Pitääkö 3.-luokkalaisen osata itse herätä aamulla kouluun?
Miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö 3-luokkalaisen osata herätä aamulla itse kouluun. Tilanne on se, että minä useimmiten herätän tytön, koska toivoo itse, että joku hänet herättää (eikä siis esim. kännykän herätys). Joskus työvuoroni alkaa niin aikaisin, että en haluaisi herättää tyttöä vielä kukonlaulun aikaan. Miehellä alkaa työt vasta ysiltä eikä hän taas halua (edes harvoin) herätä seitsemän jälkeen, jotta voisi herättää lapsen kasiksi kouluun.
Mua ärsyttää se, että mies ei edes harvoin jaksa herätä lapsen takia. Minä kuitenkin hoidan 85 prosenttia aamuista ja mies nukkuu.
Kommentit (200)
Kyllä pitää. Itse menin 11-vuotiaana oppikouluun bussilla kaupunkiin ja 12-v aloin tehdä töitä lomat ja viikonloput ja hoidin vanhempieni pankkiasiat, kun kerran olin ainoa perheessä, jolla oli varaa bussilippuun.
SILTI oli ihanaa, kun äiti aamulla lauloi sänkyni vieressä, että herätkää te hitaat sielut juuri....... ja sitten naurettiin yhdessä.
Omatoimisuus ei siis kärsinyt mitenkään. Lähdin 19-v yksin Ruotsiin töihin pariksi vuodeksi ja hankin pakkoruotsin avulla itselleni työpaikan.
t.mummeli
Kummallinen mies sulla. Mieheni menee myös yhdeksäksi töihin ja siksi hän hoitaa meillä aamun. Tekee aamiaisen, laittaa kodin kuntoon ja huolehtii lapset kouluun/tarhaan. Meillä syödään aamiainen yhdessä kaikessa rauhassa n.7.30. Itse lähden töihin kahdeksalta, kävelymatka 10min.
Itse aloin kakkoselle siirtyessäni hoitamaan herätykseni ja aamupalani. Tämä tapahtui 80-luvulla.
Omasta lapsuudesta on jäänyt erityisesti mieleen kuinka äiti hoivasi ja antoi sitä rakkautta. Aamupuurot keitti siihen asti, kun muutin kotoa pois heti lukion jälkeen. Se oli hänelle hyvin tärkeää, että syödään kunnon aamiainen ja vietetään yhteinen aamuhetki. Lämmöllä muistelen noita hetkiä vielä näin 30 vuotta myöhemminkin.
Suomessa ohjataan lapset niin kovin varhain itsenäisiksi. Ystäväni asuu Ranskassa ja toinen Italiassa - ihmeteltiin puolin ja toisin maidemme eriäviä käytäntöjä.
Pitää herätä itse, tehdä aamiainen itse ja kävellä kouluun itse jo kovin varhan.
Meillä minä herätän kolmasluokkaista aamuisin, eikä häntä jätetä kotiin yksin aamulla ysinaamuina. Onneksi miehen(kin) työ joustaa ja hän on hyvin aamu-uninen. Meillä vähän sama tilanne, että mies vain ärjyy aamuäreyttään, käytännön syistä hoidan hyvin pitkällä aamurutiineja. Minä tulen useinmiten aikaisemmin kotiin - toisaalta mies hoitaa harrastuskuskauksia, jotka ovat aika monimutkaisia tällä hetkellä.
Pitkä sepustus, mielestäni kolmoset on vielä aika pieniä - omani ei ole vielä edes yhdeksän, joten armoa pienille.
Hän on jo selvästi omatoimisempi kuin ekat kouluvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä herätetään edelleen kutos- ja ysiluokkalaiset. Pientä huolenpitoa.
Tarkoitus on että lapsi kasvaa aikuiseksi ja herää itse. Ei "tunkeileva" kasvatus ole lapselle hyväksi. Kyse on enemmän äidin tunteista kuin lapsen edusta.
Arvasin että tulee tällaista kommenntia. Niin suomalaista.
Lapseni ovt erinomaisen omatoimisia. Molemmat olleet esim leirikouluissa jo ulkomailla ja koulunsa hoitavat itse ja hyvin hoitavatkin.
No vau.
Meidän tokaluokkalainen herää itse ja tekee aamupalan itse. On jo vuoden menty näin. Toki herää melkein joka aamu kuudelta kun me vanhemmat lähdetään töihin ja nuoremmat hoitoon. Poikkeus aamuina, koulu alkaa ennemmin tai myöhemmin isä soittaa koska pitää lähteä.
Minä en tykkää siitä että koti on kuin rautatieasema ja jääkaappi pystybaari. Meillä on ruoka-ajat, pöytä katetaan kauniisti. Myös aamulla. Eli kyllä herättelem koululaiset ja laitan aamiaisen.
Kolmosluokkalainen tuntuu aika pieneltä vielä. Jos mahdollisuus herättämiseen, niin olisihan se hienoa. Omatoimisuutta voi harjoitella monella muillakin tavalla. Eri juttu, jos olisi jo teini.
Pitäis herätä, mut ei se herää joten herätetään. Työvuorot sitten koulun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä
On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.
Jos olin vapaalla, herätin myös
Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisiPuuro, puuro... Meillä ei nousta puuronkeittoon. Ei sitä kukaan söisikään, vaikka keittäisi. Voileivän kakkosluokkalainen osaa tehdä hyvin itse. Jogurttiakin osaa ottaa jääkaapista ja esim. banaanin kuoria.
Miksi ihmeessä lapsesi ottaa jääkaapista banaaninkuoria ja miksi teillä niitä siellä säilytetään?
Repesin :D
Niin mäkin, voi tätä lukutaidottomuutta.
Meillä tokaluokkalainen herää vähän turhankin aikaisin eli on viim klo 7 ylhäällä ysin tai kympinkin aamuina. Pyrimme olemaan kotona kouluunlähtöön saakka ja iltapäivisin on maks. tunnin yksin kotona. Pystymme hyvin sumplimaan liukuvan työajan puitteissa työaikojamme. Herääminen ei siis ole ongelma, mutta itse pidän 8-vuotiasta vielä aika pienenä.
Itse olen ollut niitä varhain itsenäistettyjä eli menin jo esikouluun itsenäisesti, vietin iltapäiviä keskenämme sisarusten kanssa ja huolehdin heitäkin ajoissa kouluun, tunnollinen kun olin. En minä siitä rikki mennyt, mutta omalle lapselle haluan huolettomamman ja itsenäistymisen osalta pidemmän lapsuuden.
Lapsi hoitaa hyvin koulunsa ja huolehtii myös läksynsä tunnollisesti ilman vanhempien puuttumista sekä huolehtii hyvin tavaroistaanZ Läksyjä toki pyydettäessä tarkastamme. Minusta tuo riittää tokaluokkalaiselle erinomaisesti itsenäisyyteen opettelemisessa. Kaikki ajan kanssa.
Lapsi haluaa yhä, että hänen kanssaan makoillaan ja halitaan ennen nukkumaanmenoa ja tulee yhä välillä öisin viereen. Kyllä se aikanaan loppuu ja itsenäistä elämää saa toteuttaa vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä herätetään edelleen kutos- ja ysiluokkalaiset. Pientä huolenpitoa.
Ette siis ole opettaneet huolehtimaan ajoissa heräämään itse?Aiotko tulevaisuudessa herättää heidät töihinkin?
Pitäisi-ja täytyisiketju.
Menkää vakuuttelemaan tuonne äitiin kohdistettujen vaatimusten ketjuun, ettei vaadita.
Tehkööt kukin miten parhaaksi näkee ja miten kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä
On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.
Jos olin vapaalla, herätin myös
Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisiPuuro, puuro... Meillä ei nousta puuronkeittoon. Ei sitä kukaan söisikään, vaikka keittäisi. Voileivän kakkosluokkalainen osaa tehdä hyvin itse. Jogurttiakin osaa ottaa jääkaapista ja esim. banaanin kuoria.
Miksi ihmeessä lapsesi ottaa jääkaapista banaaninkuoria ja miksi teillä niitä siellä säilytetään?
Repesin :D
Niin mäkin, voi tätä lukutaidottomuutta.
Näiltäkin nauruilat olisi vältytty, jos banaaneista kirjoittanut olisi laittanut paremmin asiaan sopivan sanajärjestyksen: osaa KUORIA BANAANIN.
Oon 7lk, ja mulla on puhelinhälytys ja lisäks vielä äitini tulee herättämään jos puhelinherätys ei ole toiminut/äiti nukkuu pommiin niin herätuskello hoitaa homman. Mielestäni jo 1lk pitäisi itse osata herätä mutta jos on mahdollisuus ja lapsi itse haluaa pitäisi hänet herättää.
Eikö tässä nyt pohjimmiltaan ole kyse isän asenteesta. Vaikka isä olisi kuinka iltavirkku ja haluaa nukkua oman valvomisen takia aamulla myöhään, eikö se ole ennemmin hänen asennevika kuin lapsen itsenäiseksi opettaminen, ettei herääminen lapsen kanssa onnistu. Jos viikossa on pari päivää, jolloin isä "joutuu" olemaan vastuuussa lapsen aamutoimista, eikö se ole aikuisen ja vanhemman vastuu, että huolehtii itsensä nukkumaan ajoissa edellisenä iltana. Tai jos valvoo, kärsii nahoissaan kun "joutuu" lapsen kanssa heräämään samoihin aikoihin.
Apua. En ole ennen tätä ketjua tajunnut, että olen itsekäs ja välinpitämätön äiti, jonka ei olisi kannattanut tehdä lapsia. Teen siis keikkatyötä, toisinaan olen kotona ja toisinaan en. Mies soittaa lapselle aamuisin, kun pitää lähteä kouluun. Minä herään, jos satun heräämään. Muuten olen kyllä paljon kotona, kun vapaata. Laitan välipalaa ja kolmasluokkalainen saa tulla viereen nukkumaan jne.
Tämäkin ketju on keksitty. Sai aikaan keskustelua kylläkin.
Kyllästyttää vain, että melkein kaikki aloitukset keksittyjä eivätkä oikeita.
Aloittajan trolli tausta paljastuu jossakin tutussa jankkauksessa.
Tehtailetko näitä joka päivä, saatko palkkaa?
Siksikö niin kiihkeästi etsit aiheita?
Kyllä kolmannella pitäisi osata aamutoimet itsenäisesti, mutta voishan se iskäkin joskus seuraksi nousta.