Koira puri niin että näkyy "lihat" n 1cm *0,5cm alueelta, täytyykö mennä lääkäriin?
Verenvuoto lakkasi, olen huuhdellut ja painanut kylmäpatterilla ja pakastevihannespussilla, lisäksi desinfioinut.
Jos täytyy, missä tampereella pääsee lääkäriin muualla kuin Acutessa (sinne en mene, viimeksi jonotin 9 tuntia)
Kommentit (27)
No ei toki tarvi, amputoit ihan itte vaan kotikonstein, kun tulee infektio ja kuolio.
Ei täydy. Mene lenkille ja tee lumityöt. Olet lorvaillut sen "haavan" takia ihan tarpeeksi. Sano koiralle että "TERVE!"
Onko sulla jäykkäkouristusrokotus voimassa? Kannattaisi jo tuon takia mennä. Mene Acutaan.
Jäykkäkouristusrokote on ainakin syytä olla voimassa. Jos se on kunnossa voi haavaa seurata ja antaa parantua itsekseen, ellei tulehduksen merkkejä näy.
Mene lääkäriin, noista voi tulla vaikka mitä tulehduksia. Googlaa joku yksityinen, jos ei peruspäivystys innosta.
Menet sitten päivystykseen jos tulehtuu. Punottaa, turpoaa ja tulee kuume. Onhan sinulla jäykkäkouristusrokotus voimassa?
Menisin heti lääkäriin NYT eikä viidestoista päivä, paskat jonoista. Pahimmassa tapauksessa voi tulla niin paha infektio, että joudutaan amputoimaan. En liioittele, suoraa tietoa sisäpiiristä keskussairaalasta. Naarmut ovat erikseen.
Jos et usko googleta "koiran purema infektio".
Soita myös poliisille, jos oli vieras koira. Tuollainen peto pitää lopettaa. Oman koiran voit viedä piikille vaikka heti.
Soitat terveyskeskuksen päivystykseen tai mikä teilläpäin hoitaakaan päivystysasioita ja KYSYT SIELTÄ miten kuuluu menetellä.
Jäykkäkouristukseen olisi luultavasti ainakin hyvä saada tehoste ellei se ole varsin tuore.
Pieni vekkihän tuo sinänsä on, jos se olisi tullut muusta kuin koiran suusta ei sen takia tarvitsisi vaivautua.
Vierailija kirjoitti:
Jäykkäkouristusrokote on ainakin syytä olla voimassa. Jos se on kunnossa voi haavaa seurata ja antaa parantua itsekseen, ellei tulehduksen merkkejä näy.
Erittäin tyhmää jäädä odottamaan tulehdusta.
Kun mua puri koira ja sen kulmahammas pääsi ihon läpi, menin päivystykseen. Siellä totesivat että seuraavalla kerralla huuhtelen vaan pitkään juoksevan veden alla ja se on sillä ok. Ei tehty mitään lääkärissä mulle. Mulla siis rokotukset oli voimassa.
Jos jäykkis on kunnossa jäisin itse seurailemaan. Jos tulee tulehduksen merkkejä lähtisin pikaisesti näyttämään lekuriin. Koiran puremasta voi saada erittäin vaarallisia infektioita, mutta harvinaista se on. Paljon puhtaampi koiran suu on kuin vaikkapa ihmisen. Desinfioi hyvin ja jos näyttää tulehtuvan mene heti lääkäriin. Yleensä paranee kyllä itsestään.
Kyllä täytyy mennä, en tiedä mnne.