Onko lapsille oltava useampi joululahja? 1-2 pakettia liian vähän?
Odottavatko kaikki lapset saavansa useita joulupaketteja? Miten on varaa ostaa lapsille useita, jopa kymmeniä lahjoja? Onko oikeasti vaikka 2 lahjaa per lapsi aivan liian vähän? Minusta tuntuu että lapsille on usein tärkeintä että saa monta pakettia, ja mielellään mahdollisimman isoja. Montako lahjaa te ostatte lapsillenne jouluisin?
Itse olen lapsena saanut aivan järkyttävän kasan lahjoja jouluisin. Näin aikuisena tuntuu nyt kuitenkin että mitä järkeä tuollaisessa on. Ja siis ei toki ole itselläni edes rahaa hankkia mitään kymmeniä lahjapaketteja.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen kuinka niin monessa viestissä mainitaan lapsen lahjana "ihana" suihkugeeli.
Miksei samantien ihanan väristä vessapaperia?Saippuat ovat normaalia kulutustavaraa, myös ne ihanat.
Aikuisille voi olla jotakin luksuslaatuja jotka voi ehkä lahjaksi ajatella. Ei muut.Köyhemmät ymmärtävät.
Köyhässä perheessä suihkugeeli voi olla aina halvinta laatua eikä kaikille välttämättä edes ole omia.
Se on ihanaa, jos lapsikin saa IKIOMAN suihkugeelin, joka vielä tuoksuu erityisen hyvälle ja ehkä siinä on kultahippujakin.Lapsi on onnellinen, kun kokee arvostusta ja pieni "luksus" voi luoda lapselle ihanaa tunnetta. Lapsen aistitkin ovat aikuisia voimakkaammat ja lapsi voi tuntea juuri metsämarjoilta tai karkilta tuoksuvan suihkugeeli oikeasti tosi ihanana. Lapset myös yleensä tykkäävät jutuista mitä saa levittää ja pursottaa! Ja kukaan ei valita suihkugeelin liiallisesta käytöstä, kun se on lapsen oma. :)
(Ei tietenkään oikeita kultahippuja niin kuin teidän luksusmerkkilahjoissanne varmaankin vaaditaan olevan, jotta lahja ei olisi loukkaus saajalleen ja häpeä antajalleen...)
Kyllä ne rikkaammatkin ymmärtävät. Suihkugeelit + voiteet yms. ovat tosi hyviä lahjoja. Omassa perhe/tuttavapiirissä ovat olleet hyvin tyypillisiä lahjoja lapsuudestani saakka. Olemme perus keskituloisia, osa perheenjäsenistä jopa hyvinkin rikkaita.
Meillä lapset saa paljon lahjoja, noin 25 pakettia per lapsi. Mutta meillä ei osteta pitkin vuotta juuri mitään eli saavat jouluna paljon vaatteita, käsineitä, yöpukuja, vuodevaatteita ym käyttötavaraa. Leluja on pieni osa paketeista.
Meillä lapsi saa joka joulu lakanat, pyyhkeen ja yöpuvun. Perinne, joka on ollut jo minun lapsuudessa. Lisäksi saa muutaman toivotun lelun ja tilpehööriä, jota ei muuten koskaan saa. Esim. hiuskoristeita, puhelimen kuoret jne.
Meidän pakettien lisäksi saa 5-7 pakettia muualta. Hirveä määrä, mutta suku on iso ja lapsemme sen nuorin vielä toistaiseksi. Onneksi kohta tulee serkku jakamaan hemmottelua ja huomiota.
1-2 olisi varmasti ihan tarpeeksi, mutta ei meidän perheessä toteudu ikinä.
Itehän sie sen päätät,ystävä hyvä..
Itse olen perheestä, jossa tulot yhteensä n. 14 000 €/kk mutta aina saatiin max 2 lahjaa. Sen sijaan rahat käytettiin kesäisin Suomen ympäri reissaamiseen, se oli itelle paljon arvokkaampaa!
Laatua olkoot vaikka 4 kuin rääsää 10
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset saa paljon lahjoja, noin 25 pakettia per lapsi. Mutta meillä ei osteta pitkin vuotta juuri mitään eli saavat jouluna paljon vaatteita, käsineitä, yöpukuja, vuodevaatteita ym käyttötavaraa. Leluja on pieni osa paketeista.
Ymmärrän idean, mutta olisi kyllä ikävää ja kummallista kärvistellä aina vuosi, että saa sopivia ja ehjiä vaatteita ja tarvitsemiaan tavaroita.
Itse ajattelen että joululahja on vähän jotakin extraa, ehkä pikkuisen kalliimpaa tavaraa/vaatetta tai ihan puhdas hemmottelulahja, ihana "turhake". Turhakkeella tarkoitan, että ei ole käyttöesine tyyliin sähkövatkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän idean, mutta olisi kyllä ikävää ja kummallista kärvistellä aina vuosi, että saa sopivia ja ehjiä vaatteita ja tarvitsemiaan tavaroita.
Itse ajattelen että joululahja on vähän jotakin extraa, ehkä pikkuisen kalliimpaa tavaraa/vaatetta tai ihan puhdas hemmottelulahja, ihana "turhake". Turhakkeella tarkoitan, että ei ole käyttöesine tyyliin sähkövatkain.
Ei me mitään kärvistellä. Toki ostetaan jos tarvii mutta ei siis osteta joka kuukausi.
Meillä olisi intressinä pitää lahjamäärät pieninä ja välttää kulutushysteriaa sekä opettaa lapset arvostamaan tavaroitaan. Meiltä vaimoni kanssa se onnistuukin, mutta molemmat isovanhemmat tuntuvat edustavan ajatusmaailaa, jonka mukaan lapsen jouluun kuuluu suuri määrä paketteja. Olemme tästä sanoneet - ja sanomme vastakin,mutta paketteja silti ilmaantuu heiltä hurja määrä..
Itse sain lapsena yleensä 50 pakettia. Se oli minusta aivan hirveää ja kun vielä serkkuni saivat vain 4 pakettia. Annoin yleensä kaikki lahjani serkuille paitsi kirjat, vaateet ja kaiken toivotuimman. Eli olen sitä mieltä että kolme lahjaa riittää ja vaikka lapsen tilille sitten rahaa.
Ysi lahja saa riittää enempää kun ei tule.
Melko naurettava ajatuskin, että lapsi menisi "pilalle" liian suuresta määrästä joululahjoja. Tai että siinä joku joulunsanoma hukkuisi lahjavuoren alle.
Joulu on lasten juhla ja lahjat kuuluvat siihen.
Eri asia sitten jos vanhemmilla ei ole rahaa, aikaa tai muuten vain itsellä halua laittaa lapsilleen joulua. Noillehan ei voi mitään.
Itselläni ja puolisollani oli runsaat joulut. Saman tarjosimme omille lapsille ja nyt he omien taaperoiden kanssa toimivat samoin.
Meillä lapsi saa niin paljon paketteja, että väsähtää ennen kuin jaksaa avata ne kaikki. Siksi joulupäivä meillä kestää kokonaisen viikon, että lapsi varmasti saa avattua kaikki paketit.
Kyllä meillä helposti tulee 12+ lahjaa. Tuossa on kuitenkin aina 2-3 kirjaa, lautapeli, yökkäri, legoja tms. Sitten joku toivottu lelu. Loput tulee sukulaisilta ja voi olla mitä vaan. Pitkin vuotta ei ostella leluja tai muita krääsää. Jos jotain haluavat, joutuvat siihen itse säästämään. Minusta lahjat kuuluvat lasten jouluun ja en todellakaan koe heidän menevän pilalle tuosta.
Enemmän lellittyjä ovat ne, jotka pitkin vuotta saavat ties mitä muotisälää, kauppareissuilla vinkumalla leluja ja viimeisimpiä muotivaatteita kun eivät muita kelpuuta. Meillä lapset eivät ikinä, siis koskaan, ole kiukutelleet kaupassa esim. leluosastoilla kun mitään ei osteta, joten koen ettei tuo joulun lahjamäärä kasvatusta metsään vie.
Tiedän lapsen, joka sai 100 joululahjaa. Viimeiset hän avasi pääsiäisenä.
Mä en jaksa lukee yhtään ketjua, missä mainitaan sana ”lautapeli”!
Ostakaa huoneet täys törkyä vaan ja loppujen lopuksi mikään ei riitä !
Minulta on molemmille lapsille viisi lahjaa. Tähän lisäksi lasten isältä, mummolta, kummeilta ja muilta sukulaisilta. Ehkä vähempikin riittäisi, mutta onhan se nyt mukavaa nähdä se lasten riemu mikä paketeista tulee. Omat lapseni osaa rauhassa ja keskittyen avata kaikki lahjat, niin mikäpä heitä lahjoessa.
Olen itse kokenut jo alakouluikäisenä aivan idioottimaiseksi tuhlaamikseksi ne 80-luvun joulut, mitä meillä ja monissa muissa tutuissa perheissä harrastettiin. Lapset kilpaili pakettien määrällä ja suurin osa niistä pakettien sisällöistä oli sellaista, jota ei edes olisi halunnut/tarvinnut ja jota ei myöhemmin muistanut. Ne muutamat hienot/toivotut lahjat jäi mieleen ja hyvin niillä pelkästään olisi pärjännyt. Olisin arvostanut, jos omatkin vanhemmat olisi ennemmin ostaneet jonkin isomman, oikeasti toivotun jutun kuin 20 pakettia turhaa krääsää ( no, osa kyllä vaatetta), joka maksoikin yhteensä enemmän kuin se kallis juttu olisi maksanut.
Miehen vanhemmat yhä edustaa samaa linjaa, joten voitte arvella, mikä vääntö on ollut sitten siitä, huolitaanko tänne meidän lapsille sitä heidän käsitettään ”oikeasta joulusta” eli epäekologisesta roskaamisesta ja järjettömästä tuhlaamisesta. Anoppi kun on vielä selittänyt, että lahjan ostajan oikeus on valita aina lahja ja hänelle tämä tarkoittaa sitä, että hän päättää, minkä koon vaatteita lapsille ostaa - ja häntä ei itseään häiritse yhtään, että joka kerta ostaa liian pieniä vaatteita, joita me annetaan sitten eteenpäin/laitetaan kiertoon. Häntä ei kuulemma kiinnosta, kun hänelle se ostotapahtuma on se juttu. Sama se hönelle, itkeekö lapsi sitten kun jokin ihan kivan näköinen vaate ei mahdu päälle. Niin, yleensä avataan häneltä tulleet pehmeät paketit itse, jos ne on tänne asti päässeet. Viime vuonna mokasin ja annoin lasten avata, hirveä harmitushan siitä taas seurasi. Ja kyllä, olen niin niljakas ihminen, että en osaa noista anopin ”ihanista” lahjoista olla tämän takia yhtäön kiitollinen. Antoi minullekin aikoinaan lahjoja, vaikka olin sanonut, etten halua enkä tarvitse ja ne olivat aina vaatteita joko koossa XS tai XXL (kun olin S/M-koon käyttäjä). Joskus mietin, että tekee tahallaan kiusaa noilla.
Isovanhempien vuoksi meidän lasten pakettimäärä nousee aina yli kymmenen, se on se raja, joka itsestäni on erittäin hyvin riittävä, varsinkin kun itse hankin aina pari sellaista tosi toivottua ja aina yritän löytää jokaiselle sellaisen yhden, vähän isomman The Lahjan. Meillä lapset olisi ihan tyytyväisiä noihin minun hankkimiini lahjoihin pelkästään, toinen tosin haluaisi kysyttäessä kyllä puolet maailman leluista ja toinen vain jonkin erittäin vaikeasti löydettävän yhden lahjan, niin se on vähän tasapainolua siinäkin. Koska meidän molempien sisarukset edustaa myös tätä ”hirveesti paketteja kertoo rakkaudesta” -linjaa ja uskovat kai vieläkin kaikki ihan tosissaan joulupukkiin, niin ei olla ihan lasten oman mukavuuden vuoksi haluttu mitään yhteisiä aattoiltoja serkkujen kanssa. En haluaisi omieni katselevan vierestä, kun serkut saa 40 pakettia krääsää. Ei lapsi ymmärrä kun selitän, että kuule itseasiassa sun lahjat oli paljon kalliimmat, se lapsi kun tosiaan näkee vain ne pakettimäärät. En haluaisi hieroa tällaista asiaa heidän naamaansa siksi, että itse näen tämän asian hyvin vahvasti toisin, heidän iässään sitä ei vielä ymmärrä.
Toisille joulu on tosiaan yhä kulutusjuhla. Meillä ostetaan leluja kyllä esim. tarralahjalpalkintoina jne muulloinkin kuin jouluna, järjen yritän siinä kyllä pitää. Lahjakasassa yksittäisen lelun arvo ei mielestäni ole samanlainen kuin esim. palkintona saatuna. Omille lapsille haluaisin sen joulun merkityksen nousevan esiin muunakin kuin luonnonvarojen hukkaan heitossa. Me esim. yhdessä tehdään käsin pieniä lahjoja muille ja lasten kanssa valutaan joulupuukeräykseen lahjat yms. ja se leipominen ja rauhoittuminen yms. on enemmänkin se pääasia.
Mä sain 7 vuotiaana lahjaksi punakukallisen rimpsuhelmaisen yöpaidan ja punaiset nahkatohvelit. Nukuin tohvelit jalassa koko joulunpuhät. Mä muistan sen fiiliksen, kun olin hieno, koko loppuelämäni. Kyllä lapsi nauttii kauniista käytännöllisistäkin lahjoista. Myös poikalapsi. Olen nähnyt.