Sosiaalityöntekijänä haluan ottaa kantaa tähän köyhyyskeskusteluun
Vauvafoorumilla on puhuttu viime kuukausina hirveän paljon köyhyydestä. Onko se aina oma syy, onko se vain rahan puutetta, miten köyhyysongelma voitaisiin ratkaista, onko parempi antaa kala vai opettaa kalastamaan. Sekä lapsiperhepalveluissa että aikuissosiaalityössä työskennelleenä sosiaalityöntekijänä koen, että minun on päästävä sanomaan tähän aiheeseen jotakin.
Ensimmäinen pointti on se, että köyhyys tosiaan harvemmin on pelkästään rahan puutetta. Köyhyyteen liittyy usein ylisukupolvisuutta ja kasautuvaa epäonnea. Ihminen voi olla köyhä, mutta esimerkiksi hyvän perheen, runsaasti tukea tarjoavan ystäväpiirin, korkean koulutuksen tai mielekkään vapaa-ajantoiminnan ja yhteiskunnallisen osallistumisen mukanaan tuomat voimavaratekijät aiheuttavat sen, että ihminen selviää köyhyydestä huolimatta paremmin kuin ne, joilla tällaisia voimavaratekijöitä ei ole.
Toinen pointti on se, että opiskelijana pelkällä opintotuella sinnitteleminen tai lasten kotihoito pienellä kotihoidontuella vakituisen työpaikan odotellessa ei ole mitään oikeaa köyhyyttä. Se on vapaasta tahdosta tehty valinta, johon liittyy tieto siitä, että tilanne paranee merkittävästi pari kertaa sormia napsauttamalla. Lisäksi näihin tilanteisiin on useimmiten voitu valmistautua etukäteen. Minulla oli taannoin opiskelija, jonka kanssa pohdimme sitä, miksi asiakkaamme ovat varsin erilaisessa tilanteessa kuin tämä opiskelija, vaikka he saavat tosiasiassa enemmän rahaa käteen kuin opiskelijat - nopeasti selvisi, että opiskelijan isä maksaa opiskelijan puhelinlaskut ja vakuutukset, kotipuolessa käydessä mukaan tyrkitään ruokaa enemmän kuin jaksaa kantaa ja "kyllä sitä tämän alan opiskelijana aina jonkun työn saa, jos haluaa". Niinpä.
Av:lla puhutaan aina säästämisestä. "Miten ne eivät tuohon yllättävään menoon osanneet varautua, kyllä aina pitää olla säästössä sen verran että X". No niinpä. Mutta kun pitää olla säästössä myös sitä varten että Y, että Z, että C, että B. Menot kasaantuvat ja köyhillä on irvokkaasti monesti vielä vähemmän mahdollisuuksia suunnitella kulutustaan kuin keskituloisilla saati rikkailla. Ei köyhä voi ostaa koko vuodeksi bussikorttia kerrallaan, vaikka siinä säästääkin monen kuukausilatauksen verran rahaa, koska se lataus on sama kuin koko kuukauden vuokran jälkeen käteen jäävä raha. Jos on elokuusta asti säästänyt rahaa lapsen joululahjaan ja marraskuussa työssäkäynnin kannalta välttämätön auto tai lapsiperheen perusvarusteisiin kuuluva pyykinpesukone hajoaa - no can do. Ihan jo pelkästään joku ärhäkkä flunssa voi suistaa koko kuukauden budjetin, jos se tarkoittaa käyntiä terveyskeskuslääkärillä ja päivystyksessä ja sitten vielä muutaman kympin apteekkireissua.
Kommentit (702)
Nöyrä kiitokseni, että pidät esillä heikompien näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetin ylisukupolvisuus ja epäonni?
Kyse on siitä että ihminen oppii laiskan ja tyhmän elämänmallin ja mokaa mokan perään.
Kumpikin omia valintoja. Ei ole pakko toistaa edellisen polven virheitä, eikä ole pakko mokailla.
ei se ihan noin simppeliä ole. Jotkut on esimerkiksi ihan oikeasti heikkolahjaisia. Vanhemmat laiminlyöneet kasvatuksen ja notmaalien elämäntaitojen opettamisen.
No miks sellaisia sitten edes pitää hyysätä?
Että kadulle kuolemaan nälkään?
Sterilointi vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetin ylisukupolvisuus ja epäonni?
Kyse on siitä että ihminen oppii laiskan ja tyhmän elämänmallin ja mokaa mokan perään.
Kumpikin omia valintoja. Ei ole pakko toistaa edellisen polven virheitä, eikä ole pakko mokailla.
ei se ihan noin simppeliä ole. Jotkut on esimerkiksi ihan oikeasti heikkolahjaisia. Vanhemmat laiminlyöneet kasvatuksen ja notmaalien elämäntaitojen opettamisen.
No miks sellaisia sitten edes pitää hyysätä?
Nälkään ja viluunko ne pitäisi jättää kuolemaan? Ainakin oma käsitykseni ihmisarvosta ja ihmisoikeuksista sanoo, että jokaiselle ihmiselle pitää tarjota mahdollisuus ihmisarvoiseen elämään.
Miksi tuollaisia pitää roikuttaa mukana? Sitten vielä sikiävät taas uuden sukupolven luusereita.
Mengelhän se siellä.
Olen todennut että jotkut hyväosaiset (koksi lukeutuu myös jos ei ole paskasta lapsuudesta sairastunut esim skitsofreniaan ja sen myötä voi opiskella ja saada töitä) ei vaan tajua, ennen kuin sattuu omalle kohdalle. Riittävän pitkään kun omahyväisyys ja välinpitämättömyys jatkuu, on aina seurauksena sota. Viimeistään omat lapset sitten kärsii äiskän narsismista, kun ei mennäkään ponikurssille vaan ollaan jonkun pakolaisleirin seksiorjana, sekään tosin ei varmaan juuri narskua hetkauta.
Eikö teidän sossujen kannattaisi maksaa ehkäisyt niille asiakkaille, jotka sukupolvesta toiseen siellä ovat? Pitkässä juoksussa tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teidän sossujen kannattaisi maksaa ehkäisyt niille asiakkaille, jotka sukupolvesta toiseen siellä ovat? Pitkässä juoksussa tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.
Ehkäisymenot huomioidaan perustoimeentulotuessa kyllä, ja ainakin itse suhtaudun suopeasti, jos joku sitä hakee kunnasta ehkäisevänä/täydentävänä perustoimeentulotuen pienen tuloylijäämän vuoksi. Mutta ajattelen, että ehkäisy on naisen/parin oikeus, en minä rotupuhtauden vartijaksi ryhdy, vaikka toki toivon, että jokainen lapsi saisi syntyä toivottuna ja hyviin kasvuolosuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika negatiivinen teksti. Tai siis sulla on törkeä mielikuva köyhistä. Mun silmiini pisti eniten silmään se, miten korostat eroa kuntoutustuen varassa elävän, ja opiskelijan välillä. Olen itse siis sairaslomalla/kuntoutustuella, mulla on opiskelupaikka, ja aion opintoihin myöhemmin palata. Sun mielikuvan mukaan tämä on ilmeisesti "kaukainen haave". Koska mulla on (korkea)koulupaikka, pidän tilannettani (kyllä vain) jopa parempana, kuin vaikka tuttavieni yomerkonomin (kaupassa töissä) tai lähihoitajan tilannetta. Toisekseen pisti silmään tuo ruokavalio. Mikropizza ja uunimakkara, ruoka ainoa ilo elämässä... Nautin itse ihan suunnattomasti siitä, että koen/pystyn syömään terveellisesti, se on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lisäksi mulla on mm. salikortti (20e/kk). Joo, katson tätä asiaa nyt kuntoutustukilaisen vinkkelistä, ja mua alkoi ärsyttämään sun tekstisi ja väheksyvä asenteesi todella paljon. :D Totta on toi, että rahanpuutteessa ei ole hauska elää, voi kuitenkin suunnitella ja budjetoida. Kyllä vain. Myös pätkätyöläis ym. tuttavani asuvat esim. kimppakämpässä, maksavat vuokraa itse tukien jälkeen alle 300e kuussa (v.2016 kolmio), tekevät n.3 ulkomaanmatkaa vuodessa...ja tätä rataa. Sulla on vanhentunut näkemys, tai asiakkaasi ovat harvinaisen tyhmiä/ankeita köyhiä.
Kuntoutusrahaa saavista yli puolet on viiden vuoden päästä työkyvyttömyyseläkkeellä, ja tämä on ihan tutkittu fakta. Just tänä aamuna Yle aiheesta uutisoi. Sen sanominen, että opintotuella opiskeleva ja kuntoutusrahalla opiskeleva ovat monesti aika erilaisissa tilanteissa mm. tulevaisuudennäkymien suhteen on realismia, ei ankeaa ihmiskuvaa.
Joo, toi on tiedossani, luin ton uutisen itsekin. Outoa, koska en itse ole yhtään sitä mieltä, että olisin tulevaisuudennäkymien suhteen erilaisessa tilanteessa. :D
+ Tossa tilanteessa on aika paljon muuttujia, tilastot 50/50, eli joo, puolet eläkkeelle, heidän elämä ei varmaan ihan putkeen mene, puolet jatkaa, miksei tällä toisella 50% olisi suurinpiirtein samat tulevaisuudennäkymät, kuin normaali opintotuella opiskelevilla/matalasti koulutetuilla pätkätyöläisillä?
Työnsaaminen opintojen jälkeen voi kuntoustukea saaneella olla huomattavasti hankalampaa verrattuna muihin. Oma lapseni opiskeli kuntoutustuella. Valmistumisen jälkeen töitä ei ole löytynyt. Työllistyminen tuntuu utopistiselta ajatukselta, kun n.s. tavallisillekaan ei helpolla löydy töitä.
Noiden kermapossujen kommenteista tulee väkisinkin mieleen sanat armollisuus, ymmärrys, inhimillisyys ja nöyryys.
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut että jotkut hyväosaiset (koksi lukeutuu myös jos ei ole paskasta lapsuudesta sairastunut esim skitsofreniaan ja sen myötä voi opiskella ja saada töitä) ei vaan tajua, ennen kuin sattuu omalle kohdalle. Riittävän pitkään kun omahyväisyys ja välinpitämättömyys jatkuu, on aina seurauksena sota. Viimeistään omat lapset sitten kärsii äiskän narsismista, kun ei mennäkään ponikurssille vaan ollaan jonkun pakolaisleirin seksiorjana, sekään tosin ei varmaan juuri narskua hetkauta.
Ihan turhaan siellä länkytät. Katso peiliin.
Kukaan ammatissa toimiva sosiaalityöntekijä ei avaudu noin täällä palstalla, ei järkeä. Ap on joko sossun asiakas tai opiskelija.
Siinäpä meillä tyyppisossu; kun sulla raukalla on ollu noin hankalaa niin ei sun tarvi yrittää mitään....eli uhriutetaan ja hyysätään ulos elämästä! Harkinnanvaraista voin ny sulle antaa ku oot taas epähuomiossa ryypänny rahas
Ja me maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vähän historiaa niin tajuat itsekin ettei iso joukko sorrettuja ihmisiä, maailmanlaajuisesti, vain tyydy kohtaloonsa. Mutta siksihän maailmansodat toistuu, kun ihmiset eivät koskaan opi historiasta mitään. Siksi paras tapa tuhota ihmiskunta onkin se, että ydinsota syttyy koska kaksi narsistia vittuilee toisilleen Twitterissä. Se jos mikä on täydellinen ajankuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue vähän historiaa niin tajuat itsekin ettei iso joukko sorrettuja ihmisiä, maailmanlaajuisesti, vain tyydy kohtaloonsa. Mutta siksihän maailmansodat toistuu, kun ihmiset eivät koskaan opi historiasta mitään. Siksi paras tapa tuhota ihmiskunta onkin se, että ydinsota syttyy koska kaksi narsistia vittuilee toisilleen Twitterissä. Se jos mikä on täydellinen ajankuva.
Mitkä helvetin "sorretut"?
Perse homeessa maataan kotona ja opetetaan sama malli lapsillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ammatissa toimiva sosiaalityöntekijä ei avaudu noin täällä palstalla, ei järkeä. Ap on joko sossun asiakas tai opiskelija.
Vaikuttaa hyväosaiselta opiskelijalta jonka vanhemmat maksaa ja on saanut helposti töitä/opiskelukaverit saaneet
Vierailija kirjoitti:
On ap sosiaalityöntekijä tai ei, niin _asioista_ , joista hän kirjoittaa, on hyvä puhua ja tuoda ne esille! Tämä järkyttävä vastarinta, ymmärtämättömyys ja mielienpahoittelu, mikä kohdistuu ap:n esille tuomiin asioihin, on myös hyvä nähdä kirjoitetussa muodossa, mikä sekin valottaa hyvin ap:n esiin nostamia _asioita_!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika negatiivinen teksti. Tai siis sulla on törkeä mielikuva köyhistä. Mun silmiini pisti eniten silmään se, miten korostat eroa kuntoutustuen varassa elävän, ja opiskelijan välillä. Olen itse siis sairaslomalla/kuntoutustuella, mulla on opiskelupaikka, ja aion opintoihin myöhemmin palata. Sun mielikuvan mukaan tämä on ilmeisesti "kaukainen haave". Koska mulla on (korkea)koulupaikka, pidän tilannettani (kyllä vain) jopa parempana, kuin vaikka tuttavieni yomerkonomin (kaupassa töissä) tai lähihoitajan tilannetta. Toisekseen pisti silmään tuo ruokavalio. Mikropizza ja uunimakkara, ruoka ainoa ilo elämässä... Nautin itse ihan suunnattomasti siitä, että koen/pystyn syömään terveellisesti, se on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lisäksi mulla on mm. salikortti (20e/kk). Joo, katson tätä asiaa nyt kuntoutustukilaisen vinkkelistä, ja mua alkoi ärsyttämään sun tekstisi ja väheksyvä asenteesi todella paljon. :D Totta on toi, että rahanpuutteessa ei ole hauska elää, voi kuitenkin suunnitella ja budjetoida. Kyllä vain. Myös pätkätyöläis ym. tuttavani asuvat esim. kimppakämpässä, maksavat vuokraa itse tukien jälkeen alle 300e kuussa (v.2016 kolmio), tekevät n.3 ulkomaanmatkaa vuodessa...ja tätä rataa. Sulla on vanhentunut näkemys, tai asiakkaasi ovat harvinaisen tyhmiä/ankeita köyhiä.
Kuntoutusrahaa saavista yli puolet on viiden vuoden päästä työkyvyttömyyseläkkeellä, ja tämä on ihan tutkittu fakta. Just tänä aamuna Yle aiheesta uutisoi. Sen sanominen, että opintotuella opiskeleva ja kuntoutusrahalla opiskeleva ovat monesti aika erilaisissa tilanteissa mm. tulevaisuudennäkymien suhteen on realismia, ei ankeaa ihmiskuvaa.
Joo, toi on tiedossani, luin ton uutisen itsekin. Outoa, koska en itse ole yhtään sitä mieltä, että olisin tulevaisuudennäkymien suhteen erilaisessa tilanteessa. :D
+ Tossa tilanteessa on aika paljon muuttujia, tilastot 50/50, eli joo, puolet eläkkeelle, heidän elämä ei varmaan ihan putkeen mene, puolet jatkaa, miksei tällä toisella 50% olisi suurinpiirtein samat tulevaisuudennäkymät, kuin normaali opintotuella opiskelevilla/matalasti koulutetuilla pätkätyöläisillä?
Työnsaaminen opintojen jälkeen voi kuntoustukea saaneella olla huomattavasti hankalampaa verrattuna muihin. Oma lapseni opiskeli kuntoutustuella. Valmistumisen jälkeen töitä ei ole löytynyt. Työllistyminen tuntuu utopistiselta ajatukselta, kun n.s. tavallisillekaan ei helpolla löydy töitä.
Miksi? Tietääkö työnantaja kuntoutustuella opiskelusta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se taika, jolla opiskelija saa sormia napsauttamalla lisää rahaa?! Kuule kun kaikilla ei todellakaan vanhemmat auta sentin vertaa. Töitä ei löydy ihan niin vain, eikä valmistumisen jälkeinen työllistyminen ole nykyään todellakaan varmaa. Sormia napsauttamalla voi enintään erota koulusta ja alkaa työttömäksi - jolloin saa sen rahan, joka sinun mukaasi on äärimmäistä köyhyyttä.
OPINTOLAINA! NAPS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvetin "sorretut"?
Perse homeessa maataan kotona ja opetetaan sama malli lapsillekin.
En puhunut suomalaisista sossun asiakkaista vaan esim ilmastopakolaisista. Tai lisääntyvien sotien sotapakolaisista. Jos sata miljoonaa tyyppiä päättää tulla Suomeen koska oma maa on asumiskelvoton, niin sitten ne kuules tulee. Eikä ne tyydy käymään jonkun puooulahden sosiaalitoimiston ovella, miläli sellaisia vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap sosiaalityöntekijä avauksestasi, se vahvisti näkemystäni. On oikeasti olemassa laiskoja, itsekkäitä ihmisiä, jotka ruunebergeinä kerjäävät itselleen ne rahat, jotka meni viime kuussa johonkin tarpeettomaan. Kyllä on sossu höveli, jos säälipuheperustein jakelee rahoja. Lakkaa kiinnostamasta työnteko, taidan kävellä itsekin sinne sossuun runoilemaan.
Siis ne menot näkyvät ihan tiliotteilta. Sossusta saa harkinnanvaraista tukea. Toimeentulotuki tulee kelalta, ja ne tekevät laskelmat papereiden perusteella, ei puheiden. Itse hain harkinnanvaraista kun pesukone hajosi. En saanut koska taloyhtiöllä on pyykkitupa. Niinpä nyt pesen pyykit pyykkituvalla kahdensadan metrin päässä ja kuskaan pyykkejä ja kahta erityislasta edes takaisin. Yksin heitä ei voi jättää edes siksi aikaa. En koe olevani laiska. Tein töissä ollessani paljon vähemmän työtä kuin nyt. Mitähän tarpeetonta olen ostanut viime aikoina. No ostin kaksi lasten kirjaa suomaisen alesta, kun lapset tykkäävät kuunnella.
Pesukoneen saa ostettua osamaksulla. Vai onko sulta mennyt luottotiedotkin?
Siis ne menot näkyvät ihan tiliotteilta. Sossusta saa harkinnanvaraista tukea. Toimeentulotuki tulee kelalta, ja ne tekevät laskelmat papereiden perusteella, ei puheiden. Itse hain harkinnanvaraista kun pesukone hajosi. En saanut koska taloyhtiöllä on pyykkitupa. Niinpä nyt pesen pyykit pyykkituvalla kahdensadan metrin päässä ja kuskaan pyykkejä ja kahta erityislasta edes takaisin. Yksin heitä ei voi jättää edes siksi aikaa. En koe olevani laiska. Tein töissä ollessani paljon vähemmän työtä kuin nyt. Mitähän tarpeetonta olen ostanut viime aikoina. No ostin kaksi lasten kirjaa suomaisen alesta, kun lapset tykkäävät kuunnella.