Pitääkö 3.-luokkalaisen osata itse herätä aamulla kouluun?
Miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö 3-luokkalaisen osata herätä aamulla itse kouluun. Tilanne on se, että minä useimmiten herätän tytön, koska toivoo itse, että joku hänet herättää (eikä siis esim. kännykän herätys). Joskus työvuoroni alkaa niin aikaisin, että en haluaisi herättää tyttöä vielä kukonlaulun aikaan. Miehellä alkaa työt vasta ysiltä eikä hän taas halua (edes harvoin) herätä seitsemän jälkeen, jotta voisi herättää lapsen kasiksi kouluun.
Mua ärsyttää se, että mies ei edes harvoin jaksa herätä lapsen takia. Minä kuitenkin hoidan 85 prosenttia aamuista ja mies nukkuu.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista ketjuista tulee aina paha mieli lapsen puolesta. Itsekkäät aikuiset riitelevät siitä, että kuka joutuu hoitamaan lapsen. Ei ole kyse siitä, että pärjääkö lapsi vai ei (tottakai lapsi kykenee pärjäämään vaikka väkivaltaisessa kodissa), vaan siitä että isää ei kiinnosta oma lapsi. Miksi se lapsi on tehty, jos sen kanssa ei viitsitä viettää aikaa? Alakoululaiset kaipaavat paljon rakkautta ja huolenpitoa, vaikka vanhemmat luulevatkin että he ovat jo niin "isoja". Ei ole ihme että koulussa on niin paljon häiriökäyttäytymistä, kun kodin meininki on kylmää ja välinpitämätöntä.
Ei niitä lapsia oikein voi siihenkään kasvattaa, että aina kaikessa on kyse heistä.
Ja aamuherätys on yhtä kuin "aina ja kaikessa"?
Ja aamulla heräämättömyys on yhtä kuin "aina ja kaikessa"?
Mitä tämä tarkoittaa?
Lapsi äkkiä itsenäiseksi. Isä saa olla lapsi loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi äkkiä itsenäiseksi. Isä saa olla lapsi loppuun asti?
Ketä tämän miehen on tuohon itsekyyteen kasvattanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä herätetään edelleen kutos- ja ysiluokkalaiset. Pientä huolenpitoa.
Herät veilä kun lapset työelämässä?
Herätin siihen asti kun asui meillä. Vaikka jo 1. luokalla sanoi että hoitaa koulun itse. Jos itse väsyneenä en herännyt eikä herättänyt niin sanoin siitä aika pahasti heti kun nähtiin. Saattoi olla parempikin että ei herättänyt, tuli vähän pidemmät yöunet. Töistä soittelivat työajan alettua jos eivät tienneet että olin lähtenyt vasta illalla ,yöllä tai aamulla kotiin. Useimmat asiat sai hoidettua puhelimella. Oli kyllä lupa tulla myöhemmin työmaalle jos oli mennyt illalla pitkään mutta silloin yritin mennä ajoissa.
Kyllä minä tuon ikäiseltä alkaisin jo vaatimaan itsenäisyyttä tollasessa asiassa. Autettana tottakai - muistutus illalla että onko herätyskello soimassa aamuksi, ja aamulla varmistus että lapsi on myös herännyt eikä vain sammuta kelloa ja jatka unia.
Itse muistelen ainakin että noihin aikoihin itseltäni alettiin lapsena tämmöstä oottamaan. Tttakai herätettiin jos herätys oli unohtunut laittaa/nukahin uusiksi mutta olihan sitä nyt pikkuhiljaa opeteltava itse heräämistään huolehtimaan.
Lapset ovat olleet itse vastuussa heräämisistään käytännössä aina. Iltaisin voin muistuttaa herätyksestä, mutta mielestäni koululaisen pitää pystyä herämään itsenäisesti. Arki ei toimisi ilman omatoimisuutta, kum vanhemmat lähtee töihim ennen seitsemää. Lapset saavat kyllä rakkautta vaikkei heitä aamulla herätetäkään.
Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä
On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.
Jos olin vapaalla, herätin myös
Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisi
Lapset herää itse ekaluokkalaisesta lähtien, niin handlas heräämiset myös yläasteella. Ei ainuttakaan pommiin nukkumista.
Lapset, jotka herätettiin ala-asteella, käyttivät usein yläasteella keinonaan, ettei tarvii herätä ajoissa. Vetkuttivat ja selittivät, "ei kukaan herättänyt", helposti nukkuivat sitten koko päivän.
Pieni kysely taannoin ystäväperheiden illanistujaisissa. Jäi askarruttamaan, että voisko tosiaan olla noin..
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsuudenkodissa tosi rakkaudellinen ilmapiiri. Äitini herätti minut varmaan 9. luokalle asti tulemalla sängyn laidalle istumaan ja juttelemaan. Paitsi toki 10 aamuina, jolloin oli herätyskello soittamassa. Eli kyllä lapsen pitää osata myös itse herätä, jos on tarve.
Näistä aamuhetkistä on jäänyt ihanat muistot, jotka muistan vielä yli kolmekymppisenä ja ovat varmasti myös vaikuttaneet osaltaan siihen, että olen kaikissa elämäni vaiheissa kokenut olevani rakastettu ja riittävä.
Hitto, osaan kuvitella mitä meidän teinit sanoisi, jos istahtaisin aamulla niiden sängyn reunalle juttelemaan :D. Lähtisin aika nopeaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapset herää itse ekaluokkalaisesta lähtien, niin handlas heräämiset myös yläasteella. Ei ainuttakaan pommiin nukkumista.
Lapset, jotka herätettiin ala-asteella, käyttivät usein yläasteella keinonaan, ettei tarvii herätä ajoissa. Vetkuttivat ja selittivät, "ei kukaan herättänyt", helposti nukkuivat sitten koko päivän.
Pieni kysely taannoin ystäväperheiden illanistujaisissa. Jäi askarruttamaan, että voisko tosiaan olla noin..
Vierailija kirjoitti:
Mies on kotona ja keittää aamupuuron lukiolaisille. Olisi outoa että isä nukkuu kun toiset lähtee kouluun ja töihin. Nousee n.7.30. On työttömänä
On ne meidän lapset lähteneet jo alaluokilla kouluun yksin. Mutta puuro oli keitetty ja soitin muistutuksen.
Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisi
Musta olis outoa herätä isojen ihmisten takia, kun kerrankin voi nukkua.
Joskus voi paapoa, mutta pääsääntöisesti kukin hoitakoot itsensä.. myös kolmasluokkalainen.
Jos toinen on työttömänä ja muut lähtee kouluun ja töihin, ei ole kerrankin nukkumista. Ei todellakaan ole ok työttömän elää kuin sinkkuna ja nukkua pitkään arkena.
Kyllä voi keitellä puuroa lapsille
Ja tehdä muutakin hommaa kotona
Eri asia joku kerran nukkuminen vaikka ylitöiden jälkeen
Ekaluokkalaisen pitäää jo itse herätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, jos aikuinen ei viitsi herätä laittamaan kolmosluokkalaista kouluun. En hyväksyisiMusta olis outoa herätä isojen ihmisten takia, kun kerrankin voi nukkua.
Joskus voi paapoa, mutta pääsääntöisesti kukin hoitakoot itsensä.. myös kolmasluokkalainen.
Totuus suomalaisesta vanhemmuudesta: " Musta olis outoa herätä isojen ihmisten takia, kun kerrankin voi nukkua." "Pääsääntöisesti kukin hoitakoot itsensä."- Kuvottavaa vanhemmuutta. Eli lasten pitää hoitaa itsensä. Todella tervettä, jep.
Omassa lapsuudessa ihan ekalta asti herätty ite, ei kukaan herätelly. Tarpeeks pahaääninen herätyskello hieman kauemmas sängystä, jos ei muu auttanu.
Kai kolmasluokkalainen osaa itsekin herätä, jos vanhemmat on lähteneet töihin. Jos vanhempi on kotona, hän herää lapsen kanssa. Ellei ole tullut yövuorosta tai yömyöhään töistä.
Ja sille yksin lähtevälle voi soittaa. Ja tehdä aamupalan valmiiksi
Minä kannan melkein joka aamu tokaluokkalaiseni sängystä sohvalle. Viitosluokkalaisen herätän ja halaan, kun en enää jaksa kantaa. Lapseni ansaitsevat herätä uuteen arkiaamuun tietäen ja tuntien, että ovat minulle maailman tärkeimpiä ja rakkaimpia.
Ehkä se on kiinni lapsesta jotkut heräävät itse kelloon ja toiset ei. meillä tyttö kasilla herää itse .poika nelosella pitää aina herättää. olen huomannut että erilaisia lapset voi olla vaikka sama isä. ja tyttö on aina herännyt kelloon itse ja lisäksi kyllä tarkistanut että herää noin 9 vuotiaasta lähtien herännyt itse poika taas todella aamuuninen.itse heräsin aina 6.30 kouluun lapsena n 9 vuotiaana.
Kyllä sen verran voi ola vanhempi vielä kolmasluokklaiselle, että herättää..... aika kylmää menininkiä muuten. t. natsimutsi
Mies ei vietä aikaa lapsen kanssa aamuisin = mies ei koskaan vietä aikaa lapsen kanssa