Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin kutsunut erään pariskunnan syömään. Tultuaan he totesivat "me ei nyt jakseta paljon kun söimme juuri"

Vierailija
28.10.2017 |

Anteeksi mitä?
Oli muuten viimeinen päivälliskutsu heidän kohdallaan.

Kommentit (180)

Vierailija
41/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät kestä, että toiset ovat vuorollaan emäntiä. Kutsuin kerran tuttavspariskunnan kahville (olin ollut heillä lasten kanssa jo muutaman kerran ja kerran oltiin miehen kanssa pariskuntana syömässä), niin eikös tämä rouva tuo omaa hienoa kakkuaan pöytää koristamaan ja tarjoili siitä kaikille ja kertoi sen maukkausta aineksista ja lapsensa hihkuivat "mun lemppari" ja koko perhe keskittyi siihen kakkuun.... olin ihan että ei voi olla totta. Olin itsekin leiponut ja nähnyt vaivaa.

Itse olisin ajatellut, et onpa kiva ele, osoittaa huomaavaisuutta!

Näin eri tavalla ihmiset voivat asiat tulkita.

Tarjottavia oli ihan liikaa. Olisi ollut huomaavaista kysyä, voiko tuoda jotain, eikä vain laittaa isoa täytekakkua pöydälle. Omat tarjottavani jäivät sivuosaan, enkä olisi ikinä tehnyt niin paljon, jos olisin tiennyt, että iso täytekakku on tulossa. Omat leipomukseni eivät olleet edes pakastamista hyvin kestäviä. Minusta se ei ollut huomaavaista, vaan täysin outoa huomion kerjäämistä toisen emännyysvuorolla.

Kakku jääkaappiin ja ihastelet että tästä me saadaankin huomena hyvä jälkiruoka, pitääkin oikein suunnitella tähän sopiva pääruoka, sitten pöytään ne tarjottavat mitä oli varattu.

Vierailija
42/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu tekee näin. Jonkinlaista narsistista halua kontrolloida tilannetta ja osoittaa muille kuinka vähäpätöisiä he ovat. Tarve herättää huomiota. En ymmärrä. Kohtelias ja muita huomioiva ihminen ei kohtele muita noin.

Tästä on kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokaa laitoit? Mä tulisin mielelläni;)

Vierailija
44/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin wanhaan warsinaissuomalaiseen kulttuuriin kuuluu karjua kotona lapsille, että "kyläpaikassa ei sitten syödä mitään, ettei pidetä ahneina". Ja 3 tunnin ajomatkan jälkeen huudetaan ovelta, että "me ei syödä mitään, ollaan just syöty". Ja nämä on tosijuttuja, siellä on oikeasti tämmöistä porukkaa. Ja jos ei mitään tarjota niin valitetaan.

Samaan olen törmännyt muualla Suomessa ja ihan nykypäivänä. Jos lapsena on oppinut siihen, että syövät vieraat haukutaan jälkikäteen siitä, että he söivät tarjottua ruokaa, niin aikuisena on todella vaikea syödä vieraspaikoissa tai ottaa toisen tarjoamaa ruokaa vastaan. Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta tunnen läheisesti henkilön, jolla on tällainen ongelma.

Ap:n vieraalla saattoi olla hyvinkin tällainen tausta. Nuo sanat sopivat täydellisesti tilanteeseen, jossa vieraisilla olija kokee tekevänsä pahoin, mikäli hän nauttii kyläpaikan tarjottavia.

Vierailija
45/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalle kutsu oli esitetty?

Mun mies on ainakin sen verran pahvi, että ei muista miten on kutsuttu. No syömään vai iltaa istumaan, kysyn. No kai siel jotain syötävää on sanoo mies. Että sorry, mieheni on pahvi. Sille pitää vääntää rautalangasta että meillä on sitten RUOKAA eli ÄLKÄÄ syökö etukäteen.

Vierailija
46/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ehkä ajattelivat, että illan pääasia on seurustelu, ei syöminen. Jos tuo on ainoa asia, joka heissä hiertää, en pahoittaisi mieltäni. Seuraavalla kerralla voit painottaa syömistä iltaa suunniteltaessa, "mitä jos laitettaisiin oikein hyvää ruokaa, istuttaisiin ja juteltaisiin".

Vierailija
47/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän löytyy.

Yksi ikiaikainen totuus löytynee Väinö Linnan Pohjantähti-trilogian siitä kohdasta, jossa Leppäsen Preeti menee työväentalolle punakaartin kokoukseen ja hänelle tarjotaan siellä ruokaa.

En olisi kovin tuohtunut.

Vierailija
48/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää on jos se pariskunta lähtee hyvillä mielin kotiin ja pohtii että on se ap mukava ihminen ja hyvä emäntä ja olipa ihana ilta! Ap puolestaan tahollaan märehtii tätä ja miettii että oli kyllä viiminen kerta kun pyysi ton parin iltaa istumaan.

Vierailija
49/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no sää teet ilmeisesti pazkaa ruokaa, kohteliaisuuttansa eivät halua sitä sanoo suoraan, minäkin nykyään tiedustelen etukäteen että millasta mättöä tiedossa ja varaudun sen mukasesti, eivaan tule täyteläinen olo kananruuasta, monet on kasvissyöjiä ja he ei sitte ota lihansyöjiä huomioon mutta lihansyöjiä vaaditaan tarjoilemaan myös vege?

Vierailija
50/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös ihmeellinen tuttava, joka kutsuttaessa kahville tulee kyllä paikalle, mutta miihinkään ei koske. Juo ehkä kupin kahvia tai lasin vettä, eikä koskaan ota varta vasten ostettuja tai leivottujakaan tarjottavia. Allergioita ei ole.

Hänen luonaan sitten kyllä tuputetaan jatkuvasti kaikkea ja pitäisi maistella hänen leipomuksiaan. 

Saatanan nirsoilija..

Sama kokemus minullakin. Tuntuu aika turhauttavalle laittaa tarjottavia eräälle tietylle pariskunnalle, jotka ei ikinä syö mitään. Luulisi heidän edes kohteliaisuuttaan maistavan jotakin kun heidän vierailunsa eteen on kuitenkin nähty vaivaa. Itse kyllä maistan heillä kohteliaasti kaikkea mitä tarjotaan, ja suorastaan tuputetaan. Ensi kerralla heille taitaa olla tarjolla vain pikakahvia ja hanavettä.

Vierailija
51/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eivät kestä, että toiset ovat vuorollaan emäntiä. Kutsuin kerran tuttavspariskunnan kahville (olin ollut heillä lasten kanssa jo muutaman kerran ja kerran oltiin miehen kanssa pariskuntana syömässä), niin eikös tämä rouva tuo omaa hienoa kakkuaan pöytää koristamaan ja tarjoili siitä kaikille ja kertoi sen maukkausta aineksista ja lapsensa hihkuivat "mun lemppari" ja koko perhe keskittyi siihen kakkuun.... olin ihan että ei voi olla totta. Olin itsekin leiponut ja nähnyt vaivaa.

Meille anoppi toi täytekakun lapsen 1-vuotissynttäreille. En erityisemmin ilahtunut ja ärsytti ihan sikana, kun kummastakin (omasta ja anopin tuomasta) kakusta jäi puolet syömättä. Silkkaa ajan ja rahan hukkaa. Ja tosiaan tuli mieleen, että olettaako se ettei meillä olisi mitään tarjottavaksi kelpaavaa..

En silti sanonut mitään, mutta ehkä joku muu sanoi, kun ei seuraavalla kerralla enää tuonut. Enkä tajua vieläkään mikä ihmeen idea siinä oli, kenen mielestä voi olla hyvä ajatus viedä yllätystäytekakku toisen järjestämille synttäreille? Anoppi ei kuitenkaan varsinaisesti vaikuta siltä että haluaisi tarkoituksella loukata.

Vierailija
52/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos että muutin maalta takaisin Helsinkiin. Täällä käydään kahvilassa tms. seurustelemassa ja jokainen ottaa mitä haluaa tai on ottamatta, vaikka sitä vegeä ilman että muut mielensäpahoittaa.

Vierailija
53/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat tekee tätä. En tajua miksi.

Haluavt säästää vähiä ruokarahojasi...

Omille vanhemmille kyllä voi sanoa, että on loukkaavaa moinen käytös. Ehkä sitten huomaavat, että olet jo aikuinen. Eri asia, jos tekevät muuallakin samalla tavoin, mutta sittenkin voit kasvattaa heitä. :)

Vierailija
54/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat tekee tätä. En tajua miksi.

Myös mun appivanhemmat. Ja varta vasten on kutsuttu syömään, ei siis pitäisi olla epäselvää että tarjolla on ruokaa. Käsittämätöntä.

Vierailija
55/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti jostakin syystä eivät pitäneet ruuastasi, mutta eivät halunneet pahoittaa mieltäsi.

Vierailija
56/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon luona (olosuhteiden pakosta yövytään sielläbusein), ei pööse minnekään kuin ruokapöydän kautta. Sanomme, että menemme klo se ja se miehen siskolle syömään. Kun alamme tehdä lähtöä alkaa appi laittaa välipalaa tai ainakin kahvia, ettei sitä syömättä tien päälle.... Vaikka juuri olisi syöty ruoka kun lähdetään, niin väkisin lykkää vähintään banaanin naamaan kun yritetään päästä ovesta ulos :)

Sitten ihmettelee kun en viitsi kovin usein käydä vaan lähetän muun perheen sinne keskenään.

Miehen sisko ei sentään loukkaannu, tietää tilanteen.

Vierailija
57/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti jostakin syystä eivät pitäneet ruuastasi, mutta eivät halunneet pahoittaa mieltäsi.

No sekin on todella epäkohteliasta jos jo ennen maistamista toteaa että ei tykkää. Itsellä on yksi tuttava, joka ei muka tykkää juuri mistään. Syö jos muuta ei ole tarjolla ja voi jopa kehua että on ihan hyvää, mutta ei silti tykkää.

Vierailija
58/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsona ihmisenä olen joskus joutunut noloihin tilanteisiin. Esimerkiksi kerran tuttavapariskunta oli kutsunut syömään ja kyseli etukäteen onko rajotteita. No ei sinänsä kun ei ole allergioita. Ei mulla käynyt mielessä että siellä on isäntä vääntänyt käsin intialaista ruokaa aidoilla intialaisilla resepteillä. Ja minä inhoan intialaista, todella paljon. Se on niin noloa kun ei vain saa ruokaa alas, yrittää närppiä vähän ja isäntä pariskunta selvästi harmistuu.

Ei enää ole kutsuneet syömään kotiinsa. On kyllä käyty kahvilassa tai ravintolassa yhdessä. Ymmärrän erittäin hyvin ettei kutsua kotiinsa syömään enää ole tullut kaltaiselleni nirsolle juntille.

Vierailija
59/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sanoko ne ton heti aluks tietämättä vielä mitä on tarjolla? Eli kyse ei ollut nirsoilusta ja "ollaan syöty jo" vain tekosyy, kun ruoka ei maistu?

Paljonkos ne sitten lopulta söi, jäikö paljon yli?

Vierailija
60/180 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, välillä saa kuulla kuinka epäkohtelias on kun syö hyvillä mielin tai menee kahvipöytään heti kun kutsutaan, kun pitäis ana muistaa kursailla että eeeii ei minua varten tarvi mitään.

Sit toisaalta saa kuulla olevansa epäkohtelias jos harrastaa tuota kursailua, eli niinkun nyt ap:n tapaus. Mut onhan tuo vähän outoa jos on syömään kutsuttu ja sanoo just syöneensä, mut luulen että tässä on kyse siitä että vieraat oli olevinaan kohteliaita, kun sanoi ettei paljon jaksa syödä. Tai sit vaan ajattelemattomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi