Millainen on ihminen jolla on epävakaa persoonallisuus
Millainen on ihminen jolla on epävakaa persoonallisuus ja millaista on olla sellaisen ihmisen ystävä tai puoliso?
Kommentit (227)
Tästä aiheesta pitäisi puhua huomattavasti enemmän ja kovemmalla äänellä.
Vaikka ihmisellä olisikin tuo häiriö niin sillä ei voi oikeuttaa omia tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheesta pitäisi puhua huomattavasti enemmän ja kovemmalla äänellä.
Vaikka ihmisellä olisikin tuo häiriö niin sillä ei voi oikeuttaa omia tekojaan.
Ei tietenkään voi. Kuka nyt kuitenkaan haluaa myöntää että haluaa toisille esimerkiksi pahaa ihan tietoisesti. Kaikkihan tuntuvat selittelevän kaikki ongelmansa ja toimensa aina jollakin ulkoistetulla syyllä. Ei kannata uskoa kaikkea. Kaikki eivät ole kuitenkaan pahantahtoisia muita kohtaan, ei kannata siis ihan kaikista ajatella pahaa.
Epävakaat ovat kyllä todella aktiivisia selittelemään aiheuttamiaan ongelmia ja toisten loukkaamista jollain muulla kuin sillä että syyllinen löytyisi ihan peiliin katsomalla.
Ehkä se on häpeän ja syyllisyyden tunteen pakkomielteistä välttelyä.
Mutta sellainen ei johda koskaan kasvuun ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä ole mitään tekemistä narsismin kanssa, päinvastoin. Narsisti ei häpeä huonoa käytöstään ja pitää sitä oikeutettuna. Epävakaa taas voi mennä pimetä omien tunteidensa kanssa todella syvästi ja kilahtaa mitä mielenkiintoisimmalla tavalla. Tuntee jälkeenpäin todella voimakasta häpeää ja syyllisyyttä tilanteesta.
Ei itselläni tästä tiedä kuin puoliso, joka joutuu pahimmat ottamaan vastaan. Ollaan tässä yhteiseloa jo sen verran kauan jatkettu että tietää jo mistä kyse ja osaa noista "kohtauksista" ottaa "kopin". Eli puolison rooli on itselläni korvaamaton pitämään oman psyykeeni kasassa silloin kun synkkiin vesiin joudun.
B-ryhmän persoonallisuushäiriöt
B-ryhmän persoonallisuushäiriöitä ovat
1. narsistinen persoonallisuushäiriö (NPD)
2. borderline-persoonallisuushäiriö / rajatila/epävakaa (BPD)
3. hist
Some vain pahentaa näiden tyyppien ongelmien ilmentymismuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Toipilas kirjoitti:
Minä olin naimisissa epävakaasta persoonallisuushäiriöstä kärsivän naisen kanssa. Oltiin ns. "täydellinen myrsky", koska olin lapsena joutunut tasapainoilemaan tappelevien vanhempien välillä ja minulla oli tästä johtuen kova hoivavietti ja halua saada asiat aina sovittua. Käytännössä toimin melkein omaishoitajana ja suhde vääristyikin ajan kanssa sen takia koska toisesta tuli huoltaja ja toisesta huolettava. Hyviä kausia oli myös paljon ja tämä olikin se petollisin kohta epävakaassa, kun asiat oli hyvin, niin puoliso oli mitä rakastavin ihminen ja nosti minut aina jalustalle ihaillen. Seksielämä oli myös vilkasta ja värikästä. Olenkin päätellyt, että syy miksi jaksoin tuota rallia niin pitkään oli se, että minulla on varmaan aika huono itsetunto ja koukutuin juuri tuohon ihailuvaiheeseen. Sitten kun tuli taas tämä "hylkäysvaihe" niin muutos oli jäätävä.. Vieraan miehen luo saatettiin lä
Totta mitä rakastavin kun sillä päällä on mutta auta armias jos olet eri mieltä jostain asiasta.. Sanon että tämän nykyisen bpd potilaan kanssa ensimmäiset pari vuotta meni hyvin. Sitten tuli raskaaksi ja siitä se riemu alkoi. Pitäisi olevinaan viikkoa ennen kertoa jos lähtee jossain käymään muuten suuttuu ja hirveä tappelu. Eri mieltä jostain asiasta. Hirveä tappelu. Kaksois moralismi jyllää koko ajan ja nauraa kun sanoo asiasta ihan kuin se olisi hänen oikeus sairautensa takia. Jos olisin tiennyt minkälainen bpd ihminen on todellisuudessa en olisi tähän paskaa jalkaani polkaissut. Nytten nalkissa lapsen takia mutta onneksi lapset kasvavat. Saapi nähdä mitä tästä elämästä tulee...
Up on ajankohtainen aihe edelleen.