Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaatekoot yhtäkkiä muuttuneet pienemmiksi?

Vierailija
30.10.2017 |

Tilasin H&M:ltä muutamia vaatteita siinä koossa jossa yleensäkin ostan sieltä, mutta nyt jouduin pistämään kaikki takaisin, kun housut ei menneet kiinni ja paidat olivat liian tiukkoja. Samoin tänään kävin sovittamassa Indiskassa housuja, mutta edes kaksi kokoa isommat housut eivät menneet kiinni! Joo, olen luultavasti lihonut, mutta ihmetyttää kun omat vaatteet istuvat samoin kuin ennenkin ja vyö menee kiinni samaan reikään kuin vuosi sitten. Missä mättää? :0 Onko muut huomanneet tällaista vai onko kyse vain siitä, että olen huomaamattani lihonut ja vaatteeni ovat venyneet, myöskin se vyö...

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi muutkin on huomannut saman ilmiön. Nyt kauppojen tangoissa roikkuu pilvin pimein kokoa 38-40, isommat koot loppuvat oitis.

Takkia olen haeskellut, hihat kurttaa ja pepusta kiristää... No odottelen takkia Kiinasta, joka on kokoa XXXX...L, eli suurin. Toivottavasti käy. Niin ja olen mielestäni suht normikokoinen aikuinen nainen.

Vierailija
62/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sais pienentyä vielä lisää, koko XS/34 on liian iso ja harvoin Suomesta löytää kokoa XXS/32 tai vielä pienempää.

Tuo on totta, kaikki oikeasti pienet ja hoikat naiset tietävät sen olevan totta.

Alapeukkusi tulevat isommilta tytöiltä, jotka eivät hahmota, että heille liian pienet koot eivät ole objektiivisesti pieniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jumalauta ostako niitä retkuja, joita teille yritetään myydä! Etsikää käsiinne vintagea, teettäkää vaatteenne tai opetelkaa vaikka itse ompelemaan. Lopetetaan sen paskan ostaminen, joka vain saastuttaa Aasian vesistöt ja alistaa köyhät halpatyövoimaksi, palkkioksi saavat syövän tai muun kuolettavan altistuksen pölyille ja myrkyille. Ne retkut siellä kauppojen rekissä ei ole sen kaiken kärsimyksen ja tuhon arvoisia, vaikka joskus sattuisikin eteen kiva kuosi.

Vierailija
64/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju, ap. Aion näyttää tämän tytölleni, kun ei tuo kuitenkaan pelkkää äitiä usko, joka väittäisin vaatekokojen pienentyneen. Kaupassa jo yritin sanoa tytön kai sitten vaan kasvaneen, johon tyttö täräytti heti, että vasta terkkari sanoi, ettei kasvua ole tapahtunut yhtään. Jotenkin pienten lasten vaatteissa tämän vielä jotenkin sietäisi, mutta esim. minun 12-vuotias tyttö alkaa olla jo siinä iässä, jossa alkaa tiedostaa ulkonäkönsä ja äkkiä kasvaneesta vaatekoosta voi seurata isompikin kriisi.

-7

Näytin tämän ketjun tytölle kuten uhkasin tehdä. Hyvä, että näytin. Sanokaa mitä sanotte kädettömästä vanhemmuudesta, mutta näissä asioissa vanhempana meinaa keinot loppua. Likka oli jo tänään skipannut kouluruoan laihtumisen toivossa ja googlettanut nopeita laihdutusvinkkejä. Mitä lie muuta ehtinytkään tehdä tai ajatella, mitä ei äidille kehdannut sanoa. Toivottavasti tämä kokokeskustelu nyt oikeasti lopetti tuollaiset ajatukset. Ainakin tyttö oli tosi helpottunut, kun luki muillakin olleen samoja ongelmia. Etenkin toisen nuoren tytön äidin kertoma sama näkemys oli tärkeä.

Mahdollisen syömishäiriön alku ihan vaan yksien päälle sopimattomien juhlamekkojen takia. Haloo, vaatekaupat! On vastuutonta hyväksyä etenkin nuorten tyttöjen vaatekokojen pienentäminen.

-7

Vierailija
65/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua. Ovat todellakin. Vuonna 2000 ostamani s-koon paita sopii edelleenkin hyvin, kun taas nykyisin kokoni pitää olla l tai xl. Myönnetään, että pikkuisen mahaa on vuosien varrella kertynyt, mutten todellakaan ole mikään tankki. Pitääköhän oikeasti lihavien ostaa joitakin kymmenen l:n vaatteita?

Vaatteiden nykylaatu on toki oma lukunsa. En edes odota, että tänään ostamani paita kestäisi vuoteen 2040, kuten vuonna 2000 ostamani paita on tähän asti kestänyt.

M38

Vierailija
66/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan niin vähän uusia vaatteita, että mun on hankala sanoa. Valmistajastahan tuo riippuu. En ole huomannut vaatteiden koossa mitään suurempaa muutosta. Joskus kymmenen vuotta sitten parhaiten istui yleensä S/M paita. Nykyään S tai joskus jopa XS. Olen lähes täsmälleen saman kokoinen kuin kymmenen vuotta sitten. Vähän on peppu ja lantio leventynyt. Farkuissa käytin ennen 26-27 vyötärömittaa. Nyt sopiva on 25.

Vierailija
67/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lökämuoti on loppumassa ja pikkuhiljaa ollaan siirtymässä vartalonmyötäisempiin vaatteisiin.

Vierailija
68/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi muutkin on huomannut saman ilmiön. Nyt kauppojen tangoissa roikkuu pilvin pimein kokoa 38-40, isommat koot loppuvat oitis.

Takkia olen haeskellut, hihat kurttaa ja pepusta kiristää... No odottelen takkia Kiinasta, joka on kokoa XXXX...L, eli suurin. Toivottavasti käy. Niin ja olen mielestäni suht normikokoinen aikuinen nainen.

Kai sä tiedät, että kiinalaiset koot ovat ihan erilaiset kuin eurooppalaiset? Mun koko on normaalisti S, mutta kiinalaisilla valmistajilla M tai L.

Vierailija
69/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lihonnut ja vanhat vaatteesi on venyneet. Ei ne niitä kokoja pienentänyt ole.

Vierailija
70/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju näköjään, mutta ap:lle: vaatteet löystyvät käytössä. Etenkin vyötäröltä. Ei kannata verrata vanhoja vaatteita uusiin.

Vierailija
71/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päinvastainen kokemus. Ennen ostin S-kokoa ja oli sopiva, nyt XS-kokokin tuntuu liian isolta.

Ja mikä ihmeellisintä, myös kenkien koot ovat isontuneet vai ovatko jalkani pienentyneet? Ennen kävi koko 36, nyt se hölskyy jalassa ja pitäisi olla koko 35.

Vierailija
72/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatekokoja muutetaan näin joulun alla pienemmiksi siksi, että tammikuussa riittäisi saleille porukkaa laihduttamaan.

Väitätkö siis, että vaateliikkeet ja kuntosalit tekevät yhteistyötä?

Vierailija
73/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan niin vähän uusia vaatteita, että mun on hankala sanoa. Valmistajastahan tuo riippuu. En ole huomannut vaatteiden koossa mitään suurempaa muutosta. Joskus kymmenen vuotta sitten parhaiten istui yleensä S/M paita. Nykyään S tai joskus jopa XS. Olen lähes täsmälleen saman kokoinen kuin kymmenen vuotta sitten. Vähän on peppu ja lantio leventynyt. Farkuissa käytin ennen 26-27 vyötärömittaa. Nyt sopiva on 25.

Lisäisin vielä, että kymmenen vuotta sitten mun oli helpompi löytää vaatteita kuin nyt. Useimmissa aikuisille suunnatuissa vaateliikkeissä (eli ei niitä hm:n tai newyorkerin riepuja) 36 on pienin koko. Joskus harvoin on 34 vaatteita, mutta niitä on vain muutama kappale. 32 koosta ei tietoakaan. Sama farkkujen kanssa. On todella vaikeaa löytää farkkuja 25 ympäryksellä mutta tarpeeksi pitkällä lahkeella. Lisäksi nykyään farkut tehdään tasapaksuille ihmisille. Eli jos ne sopivat pepusta, vyötärön sisään mahtuu vähintään nyrkki.

Vierailija
74/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä just päinvastoin. Olen koko aikuisikäni käyttänyt kokoja 36/38/M ja viime ostosreissuilta tarttui mukaan parikin paitaa kokoa xs ja niistäkin toinen on selvästi iso. Ketä tässä yritetään huijata? Voi kun olenkin kutistunut... no en ole, vaateteollisuus sekoilee.

Vierailija
75/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne koot pienentyneet tai sitten ihmisten olisi tarkoitus pitää tosi kittanoita vaatteita.

Normaalisti olen ostanut kokoa 38/M ainakin suomalaisissa nansoissa tms. mutta esim. zarassa ja mangossa pitää ottaa aina L tai xL. Hm:ssä otan koon 40.

Lihonut en ole ja rinnanympäryskin on se sama B/C kuppi kuin tähänkin asti. Liivimitat eivät ole muuttuneet.

Vierailija
76/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoja muunnellaan markkinointisyistä.

Vierailija
77/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että koot heittelevät paljon eri kaupoissa. Joissain kaupoissa 32 on sopiva, joissain 34. Sitten taas esim. New Yorkerissa on pakko ottaa välillä koko 36, vaikka toisaalta olen ottanut sieltäkin välillä xxs-kokoa. Ei näissä aina näytä olevan mitään logiikkaa, joten en jaksa masentua kokoasioista, jos vaaka ja peilikuva näyttää suunnilleen samaa kuin ennenkin.

Vierailija
78/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni päinvastoin. Ennen olin kokoa XL, nyt kokoa L, enkä kyllä valitettavasti ole laihtunut. Luulisi, että kokoja nimenomaan suurennettaisiin, kun ihmiset lihovat koko ajan.

Vierailija
79/79 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittataulukkoja mielestäni muutettiin muutama vuosi sitten.

meille tämä tuli yllätyksenä, mutta silloin löydettiin sitten uutinenkin aiheesta, kun alettiin miettiä miksi ystävä ei enää mahdu s/m koon vaatteisiin, vaikka hällä mitat ja paino pysyneet samana.

meniköhän se jotenkin niin, että pohjoismaissa otettiin käyttöön samat taulukot kuin etelämmässä euroopassa, vai sillei, että kaikkialla muutettiin.

ongelmana on myös se, että vaatevalmistajilla itsellään on sitten eri mitat vaatteissa. Kerran kaupassa sovitin naisten l-koon gollegehousuja, koko joka on minulle normaalisti reilu, koska halusin nimenomaan sellaiset reilut ja hiukan isolta vaikuttavat gollegehousut kotiin...  en saanut niitä edes lanteilta ylös ja jouduin ostamaan sitten xxxl-koon. Sitten menin miesten osastolle ja otin xxxl-koon rekistä, sama malli ja sinne olisi mahtunut kolme minua. Ja miesten vaatteissa vielä on tiukempi mitoitus lantiossa, koska meihillä lantio on kapemapi anatomisista syistä johtuen. Sovitin sitten huvikseni naisten takkeja, sellaisia, jotka ulottuvat lanteille asti ja siellä kokoni oli m, suuremmat olivat ehdottomasti liian suuria ja s koko olisi ollut sellainen nafti muotoja nuolevatakki.

että on oikeasti nykyisin raivostuttavaa löytää sopivia vaatteita, kun ei yhtään tiedä mitä kokoa muka oikeasti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi