Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö 3.-luokkalaisen osata itse herätä aamulla kouluun?

Vierailija
27.10.2017 |

Miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö 3-luokkalaisen osata herätä aamulla itse kouluun. Tilanne on se, että minä useimmiten herätän tytön, koska toivoo itse, että joku hänet herättää (eikä siis esim. kännykän herätys). Joskus työvuoroni alkaa niin aikaisin, että en haluaisi herättää tyttöä vielä kukonlaulun aikaan. Miehellä alkaa työt vasta ysiltä eikä hän taas halua (edes harvoin) herätä seitsemän jälkeen, jotta voisi herättää lapsen kasiksi kouluun.

Mua ärsyttää se, että mies ei edes harvoin jaksa herätä lapsen takia. Minä kuitenkin hoidan 85 prosenttia aamuista ja mies nukkuu.

Kommentit (200)

Vierailija
81/200 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen välittämisen mittari se on herättääkö lapsen aamulla vai herääkö se itse?

Meillä kuopus 10 v herää 6-7 aikaan ihan itsekseen, ja jos menen aamuvuoroon olen jo lähtenyt, ja jos menen yövuoroon niin yritän saada nukuttua mahdollisimman pitkään.

Illalla sen sijaan luemme AINA iltajutun, tai jos toinen vanhemmista on yövuorossa, nukkuu poika toisen vanhemman vieressä.

Voiko tästä oikeasti päätellä että lasta ei hellitä ja rakasteta koska ei nousta aamulla samaan aikaan kuin hän ?

Tässä oli kyse vanhemmasta, joka ei jaksa nousta lapsen kanssa, ei siitä että olisi ollut yötöissä/lähtenyt aikaisin töihin.

Meillä aamuherätyksen lisäksi luetaan iltasatu ekaluokkalaiselle, kutosluokkalainen haluaa myös kuunnella sen ja pienin nukkuu melkein kaikki yöt mun vieressä, isompi tulee jos näkee painajaisia.

Vierailija
82/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pitää oppia omatoimiseksi. Lapselle pitää jakaa vastuuta pienissä palassa. Kun lapsi saa itse hoitaa pienen osa aamurutiinista se lisää lapsen itsetuntoa.

Meillä lapsi laittaa itse aamuherätyksen puhelimeen.

Valitse kouluvaateet.

Aamupala on seuraava isompi askel ja aamupuuron tekemisen oppiminen vie vielä muutaman vuoden.

Hammaspesu hoidetaan automaattisesti aamupalan jälkeen.

Puhelimen hälytys soi kun pitää lähteä kouluun.

Nykyään ulko-olenkin lukitsee itse.

Terveisin ekaluokkalaisen äiti.

Ps. Ekaluokkalaisen on ylpeä siitä että saa vastuuta.

Hampaat pitää pestä aamulla ennen syömistä tai juomista. Tosi haitallista hampaille harjata heti syömisen jälkeen. Kannattaisi tehdä korjausliike lapsen parhaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo tuossa iässä hoitanut aamut itse, mutta kävinkin peruskoulua 1982➡️. Nykyään lapsien kanssa hössötetään enemmän. Tiedän vanhempia, jotka eivät jätä 13-vuotiaitakaan vielä hetkeksikään kotiin yksin.

Minusta olisi aika turvallista nousta aamulla ylös, kun jo tietäisi, että jossain huoneessa nukkuu aikuinen.

Vierailija
84/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kaikki kirjoittajat jankkaatte miten teidän perheessä toimitaan? Kun tässä on nyt tilanne, että lapsen ei TARVITSE pärjätä yksin, kun isä on kotona. Mutta isä ei HALUA herätä lapsen kanssa, vaan haluaa nukkua. Vtun itsekäs mies, ei voi muuta sanoa. Ja jos lapsi nimenomaan toivoisi että joku herää hänen kanssaan, niin paskoja vanhempia(tai siis isä), niin se vaan on. Miksi ap suostut tuollaiseen? Ja miksi ihmeessä jonkun mielestä se on hyväksyttävää, että isä ei halua olla isä omalle lapselleen. Ei se paljoa vaadi, että herää tuntia aikaisemmin ja laittelee aamiaista lapselleen. Niinhän me kaikki normaalit vanhemmat tehdään, ELLEI ole pakko lähteä aikaisemmin töihin.

Vierailija
85/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei siis ole missään yötyössä, vaan herää vasta kahdeksan jälkeen, kun yhdeksäksi menee töihin. Ei jaksa herätä yhtään aiemmin, vaikka tyttö toivoisikin noin.

Ap

Huonon miehen olet valinnut lapsesi isäksi.

Vierailija
86/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräsin jo itse ekalla luokalla kun ei ole ketään herättämässä jos porukat menee seiskaan töihin ;I

Vierailija
87/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo tuossa iässä hoitanut aamut itse, mutta kävinkin peruskoulua 1982➡️. Nykyään lapsien kanssa hössötetään enemmän. Tiedän vanhempia, jotka eivät jätä 13-vuotiaitakaan vielä hetkeksikään kotiin yksin.

Minusta olisi aika turvallista nousta aamulla ylös, kun jo tietäisi, että jossain huoneessa nukkuu aikuinen.

Niin koska esim MLL ohjeistaa että vasta 12-vuotiaan saa jättää hetkekskään yksin. Esim kesälomilla pitäisi aina olla aikuinen lapsen kanssa.

Vaatimukset on vähän toiset kuin 1982.

Vierailija
88/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten omatoiminen lapsi on. Minut huolehdittiin 1-luokalla kouluun, mutta 2-luokan jälkeen osasin itse laittaa herätykset tms.

Vierailija
89/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa vitsi toi sun "miehes".

T. Mies

Vierailija
90/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni normivanhempi saa nukkua kahdeksaan? Sanoisin että aika harva. Jos on lapsia, tai töitä, niin kahdeksaan nukkuminen on aikamoinen ihme. Tuo mies on pikkulapsi itse, jos ei kykene/jaksa herätä ennen kahdeksaa. Saanko arvata, että sinä ap olet hoitanut tuon lapsen syntymästään asti? Ei tainnut mies vaihtaa yöllä vaippoja, tai herätä syöttämään lasta.... Olet itse tehnyt kaiken, eikö vain?Miehesi taitaa olla laiska nössö, minä ottaisin tuollaisesta eron.

Vierailija
91/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja peruskoulun kävin 2006-2012. Ikinä en myöhästellyt.

Vierailija
92/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen verran voi ola vanhempi vielä kolmasluokklaiselle, että herättää.....  aika kylmää menininkiä muuten. t. natsimutsi

Samaa mieltä kanssasi. En ymmärrä tätä suomalaista asennetta, että "liika" rakkaus on huonoksi lapselle. Rakastaminen ja välittäminen ei koskaa pilaa lasta, päinvastoin. Mutta suurin osa vanhemmista ei vaan jaksa välittää. Tottakai lapsi pärjää, jos on pakko. Mutta suurimmasta osasta perheistä ei ole kyse pakosta, vaan siitä että vanhempia ei vaan kiinnosta (esim laittaa aamupalaa ja jutella lapsen kanssa). Oma elämä ja työ kiinnostaa enemmän kuin oma lapsi. Tekosyitä nämä tällaiset että lapsen pitäisi olla itsenäinen jo eka tai kolmasluokkalaisena, paskan marjat!

Vierailija
93/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat hoitaneet kouluunheräämiset ja aamutoimet itsenäisesti 2. luokan syksystä asti. Ihan itse halusivat laittaa kännykkään herätyksen ja ottaa aamupalaa itse. Nyt nelosella ja yläkoulussa. Kummalliselta tuntuisi huolehtia heidän perusaamutoimistaan. Toki, jos tarvitaan esim. sukset mukaan, katsotaan ne valmiiksi illalla. Sillä aikaa, kun lapset tekevät aamutoimia, teen niitä itsekin, olen jo töissä tai nukun. Eli olen kyllä miehesi puolella tässä asiassa. Jos lapsella tulee kysyttävää, pitäisi hänen kuitenkin saada kysyä isältään.

Vierailija
94/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä

On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.

Jos olin vapaalla, herätin myös

Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisi

Puuro, puuro... Meillä ei nousta puuronkeittoon. Ei sitä kukaan söisikään, vaikka keittäisi. Voileivän kakkosluokkalainen osaa tehdä hyvin itse. Jogurttiakin osaa ottaa jääkaapista ja esim. banaanin kuoria.

Vierailija
95/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisista ketjuista tulee aina paha mieli lapsen puolesta. Itsekkäät aikuiset riitelevät siitä, että kuka joutuu hoitamaan lapsen. Ei ole kyse siitä, että pärjääkö lapsi vai ei (tottakai lapsi kykenee pärjäämään vaikka väkivaltaisessa kodissa), vaan siitä että isää ei kiinnosta oma lapsi. Miksi se lapsi on tehty, jos sen kanssa ei viitsitä viettää aikaa? Alakoululaiset kaipaavat paljon rakkautta ja huolenpitoa, vaikka vanhemmat luulevatkin että he ovat jo niin "isoja". Ei ole ihme että koulussa on niin paljon häiriökäyttäytymistä, kun kodin meininki on kylmää ja välinpitämätöntä.

Alakoululaiset lapseni hoitavat heräämisen ja aamutoimet itsenäisesti. He hoitavat myös harrastustavaroidensa pakkaamisen itsenäisesti, sekä kulkemisen lähellä oleviin harkkoihin. Siivoavat huoneensa itsenäisesti, hoitavat lemmikin, käyvät välillä kaupassa yms. Silti heistä välitetään ja rakastetaan. Heidän kanssaan tehdään paljon juttuja. Mutta muulloinkin heitä ohjataan tekemään ja ajattelemaan itse sekä hoksaamaan itse mitä pitäisi tehdä. Niinpä tämän perheen äiti ei ole koskaan ajautunut kotitalouskoneeksi. Lapset pärjäävät hyvin koulussa ja saan usein palautetta siitä kuinka tasapainoisia ja hyvin käyttäytyviä lapseni ovat. Tiedän myös, että osaavat enemmän kuin suurin osa alakoululaisista. Ovat huomanneet tämän itsekin ja se on vahvistanut lasteni itsetuntoa. He tietävät, että osaavat ja pärjäävät, mutta että isä ja äiti rakastavat ja auttavat tarvittaessa.

Vierailija
96/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitää herätä ja toimittaa aamuaskareet. Exäni oli tämmöinen "aamuherätetty" eikä oppinut koskaan heräämään itse. Eron jälkeen sai varoituksia töistä jatkuvasta myöhästelystä :D.

Vierailija
97/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä

On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.

Jos olin vapaalla, herätin myös

Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisi

Puuro, puuro... Meillä ei nousta puuronkeittoon. Ei sitä kukaan söisikään, vaikka keittäisi. Voileivän kakkosluokkalainen osaa tehdä hyvin itse. Jogurttiakin osaa ottaa jääkaapista ja esim. banaanin kuoria.

Miksi ihmeessä lapsesi ottaa jääkaapista banaaninkuoria ja miksi teillä niitä siellä säilytetään?

Vierailija
98/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt, lapsi ja viekä teinikin nauttivat huolenpidosta. Kyllä varmaan osaa ekaluokkalainenkn ottaa maitoa ja muroja aamiaiseksi. Mutta kun se vaan on todella huono aamiainen. Paljon sokeria ja suolaa ja tyhjiä hiilihydraatteja.

Olin itse viikon teini-ikäisen pojan seurana vanhempien ollessa matkoilla. Siinä perheessä normaalisti isä lähtee aikaisin töihin ja äiti kääntää kylkeä aamulla noustakseen sitten joskus vähän ennen puoltapäivää. Ja se teini syö niitä muroja, jos syö. Ja on väsynyt, laiha eikä koulukaan aina maita.

No minullahan on aivan toisenlainen asenne; nousin joka aamu ajoissa ylös ja herätin teinin ja hänen tullessaan suihkusta oli pöydässä munia, pekonia, ruisleipää, leikkeleitä ja juustoa, puuroa, smoothieta jne. vaihdellen. Siinä samalla juteltiin ja luettiin päivän uutisia ja toivotin mukavaa koulupäivää hänen lähtiessään.

Illalla laitettiin hyvä ja terveellistä ruokaa yhdessä ja taas juteltiin päivän kuulumiset.

Poika sai tuon viikon aikana 2 kg painoa lisää, piristyi huomattavasti ja sattui vielä olemaan koeviikko - kotiintuomisena oli poikkeuksellisen hyvät arvosanat.

Paras kiitos oli se, kun hän kysyi, koska tulen uudelleen, tulisinko jo seuraavalla viikolla tai koska tahansa! Ja kyse siis teini-ikäisestä pojasta, jotka eivät aina niitä helpoimpia tapauksia ole.

Vierailija
99/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön tällä hetkellä omasta halustani, jotta voin tukea lapsiani koulussa. Toinen ekaluokalla ja toinen myös alakoulussa. Herään joka aamu ja herätän heidät. Syödäään aamupalaa yhdessä. Iltapäivällä ekaluokkalainen tulee koulusta kotiin. Ekaluokkalaiseni ei ole lainkaan iltaisin ja iltapäivisin niin väsynyt ja ärtynyt kuin vanhempi sisaruksensa aikoinaan koulun ja iltapäivähoidon jälkeen.

Vierailija
100/200 |
28.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOMMENTIT (100)

kaikki omiasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän