Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Kommentit (345)

Vierailija
281/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja. Toivottavasti kukaan ei koe painetta ostaa minulle joululahjoja. Minulle maksetaan palkkaa kuten sairaanhoitajille ja insinööreillekin.

Toki jos joku minulle jotain antaa niin otan sen kiitollisena kohteliaasti vastaan, kuten hyviin tapoihin kuuluu, mutta ei tulisi mieleenikään odottaa lahjoja, vaikka hyvät suhteet oppilaisiini omaankin. Muistan kun toimin luokanopettajan urani alkuvaiheessa kuudennella luokalla niin kaikki toivat lahjoja. Tämä oli ehkä hieman luontevampi asia, koska luokanopettaja voi olla vanhemmillekin läheisempi opettaja kuin aineenopettaja, mutta silti tuntui vähän oudolta, koska opetin tuota luokkaa vain 5kk.

Vierailija
282/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v ei onneksi osaa kauheasti pyytää, laskeskelin että jotain 70 e menee hänen lahjoihinsa. Vanhemmilleni ostan jotain pientä, yleensä 20 e/hlö. Miehen vanhempien lahjat jää yleensä hänen vastuulleen ja jäävät lopulta hankkimatta, anoppia ei näytä haittaavan ja appiukkoa ei juuri näy joten mitäpä siitä. Toisillemme ostamme pienet lahjat, tänä vuonna max 20 euroa. Mun yksi kaulakoru meni korjattavaksi ja sanoin miehelle että voi hakea sen ja maksaa ja laittaa sitten pakettiin. Veljelleni ostan jostain syötävää, makuri kun on. Kummilapsia ei ole ja muut lahjottavat saavat suklaata. Eli kyllä se sinne pariin sataan menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyskorvauksen, ei paljo ostella. Hyvä, jos kinkun saa. Nyt vielä karenssi tulossa, joten lapsikorutuksineen saan 420e joulukuussa. Parempi puolisko, on opiskelia joten ei hänkään paljon enemmän saa. Tosin en törsäis mihkään lahjoihin, vaikka saisin 10 kertasen tilin.

Vierailija
284/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei osteta lahjoja. Katsos aikuiset ovat kaikki kasvaneet lahjavaiheesta ohi. Kutsutaan kavereita syömään ja käydään kylässä, viedään viiniä puolin ja toisin. Aikuisten kanssa oleminen on vaan yhdessäoloa, ei mitään lahjoja.

Lapset saavat vain kohtuulliset lahjat. Meidän elämä on jo niin yltäkylläistä etten näe syytä jouluna törsätä lastenkaan lahjoihin. Näin on myös kaikissa lähipiirimme perheissämme. Emme osta kavereiden lapsille lahjoja, kummilapsia ei ole. Sisarusten lapsille on jotain pientä hankittu, tyyliin leffa koko perheelle (heidän perheharrastus) tai siskontytölle joku vaate. Nämä ehkä yhteensä 30e.

Meillä on kaksi lasta. 7v toivoo yhtä legopakettia, hintakatto 50e ja siihen osallistuu varmaan joku lähipiiristä. Taapero saa kirpputorilta jotain, meillä edelleen on kaikki. 1.5v lle kivointa on se pakettien avaus. Ei lapsi tajua on se rekkakirja mistä ostettu. Isommalle tulee varmaan lisäksi jotain leffalippua ja joku pieni lego/toinen juttu. Meiltä vanhemmilta lasten lahjoihin menee ehkä 40e jos sitäkään.

Ihan sama minulle jos joku haluu haalia roinaa ja törsätä jouluun. Mä en siihen ole nähnyt ja kokenut tarvetta, eikä kyse tosiaan ole rahasta. Jos halutaan joskus jotain ostaa niin ostetaan se eikä tartte odotella, siihen on täysi taloudellinen vapaus. Mutta ostaminen vain sen vuoksi että pitää on minulle vastenmielistä.

Vierailija
285/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini joululahja maksaa tänä vuonna 7,79e, oli hyvässä tarjouksessa, norm. hinta 77,90e.

Vierailija
286/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei mene yhtää joululahjoihin, koska en vietä lainkaan joulua. En myöskään ota vastaan joululahjoja, joten en käytä ketään hyväksi. Harmittaako rahanmeno? Älä ole tapakulttuurin orja, älä vietä joulua. :P

Vierailija
287/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, muutama kummilapsi on. Kun kummilapsi on täysi-ikäinen, lakkaan ostamasta lahjoja. Siihen asti siirrän tilille pienen summan rahaa lahjaksi silloin tällöin, kun satun muistamaan.

Muille sukulaislapsille ja sukulaisille ja muille en osta lahjoja. Minulle ei tarvitse ostaa. Jos joku antaa jotain, ihan kiva, ei ole katastrofi.

Miehen kanssa ostamme toisillemme itse valitut lahjat, jotka saavat olla kalliitakin. Kun valitsee itse, tulee just oikeanlainen. Siihen menee rahaa, sekä herkkuihin ja mahdollisiin matkoihin ja muihin. Vietämme kahdestaan joulun nautiskellen.

Vierailija
288/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän alkuperäistä. Itselläni ei olisi pienituloisena sinkkuna varaa ostaa lahjoja esim. kaikille sisarusten lapsille yms., mutta kun kaikki muut ostaa lahjat kaikille niin yritän itsekin ostaa jotain. Mutta kauhistelen aina miten saan rahat riittämään kun pitää ostaa lahja niin monelle. Köyhälle ihmiselle on hankalaa, jos kaikki muut samasta perheestä lähtöisin olevat ovat isotuloisia ja ostavat kaikki toinen toisilleen ja minullekin kalliita lahjoja. Kaksi kuukautta yritän aina säästellä omista ruokakuluistani, että saan vähän rahaa säästöön ja selviän joululahjoista.

Vierailija
289/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa ostaa lahjoja. Lahjat eivät ole joulussamme pääasiassa mutta ovat kiva lisä.

Lapset saavat yhteensä noin 500 eurolla. Mies saa yleensä 100 euron lahjan mutta poikkeuksellisesti tänä vuonna toivomansa 300 euron lahjan. Vanhemmilleni ostamme yhteensä noin 70 eurolla. Tytön kaverit saavat yhteensä noin 30 eurolla (tyttökin saa kavereiltaan samanhintaiset lahjat). Anopille jotain pientä 10-20 eurolla. Tytön harrasteopelle max 10 eurolla ja luokanopelle osallistumme yhteislahjaan. Pojan yläkoulun luokanvalvojalle ei varmaan anneta mitään koska pojasta se olisi noloa. Joulukeräykseen annamme tänä vuonna normaalia enemmän, 200-250 eurolla.

Krääsää emme anna. Lasten, miehen ja vanhempieni lahjat ovat tarkkaan toiveiden mukaan hankittuja.  

Vierailija
290/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihanaa ostaa lahjoja. Lahjat eivät ole joulussamme pääasiassa mutta ovat kiva lisä.

Lapset saavat yhteensä noin 500 eurolla. Mies saa yleensä 100 euron lahjan mutta poikkeuksellisesti tänä vuonna toivomansa 300 euron lahjan. Vanhemmilleni ostamme yhteensä noin 70 eurolla. Tytön kaverit saavat yhteensä noin 30 eurolla (tyttökin saa kavereiltaan samanhintaiset lahjat). Anopille jotain pientä 10-20 eurolla. Tytön harrasteopelle max 10 eurolla ja luokanopelle osallistumme yhteislahjaan. Pojan yläkoulun luokanvalvojalle ei varmaan anneta mitään koska pojasta se olisi noloa. Joulukeräykseen annamme tänä vuonna normaalia enemmän, 200-250 eurolla.

Krääsää emme anna. Lasten, miehen ja vanhempieni lahjat ovat tarkkaan toiveiden mukaan hankittuja.  

Tytöllä ei taida olla paljoa kavereita.

Vierailija
291/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoja ostetaan vain oman åerheen kesken. Tämä on meilläpäin ihan yleinen ja hyväksi havaittu käytäntö. Lahjat ovat jouluna pieniä ja maltillisia. Ovat olleet aina. Muoviroskaa, törkyä, blinblingiä ja muuta shittiä ostetaan tarpeeseen. Harkinnan mukaan ja ei koskaan joulukuun ylennysmyynneistä.

Lapsille on kerrottu mikä joulun alkuperäinen ajatus on ja että nykyään joulua vietetään siksi koska kauppiailla on vuoden parhaat myynnit. On myös tähdennetty attä alkuperäisen joulun tarina on keksittyä satua, eikä jeesusta jat muutakaan jumalaa oikeasti ole. Saatikka jotain joulupukkia.

Vierailija
292/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro, mitä keksit aikuisille ihmisille juuri toiveidenmukaisia,harkittuja, kalliita lahjoja.

Mies kysyi, mitä haluan. En keksinyt edes itselleni. Minulla on jo kaikkea tavaraa, mitä tarvitsen. En keksi miehellekään. Äitini asuu omakotitalossa ja hänelle on ehtinyt kertyä 70 vuoden aikana jo ihan kaikki tarvitsemansa ja haluamansa. Samoin anopilla ja apella on kaikkea. Mitä ihmettä keksit kaikille sukulaisille harkittua ja tarpeellista, mitä he eivät ole jo vuosien varrella ostaneet itselleen.

Vierailija
293/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anopille 10 euroa ja omille vanhemmille 70 euroa.

Niin tyypillistä aaveemammaa :D

Vierailija
294/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista opettajien lahjoista. Siitä on jo 8 vuotta, kun poika pääsi kuudennelta. Mutta ne pari vuotta oli kyllä ahdistavaa aikaa, kun kilpavarustelu luokanvalvojan lahjaan repesi käsistä. Itse olen sitä ikäluokkaa, ettei ainakaan meidän koulussa opettajille ostettu lahjoja. Siksi en tajunnut aluksi mitään ostaakaan. Lapsi laittoi kortin.

Mutta sitten selvisi, että Sanna-Tuppuran äiti oli laittanut hierontalahjakortin ja Vili-Veikan äiti hemmottelukorin, missä oli erilaisia rasvoja ja saippuoita kasvonaamioita, Yrjö-Santerin äiti taas oli ostanut lahjakortin intersporttiin ja mitä vain keksivät. Kuudennella homma oli jo ihan överiä. Joten jouluksi laitoin itsekin 3xpuolihieronta-lahjakortin ja keväällä laadukkaan pellavalakanasetin parisänkyyn. Ettei oman lapsen tarvitse häpeillä, kun puhuivat keskenään, mitä heidän perheet antoi opettajalle.

Onneksi yläkoulussa homma loppui, kun oli tuntiopettajat. Oltaisiin konkurssi tehty, jos jokaiselle opettajalle olisi pitänyt satasen lahja ostaa

Vierailija
295/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan sovittu ettei aikuiset osta sukulaisten ja ystävien kesken toisilleen lahjoja. Kaikilla on mahdollisuus ostaa itse.

Lapset saa yhdet isommat lahjat, sukulaiset haluaa aina ostaa lapsille muutenkin.

Ruokaan menee kyllä rahaa, siihen satsataan ja porukalla nautitaan sitten siitä. Pihalle tehdään joulumaata lumi- ja jäälyhdyillä ja käydään kaikki kivat kaupungin joulutapahtumat läpi. Siinä on meidän hörhöilyt, neljävuotias tosin pyysi tänä jouluna joulukoristeita, joten taidan jonkun kynttelikön ja hillityt valot käydä ostamassa.

Jokaisella on oikeus päättää omista rahoistaan, kyllä ihmisille voi sanoa, että ette nyt vain enää halua ostamisen takia ostaa!

Me ollaan useasti myös lahjoitettu hyväntekeväisyyteen ja sanottu sitten kummilapsille, että nyt on ostettu vuohi Afrikkaan tai autettu vähävaraisten perheiden lahjojen hankinnassa. Miten nyt kukakin tykkää. Krääsän ostaminen on niin mautonta ja harvalla on varaa ostaa niitä oikeasti tarpeellisia laatujuttuja jokaiselle kummilapselle?

Vierailija
296/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro, mitä keksit aikuisille ihmisille juuri toiveidenmukaisia,harkittuja, kalliita lahjoja.

