Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö 3.-luokkalaisen osata itse herätä aamulla kouluun?

Vierailija
27.10.2017 |

Miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö 3-luokkalaisen osata herätä aamulla itse kouluun. Tilanne on se, että minä useimmiten herätän tytön, koska toivoo itse, että joku hänet herättää (eikä siis esim. kännykän herätys). Joskus työvuoroni alkaa niin aikaisin, että en haluaisi herättää tyttöä vielä kukonlaulun aikaan. Miehellä alkaa työt vasta ysiltä eikä hän taas halua (edes harvoin) herätä seitsemän jälkeen, jotta voisi herättää lapsen kasiksi kouluun.

Mua ärsyttää se, että mies ei edes harvoin jaksa herätä lapsen takia. Minä kuitenkin hoidan 85 prosenttia aamuista ja mies nukkuu.

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos penska on itte innostunu kelloherätyksestä, niin miksei.

Mun mielestä yläasteelle kun menee, niin voi alkaa reenaileen itte heräämistä samalla.

Sopiva muutoksen paikka.

Vierailija
142/200 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää juu jos on pakkotilanne. Jos on mahdollista että joku herättää aamulla niin miksei sitä voisi tehdä jos tyttö näin toivoo?

Kun tuntuu hyvältä herättää lapsi niin herätys vain pienentää lasta.Saa lapsen käpertymään vauvaksi ja kaipaamaan takaisin kohtuun. Kun taas jos antaa lapselle tilaa ja ystävällistä tuupausta omatoimisuuteen niin lapsesta kasvaa henkisesti vahva ja pärjäävä.

Olisko sulla kertoa joku tämän teorian vahvistava lähde?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos penska on itte innostunu kelloherätyksestä, niin miksei.

Mun mielestä yläasteelle kun menee, niin voi alkaa reenaileen itte heräämistä samalla.

Sopiva muutoksen paikka.

Jassoo. Munkin piti jo 8 vuotiaana herätä ihan itse! Ja musta se on ihan hyvä että joutuu 3lk heräämään itse, tosin kyllä saisi opetella jo 7-8 vuotiaana.

Vierailija
144/200 |
30.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei osaa teinitkään.

Pakko patistaa ylös ja toinen sammuttaa kellon ja nukahtaa uudestaan.

Muutenkin saa olla tiukkana aamuisin.

Yksi aamu tulin kotiin niin kas kummaa teini nukkui sängyssään.

Olin hammaslääkärissä ja ei mieskään muistanut herättää.

Saad nähdä miten homma hoituu jos pääsen töihin.

No, tässä ongelma ei ole aamussa vaan illassa. Olet aikuisena vastuussa, että teinisi menee ajoissa nukkumaan. Niinkuin minä olen vastuussa alakoululaisteni nukkumaanmenosta ajoissa.

Vierailija
145/200 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

En muista että minua olisi koskaan tultu herättämään, herätyskello oli sängyn vieressä ja sitä käytin. Ahdistaa ajatus että joku tulisi sängylle istuskelemaan kun nukun.

Eikä tasan kyllä soiteltu että kouluun pitäisi mennä, sen katsoin kellosta... Aamupala löytyi jääkaapista. Heräsin yleensä ennen vanhempia.

Vierailija
146/200 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen kotona aamulla niin herätän teininkin, syödään aamiainen yhdessä, puhellaan mitä päivässä on suunnitteilla, ja lähden töihin. Hän pääsee ylös kyllä yksinkin, mutta haluan olla hänen seurassa muutaman kerran päivässä ja kohdata hänet.

Minun eksäni oli kasvatettu siihen että ihmisen pitää pärjätä itse, ja avun ja tuen antaminen vain tukee heikkoutta. Minusta kasvoi hänen kanssa hyvin vahva ja itsenäinen ihminen, joka pärjää yksin mistä vaan tilanteesta. Niin hyvin että jätin hänet ja pärjäsin loistavasti, olihan hän jättänyt minut jo pärjäämään..

Vierailija
147/200 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinä voi herätä hänen puolestaan.

Vierailija
148/200 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. En ole ennen tätä ketjua tajunnut, että olen itsekäs ja välinpitämätön äiti, jonka ei olisi kannattanut tehdä lapsia. Teen siis keikkatyötä, toisinaan olen kotona ja toisinaan en. Mies soittaa lapselle aamuisin, kun pitää lähteä kouluun. Minä herään, jos satun heräämään. Muuten olen kyllä paljon kotona, kun vapaata. Laitan välipalaa ja kolmasluokkalainen saa tulla viereen nukkumaan jne.

No, olet kyllä. Täytyy sanoa, että omassa tuttavapiirissä ei ole yhtään vanhempaa, joka nukkuisi kotona, jos lapsi lähtee kouluun. Jopa baarityötä tekevä äiti nousee hetkeksi ylös. Eikö sua itseä yhtään vaivaa, että lojut siellä unilla ja pieni lapsi hoitaa itsensä kouluun? Nousisit nyt herranen aika, voit mennä sitten takaisin nukkumaan.

Vierailija
149/200 |
04.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. En ole ennen tätä ketjua tajunnut, että olen itsekäs ja välinpitämätön äiti, jonka ei olisi kannattanut tehdä lapsia. Teen siis keikkatyötä, toisinaan olen kotona ja toisinaan en. Mies soittaa lapselle aamuisin, kun pitää lähteä kouluun. Minä herään, jos satun heräämään. Muuten olen kyllä paljon kotona, kun vapaata. Laitan välipalaa ja kolmasluokkalainen saa tulla viereen nukkumaan jne.

Minä taas en ole ennen tätä ketjua tiennyt, että olen ylihuolehtiva äiti, joka kasvattaa lapsistaan saamattomia ja passiivisia lapsia. Herätän oman kolmasluokkalaisen ja ohjaan häntä aamutoimissa. Varmasti osaisi ilman minuakin, mutta kun äiti on paikalla, heittäytyy vähän saamattomaksi. Tekee kyllä asiat aamuisin itse, mutta joudun muistuttamaan hampaiden pesusta ja aamupalan syömisestä. Lisäksi hän haluaa, että hänen kanssaan herätään samaan aikaan, ettei hänen tarvitse olla yksin. Minulla on tähän töiden puolesta mahdollisuus kahdeksan ja yhdeksän aamuina. Kympin aamuina (kuten muinakin aamuina) herää joka tapauksessa ensimmäisenä ja herättää minut.

Eli ilmeisesti tulevan vätyksen olen onnistunut kasvattamaan. Kouluasioista en muuten huolehdi. Tekee läksyt ja lukee kokeisiin oma-aloitteisesti sekä huolehtii esimerkiksi uintiin tai retkipäiville itse omat varusteensa.  

Vierailija
150/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on herännyt itse 7v. lähtien. Niin minäkin heräsin itse kouluun. Vanhemmat olivat töissä. Mun työ alkaa 7.00. En voi herättää lasta.

Vierailija
151/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, olet kyllä. Täytyy sanoa, että omassa tuttavapiirissä ei ole yhtään vanhempaa, joka nukkuisi kotona, jos lapsi lähtee kouluun. Jopa baarityötä tekevä äiti nousee hetkeksi ylös. Eikö sua itseä yhtään vaivaa, että lojut siellä unilla ja pieni lapsi hoitaa itsensä kouluun? Nousisit nyt herranen aika, voit mennä sitten takaisin nukkumaan.

Kyllä minua ainakin vaivasi,mutta eipä ne asiat ole niin yksinkertaisia. Olin raskausaikana sairaslomalla kotona, kärsin pahasta unettomuudesta ja jos olisin noussut laittamaan koululaisen kouluun,olisi unet jääneet 3 tuntiin. Saatavilla olin kuitenkin ja lapsella oli lupa tulla herättämään jos on asiaa tai tarvitsee apua, pari kertaa viikossa tulikin. Kun kysyin haluaako että äiti nousee kanssaan ja kokeeko inhottavaksi olla itsekseen aamulla,niin ei kuulemma. Oli ainoa hetki kun sai olla "yksin", kun muuten oli joku aina kotona.

Vierailija
152/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö mies yötyötä vai miksi aikuinen ihminen, jolla on lapsia, nukkuu ysiin? Meillä on itsestään selvää, että se vanhempi, joka on aamulla kotona, herättää lapsen (myös kolmasluokkalainen) ja on seurana (keittää puuron jne). Tosin lapsen koulu alkaa myöhemmin, kuin meidän työt, joten jää sitten yksi kotiin odottamaan kouluun lähtöä, mutta yksin ei tarvitse herätä. Lapsi saa nukkua melkein puoli kasiin, tosin yleensä herää itse heti seiskan jälkeen.

Anteeksi, mutta tässä logiikka ontuu.

Jos se mies tekisi yötyötä, niin sehän voisi töistä tullessaan herättää sen lapsen.

Ja ap kertoi, että mies menee töihin ysiksi, joten kai se vähän ennen ysiä herää, työmatkan pituudesta riippuen.

Vierailija
153/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen herättänyt vielä lukiolaisiakin. Joku kyseli, että herätelläänkö vielä töihinkin. Meillä 19v ei saanut opiskelupaikkaa, mutta sai töitä. Välillä aamuvuoro alkaa klo 6, töihin on tunnin matka. Sujuvasti on herännyt itse klo 4, jotta ehtii käydä suihkussa ja syödä aamupalan.

Siskoni oli lähes 30v, kun äiti herätti hänet puhelimella. Ei herännyt herätyskelloon mutta puhelimeen heräsi. Asuivat siis omissa taloissaan ja tämä tapahtui ennen kuin kännykkä oli jokaisen vakiovaruste.

Itse herättelin lukioikäisenä äitiäni lypsylle. Hän saattoi välillä painaa herätyskellon nupin alas ja "nukkua vielä vähän".

Vierailija
154/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen pitää osata herätä itse siinä kohtaa, kun aloittaa koulun ja kun pitäisi osata myös itsenäisesti lähteä kouluun ja kulkea ne koulumatkat.

Minusta on kyllä ihmeellistä, että kymmenvuotias lapsi ei osaa kunnioittaa toista perheenjäsentään niin, että herää itse aamulla ja hoitaa aamutoimensa niin hiljaisesti, että se nukkuva saa nukkua rauhassa.

Vierailija
155/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmasluokkalainen, jonka pitää välillä itse osata lähteä kouluun, minä herätän, mutta joudun lähtemään jo pian siitä, että ehdin bussilla töihin. Työaika ei ole joustava, joten en voi valita. Lapsen koulu alkaa joko kasilta tai ysiltä, joten jos lapsi menee kasiin, hän jää seitsemän maissa yksin ja hoitaa itsensä siitä kouluun. Isä nukkuu vielä tuolloin eikä erityisesti aikaisemmista herätyksistä ilahdu. Tän keskustelun perusteella mieheni on siis laiska paska ja huono isä, koska ei herää laittamaan lasta kouluun.

Yhdeksän aamuina isä hoitaa aamutoimet ja vie lapsen kouluun. Kumpikaan meistä ei ole kotona iltapäivällä, vaan tulemme, kunhan työpäivä on ohi, minä yleensä noin neljältä.

Omassa lapsuudessani tämä oli aivan normaali käytäntö, mutta nykyään on oltava äiti tai isä herättämässä, aamupalaa laittamassa, vaatteista neuvomassa, puhelimesta muistuttamassa ja vielä koulusta kotiin vastaanottamassa, vaikka lapsen päivät voi olla lyhyimmillään nelituntisia. Missä vaiheessa sitä ehtisi itse käydä kokopäivätöissä?

Vierailija
156/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä

On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.

Jos olin vapaalla, herätin myös

Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisi

Puuro, puuro... Meillä ei nousta puuronkeittoon. Ei sitä kukaan söisikään, vaikka keittäisi. Voileivän kakkosluokkalainen osaa tehdä hyvin itse. Jogurttiakin osaa ottaa jääkaapista ja esim. banaanin kuoria.

Ei meilläkään, puurot haudutetaan suoraan lautaselle vedenkeittimessä keitetyn veden avulla ja tämän osaa ekaluokkalainenkin tehdä.

Vierailija
157/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä

On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.

Jos olin vapaalla, herätin myös

Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisi

Puuro, puuro... Meillä ei nousta puuronkeittoon. Ei sitä kukaan söisikään, vaikka keittäisi. Voileivän kakkosluokkalainen osaa tehdä hyvin itse. Jogurttiakin osaa ottaa jääkaapista ja esim. banaanin kuoria.

Miksi ihmeessä lapsesi ottaa jääkaapista banaaninkuoria ja miksi teillä niitä siellä säilytetään?

Repesin :D

Niin mäkin, voi tätä lukutaidottomuutta.

Näiltäkin nauruilat olisi vältytty, jos banaaneista kirjoittanut olisi laittanut paremmin asiaan sopivan sanajärjestyksen: osaa KUORIA BANAANIN.

Niin, tai jos sitä viestiä kommentoinut olisi sisälukutaitoinen ja osaisi erottaa yhdyssanat erikseen kirjotetuista sanoista...

Vierailija
158/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kolmannella luokalla olevat täyttävät ensi vuoden aikana 10 vuotta ja silloin heidän pitäisi pystyä pärjäämään itsekseen kipeänä kotona. Siihen nähden en pidä lainkaan liiallisena vaatimuksena, että pitäisi pystyä heräämään ja lähtemään kouluun itsekseen.

Vierailija
159/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten tulee huolehtia lapsen perustarpeista, opettaa lastaan ja antaa rakkautta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että lapsen tarpeet ja halut aina ja automaattisesti menevät aikuisten edelle, kuten jotkut marttyyrikompleksista tuntuvat ajattelevan.

On ihan kiva jos joku herättää ja on seurana, mutta tuskin siitä itse herätyskelloon heräämisestä 9 vuoden iässä mitään traumoja tulee. Tytön herättäminen ja seurana oleminen tuskin on mikään kova ponnistus myöskään. Eli tässä on ristiriidassa kaksi pienen puoleista etua. Itse olen runsasuninen ja olin aika itsenäinen lapsena, joten kallistun miehesi puolelle...

Toki eri mieltä saa olla, mutta kannattaisi laittaa tämä asia oikeaan mittasuhteeseen. Huonoksi isäksi haukkuminen yhden pienen asian laiminlyönnin (teidän mukaanne) takia on naurettavaa. Tuskin kukaan toimii kasvattajana kaikessa oikein.

Vierailija
160/200 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tuon ikäinen osaa herätä herätyskellon tai puhelimen avulla niin nukkukoot vaikka koko päivän. Meillä ei herätelty kuin ekaluokalla parina ekana aamuna

Ei ihme, että nykyään lapset on täysin uusavuttomia reppanoita. Kai te puette vielä ekaluokkalaiset ja tokaluokkalaiset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä