Olin kutsunut erään pariskunnan syömään. Tultuaan he totesivat "me ei nyt jakseta paljon kun söimme juuri"
Anteeksi mitä?
Oli muuten viimeinen päivälliskutsu heidän kohdallaan.
Kommentit (180)
Ei kai tuosta voi hermostua, ei ainakaan pahasti. Joidenkin mielestä voi olla jopa kohteliasta sanoa, ettei jaksa paljoa. On perheitä, joissa paheksutaan vieraissa syömistä ja sitä, että vieraat syövät. Siitä opitaan malli, että vieraissa syömistä pitää välttää tai jos syö, niin pitää syödä vain hyvin vähän. Ehkäpä vieras halusi olla kohtelias, kun ilmoitti, etteivät he aio syödä teitä vararikkoon.
Itse en kyllä sanoisi noin, jos minut on kutsuttu syömään. Kyläpaikasta riippuen saattaisin kyllä syödä ennen vierailua, jotta jaksan odottaa tarjoilua, mikä saattaa viedä tuntikausia. Etukäteissyöminen auttaa myös siihen, että pienemmät annokset riittävät. Jos ruokaa on vähän tai vieraita on paljon, nii.n on syytä huomioida, että ruokaa riittää kaikille.
Jotkut eivät kestä, että toiset ovat vuorollaan emäntiä. Kutsuin kerran tuttavspariskunnan kahville (olin ollut heillä lasten kanssa jo muutaman kerran ja kerran oltiin miehen kanssa pariskuntana syömässä), niin eikös tämä rouva tuo omaa hienoa kakkuaan pöytää koristamaan ja tarjoili siitä kaikille ja kertoi sen maukkausta aineksista ja lapsensa hihkuivat "mun lemppari" ja koko perhe keskittyi siihen kakkuun.... olin ihan että ei voi olla totta. Olin itsekin leiponut ja nähnyt vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu taas vähän... Tieskö ne et olit kokannut koko päivän 5 lajin päivällisen? Vai esititkö ohimennen edellisenä päivänä et "hei, jos tuutte käymään, ni voidaan vaikka syödä jotain ennen ku (jotain)"
Ja monesta muustakin asiasta.
Ei sen pitäisi olla olennaista, jos tietää että kyläpaikassa on tarkoitus syödä ihan kunnon ruokaa,todella omituista ja epäkohteliasta syö etukäteen maha täyteen.
Tottakai se on olennaista tietää onko toinen vaivautunut paljonkin vai voiko tulkita niin et toinen on ns pakkotilanteessa lupautunut kokkamaan, jolloin ihmiset on mahdollisesti ajatellut säästävänsä toisen ruokia. Näin varsinkin jos kyseessä on vähävaraisempi henkilö. Tai vaikka juuri se väärinymmärrys on täysin mahdollinen.
Että te osaatte kyllä olla todella pahansuopaisia. Oikein etsimällä etsitte ongelmia. Kysykää edes mistä kiikastaa ennen ku alatte marttyroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Oli muuten viimeinen päivälliskutsu heidän kohdallaan.Anoppi teki kerran saman kun oli tulossa meille joulupäivälliselle. Syötti omalle perheelleen ja kyllässä oleelle siskolleen puurot juuri ennen kun tulivat meille syömään.
No mä ymmärrän tän. Meillä ainakin on ollut tapana ettei kaikki ole koko aattoa samassa paikassa, vaan jokaisella on omia perinteitä erilaisilla kokoonpanoilla. Siksi ihmiset saattaa olla syöny vähän kuka mitenkin ennen yhteen kokoontumista.... Eipä tulis mieleenkään loukkaantua asiasta.
Siis tämä meillä syöminen oli sellainen etukäteen sovittu yhteinen tapaaminen, koska oltiin toisilla isovanhemmilla aattona, niin sovittiin että toiset tulee sitten joulupväivänä meille syömään ja vietetään vähän niin kuin toinen attopäivä. Ja nimen omaan tiedossa että kyseessä on ruokailu. Mutta tämä ei ollut kyseiseltä rouvalta ensimmäinen eikä viimeinen mininä mitätöntitempaus, muutamaa vuotta myöhemmin välit ovat katkenneet kokonaan.
Siis joo joo, kyllä tajusin. Vaikka olis sovittu jo 10 vuotta aiemmin. Silti edellä mainittu pätee täysin. Vai että oikein "mitätöintitempaus"... just joo.
Nimen omaan mitätöntiä. Osoittaa että toisen tekemä ruoka ei kelpaa. Meillä kyläillessä alkoi yleensä ruuan valmistuessa valitella nälkäänsä ja että on pakko syödä leipä ennen ruokaa. Sitten ei koske ruokaan kun ei ole nälkä. No onneksi hän ei ole enää vuosiin kuulunut elämääni :)
Vierailija kirjoitti:
No tuskin oli väärinkäsitys kun nimenomaan oli kutsuttu syömään, eikä ohjelmassa ollut muuta erityistä.
ap
moukkia!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut eivät kestä, että toiset ovat vuorollaan emäntiä. Kutsuin kerran tuttavspariskunnan kahville (olin ollut heillä lasten kanssa jo muutaman kerran ja kerran oltiin miehen kanssa pariskuntana syömässä), niin eikös tämä rouva tuo omaa hienoa kakkuaan pöytää koristamaan ja tarjoili siitä kaikille ja kertoi sen maukkausta aineksista ja lapsensa hihkuivat "mun lemppari" ja koko perhe keskittyi siihen kakkuun.... olin ihan että ei voi olla totta. Olin itsekin leiponut ja nähnyt vaivaa.
Itse olisin ajatellut, et onpa kiva ele, osoittaa huomaavaisuutta!
Näin eri tavalla ihmiset voivat asiat tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Oli muuten viimeinen päivälliskutsu heidän kohdallaan.Anoppi teki kerran saman kun oli tulossa meille joulupäivälliselle. Syötti omalle perheelleen ja kyllässä oleelle siskolleen puurot juuri ennen kun tulivat meille syömään.
No mä ymmärrän tän. Meillä ainakin on ollut tapana ettei kaikki ole koko aattoa samassa paikassa, vaan jokaisella on omia perinteitä erilaisilla kokoonpanoilla. Siksi ihmiset saattaa olla syöny vähän kuka mitenkin ennen yhteen kokoontumista.... Eipä tulis mieleenkään loukkaantua asiasta.
Siis tämä meillä syöminen oli sellainen etukäteen sovittu yhteinen tapaaminen, koska oltiin toisilla isovanhemmilla aattona, niin sovittiin että toiset tulee sitten joulupväivänä meille syömään ja vietetään vähän niin kuin toinen attopäivä. Ja nimen omaan tiedossa että kyseessä on ruokailu. Mutta tämä ei ollut kyseiseltä rouvalta ensimmäinen eikä viimeinen mininä mitätöntitempaus, muutamaa vuotta myöhemmin välit ovat katkenneet kokonaan.
Siis joo joo, kyllä tajusin. Vaikka olis sovittu jo 10 vuotta aiemmin. Silti edellä mainittu pätee täysin. Vai että oikein "mitätöintitempaus"... just joo.
Nimen omaan mitätöntiä. Osoittaa että toisen tekemä ruoka ei kelpaa. Meillä kyläillessä alkoi yleensä ruuan valmistuessa valitella nälkäänsä ja että on pakko syödä leipä ennen ruokaa. Sitten ei koske ruokaan kun ei ole nälkä. No onneksi hän ei ole enää vuosiin kuulunut elämääni :)
Ei mun mielestä tuollaista tulkintaa voi suoraan tehdä. Oletpa inhottava. Toivottavasti et ole myrkyttänyt lasten mieliä sentään. Et vaikuta ihmiseltä joka ajattelis muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu taas vähän... Tieskö ne et olit kokannut koko päivän 5 lajin päivällisen? Vai esititkö ohimennen edellisenä päivänä et "hei, jos tuutte käymään, ni voidaan vaikka syödä jotain ennen ku (jotain)"
Ja monesta muustakin asiasta.
Ei sen pitäisi olla olennaista, jos tietää että kyläpaikassa on tarkoitus syödä ihan kunnon ruokaa,todella omituista ja epäkohteliasta syö etukäteen maha täyteen.
Tottakai se on olennaista tietää onko toinen vaivautunut paljonkin vai voiko tulkita niin et toinen on ns pakkotilanteessa lupautunut kokkamaan, jolloin ihmiset on mahdollisesti ajatellut säästävänsä toisen ruokia. Näin varsinkin jos kyseessä on vähävaraisempi henkilö. Tai vaikka juuri se väärinymmärrys on täysin mahdollinen.
Että te osaatte kyllä olla todella pahansuopaisia. Oikein etsimällä etsitte ongelmia. Kysykää edes mistä kiikastaa ennen ku alatte marttyroimaan.
Kahta enemmän se ottaa päähän vähävaraista, jos on pistänyt rahaa vieraan ateriaan, joka ei sitten kelpaa. Minusta tuossa on oikein hyvä syy ottaa hieman nokkiinsa.
Te puolustelijat taidatte olla niitä jotka lämittää kotona maksalaatikkoa ja kylässä oikean ruuan syöminen suorastaan pelottaa.
Tämä. Seuraavaksi eniten ottaa päähän ihmiset joita näkee harvoin ja jotka sanoo heti tapaamisen kärkeen et pitää lähteä 40min kuluttua kun on sovittuna treffit jonkun toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Ei mun mielestä tuollaista tulkintaa voi suoraan tehdä. Oletpa inhottava. Toivottavasti et ole myrkyttänyt lasten mieliä sentään. Et vaikuta ihmiseltä joka ajattelis muita.
Sinäpä olet etevä tekemään analyysejä vieraista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
No tuskin oli väärinkäsitys kun nimenomaan oli kutsuttu syömään, eikä ohjelmassa ollut muuta erityistä.
ap
Olitko sinä esittänyt kutsun ystäväpariskunnan rouvalle? Ei ole mitenkään harvinaista, että pienet yksityiskohdat, kuten "syömään" katoavat matkalla, jos tieto kulkee miehen kautta. Mies saattaa ihan hyvin välittää vain kyläilykutsun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kysyisi syytä asiaan?
Niin kuin miksi? Jos heillä olisi siihen joku järkevä syy toimia noin, niin kai he sen olisivat kertoneet? Minusta tuo "vasta syötiin" on sellainen "kohteliaampi" tapa, todennäköisesti se oikea syy on vielä törkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin ajatellut, et onpa kiva ele, osoittaa huomaavaisuutta!
Näin eri tavalla ihmiset voivat asiat tulkita.
Tarjottavia oli ihan liikaa. Olisi ollut huomaavaista kysyä, voiko tuoda jotain, eikä vain laittaa isoa täytekakkua pöydälle. Omat tarjottavani jäivät sivuosaan, enkä olisi ikinä tehnyt niin paljon, jos olisin tiennyt, että iso täytekakku on tulossa. Omat leipomukseni eivät olleet edes pakastamista hyvin kestäviä. Minusta se ei ollut huomaavaista, vaan täysin outoa huomion kerjäämistä toisen emännyysvuorolla.
Ainakin wanhaan warsinaissuomalaiseen kulttuuriin kuuluu karjua kotona lapsille, että "kyläpaikassa ei sitten syödä mitään, ettei pidetä ahneina". Ja 3 tunnin ajomatkan jälkeen huudetaan ovelta, että "me ei syödä mitään, ollaan just syöty". Ja nämä on tosijuttuja, siellä on oikeasti tämmöistä porukkaa. Ja jos ei mitään tarjota niin valitetaan.
No entäs yksi kaveri joka lupasi tulla synttäreilleni ja laitoin kaikki valmiiksi tulee tekstari: minä ajattelinkin että jos käytäisiin kahvilla vaan.
Se ystävyys päättyikin sitten alkuunsa.
Yritti vielä selitellä muttei siihen kyllä auta enää mikään.
Etiketti on se että kun kutsutaan joko mennään isännän ehdoille tai ei mennä ollenkaan. Isäntä sitten puolestaan joustaa missä vaan muttei perusideassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä?
Meillä myös anoppi tekee tämän joka joulu vaikka on heidät kutsuttu syömään meille eli syövät kahdet jouluruuat peräkkäin valittaessa ettei jaksa..
Ei olisi pakko meillä syödä vaan jostain syystä näin on tehty 20v
Varmaan taas tänä vuonna
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuosta voi hermostua, ei ainakaan pahasti. Joidenkin mielestä voi olla jopa kohteliasta sanoa, ettei jaksa paljoa. On perheitä, joissa paheksutaan vieraissa syömistä ja sitä, että vieraat syövät. Siitä opitaan malli, että vieraissa syömistä pitää välttää tai jos syö, niin pitää syödä vain hyvin vähän. Ehkäpä vieras halusi olla kohtelias, kun ilmoitti, etteivät he aio syödä teitä vararikkoon.
Itse en kyllä sanoisi noin, jos minut on kutsuttu syömään. Kyläpaikasta riippuen saattaisin kyllä syödä ennen vierailua, jotta jaksan odottaa tarjoilua, mikä saattaa viedä tuntikausia. Etukäteissyöminen auttaa myös siihen, että pienemmät annokset riittävät. Jos ruokaa on vähän tai vieraita on paljon, nii.n on syytä huomioida, että ruokaa riittää kaikille.
Tuo on mielenterveysongelma ja sille on ihan nimikin, jota en nyt muista, enkä jaksa hakea.
ap