Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stubb käyttää paljon sivistyssanoja ja akateemisia termejä

Vierailija
09.02.2024 |

Eilisessä Ylen presidenttitentissä A. Stubb sanoi seuraavaa: "Kyllä mä luulen, että Donald Trump on aika pitkälle tällainen transaktionalisti, ja hän varmasti tekee erilaisia vaihtoehtoiskustannuksia siitä, miten läheinen liittolainen Suomen kanssa kannattaa olla ja kun hänelle selittäisi sen, että amerikkalaisten sotilaiden läsnäolo, Naton läsnäolo Suomessa on hyvä asia ja hänelle niin sanotusti hyödyllinen, niin hän kyllä on siinä mukana."

Tiedän toki, mitä tarkoittaa transaktio, mutta en ole kv-politiikan teoriaan perehtynyt kovinkaan paljon, tai ainakaan viime vuosina, joten piti selvittää, mitä ihmettä tarkoittaa tässä yhteydessä transaktionalisti. Minulle sitten selvisi, että Trumpin presidenttikauden politiikkaa on tosiaan sanottu transaktionalistiseksi. Tässä on yksi sen määritelmä: 

"Transactionalism is a foreign policy approach that favours bilateral to multilateral relations, focuses on short-term wins rather than longer-term strategic foresight, adheres to a zero-sum worldview where all gains are relative and reciprocity is absent, rejects value-based policymaking, and does not follow a grand strategy." https://www.internationalaffairs.org.au/australianoutlook/the-rise-of-t…

Jos Trumpin politiikka mahdollisella toisella kaudellakin noudattaa transaktionalismia, se tarkoittaisi ymmärtääkseni juuri sitä, että Yhdysvallat voisi hyvinkin nopeasti vetäytyä pohjoiselta näyttämöltä. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien presidentti? Ei todellakaan olisi. Ei tiedä tavisarjesta mitään! Ääni Pekalle!

Vierailija
2/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AS:n puhetapa tuo mieleen radiojuontajan. Tällaiset "Europan PIN-koodi" heitot antaa kyllä myyntimiesmäisen twistin sanottavaan, mutta ehkä odottaisin valtion päämieheltä hiukan asiallisempaa, jopa konservatiivisempaa esiintymistä? Sellaista, josta henkii, että ensin on mietitty, ja sitten vasta avataan suu. Eduskunnan kyselytunnilla on lukuisia esimerkkejä päinvastaisesta, ja se riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen tietävän mikä on transaktio mutta en ymmrrä, mitä tarkoittaa transaktionalsiti. - Voiskio joku suomentaa

Vierailija
4/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen tietävän mikä on transaktio mutta en ymmrrä, mitä tarkoittaa transaktionalsiti. - Voiskio joku suomentaa

Voisiko joku ensin suomentaa kommenttisi?

Vierailija
5/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku ensin suomentaa kommenttisi?

Yritin kertoa, että ymmärrän mitä merkitsee transaktio mutta en sitä mikä on transaktionalisti. 

Vierailija
6/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana "transaktionalisti" taitaa olla Stubbin omaa keksintöä, eikä transaktionaaliselle politiikallekaan näytä olevan suomenkielistä vastinetta.

Vierailija
7/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs arvopohjainen realismi. Mitähän se mahtaa tarkoittaa?

Vierailija
8/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stubb luulee olevansa fiksu.

Vierailija
9/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen uuden vuoden puhe? Apua!!@

Ääni Haavistolle. 

Vierailija
10/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb luulee olevansa fiksu.

Sivistyssanoilla voi antaa itsestään fiksun kuvan rahvaalle, vaikka käyttäisikin sanoja päin honkia.

Vierailija
12/12 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalta olemme oppineet, että akateemisuus on vihervasemmistoisuutta. Stubb on siis kommari. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän