Mikä itu Amarylliksessa on? Aina kaatuu. Entä kesäsäilytys?
Tänä jouluna saimme amaryliksen. (Itse en enää osta.)
Kastelin äärimmäisen niukasti. Lähes en ollen kaan. Eka kukinto onnistui. Siellä alkoi nousta toinen kukinto, mutta se nuupahti (ehkä liian vähän veden vuoksi. Luulin, että sipulista riittää voimaa.)
Yllättäen nyt alkoi nousta kolmas kukinto. Kastelin hieman enemmän, ehkä liikaa. Se kolmas kukinto on täydessä kukassa, mutta amaryllis on nyt 45 asteen kulmaan taipuneena.
Varmaan taas kaatuu koko hässäkkä. (Olen laittanut saviruukkuun, jotta olisi tukeva alusta, mutta ei sekään mahdottoman suurta vipuvaikutusta kestä. Esine kaatuu, kun painopiste menee tukipinnan ulkopuolelle.)
Miten pärjäätte Amaryllisten kanssa?
Ne pitäsi myydä vain lyijyruukuissa. (Tosin lyijy on turvallisuuden vuoksi kielletty.)
Kommentit (17)
Joo. Kyllä kaikki kukat pitäisi myydä tai ainakin lahjaksi antaa sellaisessa ruukussa, jossa se voi olla. Eihän hento muoviruukku kestä pystyssä millään.
Leikkaa ja laita maljakkoon. Kestää saman ajan siinä kuin sipulissakin.
Vierailija kirjoitti:
Kukkakeppi?
Aikoinaan orkideojen mukana tulleilla kukkakepeillä yritin. Ei siitä oikein mitään tullut.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt. En ole ainakaan vielä raaskinnut leikatakaan.
En mä vainoamalla tule valtiolle töihin. En tulis muutenkaan, mutta vielä vähemmän vainoamalla ja mustamaalaamalla.
Mulla on tuo ruukku korkeassa lasimalkassa. Hyvin on pysynyt pystyssä vaikka ensin tuli 4 kukkavanaa ja yli 20 kukkaa! Nyt viimeisessä enää 3 kukassa ja korkeutta 60cm
Vierailija kirjoitti:
En mä vainoamalla tule valtiolle töihin. En tulis muutenkaan, mutta vielä vähemmän vainoamalla ja mustamaalaamalla.
Taisit laittaa väärään ketjuun? Oletko psykoosissa?
Tukikeppi. On omassa ruukussaan ja ympärillä koristepaperi. Kastelin kerran viikossa vain vähän. Ensimmäinen vana kukki jouluna ja toisen vanan kukka on parhaillaan avautumassa. Ei ole kaatumassa.
Vierailija kirjoitti:
Maljakkoon minäkin siirrän kun ovat ihan onnettoman pienissä ruukuissa. Kuminauha myös heti leikkauspinnan yläpuolelle sillä varsi alkaa muuten rullautua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo ruukku korkeassa lasimalkassa. Hyvin on pysynyt pystyssä vaikka ensin tuli 4 kukkavanaa ja yli 20 kukkaa! Nyt viimeisessä enää 3 kukassa ja korkeutta 60cm
Ohhoh. En tiennyt, wrtä voi tulla 4 kukintoa. Mulla on ollut tähän asti max 2, mutta nyt siis kolme. (Se keskimmäinen nuupahti nuppuvaiheessa)
Meillä ei ole noin suuria korkeita lasimaljakoita, mihin mahtuisi ruukku.
Ap
Ehkä kastelin tätä kolmatta kukintoa liikaa.
Tuollaisesta kuminauhatempusta leikkuun jälkeen en ole kuullutkaan.
Yritättekö säästää sipulin ensi vuoteen?
Meillä amaryllis, jonka toinen kukkavarsi oli n.90cm pitkä, sidottiin riippuvalaisimeen siimalla kiinni, kun painava ulkoruukku ei auttanut.
Leveämpi suojaruukku, leveäpohjainen muovi"sanko".mallinen, johon voi lisätä myös niitä painoa lisääviä osia tms. Lisäksi pitää käyttää tällaisessa tapauksessa tukikeppiä, joka sidotaan pehmeällä langalla parista kohdasta amarylliksen varteen.
Amarylliksessä, samoin kuin muissakin talven kukkijoissa on se elävän, oikean kukan puhkeaminen esimerkiksi jouluna tai pääsiäisenä jne. juuri se juttu. Itse kasvatettu, onnistunut talven piristäjä oli ennen vanhaan, kun kukkakauppoja oli vähän ja kukkien elävänä talvipakkasessa perillesaaminen oli onnenkauppaa eikä silkkikasvejakaan ollut, oli edes yksi tai kaksi kasvia ja vieläpä kukkivaa, vähän kaunistamassa ja juhlistamassa kotia.
Kukat ovat taitolaji ja kaikilla niillä on omat vaatimuksensa ja oikkunsa, mikä tekeekin alan mielenkiintoiseksi, onnistuuko kukinta tänä vuonna juuri oikeaan aikaan, oliko multa, kastelu, ja muut kasvatustoimet oikeita ja parhaita. Onneksi nykyään on paljon alan kirjallisuutta ja kasvilajit ovat yhä näyttävämpiä ja osa myös kestävämpiä, myös harjoittelijoille ja aloittelijoille sopivia.
Puutarhoissa kaikki on rutiinia, mutta kotikasvatuksessa on aina se oma jännityksensä.
Laita se ruukkuineen isomman ja painavamman ruukun sisään. Ei se hentoinen muovipurnukka jaksa pitää sellaista lipputankoa pystyssä.
Amarilliksen sipulit täytyy laittaa pimeään kesän yli ja kastella hyvin vähän silloin tällöin, muutama tippa joka kolmas viikko.Kasttsokaa miten kukka vao ,se kertoo itse jos voi hyvin.
Kesäksi laitan amarylliksen sipulit lihomaan kasvimaalle. Lannoitan niitä.
Kukkakeppi?