Pitääkö 3.-luokkalaisen osata itse herätä aamulla kouluun?
Miehen kanssa vääntöä siitä, pitääkö 3-luokkalaisen osata herätä aamulla itse kouluun. Tilanne on se, että minä useimmiten herätän tytön, koska toivoo itse, että joku hänet herättää (eikä siis esim. kännykän herätys). Joskus työvuoroni alkaa niin aikaisin, että en haluaisi herättää tyttöä vielä kukonlaulun aikaan. Miehellä alkaa työt vasta ysiltä eikä hän taas halua (edes harvoin) herätä seitsemän jälkeen, jotta voisi herättää lapsen kasiksi kouluun.
Mua ärsyttää se, että mies ei edes harvoin jaksa herätä lapsen takia. Minä kuitenkin hoidan 85 prosenttia aamuista ja mies nukkuu.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä herätetään edelleen kutos- ja ysiluokkalaiset. Pientä huolenpitoa.
Tarkoitus on että lapsi kasvaa aikuiseksi ja herää itse. Ei "tunkeileva" kasvatus ole lapselle hyväksi. Kyse on enemmän äidin tunteista kuin lapsen edusta.
Arvasin että tulee tällaista kommenntia. Niin suomalaista.
Lapseni ovt erinomaisen omatoimisia. Molemmat olleet esim leirikouluissa jo ulkomailla ja koulunsa hoitavat itse ja hyvin hoitavatkin.
Osasi mennä kouluun, parina kertana puhelu ei yhdistynyt jostan syystä ja toivoin vaan parasta.
- se joka soitti joka aamu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herät veilä kun lapset työelämässä?
Siis herät veilä? Mitä?
Meillä oli lapsuudenkodissa tosi rakkaudellinen ilmapiiri. Äitini herätti minut varmaan 9. luokalle asti tulemalla sängyn laidalle istumaan ja juttelemaan. Paitsi toki 10 aamuina, jolloin oli herätyskello soittamassa. Eli kyllä lapsen pitää osata myös itse herätä, jos on tarve.
Näistä aamuhetkistä on jäänyt ihanat muistot, jotka muistan vielä yli kolmekymppisenä ja ovat varmasti myös vaikuttaneet osaltaan siihen, että olen kaikissa elämäni vaiheissa kokenut olevani rakastettu ja riittävä.
Sinulla ei ole mitään diktatuurimaista rajatonta valtaa määritellä miten mies aamuisin toimiin. Aikuisellakin, kun on oikeus olla itsekäs. Tuossa mallissa toteutuu hyvin se, että toisina aamuina sinä herätät ja toisina hän herää itse. Ei ole liikaa vaadittu koululaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on että lapsi kasvaa aikuiseksi ja herää itse. Ei "tunkeileva" kasvatus ole lapselle hyväksi. Kyse on enemmän äidin tunteista kuin lapsen edusta.
Arvasin että tulee tällaista kommenntia. Niin suomalaista.
Lapseni ovt erinomaisen omatoimisia. Molemmat olleet esim leirikouluissa jo ulkomailla ja koulunsa hoitavat itse ja hyvin hoitavatkin.
Heh:)
Arvasin että ei tarvi kauan odottaa kun joku narsisti ilmoittutuu kun ei siedä että kukaan esittää toisenlaisia ajatuksia:)
Lapsen pitää oppia omatoimiseksi. Lapselle pitää jakaa vastuuta pienissä palassa. Kun lapsi saa itse hoitaa pienen osa aamurutiinista se lisää lapsen itsetuntoa.
Meillä lapsi laittaa itse aamuherätyksen puhelimeen.
Valitse kouluvaateet.
Aamupala on seuraava isompi askel ja aamupuuron tekemisen oppiminen vie vielä muutaman vuoden.
Hammaspesu hoidetaan automaattisesti aamupalan jälkeen.
Puhelimen hälytys soi kun pitää lähteä kouluun.
Nykyään ulko-olenkin lukitsee itse.
Terveisin ekaluokkalaisen äiti.
Ps. Ekaluokkalaisen on ylpeä siitä että saa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi edes kysyä isältään mitään aamulla jos isä nukkuu?
Ei miestä saa hereille millään.
Ap
Siinäpä vasta hieno mies! Ei voi herätä aamulla oman lapsensa seuraksi. Vai onko edes hänen lapsi? Heitä mäkeen tuollainen mies. Mitä sä sillä teet?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pitää oppia omatoimiseksi. Lapselle pitää jakaa vastuuta pienissä palassa. Kun lapsi saa itse hoitaa pienen osa aamurutiinista se lisää lapsen itsetuntoa.
Meillä lapsi laittaa itse aamuherätyksen puhelimeen.
Valitse kouluvaateet.
Aamupala on seuraava isompi askel ja aamupuuron tekemisen oppiminen vie vielä muutaman vuoden.
Hammaspesu hoidetaan automaattisesti aamupalan jälkeen.
Puhelimen hälytys soi kun pitää lähteä kouluun.
Nykyään ulko-olenkin lukitsee itse.Terveisin ekaluokkalaisen äiti.
Ps. Ekaluokkalaisen on ylpeä siitä että saa vastuuta.
Kamoon! Lapsi ehtii kyllä oppia omatoimiseksi. Ekaluokkalainen on vielä tosi pieni. Lapselle tuo turvaa, että hänen kanssaan jutellaan aamulla ja tehdään aamupalaa, hän kokee että hänestä välitetään. En voi käsittää tällaista kylmää kasvatustapaa, jossa yritetään koulia pienestä koululaisesta aikuinen!
Joka aamu tuupin ylös 4., 6. ja 9. luokkalaisen, jos olen itse kotona. Jos en ole, mies herättää ja jos hänkään ei ole 9. luokkalainen potkii pikkusisarukset ylös. 9. luokkalainen sen takia, että on porukasta aamuvirkuin.
Tällaisista ketjuista tulee aina paha mieli lapsen puolesta. Itsekkäät aikuiset riitelevät siitä, että kuka joutuu hoitamaan lapsen. Ei ole kyse siitä, että pärjääkö lapsi vai ei (tottakai lapsi kykenee pärjäämään vaikka väkivaltaisessa kodissa), vaan siitä että isää ei kiinnosta oma lapsi. Miksi se lapsi on tehty, jos sen kanssa ei viitsitä viettää aikaa? Alakoululaiset kaipaavat paljon rakkautta ja huolenpitoa, vaikka vanhemmat luulevatkin että he ovat jo niin "isoja". Ei ole ihme että koulussa on niin paljon häiriökäyttäytymistä, kun kodin meininki on kylmää ja välinpitämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista ketjuista tulee aina paha mieli lapsen puolesta. Itsekkäät aikuiset riitelevät siitä, että kuka joutuu hoitamaan lapsen. Ei ole kyse siitä, että pärjääkö lapsi vai ei (tottakai lapsi kykenee pärjäämään vaikka väkivaltaisessa kodissa), vaan siitä että isää ei kiinnosta oma lapsi. Miksi se lapsi on tehty, jos sen kanssa ei viitsitä viettää aikaa? Alakoululaiset kaipaavat paljon rakkautta ja huolenpitoa, vaikka vanhemmat luulevatkin että he ovat jo niin "isoja". Ei ole ihme että koulussa on niin paljon häiriökäyttäytymistä, kun kodin meininki on kylmää ja välinpitämätöntä.
Näihin ilmestyy myös aina joku "ekaluokkalaisen äiti" jonka lapsi on "tyytyväisesti itsenäinen" ja jos joku kirjoittaa huolehtivansa lapsistaan, hän saa kyselyn että "aiotko töissäkin passata" jne.
Niiiiin surullista ja niin suomalaista. Ankaraa ja kovaa.
Minä herätin vielä teinitkin toivottamalla ”Hyvää huomenta, ihana, uusi päivä alkamassa!” Ja kunnollinen aamupala odotti pöydässä.
Mä herätän kans joka aamu vitosluokkalaisen. Menen aikaisemmin töihin kuin hän kouluun, mutta hän edelleen haluaa, että minä herätän, vaikka hän voisi nukkua pidempään. Kouluun siis lähtee sitten itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lapsia oikein voi siihenkään kasvattaa, että aina kaikessa on kyse heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lapsia oikein voi siihenkään kasvattaa, että aina kaikessa on kyse heistä.
Ja aamuherätys on yhtä kuin "aina ja kaikessa"?
Vierailija kirjoitti:
Keroitko aloittaja miteen perhe muuten viettää sitä yhteistä aikaa tai isä lapsensa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aamuherätys on yhtä kuin "aina ja kaikessa"?
Ja aamulla heräämättömyys on yhtä kuin "aina ja kaikessa"?
No just juu. Susta varmaan taaperoa isommat lapset eivät myöskään saa enää tulla syliin tai kainaloon koska muuttuvat vauvoiksi?