Mies kysyi, mitä haluan. En keksinyt edes itselleni. Minulla on jo kaikkea tavaraa, mitä tarvitsen. En keksi miehellekään. Äitini asuu omakotitalossa ja hänelle on ehtinyt kertyä 70 vuoden aikana jo ihan kaikki tarvitsemansa ja haluamansa. Samoin anopilla ja apella on kaikkea. Mitä ihmettä keksit kaikille sukulaisille harkittua ja tarpeellista, mitä he eivät ole jo vuosien varrella ostaneet itselleen.

Samaa ihmettelen. Itse jouduin pitkään miettimään edes sitä yhtä lahjaa jonka mies haluaa antaa, ja lopulta keksin että no pyöräilylasit voisi olla tarpeelliset. Mutta yhtään muuta en tarvitse, tuokin vähän siinä ja siinä kun tähänkin asti olen ilman pärjännyt...

Vierailija
297/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en ole ostanut lahjoja kun isälle ja äidille ja monta joulua jäänyt itse ilman. Eipä ole montaa kymppiä mennyt.

Vierailija
298/345 |
14.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Meillä on kolme lasta. Kummilapsia on yhteensä viisi, isovanhemmista kaksi on elossa. Meidän vanhempien sisaruksia on yhteensä 8 joista kuudella on perhettä, lisäksi osalla heistä on jo lapsenlapsiakin. Lapsilla on serkkuja yhteensä 16. 

Kummilapsille on ostettu lahjat kunnes ovat ripiltä päässeet, sen jälkeen ovat katsottuja ns. aikuisiksi, eli he saavat lahjan jos osuu kohdalle joku kertakaikkisen hyvä juttu. Tai jos on ollut joku isompi lahja joka on ostettu porukalla.

Omat lapset saavat "sen yhden" lahjan meiltä, eli se kallein lahjatoive listalta. Mut nytkin kun nuorin on jo 13-vuotias niin heillä on noi lahjatoiveet vähentyneet ja järkevöityneet. Enää ei pyydetä kuuta taivaalta ja matkan varrelta kaikkea elektroniikkaa.

Opettajia en ole koskaan lahjonut jouluna ostetulla tavaralla. Yhtenä vuotena tein itse suolakeksejä sekä hilloketta, yhtenä vuonna saivat leipomaani saaristolaisleipää.

Eli toisinsanoen ei, meillä ei mene tuhansia euroja. Meidän aikuisten sisarusten kesken vaihdetaan itsetehtyjä juttuja, yksi meistä osaa tehdä hyvän kotijuuston, minä saaristolaisleivän, yksi leipoo todella hyvät joulutortut, toisaalta tulee lanttulaatikkoa jne. Niitä me sitten vaihdellaan jos jotain vaihdellaan. Totta kai noillekin tulee jokunen kymppi hintaa, mutta niillä kympeillä saakin sitten jo useamman antamuksen hoidettua. Miksi meidän pitäisi ostaa toisillemme jotain, kaikki me osataan kaupassa käydä.

Ja minä ja mies ollaan vaihdettu joka vuosi kyllä lahjat, ajatuksella hankittuja. Joskus rationaalisia, tarpeellisia, joskus ihan vaan hömppää. Hinnat niissä ovat kyllä vaihdelleet kympistä pariin sataan.

Viime vuonna lapset havahtuivat siihen miten halutuimpien lahjojen hinnat laskivat heti jouluna ja päättivät tänä vuonna jättää sellaisten ostamisen alemyynteihin. Silläkin uhalla että sitä eivät sit ehkä saisikaan. Tuo tuli todellakin lapsilta itseltään.

Vierailija
299/345 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa vaan paljon lahjoja, mutta pliis jotain muuta lapsille kuin sitä pvc muoviin käärittyä muovikrääsää jota leluiksi kutsutaan. Kyllä joulukin voi olla ekologinen eikä mikään krääsänjakopäivä.

Ja lapsia voi ilahduttaa muutenkin.

Vierailija
300/345 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa vaan paljon lahjoja, mutta pliis jotain muuta lapsille kuin sitä pvc muoviin käärittyä muovikrääsää jota leluiksi kutsutaan. Kyllä joulukin voi olla ekologinen eikä mikään krääsänjakopäivä.

Ja lapsia voi ilahduttaa muutenkin.

Itse kun olit lapsi, niin piditkö pehmeistä paketeista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän