ÄLKÄÄ TULKO PÄIVYSTYKSEEN ALKURASKAUDEN NIUKAN VERENVUODON TAKIA!!!
Taas ihmettelin jälleen kerran kun eräs odottava äiti tuli rviikolla 5 niukan verenvuodon takia sairaalan päivystykseen keskenmenon pelossa! Mitäköhän se kuvitteli meidän tekevän...?
Kommentit (129)
No ehkä jotkut ajattelee että sieltä ne tutkimukset alkaa, mistä kaikki voi tietää mitkä systeemit teillä on?
Vierailija:
Mutta nämä hoitsujen pikadiagnoosit kyllä tiedetään. Kävin kerran terveydenhoitajalla valittamassa todella flunssaista ja yskäistä oloa. Ja mitä teki hoitsu? MITTASI KUUMEEN!! Joo, kiitos vain, sen olisin osannut itsekin tehdä, ja kirjoitti kokonaisen päivän sairaslomaa. Seuraavana päivänä olikin sitten 39 astetta kuumetta ja lääkärin diagnoosi: keuhkoputkentulehdus. Vimppa kerta, kun minä menen hoitsun vastaanotolle pikadiagnoosiin.
Kohdunulkoisessa raskaudessa on kuule pikkasen muitakin oireita kun niukka verenvuoto...
ap
Se on pienituloinen, paskahommaa tekevä hoitsu ja tuli tänne purkamaan pahaa oloaan. Eiköhän suoda se hänelle.
Mulla on ollut kaksi alkuraskauden keskenmenoa ja ensimmäisellä kerralla olin valtavan huolestunut tilanteesta. Koska ei ollut aikaisempaa kokemusta vastaavasta, en tiennyt, kuinka kovaksi veren vuoto voi yltyä. Keskenmeno alkoi perjantai-iltana rv 8, joten oli pitkä viikonloppu odottaa lääkäriin pääsyä. Olisin mielelläni käynyt viikonloppuna vaikka ultrassa, jotta olisi saanut varmuuden, onko raskaus todella mennyt kesken. Nämä keskenmenot ovat sairaalan henkilökunnalle varmasti vähäpätöisiä arkijuttuja, mutta sitä ne ei ensi kertaa asian kokevalle maallikolle ole!!!
mä missään tutkimuksissa tekisinkään kun siellä muutenkaan mitään näkys, sanoohan sen jo järkikin.
jos onkin kohdunulkoinen ja päivystyksessä vähätellään asiaa...
Itse kävin vuodon takia rv 7 ja rv 12 ja rv14, jolloin vakuutettiin kaiken olevan hyvin. Oli sunnuntai, joten gynen päivystykseen pääsin vasta seur päivänä. Siellä lopulta todettiin bakteeritulehdus (joka vaatii pitkän kehittymisen ennen kuin leviää kohtun...), mutta oli jo liian myöhäistä. Oma henkeni pelastettiin (viikko antibioottitiputuksessa), mutta kaksi vuotta kaivattu ja koeputkihedelmöityksellä aikaansaatu vauvanalku menetettiin. Tutkimuksissa selvisi, että vauvamme olisi ollut muuten terve.
Raskaus olisi voitu pelastaa ajoissa annetulla antibioottikuurilla!!!!!
Nyt jäi vain tämä hirveä ikävä ja kaipaus. Laskettu aika olisi ollut äitienpäivän aikaan. Nyt käyn toukuussa sytyttämässä kynttilän suurelle toiveellemme nimettömien muistolehdossa.
PS. minäkin koetin uskoa hoitajien vakuuttelua, että mitään ei ole tehtävissä jos km on tullakseen... Kyllä olisi ollut.
Vierailija:
Kohdunulkoisessa raskaudessa on kuule pikkasen muitakin oireita kun niukka verenvuoto...
ap
alkuoireena voi olla pelkkä verenvuoto ja tilanne voi siitä paheta henkeä uhkaavaksi. Siskollani kävi juuri näin.
Mutta millä viikoilla sinne päivystykseen sitten voi tulla, jos vuotoa tms. ilmaantuu?
Itse en ainakaan edes halua mennä päivystykseen kuin vasta jos todella on tarvetta ja normaalilla maalaisjärjellä sen kyllä tietää itsekkin milloin on tarvetta.
Ja olen saanut pari alkuraskauden keskenmenoa itsekkin. Eipä sille mitään voi vaikka olis kymmenen lääkäriä ympärillä kattelemassa.
Vierailija:
Ja olen saanut pari alkuraskauden keskenmenoa itsekkin. Eipä sille mitään voi vaikka olis kymmenen lääkäriä ympärillä kattelemassa.
Ei voi tietää etukäteen, mistä on kysymys! Siinä kuule lääkäriä kyllä tarvitaan...
Taitaa olla huono päivä tai jotain? Ehkä voit laatia yleisen tiedotteen jossa mainíttu kaikki PIKKUSEIKAT joilla ei arvon henkilökuntaa saa häiritä... mun miehen serkku on kätilö ja niin ollakseen että, yhtäkään lasta ei ole ees vielä synnyttänyt
se on. Mistäs sitä tällainen moukka mitään voisi lääketieteestä tietää.
Vierailija:
Suurin osa ihmisistä ei todellakaan..
Voi vittu mitä hoitajia. Paitsi tuskin sä mikään hoitsu olet kun ei ole tietoa muusta kun keskenmenon peloista ihmisillä. Ja Jos tosiaan olet hoitaja niin hirvittää, että tolla asenteella olet edes päässyt soveltuvuustesteistä kouluttautuessasi läpi.
onneks voin näissä pikkuasioissa kääntyy isäni puoleen niin ei tarvi tollasii ap:n kaltasii hoitsui häiritä missään nimessä turhaan...VAIHDA ALAA!!!
Vierailija:
Vierailija:
apalkuoireena voi olla pelkkä verenvuoto ja tilanne voi siitä paheta henkeä uhkaavaksi. Siskollani kävi juuri näin.
On se kumma, että samat ihmiset jotka valittavat päivystyksen pitkiä jonoja ja ruuhkaa, ovat itse siellä tukkimassa ja hidastamassa asioilla jotka eivät sinne kuulu!
ap
Vierailija:
On se kumma, että samat ihmiset jotka valittavat päivystyksen pitkiä jonoja ja ruuhkaa, ovat itse siellä tukkimassa ja hidastamassa asioilla jotka eivät sinne kuulu!
ap
Älä sinä, hoitsu, pelkää! En ole vuosiin käynyt päivystyksessä, vaan hoidatan itseni, mieheni ja lapseni yksityisellä lääkäriasemalla. Siellä sentään hoitsut tietävät paikkansa.
on sama asia kuin kuukautiset myöhässä vajaan viikon. Eli jos et testiä tee, et edes tiedä olevasi raskaana.
Kuinka moni alkuraskauden verenvuoto (viikoilla 5-8) muuten johtuu kohdunulkoisesta raskaudesta?
Kyllä se nyt vaan niin on, että tavallisen niukan alkuraskauden vuoksi ei päivystyksessa aleta mitään tutkimuksia tekemään varmuuden vuoksi. On eri asia, jos on epätavallisen kipeä tai muita oireita, mutta kyllähän tekin varmaan käsitätte, että päivystykseen otetaan vain sellaiset tapaukset, jotka sillä hetkellä apua ja hoitoa tarvitsevat. Tilanteet voi muuttua ja aina voi lähteä uudelleen hoitoon jos niin käy, mutta jos on tavallinen alkuraskauden keskenmeno- oireisto, se ei ole päivystysindikaatio.
Sisätauteihin erikoistuva lääkäri
Vierailija: