitenkin aina vaan hujauksessa.

Omille lapsilleni olen kokenut hyväksi pakettimääräksi 15-20 pakettia per lapsi. Pari lelua, vaatteita, herkkuja, piirustusjuttuja ja muuta käyttötavaraa ja yhteiseksi lahjaksi joku lautapeli ja videopeli. Isommalle tulee elektroniikkaa ja merkkivaatteita, joten hänen pakettimääränsä on monesti vähän pienempi. Mutta näillä määrillä saadaan lahjojen avaamisesta sellainen kiva hetki, joka kestääkin vähän kauemmin. Itse en tunnista tuota, että lapsia ei tavarat kiinnostaisi, omani ovat kaikista lahjoista aina todella innoissaan. Joulupyhät menee sitten kotoillessa uusissa yöpuvuissa uusilla leluilla leikkien ja peleillä pelaillen.

Minustakin 15-20 lahjaa per nuppi on sopiva.

Miten te keksitte joka joulu noin monta lahjaa? Siis oletan, ettet ole trolli - ja vaikka olisit, niin on tuollaisia vastauksia aiemminkin näkynyt palstalla. Minä en todellakaan keksisi noin monta järkevää lahjaa - osa varmaan toki tulee sukulaisilta, mutta kyllä hekin kyselevät, mitä voisi ostaa, ettei tule tuplapaketteja tai hutiostoksia.  Vai meneekö se sitten niin, että ostetaan muutama fiksu ja toivottu lahja, muutama fiksu ja hyödyllinen, ja sitten loput 9-14 on jotain turhaa krääsää, pikkutilpehööriä, karkkia ja ties mitä heräteostoksia? 

Ihan helposti keksii monta lahjaa. Vinkkejä saa lapsen kirjeestä joulupukille ja myöhemmin toivelistasta vanhemmille.

Esim: 3 dvd:tä, kalusteita nukkekotiin, muutamia barbien vaatteita, pehmoeläin muutama paketti littlest Pet shopeja, lautapeli, korttipeli, sylvania family-hahmoja, lisää osia brio-junarataan, iso Lego-paketti, pari kirjaa karkkia, piirustus ja maalusvälinektä lisää jne. Aivan helppoa keksiä.

Vierailija
234/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju.

Kannattaa ostaa ympäri vuoden varastoon joulua varten, kun näkee tarjouksia tai alennuksia. Vaatteissa silloin on huomioitava pari senttiä isompi koko, kun lapsi kasvaa nopeasti. Edellisvuoden toiveleluja ei kannata ostaa etukäteen, sillä toiveet ehtivät muuttumaan.

Köyhät voivat tehdä monta pientä pakettia. Niihin laitetaan jotain mikä ei maksa paljon ja jotain mitä joutuu joka tapauksessa ostamaan.

Kuten uusia sukkia, alusvaatteita, housut, paita, lapaset, kyniä, piirustuspaperia, deodorantti, ihana suihkugeeli, pyjama, herkkuja.

Jopa hammasharja voi olla kiva, jos aina on tavallinen hammasharja ja tahna ja jouluna saa uuden missä on kiva kuva ja kimaltelevaa hyvän makuista hammastahnaa. Ja tuoksuva vartalovoide. Puhdas uusi pyjama. Niistä tulee juhlan tuntu vielä iltapesullakin.

Harva lapsi arvostaa vartalovoidetta tai hammastahnaa.

Vierailija
235/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmettelen kuinka niin monessa viestissä mainitaan lapsen lahjana "ihana" suihkugeeli.

Aikuisille voi olla jotakin luksuslaatuja jotka voi ehkä lahjaksi ajatella. Ei muut.

Köyhemmät ymmärtävät.

Köyhässä perheessä suihkugeeli voi olla aina halvinta laatua eikä kaikille välttämättä edes ole omia.

Se on ihanaa, jos lapsikin saa IKIOMAN suihkugeelin, joka vielä tuoksuu erityisen hyvälle ja ehkä siinä on kultahippujakin.

Lapsi on onnellinen, kun kokee arvostusta ja pieni "luksus" voi luoda lapselle ihanaa tunnetta. Lapsen aistitkin ovat aikuisia voimakkaammat ja lapsi voi tuntea juuri metsämarjoilta tai karkilta tuoksuvan suihkugeeli oikeasti tosi ihanana. Lapset myös yleensä tykkäävät jutuista mitä saa levittää ja pursottaa! Ja kukaan ei valita suihkugeelin liiallisesta käytöstä, kun se on lapsen oma. :)

(Ei tietenkään oikeita kultahippuja niin kuin teidän luksusmerkkilahjoissanne varmaankin vaaditaan olevan, jotta lahja ei olisi loukkaus saajalleen ja häpeä antajalleen...)

Vierailija
236/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju.

Harva lapsi arvostaa vartalovoidetta tai hammastahnaa.

Sain lapsena BodyShopin tai Yves Rocherin suihkugeelin lahjaksi ja muistan vieläkin sen ihanan tuoksun joka vei mielikuvituksissani unelmissani jonnekin Ranskan ruusuiseen puutarhaan ja aurinkoiselle patiolle ja näen sen paikankin vieläkin mielessäni.

Vierailija
237/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja kyllä jouluaaton kohokohta on ne paketit ja omasta mielestä tuntuisi todella tylsältä antaa vaan ne pari pakettia, mutta jokaisen joulu on tietysti erilainen. Joulun odotus on itselläni enemmän suosikkipuuhaa kuin ae aatto. On ihanaa rakennella joulun tunnelmaa kotiin pikkuhiljaa koristelemalla ja leipomalla ja viettämällä perheen kanssa yhdessä aikaa. Aatto menee kuitenkin aina vaan hujauksessa.

Omille lapsilleni olen kokenut hyväksi pakettimääräksi 15-20 pakettia per lapsi. Pari lelua, vaatteita, herkkuja, piirustusjuttuja ja muuta käyttötavaraa ja yhteiseksi lahjaksi joku lautapeli ja videopeli. Isommalle tulee elektroniikkaa ja merkkivaatteita, joten hänen pakettimääränsä on monesti vähän pienempi. Mutta näillä määrillä saadaan lahjojen avaamisesta sellainen kiva hetki, joka kestääkin vähän kauemmin. Itse en tunnista tuota, että lapsia ei tavarat kiinnostaisi, omani ovat kaikista lahjoista aina todella innoissaan. Joulupyhät menee sitten kotoillessa uusissa yöpuvuissa uusilla leluilla leikkien ja peleillä pelaillen.

Minustakin 15-20 lahjaa per nuppi on sopiva.

Miten te keksitte joka joulu noin monta lahjaa? Siis oletan, ettet ole trolli - ja vaikka olisit, niin on tuollaisia vastauksia aiemminkin näkynyt palstalla. Minä en todellakaan keksisi noin monta järkevää lahjaa - osa varmaan toki tulee sukulaisilta, mutta kyllä hekin kyselevät, mitä voisi ostaa, ettei tule tuplapaketteja tai hutiostoksia.  Vai meneekö se sitten niin, että ostetaan muutama fiksu ja toivottu lahja, muutama fiksu ja hyödyllinen, ja sitten loput 9-14 on jotain turhaa krääsää, pikkutilpehööriä, karkkia ja ties mitä heräteostoksia? 

Ihan helposti keksii monta lahjaa. Vinkkejä saa lapsen kirjeestä joulupukille ja myöhemmin toivelistasta vanhemmille.

Esim: 3 dvd:tä, kalusteita nukkekotiin, muutamia barbien vaatteita, pehmoeläin muutama paketti littlest Pet shopeja, lautapeli, korttipeli, sylvania family-hahmoja, lisää osia brio-junarataan, iso Lego-paketti, pari kirjaa karkkia, piirustus ja maalusvälinektä lisää jne. Aivan helppoa keksiä.

Hui, mikä määrä leluja huoneeseen! Miten saatte ne kaikki mahtumaan, vai viettekö ennen joulua pari kassillista vanhoja leluja kirppikselle? Leikkiikö ne lapset oikeasti noilla kaikilla? Onko nuo oikeasti kaikki tarpeellisia?

Vierailija
238/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika ei ole lahjoissa, joulussa eikä lapsissa!

Vika on kaikissa vuoden muissa päivissä jolloin vanhemmat ostavat lapsilleen kaiken.

Vanhemmat ostavat arkipäiviinkin kaikkea erikoista ja hienoa ja turruttavat lapsensa olemaan yllättymättä enää mistään ja tuloksena on pieniin ihaniin lahjoihin tyytymättömiä lapsia, koska hehän saavat niitä muutenkin joka päivä.

Vierailija
239/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju.

Toisaalta tuolla rahalla, millä ostelee nyt 10-15 paketin verran pientä tilpehööriä, voisi ostaa yhden tai jopa kaksi oikeasti toivottua lahjaa. Tai vaikka yhden isomman ja jonkun kivan pikkujutun siihen lisäksi. Veikkaan, että se tavallinen halpishammastahna kelpaa ihan hyvin, ja mieluummin köyhä lapsi ottaa joululahjaksi jotain muuta.

Vierailija
240/378 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika ei ole lahjoissa, joulussa eikä lapsissa!

Vika on kaikissa vuoden muissa päivissä jolloin vanhemmat ostavat lapsilleen kaiken.

Vanhemmat ostavat arkipäiviinkin kaikkea erikoista ja hienoa ja turruttavat lapsensa olemaan yllättymättä enää mistään ja tuloksena on pieniin ihaniin lahjoihin tyytymättömiä lapsia, koska hehän saavat niitä muutenkin joka päivä.

On ihan mahdoton ajatus, ettei pitkin vuotta ostelisi mitään ja kaikki tulisi joulupaketeista. Suihkugeelit ja hammastahnat on ostettava silloin, kun edellinen loppuu ja uutta tarvitaan. Askartelutarvikkeita kulutetaan läpi vuoden ja fiksumpaa ostaa niitä, jos tarvitaan, eikä odotuttaa lasta kuukausikaupalla jouluun asti, jolloin lapsi ei ison osan aikaa voi tehdä mielekkäitä ja kivoja asioita, kun vanhemmat panttaavat periaatesyistä askartelumateriaalia. Samoin vaatteita on ostettava pitkin vuotta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän