ÄLKÄÄ TULKO PÄIVYSTYKSEEN ALKURASKAUDEN NIUKAN VERENVUODON TAKIA!!!
Taas ihmettelin jälleen kerran kun eräs odottava äiti tuli rviikolla 5 niukan verenvuodon takia sairaalan päivystykseen keskenmenon pelossa! Mitäköhän se kuvitteli meidän tekevän...?
Kommentit (129)
eli ap puhui alkuraskaudesta, mikä ainakin mun korvaan kuulostais viikoilta 4-6. Jos silloin tulee pientä tuhrua, niukkaa verenvuotoa, eikä kipuja ole, NIIN VOI VARMASTI ODOTTAA SEURAAVAAN AAMUUN ja omalääkärille/ yks. lääkärille pääsyyn.
Jos tulee kipuja, siis kovia kipuja, silloin tietysti päivystykseen mahdollisen kohdun ulkopuolisen raskauden vuoksi.
Eri asia on sitten viikot 12 ja siitä eteenpäin, mutta niistä ap ei kai mitään puhunutkaan.
Taidatte kaikki, jotka tästä älähditte olla niitä, jotka käy päivystyspuolella varmistuttamassa mahdollisen raskauden??
Yksi esimerkki on, kun minulla tulehtui umpisuoli. Kävin aamulla lääkärissä, otettiin veri- ja virtsakokeet, sain lähetteen sairaalaan ja kokeiden tulokset annettiin mukaan. Annoin vastaanotossa kokeiden tulokset vastaanottoapulaiselle ja sitten vähän ajan päästä hoitsu tulee tärkeänä selittämään, että nyt pitää ottaa veri- ja virtsakokeet. Siis täh!? Minä siihen, että johan ne otettiin aamulla. Johon älypää hoitsu toteaan papereitaan lukiessaan, että ethän sä ollut täällä aamulla. Joo, en... Ja sitten otettiin veri- ja virtsakokeet, jotka olivat samat kuin aamulla lääkärillä otetut. JOTEN EIKÖHÄN NE JONOT JOHDU KUULE TEIDÄN TEHOTTOMASTA TYÖSKENTELYSTÄ EIKÄ POTILAISTA!!!
kyllä minä ainakin osaan kuunnella keuhkot ja tiedän,e ttä hiljentyneet hengitysäänet ovat ne huolestuttavammat kuin vähän rahisevat. Diagnoosia en tee, vaan pyydän kääntymään lääkärin puoleen , jos mua epäilyttää yhtään. Keuhkoputkentulehdukseen ei muuten oikeasti edes heti määrätä antibiootteja, vaan vain jatkuessa pitempään, koska usein on virustauti ja lääkkeeksi esim Medipekt, kuurina.
Mutta kaikki me jolemme aloittelijoita, ja teemme työssämme virheitä. Emme myöskään ole selvännäkijöitä. Pitäisikö kokemattomien ammattilaisten vaan olla tekemäti mitään työtä ja jäädä työttömiksi? Ei aina voi laittaa kaikeka lääkärille, koska silloin olisi ihan turhaans e terkkari siinä
Vierailija:
Vierailija:
kuume on yksi oire, ja sen voi kirjata, kun on sen todennut. SUurin osa aikuisista, jotak tulee päivystäbvälle th:lle tulevat sairauslomatodistuksen vuoksi.
Terveydenhoitajat eivät tee diagnooseja, mutta pikadiagnooseja nähtävästi tehdään. Etkö ymmärrä sarkasmia? Tämä typerä hoitsu ei tosiaakaan osannut muuta kuin mitata kuumeen, vaikka muitakin oireita oli: hengitys rohisi, hakkaava yskä, jne. Ei edes kuunnellut keuhkoja, vaan tuskinpa olisi edes osannut.
ja itseasiassa niille usein sattuukin...
Mutta siis todellakaan suurin osa hoitajista ei haluaisi lääkäriksi. JOhan sen näyttää sekin,e ttä hakijoita hoitajien lääkärikoulutukseen ei tosiaankaan ollut paljoa (vaikka sinen pääsisi helpommin kuin lääkikseen muuten).
Mä en itse haluaisi missään nimessä olla lääkäri, vaan terveydenhoitaja, koska tykkään terkkarin työstä, mutta lääkärin työ taas ei kiinnosta.
Ja ihan älytöntä sanoa, että ei äly riittäisi. Mä tiedän tasan tarkkaan että mun älykkyys riittäisi kyllä lääkikseen ihan hyvin. Mutta kun ette voi tajuta, että ihmiset haluaa olla eri ammateissa. Ja että terkkarin ja lääkärin työ on hyvin erilaista.
Vierailija:
Yksi esimerkki on, kun minulla tulehtui umpisuoli. Kävin aamulla lääkärissä, otettiin veri- ja virtsakokeet, sain lähetteen sairaalaan ja kokeiden tulokset annettiin mukaan. Annoin vastaanotossa kokeiden tulokset vastaanottoapulaiselle ja sitten vähän ajan päästä hoitsu tulee tärkeänä selittämään, että nyt pitää ottaa veri- ja virtsakokeet. Siis täh!? Minä siihen, että johan ne otettiin aamulla. Johon älypää hoitsu toteaan papereitaan lukiessaan, että ethän sä ollut täällä aamulla. Joo, en... Ja sitten otettiin veri- ja virtsakokeet, jotka olivat samat kuin aamulla lääkärillä otetut. JOTEN EIKÖHÄN NE JONOT JOHDU KUULE TEIDÄN TEHOTTOMASTA TYÖSKENTELYSTÄ EIKÄ POTILAISTA!!!
varmaan joku ekonomi tai tradenomi tai kampaaja.... Hehheh
mulla alko rv 12 kovat vuodot ja kun soitin äitiyspolille niin niin ainakin käskivät tulla. Ultrasivat ja totesivat että kohdussa oli verenpurkaumia. Pitivät tarkkailussa yön. Tätä jatku 8vkoa ja aina käskivät tulemaan kun verenvuoto yltyi runsaaksi.
Yhdellä kertaa oli sikiökalvossa reikä ja lapsivettä oli tullut hiukan. Olin 3 päivää jossain lääketiputuksessa ettei kalvo tulehtuisi---> niin ja se sitten umpeutui se reikä.
Vuodot jatkui rv 20 asti ja kävin koko loppuraskauden polilla kontrollissa kerran kuussa.
Niin, en tiedä mikä pointti mulla tässä nyt oli, mutta ainakin käskettiin tulemaan sillon ekalla kerralla.
joka kunnassa7kaupungissa kun ei noita äitipoleja oo...
Vierailija:
Jos sitä tulee, voi hyvin seurata tilannetta kotona ja VARATA ajan myöhemmin tehtävään kontrollikäyntiin mahdollista kaavintaa ajatellen.
ap
Varata ajan myöhemmin????
Juuh, niin kannattaa ehdottomasti tehdä!! Jos on raskaana, tulee keskenmeno ja se kaikki raskausmateriaali ei tulekaan ulso, mitä siinä hoppuilemaan. Ehtiihän sitä sitten kaapia muutaman viikon päästäkin.
Jos on enää mistä kaapia...
Olen tässä vieressä seurannut AIVAN HELVETILLISTÄ kohtutulehdusta.
Syynä juuri tuo mainitsemasi " myöhemmin aikaa sinne kaavintaan... "
Eli jos ystäväni olisi päässyt ALKURASKAUDEN keskenmenon yhteydessä sinne tutkimuksiin, olisi hän välttynyt tuolta tulehdukselta.
Se kun luonto niin ihmeellinen, vaikka joku onkin epätodennäköistä, niin voi kuitenkin käydä...
minulla niitä ollut kaksi, kummassakin niukkaa veristä vuotoa. Eka kerkesi puhjeta (siis munatorvi), tokassa olin viisaampi ja hakeuduin jo heti hoitoon ja alkio leikattiin pois munatorvesta. Tällöin leikkaushetkellä viikkoja oli n. tasan 6 ja alkio jatkoi kehittymistään normaalisti. Maksan takia sitä ei voitu hoitaa muuta kuin leikkauksella.
Toinen tuli kesken viikolla 14, koska en ollut saanut vasta-ainepiikkiä.
Seuraava lapsi selvisi, koska toisen raskauden jälkeen sain piikin.
Että silleen arvoisa ap. Olisin rakastanut sitäkin lasta, joka tuli kesken viikolla 14.
Ja mikä ihmeen virhe siinäkin muka oli, että ne samat verikokeet otettiin myöhemmin uudelleen (se edellinen umppariesimerkki)?? Siinähän on toimittu just niinkuin pitääkin. Veriarvot ja pissakoetulokset voivat muuttua muutamassa tunnissa. Se mitä se oli klo 10, ei takaa että ne olisivat samat klo 18.
On se kumma, että täällä on asian ydin käännetty aivan päälaelleen! Minä en ole missään vaiheessa sanonut, ettei raskaana olevien tarvitse tai että ne ei peräti saa tulla päivystykseen koskaan/ ikinä/ missään tapauksessa, mutta niin vain tämäkin on tahallaan ymmärretty.
Niin ja alkuraskauden keskenmenoja ei todellakaan kaavita rutiinisti päivystysluontoisesti. Eli sinä joka ihmettelit ajan VARAAMISTA, näin se todellakin menee, olit sitten ihan mitä mieltä asiasta tahansa. SIIS NORMAALISTI (sanotaan nyt sekin vielä tähän, ennenkuin alat vänkyttää vastaan ja kertomaan jotain hirveitä esimerkkejä, jotka sattui siskon kaiman serkun tädin tyttärelle...)
ap
Vierailija:
Toinen tuli kesken viikolla 14, koska en ollut saanut vasta-ainepiikkiä.
Seuraava lapsi selvisi, koska toisen raskauden jälkeen sain piikin.Että silleen arvoisa ap. Olisin rakastanut sitäkin lasta, joka tuli kesken viikolla 14.
Ei niitä vasta- aine piikkejä ensiavussa jaeta vaan ihan omassa neuvolassa...
Vierailija:
Älä puutu asioihin joista et tiedä mitään!
Vuoto tuli istukasta,mutta loppui onneksi . Viikkoja oli 9+. Kamala minä joka tukin odotushuoneen vaivallani.
Ensi kerran jätän tilaa spurguille ja muille jotka tarvitsevat juttukaveria.
Se hymyilevä, ymmärtäväinen hoitaja joka mielestänne oli niiiiin ihana, huokaisee useimmissa tapauksissa raskaasti kansliaan päästyään ihmettellen jälleen kerran kuinka avuttomia ja hysteerisiä jotkut voivat olla.
En ole vielä sellaista hoitajaa/ lääkäriä nähnyt, joka ei ole arvostellut potilastaan negatiivisesti...
Sillä selviää moni turha käynti.
Vierailija:
Terveydenhoitajat eivät tee diagnooseja, mutta pikadiagnooseja nähtävästi tehdään. Etkö ymmärrä sarkasmia? Tämä typerä hoitsu ei tosiaakaan osannut muuta kuin mitata kuumeen, vaikka muitakin oireita oli: hengitys rohisi, hakkaava yskä, jne. Ei edes kuunnellut keuhkoja, vaan tuskinpa olisi edes osannut.