Koko ajan pienen vauvan kanssa?
Oletteko äidit viettäneet pikkuvauva-aikana kaiken aikanne vauvan kanssa (samassa huoneessa tms.), vai onko vauva ollut osan päivästä isänsä kanssa ja te olette puuhailleet omia juttujane?
Kuinka paljon on ok olla säännöllisesti erillään, jos on kuitenkin lähistöllä imettämistä ja muita tarpeita varten?
Kommentit (11)
Mun vauva on tällä hetkellä makkarissa ja minä keittiössä. Ihan hienosti voin tehdä mitä huvittaa, tottakai menen katsomaan jos vauva itkee (isäkin paikalla koko ajan niin hänkin käy välillä vilkaisemassa) mutta mitä tässä pitäisi tehdä, istua vauvan vieressä ja tuijottaa kun se nukkuu? :)
Vauva ei mene rikki, vaikka olisi yksin olohuoneen lattialla ja minä keittiössä. Kyllä hän ilmoittaa, kun pitkästyy riittävästi yksinoloon. Etäisyyttä on kokonaista 6 metriä, joten ei lapsi ole heitteillä.
Eka vauva tulossa, kiinnostaa tietää. Itse toivon, että voitais vauvan isän kanssa mahdollisimman paljon jakaa hoivavastuuta. Tavallaan siis haluan olla vauvan kanssa just niin paljon kuin se vaatii, vaan en uppoutua mihinkään äitisfääreihin.
Mitenhän paljon se on vauvasta kii (erooko tarve paljon vauvasta riippuen) ja miten paljon äidistä (ei malta olla erossa)?
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei mene rikki, vaikka olisi yksin olohuoneen lattialla ja minä keittiössä. Kyllä hän ilmoittaa, kun pitkästyy riittävästi yksinoloon. Etäisyyttä on kokonaista 6 metriä, joten ei lapsi ole heitteillä.
6 METRIÄ? Siis mitä ihmettä sinäkin ajattelet?! Et voi olla noin kaukana, nyt heti se vauva siihen KORKEINTAAN 3 metrin päähän! ;D
Vierailija kirjoitti:
Eka vauva tulossa, kiinnostaa tietää. Itse toivon, että voitais vauvan isän kanssa mahdollisimman paljon jakaa hoivavastuuta. Tavallaan siis haluan olla vauvan kanssa just niin paljon kuin se vaatii, vaan en uppoutua mihinkään äitisfääreihin.
Mitenhän paljon se on vauvasta kii (erooko tarve paljon vauvasta riippuen) ja miten paljon äidistä (ei malta olla erossa)?
Yleensä vauvat ovat siitä hankalia, että he eivät osaa jakaa vaatimuksiaan tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 METRIÄ? Siis mitä ihmettä sinäkin ajattelet?! Et voi olla noin kaukana, nyt heti se vauva siihen KORKEINTAAN 3 metrin päähän! ;D
Eikö se sääntö ole, että metri/ vauvan kuukausi? 1 vuotiaasta voi sitten jo olla 12 metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen huono äiti, en tuijota lasta 24/7 vaan pakotan hänet huitomaan vimmatusti erilaisia roikkuvia leluja. Taidan viedä naamani siihen kädenkantaman päähän, jotta lapsi saa huiskia minua.
Varmaan riippuu kovin vauvasta mikä on mahdollista. Jotkut ovat sen verran levottomia, että tykkäävät olla paljon lähellä ja täytyy kanniskella. Tässä on toki hyvä vaihdella kantajaa ja käydä vaikka ulkona tms. toisen ollessa vuorossa niin jaksaa paremmin omalla vuorollaan. Tyytyväisempää vauvaa voi pitää sitterissä tai lattialla peiton päällä sitten enemmän. Ja jos vauva on juuri syönyt tai nukkuu niin kauempanakin voi lähteä käymään, turhaa siinä vieressä koko ajan öllöttää.
Mulle on kolmas tulossa, ja olen jo asennoitunut siten, että vauva voi olla mallia laptop, eivätkä muut kuin äiti kelpaa. Kantoliina/hyvä reppu auttaa paljon arjessa.
Eikä siinä mitään, että se tuhisija siinä mukana roikkuu, tottuihan siihen jo raskausaikana.
Ekan lapsen kanssa varmaan hermoili enemmän, muistan miten ihana oli kun joku piteli vauvaa puolestani.
Tätä ei kovasti kyllä kannata suunnitella etukäteen. Et vielä mitenkään tiedä, miltä se sitten tuntuu kun vauva on syntynyt. Vauvan läheisyys voi nyt tuntua ahdistavaltakin ajatukselta, mutta sitten se onkin yhtäkkiä maailman luonnollisin asia ja on ihan Ok olla muutaman kuukauden erottamaton. Loistavaa, jos sulla on osallistuva mies ja ehkä muuta tukiverkostoa. Mutta älä jaa etukäteen mitään vauvanhoitoaikoja, teidän perheen toimintamalli muodostuu sitten kyllä ihan luonnostaan:)
Olen. Molempien kanssa. Oman tilan tarve on tullut minulle vasta joskus kun vauva on ollut +6kk..
Mut eikai tuohon mitään sääntöä ole. Jos vauva on isänsä kanssa niin no problems.