Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Kommentit (345)

Vierailija
301/345 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lahjoihin uppoaa jokunen saturainen. Tosin myös itse tulee tehtyä osa lahjoista. Ehkä noin 1000 euron luokkaa kaikkineen. Kyllä se vaan niin on, että ei tuo alle 500€ budjetti riittäisi mitenkään.  Jos joku nyt lahjojen hankinnan kanssa tuskailee., niin kannattaa katsoa vaikka cityn blogi https://www.city.fi/blogit/essinblogi

Hauskaa joulunodotusta kaikille ja muistakaa syödä pipareita ja juoda glögiä :)

Vierailija
302/345 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa vaan paljon lahjoja, mutta pliis jotain muuta lapsille kuin sitä pvc muoviin käärittyä muovikrääsää jota leluiksi kutsutaan. Kyllä joulukin voi olla ekologinen eikä mikään krääsänjakopäivä.

Ja lapsia voi ilahduttaa muutenkin.

Itse kun olit lapsi, niin piditkö pehmeistä paketeista?

On vähän huono mielikuvitus, jos näkee krääsän vaihtoehtona vain pehmeän paketin. Entä kirjat, urheiluvälineet, askarteluvälineet, pelit, omat pikku työkalut jne. Ja myös tabletit ja puhelimet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/345 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

OlgaR kirjoitti:

Kyllähän lahjoihin uppoaa jokunen saturainen. Tosin myös itse tulee tehtyä osa lahjoista. Ehkä noin 1000 euron luokkaa kaikkineen. Kyllä se vaan niin on, että ei tuo alle 500€ budjetti riittäisi mitenkään.  Jos joku nyt lahjojen hankinnan kanssa tuskailee., niin kannattaa katsoa vaikka cityn blogi https://www.city.fi/blogit/essinblogi

Hauskaa joulunodotusta kaikille ja muistakaa syödä pipareita ja juoda glögiä :)

Tohvelit ja suihkusetti, miten oivaltavia lahjoja.. NOT! Just tuollainen geneerinen mutta tosi paljon käyttäjän mausta riippuva lahja on huonoin mahdollinen. Kuinka iso todennäköisyys on, että esim. joku tuoksu on lahjan saajalle mieluinen? Ehkä 5%? Tai ettei aikuisella ihmisellä ole jo kylpytakkia tai tohveleita, jos hän moisia haluaisi käyttää?

Vierailija
304/345 |
15.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni ei ole lapsia, mutta ostamme joka vuosi minun siskolleni, isälleni ja äidilleni lahjoja. Sekä lähetämme kortit ukilleni ja mummolleni (Miehen suku uskonnollisia, eivät vietä joulua, synttäreitä tms. Niin siksi ei sinne päin lahjoja laiteta). Lahjoihin menee ehkä max. 100e yhteensä (pelkästään minulla).

Vierailija
305/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin kaiken temusta ja säästin

Vierailija
306/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia emmekä ole kummeja. Minulla on paljon sisaruksia ja heillä lapsia mutta enpä ole ikinä ostanut lahjoja heille.

Jokainen viettää joulut kotonaan. Miehellä ei ole enää vanhempia eikä sisaruksia. Toisillemme emme osta lahjoja- joten eipä rahaa mene ollenkaan niihin.

Vierailija
307/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei järjen häivää lahjoa puolta sukua ja puolituttuja. Mutta jos on rahaa enemmän kuin järkeä...

Vierailija
308/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelle ostin lahjoja ja alle 100 meni. Toki ruokaan meni paljon rahaa ja se tekemisen vaiva.

Vierailija
309/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suikkari miehelle ja strippaus appiukolle.

tai toisin päin

Vierailija
310/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikki eivät voI Olla RIKKAITA. Se o totuus. Joillakin menee paljon vähemmän. Joillakin ei mee yhtään. Me tehdään rosollit, porkkana- ja lanttulaatikot ihan itse alusta lähtien. Olemme tehneet niin jo vuosia. Ja myös piparkakkutaikina, myös torttu taikina tehdään itse. Tulee terveempiä ruokia, jota mäkin voi syödä, mul ku o mm diabetes, munuaisvaivoja, laktoositon ja kalaton ruokavalio. 

Vierailija
311/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisille osteta lahjoja

Vierailija
312/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten opettaja olisi ihan viimeisenä listalla saamassa joululahjaa😂

Vierailija
313/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa käytetään melkein jokaisessa kommentissa verbiä "lahjoa".  Lahjominenhan tarkoittaa, että odotetaan antamisesta saatavan itselle jotain hyötyä lahjaa vastaan.  Se tarkoittaa eri asiaa kuin antaa pyyteetön joululahja - joulun sanoman mukainen.

Vierailija
314/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt kummilasten vanhemmille mitään tarvitse ostaa. Itse en osta edes kummilapselle. 

Vierailija
315/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 0 lasta, 0 kummilasta, 0 sisarusten lasta, 0 lasten opettajaa. Lähipiirissäni ainoastaan yhdellä kaverillani on lapsi, ja hänellekään ei ole ollut tapana ostaa joululahjoja. Vanhemmille ja isovanhemmille ei osteta lahjoja eikä hekään meille. Eikä puolison kanssa myöskään osteta toisillemme. Lahjoihin menee 0 euroa.

Vierailija
316/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, että menee naurettavia määriä rahaa, jos täytyy kissan kaiman kummillekin ostaa paketti.

Vierailija
317/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 0 lasta, 0 kummilasta, 0 sisarusten lasta, 0 lasten opettajaa. Lähipiirissäni ainoastaan yhdellä kaverillani on lapsi, ja hänellekään ei ole ollut tapana ostaa joululahjoja. Vanhemmille ja isovanhemmille ei osteta lahjoja eikä hekään meille. Eikä puolison kanssa myöskään osteta toisillemme. Lahjoihin menee 0 euroa.

Tai itse asiassa puolison sisaruksilla on lapsia, mutta ovat jo aikuisia.

Vierailija
318/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta lahjoja lasten serkuille, enkä omille tai miehen sisaruksille. Appivanhemmille ostetaan joka vuosi jotain ja minun isälleni myös. Lasten opettajia en lahjo, lasten kortit ja yksi ruusu saa riittää. 

Lapset on vielä alakoulussa ja pienin on vasta kaksivuotias. On ollut helppo pitää budjetti aisoissa. Ja niin kliseiseltä miltä se kuulostaakin, niin meillä ihan oikeasti keskitytään hyvään ruokaan ja yhdessä oloon. Lapsille lahjat toki on se tärkein juttu, mutta pyritään näyttämään omalla esimerkillä että pienemmälläkin tulee toimeen. 

Tämä joulu vietetään palmujen alla, joten lahjoja saavat kaksi per naama. 

Palmujen alla satoi tänä joulunaikana lehtiouutisten mukaan lunta ja oli kauhea sää. 

Ei, en ole kateellinen. Voisin milloin vain lennähtää  etelään lomallani, mutta en matkustaisi jouluna minnekään Suomen talvesta ja joulusta, joka on lapsille kivaa aikaa. Miksi veisin lapsilta jouluilon?

Vierailija
319/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen antaminen ja saaminen on kivaa. Joulu on vain kerran vuodessa. Älkää viekä ihmisiltä antamisen iloa. Tai juhlan iloa. Lahjan ei tarvitse olla kallis, muistaminen on tärkeintä.

Vierailija
320/345 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa käytetään melkein jokaisessa kommentissa verbiä "lahjoa".  Lahjominenhan tarkoittaa, että odotetaan antamisesta saatavan itselle jotain hyötyä lahjaa vastaan.  Se tarkoittaa eri asiaa kuin antaa pyyteetön joululahja - joulun sanoman mukainen.

Oikeassa olet. Suomen kieli rapautuu hurjaa vauhtia, eikä ketään kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi