Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Geelilakkaukset pilasi omat kynnet!!

Vierailija
13.01.2026 |

Eikö kukaan mieti geelilakkausten terveysvaikutuksia? Nyt kun ihmetellään esim. nuorten naisten keuhkosyöpien lisääntyneen ja sen hämmästyttävän suuresti tutkijoita. Hmm. Voisiko yksi merkittävä aihe taustalla olla esim. kynsihuolloissa pölisevä lakkapöly, jossa niin moni viettää nykyään nuoresta saakka aikaansa 3-4, jopa 2 viikon välein??

Oma tekijäni, yksi Suomen parhaita, on leikattu hengitysteistään jo pari kertaa vaikka käyttää maskia työssään. Mutta niin pitäisi kyllä asiakkaankin käyttää. Ja suojata kätensä aurinkovoiteella UV-uunin säteilyltä. Tämän lisäksi omia kynsiä saa nyt toista vuotta yrittää hoitaa ennalleen geelilakkauksen lopettamisen jälkeen. Mulla oli ennen tätä leikkiä maailman vahvimmat kynnet, ei koskaan katkeilleet, liuskoittuneet. Nyt ei jälkeäkään siitä vahvuudesta. Kynnen kiilto ja paksuus ei palaudu, pidän lyhyitä kynsiä, öljyän, rasvaan, suojaan, katkeilevat ja halkeavat silti. Kävin lakkauksissa 5-6 vuotta. Pitäen kerran puolen vuoden tauon. Aina huollossa lakka hiottiin hyvin hellävaroen pois, eikä oma kynsi siitä vaurioitunut. Vaan kokonaisuudesta. Eihän kynnet näe päivänvaloa vuosikausiin, saa mitään kosteusta kuin korkeintaan sisäisesti. Ne pehmenee geelien alla. 

Ja saattaahan näillä kehossa lepäilevillä pehmytmuoveilla myös hormonaalisia vaikutuksia. Niin kauniit ja huolitellut kuin ovatkin, mulle ne ei enää edusta hemmotteluhoitoa tms. Päinvastoin. Terveyden pilaajaa. Muita? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa. Itselläni oli vuosikaudet pitkät akryylikynnet ja vaikka pidinkin niistä kovasti, omat kynnet haurastuivat niiden vuoksi. Vahvat kynnet palautuivat vasta parin vuoden kuluttua akryylikynsien poistamisesta. Geelilakoissa ja massoissa on monenlaisia haitallisia kemikaaleja.

Rakastan kynsien laittamista ja ymmärrän oikein hyvin, miksi geelikynnet ja akryylit ovat niin suosittuja. Kuitenkin tavalliset lakat ovat nykyään mielestäni niitä parhaita, väriä voi vaihtaa vaikka kerran viikossa melko turvallisin mielin. Voi tehdä kuvioita leimasimilla, koristella mielin määrin. En palaa enää akryyleihin enkä ota geelilakkausta. 

Vierailija
2/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Onhan ne upeat. Mutta. Itse joudun varmaan vielä toisen vuoden omia kynsiä palauttelemaan. Ja aivan varmasti on kaikki vitamiinit, hivenaineet, kollageenit sun muut kehissä terveellisen syömisen lisäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitänyt ihan itsestäänselvyytenä, ettei kynnelle voi olla hyväksi, että sitä hiotaan ja revitään ja peitetään muovilla. 

Vierailija
4/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pitänyt ihan itsestäänselvyytenä, ettei kynnelle voi olla hyväksi, että sitä hiotaan ja revitään ja peitetään muovilla. 

Kysehän ei ole siitä, ettäkö oltaisiin luultu sen olevan hyväksi. Ei vain olla uskottu sen olevan niin pahaksi, kuin se on osoittautunut olevan. Vastaavia esimerkkejä muista "ei niin pahoiksi" luulluista asioista on maailma pullollaan. 

kommentoija 2

Vierailija
5/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä hämmästyttää, että eikö yhteyttä nimenomaan nuorten naisten lisääntyneisiin keuhkosyöpädiagnooseihin nähdä? Ja toki monella tutkijalla, lääkärillä, on itselläänkin nämä viritykset käsissään. 

Vierailija
6/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, ettäkö oltaisiin luultu sen olevan hyväksi. Ei vain olla uskottu sen olevan niin pahaksi, kuin se on osoittautunut olevan. Vastaavia esimerkkejä muista "ei niin pahoiksi" luulluista asioista on maailma pullollaan. 

kommentoija 2

Niin ette ole uskoneet, koska ne kauniit tekokynnet ovat olleet tärkeämmät kuin se mitä niistä on tiedetty. Nyt on tärkeysjärjestys muuttunut ja se on ok, mutta ei kannata heittäytyä tyhmäksi ettei muka tiennyt. 

Vierailija
7/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kommentoija 2

Niin ette ole uskoneet, koska ne kauniit tekokynnet ovat olleet tärkeämmät kuin se mitä niistä on tiedetty. Nyt on tärkeysjärjestys muuttunut ja se on ok, mutta ei kannata heittäytyä tyhmäksi ettei muka tiennyt. 

Itseasiassa luotettavaa tietoa näiden aineiden terveyshaitoista on edelleen saatavilla huonosti. Sitä tietoa oli luettavissa vielä vähemmän kymmenisen vuotta sitten, kun käytin niitä akryylikynsiä. Kuluttajan syyllistäminen ei auta asiaa. 

2

Vierailija
8/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syvälle geelilakkaus vaikuttaa? Ja kuinka pitkään? Tuhoaako se siis kynnen kasvun ikiajoiksi?

Se, että kynsi kärsii päivänvalon puutteesta, on hassu ajatus. Ihmisessä on paljon muitakin osasia, jotka eivät koskaan näe päivänvaloa. Minun kynteni eivät ole sitä nähneet neljäänkymmeneen vuoteen ja silti ovat yhtä hyväkuntoiset kuin ennenkin. Geelilakkaa en ole käyttänyt, mutta muita jatkuvasti.

Vierailija
9/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö kaikki kasvava periaatteessa tarvitse parhaiten voidakseen edes ajoittain auringonvaloa? Näkeehän sen hiuksistakin kesäisin. 

Vierailija
10/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kommentoija 2

Itseasiassa luotettavaa tietoa näiden aineiden terveyshaitoista on edelle

Tottakai se on kuluttajan vastuulla, mitä hän kuluttaa. Jos maalaisjärki sanoo ettei voi olla hyväksi hengitellä minkään hiomisen aiheuttamaa pölyä, kannattaa luottaa siihen, eikä siihen millä perustein yritykset yrittävät myydä tuotettaan. 

Vierailija
11/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten syvälle geelilakkaus vaikuttaa? Ja kuinka pitkään? Tuhoaako se siis kynnen kasvun ikiajoiksi?

Se, että kynsi kärsii päivänvalon puutteesta, on hassu ajatus. Ihmisessä on paljon muitakin osasia, jotka eivät koskaan näe päivänvaloa. Minun kynteni eivät ole sitä nähneet neljäänkymmeneen vuoteen ja silti ovat yhtä hyväkuntoiset kuin ennenkin. Geelilakkaa en ole käyttänyt, mutta muita jatkuvasti.

Ei tuhoa ikiajoiksi, kuitenkin pitkäksi aikaa. Erityisesti geelin kohdalla kovettamaton geeliaines voi allergisoida imeytymällä ihon ja kynnen kautta. Jotkut geelilakoissa käytettävät yhdisteet voivat allergisoida ihmisen siten, että tulee allergiseksi muillekin muoveille. Pahimmillaan voi tulla allergiseksi jopa omille muovisille hammaspaikoilleen. 

2

Vierailija
12/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se mikä tässä on huvittavampo osuus -nykypäivän trendeissä, on se että on jouduttu uudelleenlanseeraamaan tietyt käsitteet. Nykyään on olemassa siis luonnonkynnet, luonnonhiukset. Ja niin edelleen. Ennen oli vaan kynnet ja hiukset. 

Ja miksi pistoshoidoista puhutaan HOITOINA? Mitä ne hoitaa? Heikkoa itsetuntoa ja luonnollisen tapahtuman vastaan taisteluako? 

Vierailija
13/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiomapölyhenkilölle hyvän ja fiksun ihmisen pokaali tässä näin, ole hyvä! 🏆 Olet antanut panoksesi ketjuun ja voit poistua aplodien saattelemana kohti seuraavaa koitosta. 

Vierailija
14/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kestolakkaus pilasi kynnet. Osa kynsistä niin ohkaiset että sattuu jopa kynnen päältä. 

Vierailija
15/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se mikä tässä on huvittavampo osuus -nykypäivän trendeissä, on se että on jouduttu uudelleenlanseeraamaan tietyt käsitteet. Nykyään on olemassa siis luonnonkynnet, luonnonhiukset. Ja niin edelleen. Ennen oli vaan kynnet ja hiukset. 

Ja miksi pistoshoidoista puhutaan HOITOINA? Mitä ne hoitaa? Heikkoa itsetuntoa ja luonnollisen tapahtuman vastaan taisteluako? 

Olisiko tähän aiheeseen jotakin annettavaa vai halusitko tulla väkisin kertomaan olevasi ylevä ihminen koska ainoa käyttämäsi kosmetiikka on palasaippua ja Nivean voide? 

Vierailija
16/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö kaikki kasvava periaatteessa tarvitse parhaiten voidakseen edes ajoittain auringonvaloa? Näkeehän sen hiuksistakin kesäisin. 

Kyllä mun varpaankynnet kasvaa vallan mainiosti ilman auringon valoa.

Vierailija
17/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ilmoittaudun kyntensä pilanneiden joukkoon. Ja tekijänä oli alallaan maailmanmestaruuksia useampaan kertaan voittanut tekijä, joten luulisi hänen osanneen. 
Muut kynnet ovat vuosien jälkeen palautuneet, mutta ilmeisesti peukalon kynnessä on aihio vaurioitunut, koska se halkeaa aina samasta kohtaa.

En ikinä enää ota geeli- tai akryylikynsiä, en myöskään värjää hiuksiani, kaikenlaisia myrkkyjä siinäkin päänahan kautta imeytyy. Meikkaamisesta ja tuoksuista en kuitenkaan ole luopunut, mutta yritän tasapainottaa kemikaalikuormaa käyttämällä vain allergiatestattuja ja hajusteettomia pyykinpesuaineita, suihku- ja käsisaippuoita, tiskiaineita jne.

Vierailija
18/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnen tyvestähän kynsi kasvaa. Eli siellä se vaurio on, jos kynnet eivät kahteen vuoteen parane. Ja tukahduttaahan tuolliset geelit sen kasvualustan. Muistan jo 70-luvulla, kun terveystiedon tunnilla opettaja muistutti, ettei kynsilakka saa mennä kynsinauhan päälle. 

Olen itsekkin noita geelilakkauksia joskus loma-aikaan ottanut. Jo siitä yhdestä kuukauden jaksosta kynnet toipuu vasta kokonaan uusiuduttuaan.

Vierailija
19/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne! Viimeisen kerran otin geelilakkauksen elokuussa, kynnet aivan järkyttävässä kunnossa, kun se poistettiin. Nyt 5 kk myöhemmin jäljellä onneksi enää pari milliä kamalannäköistä kynttä. Geelit oli tosi kauniit ja kontrasti pilalle menneisiin kynsiin oli niin suuri, että harkitsin uudelleen lakkauttamista, mutta sain onneksi pidettyä näin. Nyt taas sitten siihen, että viikossa kuluu laadukkaatkin lakat. Kamalinta on, että lapseni, yläkoululainen, kaverit tekevät itse geelilakkauksia kotona, on uunit jne. Eivätkö heidän vanhempansa välitä...

Vierailija
20/24 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuhoa ikiajoiksi, kuitenkin pitkäksi aikaa. Erityisesti geelin kohdalla kovettamaton geeliaines voi allergisoida imeytymällä ihon ja kynnen kautta. Jotkut geelilakoissa käytettävät yhdisteet voivat allergisoida ihmisen siten, että tulee allergiseksi muillekin muoveille. Pahimmillaan voi tulla allergiseksi jopa omille muovisille hammaspaikoilleen. 

2

Niin, tuhoaa siksi aikaa, kun vaurioitunutta kynttä on jäljellä. Sitten taas kasvaa tervettä kynttä. Allergisoituminen on toinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi