Pinnallinen kysymys. Mikä kertoo totuuden: peili, valokuva vai video?
Mikä kertoo totuuden ulkonäöstä: peili, valokuva vai video? Kysyn siksi, kun näytän niin erilaiselta kaikissa kolmessa. Peilistä katsoo välillä tavallisen nätti nainen ja välillä suohirviö, jonka posket pullottaa, silmäpussit näkyvät ja silmäluomet lurpottaa silmien päällä.
Valokuvissa näytän muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kuin karikatyyrilta itsestäni. Nenä näyttää siltä kuin siitä olisi otettu kiinni ja venytetty linssiä kohti, poskipäät ovat kummallisen terävät ja korostuneet, kuten myös kulmat, jotka luovat nearthendalvaikutelmaa ja posket onnistuvat jotenkin samaan aikaan olevan lommolla ja roikkuvan yhtäaikaa. Ilmeet ovat aina kamalia.
Näin tällä viikolla videon, joka oli kuvattu tilaisuudessa, jossa olin esiintymässä. Videolla näytin nätiltä, välillä jopa (XL-) mallimaisen kauniilta. Näytin hoikemmalta ja nuoremmalta kuin ajattelen näyttäväni. Poskipäät ja kulmat näyttivät normaaleilta eikä ylikorostuneelta kuten valokuvissa eikä posketkaan roikkuneet.
Näytin videolla paremmalta kuin olen koskaan kuvitellut voivani näyttää. Nyt mietin, että mikä on se totuus eli miltä oikeasti näytän muiden silmissä? Vai onko totuus yhdistelmä noita kolmea?
Kommentit (10)
En tiedä, mutta kerronpa miten mulle kävi.
Mieheni lähetti eräänä päivänä minulle kuvan naisesta (lähinnä takapuolesta) joka makasi ilkosillaan vatsallaan sängyn päällä, tekstinä "miten olisi illalla tällainen vastanotto kun tulen töistä?"
Sain sen viimesenpäälle raivarihepulit, että helkkariako lähettää mulle kuvia jostain persebeibeistä ja vaatii näyttämään samalta. Mies hämmentyi ihan täysin, että oli kyllä lähettänyt kuvan minusta itsestäni.
Että joo-o, piti oikein ihmetellä sitä kuvaa monesti jälkeenpäin, että olenko MINÄ noin hyvännäköinen oikeasti :p
Joo sama täällä. Videossa näytän hyvältä ja peilissä, valokuvissa taas aina erilaiselta, ainoat onnistuneet kuva on studiossa ammattilaisen ottamana. Jopa passikuvassakin näytän kivalta mutta ihan normaaleissa tilanteissa otetut kuvat ovat järkyttäviä. Joskus näytän anorektiselta kukkakepiltä, joskus taas pönöttävltä tapilta.
Kuvissa usein naamani näyttää jotenkin vaisulta ja lättänältä, ihankuin piirteeni katoaisivat (eri asia on sitten selfiet, niissä nyt varmaan kuja tahansa onnistuu).
Hyvä aihe!
Ainakin peili ja valokuva vääristävät paljonkin. Esim kameran polttovälillä on merkitys.
Veikkaan siis videota totuudenmukaisemmaksi.
Ennen kyllä oli sanonta, että telkkari(n välittämä kuva henkilöstä) lihottaa jopa 10 kiloa - saattaa koskea kuvaputkitöllöjä.
Video se taitaa olla totuudenmukaisin. Valitettavasti, koska itse näytän ihan vammaiselta videoilla. Peilissä näytän hyvältä, koska osaan itseäni katsoessani ottaa parhaita puolia korostavan pirteän ilmeen. Valokuvassa näytän jotenkin oudolta aina, koska perusilmeeni on tyyliä Resting Bitch Face eli sellaisen kärttyisän ja surumielisen näköinen, ja yritän sitten tehdä jotain iloisempaa ilmettä, mutta ilman peiliä siitä tulee luonnoton virnistys tai jotenkin kireä, kummallinen ilme.
Videot sitten, huoh... Naamani näyttää epämuodostuneelta alhaalta leveältä, ylhäältä kapealta munapäältä. Silmät on äärimmäisen pienet ja uponneet syvälle ihraisten yläluomien ja ihraisten poskipäiden väliin. Koko kasvojen mittasuhteet on ihan kummalliset ja hampaat töröttää järkyttävästi ulospäin. Mitkään näistä vioista ei näytä peilissä eikä valokuvissa kovin huomiota herättäviltä, mutta videolla kyllä.
Valokuva tai video, kun sen on kuvannut joku muu. Peilikuva on aina objektiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Valokuva tai video, kun sen on kuvannut joku muu. Peilikuva on aina objektiivinen.
Tarkoitat vsrmaan subjektiivinen.
Mutta vastaus on video ja valokuva. Peili vääristää.
Salaa kuvattu video. Helposti alkaa esiintyä ja poseerata, jos tietää kuvattavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat vsrmaan subjektiivinen.
Mutta vastaus on video ja valokuva. Peili vääristää.
Kyllä kamerakin vääristää. Kännyköiden kamerat on laajakulmaisia.
Video. Peilissä näytät nätiltä, koska näet itsesi aina tietystä kulmasta (silmien tasosta yms) "väärinpäin" ja olet tottunut kuvajaiseen. Valokuva taas litistää kolmiulotteisen olemuksesi kaksiulotteiseksi, ja linssistä riippuen vääristää esim. nenän leveäksi. Videossa taas näet itsesi "kolmannessa persoonassa", siltä miten muut näkevät sinut. Et ole tottunut tähän kuvaan itsestäsi (niinkuin peilikuva), joten jos pidät videossa itseäsi nättinä niin todennäköisesti myös olet sitä.