Jouluapua sivustolta: "perheessä 9 kissaa" ...
Ihan oikeesti. Mikä teitä ihmiset vaivaa? Jos ei ole varaa ostaa jouluruokia (jotka on ihan samanhintaisia kuin normaali ruoka, jos ei ole pakko saada kalaa ja juustoa monensorttista pöytään), niin mikä selitys on silloin pitää YHDEKSÄÄ kissaa?
Kommentit (469)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selaako joku tosiaan noita jouluapusivuja pelkästään siksi, että saisi närkästyä köyhien toiveista?
Köyhien ja "köyhien". Veikkaan että aika moni selaa koska haluaa aidosti auttaa mutta kyllähän siinä pieni närkästys nousee pintaan kun pummataan lapsi- ja eläinlaumalla sitä sun tätä. Jos aidosti apua tarvitsee niin ottaa kiitollisena vastaan sen minkä saa ja lapsille riittää joku pieni paketti 1kpl/lapsi. On siellä niitä pienestäkin kiitollisia, esim. vanhuksia ja yksilapsisia perheitä.
Saako köyhällä olla 2 lasta vai onko yksi se sallittu hyvätuloisten mielestä? Ei yhtäkään lemmikkiä? Jos se ainut lemmikki sairastuu siltä pitää vääntää niskat nurin ettei vaan tule kustannuksia? Kummallista että maa otetaan täyteen sossuelättejä, mutta suomalaiselle ei suvaita yhtään mitään, ei edes kahta lasta ja yhtä kissaa. Toivottavasti te kaikki köyhdytte ja saatte oikeasti kokea miltä tuntuu olla köyhä ja sairas tai vaikka vain työtön.
Mikä sinulta nyt jäi ymmärtämättä tuosta aloituksesta? Puhuttiin köyhästä perheestä jossa on YHDEKSÄN kissaa. Ap ei sanonut että köyhillä ei saa olla lemmikkiä vaan ihan asiallisesti ihmetteli miksi niitä pitää olla noin monta jos ei ole varaa ostaa ruokaa lapsille.
Tuntuu muuten aika oudolta, että nämä jouluapua-perheet kyllä kykenevät kerjäämään sääliä ja vetoamaan hyvin taitavasti tunteisiin mutta kun pitäisi sitä arkea hallita sanan säilä ei enää säihkykään eikä minkäänlaiseen panostukseen kyetä.
Vanha suomalainen sananlasku "syönti käy ja nukuttaa mutta kun työtä ajattelee niin pyörryttää".
Luin itsekin noita jouluapu-tekstejä ja pisti silmään se, että lähes jokaisessa on enemmän kuin 4 lasta, työttömiä molemmat tai toinen vain työssäkäyvä. Ei siinä muuten mitään, mutta eräskin perhe oli sellainen, että yli 6 lasta ja nuorin 5kk, äiti ollut monta vuotta sairaseläkkeellä.. miksi ihmeessä nuita lapsia sitten tehdään jos ei ole rahaa edes joulukinkkuun tai vauvan toppapukuun!!
Luin itsekin noita jouluapu-tekstejä ja pisti silmään se, että lähes jokaisessa on enemmän kuin 4 lasta, työttömiä molemmat tai toinen vain työssäkäyvä. Ei siinä muuten mitään, mutta eräskin perhe oli sellainen, että yli 6 lasta ja nuorin 5kk, äiti ollut monta vuotta sairaseläkkeellä.. miksi ihmeessä nuita lapsia sitten tehdään jos ei ole rahaa edes joulukinkkuun tai vauvan toppapukuun!!
Vierailija kirjoitti:
Ja missä ovat vanhempien lasten vanhat vaatteet? Johtuuko "köyhyys" siitä että ihan kaikki pitää olla uutta?
Itse lahjoittajana jouluavussa. Minullakin monta lasta mutta olen myös säilyttänyt kaikki vaatteet ja ne ovat kiertäneet lapselta toiselle. Rikkinäiset toki korjannut tai heittänyt pois. Siinä säästää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Mulla on yksi tällainen tuttu, joka on työtön ja todella köyhä, mutta kokee velvollisuudekseen pelastaa rescue-kissoja "hyvään kotiin" eli itselleen. Hänellä on nyt 7 kissaa. Ja ei siinä mitään että hän oikeasti hoitaa niitä hyvin ja tykkää niistä, mutta joku siinä minua tökkii, että sitten kerjää rahaa vapaasta tahdosta ottamiensa kissojen hoitamiseen. Nyt sillä on joku tällainen gofundme tyyppinen joukkorahoituskampanja, jolla yrittää saada rahaa yhden kissan vaatimaan leikkaukseen...
Minä en voi ottaa kissaa, vaikka rakastan niitä. Problem solved: Menin tekemään vapaaehtoistyötä eläinsuojeluun ja nyt saan silittää ja ruokkia kissoja niin paljon kuin haluan, eikä maksa itselle mitään. Tosin vien joskus ruokaa niille, mutta lähinnä sixpacin silloin tällöin. Mutta en minä mitään apua pyytele ja ihan palkkarahoilla ostan.
Niin, se on "jouluapua"-niminen sivusto, jossa sellaiset ihmiset jotka haluavat auttaa voivat auttaa sellaisia ihmisiä jotka tarvitsevat ja pyytävät apua.
Se ei ole "kertokaa ylemmyydentuntoisesti meille oi paremmat ihmiset mitä me olemme mielestänne tehneet väärin" -sivusto.
Auttakaa jos autatte. Älkää auttako jos ette auta. Mutta lopettakaa nyt s****na sentään tämä besserwisseröinti ja toisten ihmisten elämän ja valintojen moralisointi. Mistä te tiedätte mitä näissä perheissä on oikeasti meneillään? Se on vapaaehtoisvoimin pyörivä ryhmä, kenenkään ei ole pakko auttaa jos ei halua!
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on "jouluapua"-niminen sivusto, jossa sellaiset ihmiset jotka haluavat auttaa voivat auttaa sellaisia ihmisiä jotka tarvitsevat ja pyytävät apua.
Se ei ole "kertokaa ylemmyydentuntoisesti meille oi paremmat ihmiset mitä me olemme mielestänne tehneet väärin" -sivusto.
Auttakaa jos autatte. Älkää auttako jos ette auta. Mutta lopettakaa nyt s****na sentään tämä besserwisseröinti ja toisten ihmisten elämän ja valintojen moralisointi. Mistä te tiedätte mitä näissä perheissä on oikeasti meneillään? Se on vapaaehtoisvoimin pyörivä ryhmä, kenenkään ei ole pakko auttaa jos ei halua!
Joo, mutta onhan siitä uskallettava puhua, että avunpyytäjissä on paljon ammattikerjäläisiä, joiden stoorit muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta onhan siitä uskallettava puhua, että avunpyytäjissä on paljon ammattikerjäläisiä, joiden stoorit muuttuvat.
Vastauksesi taisi mennä yhdelle niistä ammattikerjääjistä..
En vaan voi ymmärtää tuota Suomessa. Jossain Venäjällä ne oikeasti menee tarpeeseen. Toki on pienituloisia ja hankalia elämänvaiheita, mutta kaikista eniten elämänhallinnan kurssi auttaisi näitäkin. Olen auttanut useaa perhettä, mutta lopetin. Mietin, että autan jotain toista kautta. Eräskin tuttu vei paljon tavaraa yhteen perheeseen, pihalla räksytti kolme isoa hurttaa ja lapsia oli vaikka kuinka monta. Ja äiti tiineenä. Ei se nyt vaan noin kuulkaa mene. Joulusuklaa maksaa ehkä 4 euroa ja jos kallista haluaa, niin semmoisenkin saa kympillä. Kyllä ne on omista valinnoista kiinni. Jos aikuisilla on varaa vetää aski röökiä päivässä, niin voi helvetti sanon minä. Nytkin on kaksi kuukautta aikaa säästää. Jos joka päivä laittaa euron sivuun, niin jouluaattona on 50 euroa suklaisiin rahaa. Sekin tuntuu jotenkin kornilta, että toivotaan villasukkia. Vaikka se sinänsä on ihan kohtuutoive. Eikös siinä ois hyvää aikaa työttömälle ruveta ite väsäämään niitä, opettelusta se on kiinni. Sais vähän lisätuloakin kun myis niitä. Tähän tietenkin joku tulee sanomaan, että kun on niin reumaset kädet jne jne, Suurimmalla osalla ei ole siitä kiinni, ettei fyysisesti pystyisi. Kuhan ei viitsitä opetella mitään, kaikki halutaan valmiina.
Itse ajattelin ottaa osaa eli auttaa jotain perhettä, mutta mieli kuitenkin muuttui. Luin kaikki ilmoitukset läpi ja ehkä pari olisi joille voisi ostaa. Ensiksi se juuri, että perheissä on niin monta lasta ja tilanne on varmaan ollut heikko jo pidemmän aikaa. Itse olen myös köyhästä perheestä, mutta olemme pärjänneet kun olen ainoa lapsi. Jos meilläkin olisi ollut kuusikin lasta niin olisimme varmaan olleet avussa itsekin. Sitten toinen asia on lahjatoiveet. Ymmärrän ruoka-avun ja vaatteet, vaikka monien pyytämiä kenkiä on kyllä vaikea ostaa, itselläkin mallista riippuen koko vaihtelee. Kuitenkin monessa viestissä oli lueteltu paljon tiettyjä leluja tai oli muuten jotain ei välttämätöntä. Minusta se on jo vähän avuttomuutta jos lukee, ettei ole talvikenkiä ja takkia. Itsekin olen ostanut todella halvalla takkeja ja kenkiä kirppareilta, osa on ollut uusiakin. Myös torista olen joskus ostanut. Nämä kaikki ovat maksaneet vain pari euroa eli kyllä halvallakin voi saada jos vaan kelpaa. Lahjoittavathan jotkut ilmaiseksikin tavaraa. Eli vähän pitäisi mielikuvista käyttää. Meilläkin on ollut aina jokin lemmikki, mutta vaan yksi siihenkin kyllä on mennyt rahaa. Niinpä en itsekään ymmärrä lemmikkilaumaa perheellä, joka on jouluavussa. Kai minustakin on tullut julma. Toisaalta en ymmärrä sitäkään, että kunniakansalaisia hyysätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joka vuosi lahjoittanut jouluna. Pari kertaa jouluapua sivun kautta.
Ongelma on juuri se, että tietyt perheet roikkuvat sivustoilla vuodesta toiseen ja aina kaikilla sivustoilla.
Yritän aina löytää perheen joka tavalla tai toisella ei ole tilanteeseensa jämähtänyt elämäntapapummi. Niille vuodesta toiseen roikkuville en koskaan anna mitään.
on härskiä vaatia juuri jotain tiettyä kallista lelua. Moni auttajista on itsekin pienituloinen.
Jos avunpyytäjällä on paljon lapsia ja pitkäaikaistyöttömyyttä molemmilla vanhemmilla niin jotain vikaa on elämänhallinnassa. Miksi tehdä lisää lapsia tilanteeseen jossa molemmat ovat jo pitkään olleet työttöminä.
Myös ihmetyttää perheet joissa yksinhuoltaja 3-8 lapselle joista nuorin pikkuvauva. Miten niitä lapsia tulee 1-2 vuoden välein lisää jos isä ei ole kuvioissa? Ovatko nämä näitä "eronneita" joissa imetään kaikki mahdolliset yh-korotukset ja elarit valtiolta ja silti elellään "kahden vanhemman" taloudessa?
Onpa pyyteetöntä auttamista.
Inhoat siis yksinhuoltajia, koska nämä saavat "kaikki korotukset ja elarit".
Voi helevetti tätä kateuden määrää.
Minulla on lapsi, olen yksinhuoltaja, ja ne parjaamasi isot korotukset ovat: yksinhuoltajakorotus lapsilisään 50€/ kk, sekä elatusapu lapsen omalta isältä(ei valtiolta). Siinä oli kaikki yh-korotukset ja tuet. Niitä on valtavasti vain katkerien ihmisten mielikuvituksessa. Asumistuestani otetaan pois 124€/ kk siksi koska minulla on lapsi. Ilman häntä saisin enemmän tukea.(tämä kuolettaa mukavasti lapsilisän).Mitä pahaa on tehdä lisää lapsia, vaikka ei ole sitä Pääasiaa: miestä talossa?
Alentaako moninkertainen äitiys naisen jotenkin huonoksi?Minusta monilapsinen yh-äiti on rohkea elämäntapaintiaani, olen heitä vain kaukaa seurannut ja ihaillut. Kun heidän lapsiaan näkee läheltä, onhan ne vaatteet aika kuluneita ja rikkinäisiä, hiukset leikkaamatta ja kalliit harrastukset yleensä puuttuu, paitsi joskus sen lapsen isä saattaa kustantaa lapselleen harrastuksia ja matkoja.
Minä en uskaltaisi tehdä enempää kuin yhden lapsen, mutta en huuda ja solvaa monen lapsen köyhää yh-äitiä silti ahneeksi rikolliseksi tms., mitä täällä näkee.
Entäs isät? Isiä voi olla useita, joilla elämänhallintaongelmia, jos lasten äiti kerran joutuu pyytämään ulkopuolisilta apua.
Usein suurperheen isät ovat aika epäsosiaalisia ihmisiä, eivät uskalla viedä vihille lastensa äitiä, eivät halua asua muiden kanssa, tekevät töitä mieluiten yksinään, eristäytyvät muista aikuisista.Kyseiset persoonat on kuvattu mainiosti Tove Janssonin Muumilaaksossa:
monen lapsen yh-äiti Mymmeli, jonka lapsia ovat mm. pienempi Mymmeli, Nuuskamuikkunen ja Pikku Myy sekä 17 muuta.
Lasten isistä esitellään vain Nuuskamuikkusen boheemi isä nimeltään Juksu.Antakaa suurperheiden olla rauhassa!
Älkää antako heille mitään, jos heidän olemassaolonsa suututtaa teitä.Näin monilapsisen, eri isille lapsia saaneen yh:n poikana sanon että tekstisi on täyttä paskaa.
Vai elämäntapaintiaani. Väsynyt karjuva tyranni, jonka elämässä lapset olivat miesseikkailujen tiellä, mutta silti niitä piti tehtailla melkein suurperheen verran.
Vertaatko tosiaan oikeaa elämää jonkun vitun janssonin satuihin? .
Et ilmeisesti käy äidin luona joulupäivällisellä?
Entä isän luona:
isä kai oli parempi ihminen, kuin karjuva tyranniäiti, ja ajatteli aina lasten parasta?Jos olet oikeasti monilapsisesta perheestä, asenteesi on aika hämmentävä.
Minä olen 3-lapsisen yh-äidin tytär, isä huiteli menemään, eikä maksanut eltusapua äidilleni, joka teki raskaita töitä minkä pystyi ja piti meidät sentään kotona ja jotenkin ruoassa ja rääsyissä.Kyllä hänkin oli nainen äitiytensä ohella - tapaili miehiä ja harrasti niitä paheksumiasi miesseikkailuja.
Isällänikin oli paljon naisseikkailuja, siksi hän ei edes yrittänyt elättää meitä.
Olisiko työteliäs, naiseutensa kieltävä äiti, joka istuu aina yksin kotona lapset kainalossa illat pitkät, ansainnut Sinun kunnioituksesi?Nyt kun olen itse äiti, näen äitiyden toiseltakin kantilta. Vastuu, yksinäisyys, köyhyys ja miehen vastuunpakoilu ja petollisuus saa sen äidin joskus karjumaan.
Jouluna me vierailemme äidin luona, isä ei kiinnosta, koska häntä me lapset emme koskaan kiinnostaneet vähääkään.Siitä "vitun" Janssonista:
taiteilijan henkilökohtainen elämä ja ekonominen asema ei mielestäni mitätöi nerokkaita luonnekuvauksia.En tiedä kuka isäni on. Enkä tosiaan vieraile äitini luona ikinä. Voit yrittää puolustella äitiäni, mutta tosiasia on, että lapsuuteni oli yhtä helvettiä. Sitä eivät auttaneet taajaan vaihtuvat toinen toistaan häiriintyneemmät "isäpuolet" tai tuntemattomat miehet aamiaispöydässä. Joo, onhan äitikin nainen, mutta itse en toisi ikinä lasteni silmien eteen jotain baaripanoja, joita on ryskytetty kännissä yöllä niin että lapset heräävät.
Älkää uskoko tätä trollia.
Kyseessä on joku miesasiaryhmä Isät Lasten Asialla = Isät Äitien Niskassa ry:n puuhamies, joka yrittää täällä levittää vihapuhetta "huonoista" äideistä.
Minä olen puhunut monen sellaisen miehen kanssa, joka on oikeasti kasvanut yksinhuoltajaäidin hoidossa, eikä kukaan - ei kukaan, eivät omat veljenikään - puhu äidistään tuohon sävyyn, tai maalaile kuvia mukamas baaripanoista lasten edessä.
Kuulostaa ihan miesasiamiesten harhoilta.
Minun veljeni inhoavat nimenomaan isäänsä, joka hylkäsi äidin ja meidät lapset köyhyyteen,
omat veljeni suorastaan vihaavat isää. Äitiä taas kunnioitetaan, eritoten pojat puolustavat omaa äitiään. Siksi sinun puheesi eivät tunnu aidoilta.
Lisäksi väität, ettet muka tiedä kuka isäsi on.
Suomessa on pitkään ollut laki, että isättömät lapset ovat lastensuojelun tehotarkkailun alaisia, etenkin jos äidilläkin on vakava päihdeongelma.
Jos puhuisit totta, et edes olisi äitisi kasvattama, vaan kasvanut lastenkodissa ja sijaisperheissä.
Terveisiä vaan sinne Elatusvelvollisten Liittoon ja Isät Lasten Asialla-viharyhmään, ei mene nuo jutut läpi.
Idea on tavallaan ihan hyvä , mutta nyt jotenkin homma on mennyt väärille raiteille. Mua on ainakin alkanut jotenkin inhottaa se sivusto ja samalla tulee huono olo, että miksi tunnen niin.. On tapauksia, jotka ovat monien murheellisten juttujen takia tuossa tilanteessa. Ja kun lapset ovat viattomia; siitä tulee paha mieli. Jos aattelee omat lapsensa samaan tilanteeseen. Tottakai lapset haluaa samaa mitä muutkin, syyttömiähän he ovat. Toisaalta sitten taas ärsyttää se aikuisten touhu, jota ei halua tukea. Mutta tietyllä tapaa itsekäshän sitä itsekin on. Haluaa auttaa sellaista, jonka itse kokee " avun arvoiseksi". Eli aika ylimielistä sekin on. Mieluiten auttaisin sellaista, joka olisi tosiaan yrittänyt ja säästänyt, eikä pyytäisi ja kerjäisi eikä ilmoittaisi missään sivustolla itsestään. Vaikka jotain nuorta yksinhuoltaja-opiskelijaa, joka pyrkii elämässään eteenpäin. Nämä jokavuotiset suurperheet ei innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tällaisille hyypiöille muka haluaa mitään antaa:
"Kahden lapsen äiti Kirkkonummelta - lapset 14v tytär ja 24v poika. Pojalla on vakavia mielenterveydensairauksia, joiden takia on määräaikaisella eläkkeellä ja asuu kotona.
Äiti on omien sairauksiensa vuoksi määräaikaisella eläkkeellä ja lokakuusta lähtien saa Kelan päivärahoja. Kuukaudessa ei jää mihinkään ylimääräiseen varaan perusmenojen ja suurten lääkekulujen jälkeen.
Perheeseen kuuluu lisäksi koira, joka on valitettavasti myös sairas ja moniallerginen."Ai kuka? Esimerkiksi minä. Suurituloinen, kahden lapsen (tyttö ja poika, jotka ovat jo aikuisia) yh, jolla myös koira. Koirallakin viljaton ruokavalio.
Minäkin voisin auttaa. Nimenomaan tällaiselle perheelle antaisin apua, en yhdeksän kissan emännälle.
Voisiko tuon ilmoituksen löytäjä linkata sen tänne niin laitan jouluapua?
Miksi tuota edes mollataan. Minun kaverilla on tuollainen tilanne. Aikuisella lapsella skitsofrenia. Äidillä ms-tauti ja perheessä terve teini ja kissa. Miten mikään noista on kenenkään vika, tai oma syy, että on köyhä. Just tuollasta voisi auttaa.
Musta on outoa, että aikuiset pyytävät itselleen lahjoja! Yksi avustettavista on kuuskymppinen eläkeläinen, joka toivoo itselleen lahjaa. Ja sitten näissä lapsiperheissäkin vanhemmat luettelevat vaatekokojaan ym.
Vierailija kirjoitti:
Idea on tavallaan ihan hyvä , mutta nyt jotenkin homma on mennyt väärille raiteille. Mua on ainakin alkanut jotenkin inhottaa se sivusto ja samalla tulee huono olo, että miksi tunnen niin.. On tapauksia, jotka ovat monien murheellisten juttujen takia tuossa tilanteessa. Ja kun lapset ovat viattomia; siitä tulee paha mieli. Jos aattelee omat lapsensa samaan tilanteeseen. Tottakai lapset haluaa samaa mitä muutkin, syyttömiähän he ovat. Toisaalta sitten taas ärsyttää se aikuisten touhu, jota ei halua tukea. Mutta tietyllä tapaa itsekäshän sitä itsekin on. Haluaa auttaa sellaista, jonka itse kokee " avun arvoiseksi". Eli aika ylimielistä sekin on. Mieluiten auttaisin sellaista, joka olisi tosiaan yrittänyt ja säästänyt, eikä pyytäisi ja kerjäisi eikä ilmoittaisi missään sivustolla itsestään. Vaikka jotain nuorta yksinhuoltaja-opiskelijaa, joka pyrkii elämässään eteenpäin. Nämä jokavuotiset suurperheet ei innosta.
Itsekin painin juuri näiden samojen ajatusten kanssa. Lapset ovat syyttömiä tilanteeseen, mutta toisaalta, jos vanhempiaan aina näin autetaan, oppivat lapsetkin mallin, jossa kerjäämällä saa ja itse ei ikinä tarvitse pärjätä. Tiedä sitten kumpi on kasvattavampaa; viettää köyhiä jouluja, koska ei ole varaa muuhun ja oppia toivottavasti ajatus, että itse pyrkisi parempaan ja näkisi vaivaa tulevaisuutensa eteen vai sitten se, että lapset edes jouluisin saisivat iloa ja yhdenvertaisuuden tunnetta esim. varakkaampien luokkakavereiden kanssa ja näin jaksaisivat pyrkiä kohti parempaa. Tätä en rehellisestikään tiedä, vaikka omilta taustoiltani olen kallistumassa ensimmäisen vaihtoehdon puoleen.
Meillä on kolme kissaa ja se kolmas jäi meille tietyistä syistä, sanoisin että kolmekin on liikaa ja kaksi sopiva määrä.
Ovat rotukissoja ja nuorin syntynyt meillä.
Otettiin emon kaveriksi koska vanhin ei viihdy toisten kissojen kanssa vaikka rotumääritelmä sanoi muuta.
Kallista pitää jo kolmea kissaa, Saatika että niitä olisi vielä enemmän.
Lisäksi ne alkaa tappelemaan.
Osalle voisi etsiä uuden kodin. En lahjoita tuollaisille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin painin juuri näiden samojen ajatusten kanssa. Lapset ovat syyttömiä tilanteeseen, mutta toisaalta, jos vanhempiaan aina näin autetaan, oppivat lapsetkin mallin, jossa kerjäämällä saa ja itse ei ikinä tarvitse pärjätä. Tiedä sitten kumpi on kasvattavampaa; viettää köyhiä jouluja, koska ei ole varaa muuhun ja oppia toivottavasti ajatus, että itse pyrkisi parempaan ja näkisi vaivaa tulevaisuutensa eteen vai sitten se, että lapset edes jouluisin saisivat iloa ja yhdenvertaisuuden tunnetta esim. varakkaampien luokkakavereiden kanssa ja näin jaksaisivat pyrkiä kohti parempaa. Tätä en rehellisestikään tiedä, vaikka omilta taustoiltani olen kallistumassa ensimmäisen vaihtoehdon puoleen.
Tuo tavaroiden tavoittelu on väärä suunta ja itsellä olisi varaa ostaa meidän lapsille vaikka mitä, mutta ei heille ole tärkeää se määrä vaan ovat tyytyväisiä ihan vähään.
Tunnen työni puolesta paljon vähävaraisia lapsiperheitä ja olen jo vuosia seurannut tätä heidän joulurumbaa eli lahjoihin ym kaikkeen käytetään hirveästi rahaa ja energiaa.
Heillä on lahjoja todella paljon ja ruokaa myös.
Joulua voisi viettää rauhallisesti ja vähällä energialla vaikka ulkoilla yhdessä jne mitä ei välttämättä muulloin tehdä.
Emo ja poikaset? Maalaistalo, kissat oman onnensa nojassa? Hiirimäärä jäi luettelematta.