Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaatekoot yhtäkkiä muuttuneet pienemmiksi?

Vierailija
30.10.2017 |

Tilasin H&M:ltä muutamia vaatteita siinä koossa jossa yleensäkin ostan sieltä, mutta nyt jouduin pistämään kaikki takaisin, kun housut ei menneet kiinni ja paidat olivat liian tiukkoja. Samoin tänään kävin sovittamassa Indiskassa housuja, mutta edes kaksi kokoa isommat housut eivät menneet kiinni! Joo, olen luultavasti lihonut, mutta ihmetyttää kun omat vaatteet istuvat samoin kuin ennenkin ja vyö menee kiinni samaan reikään kuin vuosi sitten. Missä mättää? :0 Onko muut huomanneet tällaista vai onko kyse vain siitä, että olen huomaamattani lihonut ja vaatteeni ovat venyneet, myöskin se vyö...

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja totta noi lasten koot! Mun täysin normaalipainoinen ( 136cm/32kg)tyttäreni joutuu välillä käyttämään 152-koon vaatteita, toppahousut stadiumilta piti ostaa koossa 158, koska pienempi koko kiristi niin paljon!

Vierailija
22/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ovat pienentyneet! Käytin vaatekokoa 46 ja sitten jäin kotiäidiksi, lihoin n. 8 kiloa ja seuraavaksi kun menin shoppailemaan vaatteita (muutama vuosi oli taukoa, shoppailemaan menin kun vaatteet alkoivat hajoilemaan) olinkin kokoa 54. Nykyiset 54-koon housuni ovat samankokoiset kuin vanhat 44-koon housut. Okei, vanhat ovat tietenkin venyneet, mutta eivät noin paljon! Tuntuu jotenkin oudolta tilata 52/54-kokoisia vaatteita tai xxxxl-kokoisia, vaikken oikeasti ole NIIIIIIIN läski. Tai siis itse miellän noi koot enemmän jo sinne sairaalloisen ylipainon puolelle.

Niin ja esim nyt jo kuopattu More to Love-blogi, siinä Peppi ja Mimmi käyttävät kokoa 46 ja 48 ja mä olen about samaa kokoa, ehkä vähän jopa pienempikin. Ja en mitenkään mahtuisi noihin kokoihin! Ja toi blogi on ainakin 5 vuotta vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengätkin kutistuvat. Nykyään ei mahdu varpaat korkokenkiin. Pitäisi olla keskeltä kapenevat varpaat jotta mahtuisi. Lestikin on kaventunut.

Vaatteiden helmat lyhenevät vaikka pituus ja leveys ei kasva. Ennen kun osti t-paidan niin pysty tunkemaan farkkuihin. Nyt selkäpuolelta näkyy vako.

Vierailija
24/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden kohta hakemaan rintsikoita postista, voin sitte kertoa mahtuivatko :D

Vai ovatkohan niitä päinvastoin isontaneet, että naiset menisivät hommaamaan silarit?

Vierailija
25/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hihat on nykyään armottoman kapeita. Pillifarkkujen lahkeet ovat myös niin pienet, että jos sovituskopissa saakin jalkaterän siitä läpi, niin riisuessa täytyy olla varsinainen akrobaatti, ennenkuin saa housut pois jalasta. Luulen, että yhtenä syynä on materiaalin säästäminen. Saumanvaratkin on nykyään 5 mm.

Tämä on muuten nykyään ihan todella suuri ongelma ihmiselle, jolla on lihaksia. Juteltiin tuossa juuri yksien Crossfit-treenien jälkeen treenikavereiden kanssa (sekä miesten että naisten) siitä, miten mahdotonta on löytää esim. farkkuja, jotka saisi polven yläpuolelle, kun lahkeet ovat niin kapeat. Sitten, kun koko on sellaienn, että menevät ylös asti, vyötärölle jää 20 cm tyhjää tilaa ja lahkeet lepattavat puoli metriä kengänkärkien yli. Ja sama ongelma paidan hihojen kanssa, samoin hartioiden leveyden. Eli hoikka, lihaksikas ihminen, sukupuoleen katsomatta, ei löydä oikein mistään enää istuvia vaatteita, joissa ei olisi strechiä. Hihaton mekko ja sukkahousut ovat treenaavan naisen ystävä - kunhan löytää siistihkön, jotakuinkin istuvan paidan mekon alle.

Vierailija
26/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialaiset mallimestarit mitoittavat vaatteita aasialaisten ihmisten kokojen mukaan. Korkeintaan leveyttä laitetaan vartalo-osaan lisää muttei pituutta. Tarkoituksena on saada maksimaaliset voitot vaatefirmoille. Ne laskevat sen varaan ettei keskivertokuluttaja ala joko teettämään tai tekemään itse vaatteitaan saatika käyttämään statementina aikoinaan Suomessa kaavoitettuja ja valmistettuja vaatteita. T. Vaatesuunnittelija

Vierailija
27/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti samaa. Olimme ostamassa farkkuja 14-v tyttärelleni, joka on 166 cm pitkä ja painaa 46 kg. Erittäin hoikka siis. Gina Tricotissa farkkukoko on M. Lähes kaikki muut vaatteet koko XS, maksimissaan S.

Vierailija
28/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen lisäks vaatteet on ohuita riepuja

Vierailija
29/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengätkin kutistuvat. Nykyään ei mahdu varpaat korkokenkiin. Pitäisi olla keskeltä kapenevat varpaat jotta mahtuisi. Lestikin on kaventunut.

Vaatteiden helmat lyhenevät vaikka pituus ja leveys ei kasva. Ennen kun osti t-paidan niin pysty tunkemaan farkkuihin. Nyt selkäpuolelta näkyy vako.

Urheilukengistä etenkin Asicsin osalta on menty kuuseen: pitää olla 3-4 numeroa suuremmat kuin 10v sitten. Nikellä sentään vielä mitoitus on entisellään.

Vierailija
30/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Olette vain lihavempia nyt.

Vierailija
31/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri valmistajat käyttävät eri mitoituksia ja vaatteen mallistakin riippuu sopiiko päälle. Itsellä on käytössä olevia vaatteita koossa xs-xxl. En ole enää aikoihin ostanut vaatteita koon mukaan, joka vaate on katsottava erikseen. Olen lyhyt, normaalipainon ylärajoilla, omenavartalo, hoikat jalat ja kädet.

Vierailija
32/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niin kaupasta/vaatteen tyylistä. Mulla on vaatteita xs koosta xl:ään ja 34:sta 38:iin. Pituus 165 cm, paino 62 kg.

Vierailija
33/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasialaiset mallimestarit mitoittavat vaatteita aasialaisten ihmisten kokojen mukaan. Korkeintaan leveyttä laitetaan vartalo-osaan lisää muttei pituutta. Tarkoituksena on saada maksimaaliset voitot vaatefirmoille. Ne laskevat sen varaan ettei keskivertokuluttaja ala joko teettämään tai tekemään itse vaatteitaan saatika käyttämään statementina aikoinaan Suomessa kaavoitettuja ja valmistettuja vaatteita. T. Vaatesuunnittelija

Aasialaisesta vaatetuotannosta voi sanoa paljon pahaa, mutta tuo kyllä on ihan täyttä pötyä. Eurooppalaiseen myyntiin tarkoitetut vaatteet tehdään eurooppalaisilla mitoilla. Jotka alati kasvavat.

Jos et usko, niin käy Aasiassa sovittelemassa niitä oikeasti sikäläisille suunniteltuja vaatteita, tai vaihtoehtoisesti kokeile Suomessa ommeltuja vintage-vaatteita.

Vierailija
34/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on vanhoja esim. Vero Modan housuja koossa 36 jotka ovat passeleita, mutta nyky H&M:n ja Onlyn housuja mulla on koossa 40 tai L

Vierailija
35/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin miesten koot on ennallaan. Kun ostaa 6-8cm todellista vyötärömittaa pienemmät farkut niin ne on just sopivat.

Vierailija
36/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen. Jopa miesten vaatekoot on mitä sattuu, vaikkei meille tarvitse tehdä vääriä kokoa että tunnettaisiin olevamme hoikempia kuin todellisuudessa.

Kaikki voisi käyttää armeijatyyliin senttimittoja, kledjut sopisi ilman turhaa sovittamista/palauttamista.

Vierailija
37/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on! Mä oon 168/70 kiloa ja en löytänyt kaupasta tarpeeksi suurta takkia joka olisi joko menny olkapäistä tai vyötäröltä kiinni. Joko tällä painolla ja kropalla pitää mennä plus size osastolle??

Oon harrastanut salia ja crossfittiä monen monta vuotta ja tämä ongelma tuli tänä vuonna. On minussa pehmeääkin etten ihan fit ole mutta että plus size? Huh huh

Vierailija
38/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&m farkkukoot on ainaki ihan mitä sattuu. Osaan on selkeästi laitettu väärä kokolappu. Ostin mallia x kokoa 36 ja hain sitten myöhemmin saman mallin eri väriä samassa koossa sovittamatta. Kotona sovitin ja huomasin ettei polvista nouse ylöspäin. Piti palauttaa..

Vierailija
39/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sais pienentyä vielä lisää, koko XS/34 on liian iso ja harvoin Suomesta löytää kokoa XXS/32 tai vielä pienempää.

Vierailija
40/79 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H&m farkkukoot on ainaki ihan mitä sattuu. Osaan on selkeästi laitettu väärä kokolappu. Ostin mallia x kokoa 36 ja hain sitten myöhemmin saman mallin eri väriä samassa koossa sovittamatta. Kotona sovitin ja huomasin ettei polvista nouse ylöspäin. Piti palauttaa..

Luultavimmin koot on ihan oikein, eri väreissä venyvyys vaan vaihtelee. Näin on siis myös eri merkeillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän