Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalityöntekijänä haluan ottaa kantaa tähän köyhyyskeskusteluun

Vierailija
23.10.2017 |

Vauvafoorumilla on puhuttu viime kuukausina hirveän paljon köyhyydestä. Onko se aina oma syy, onko se vain rahan puutetta, miten köyhyysongelma voitaisiin ratkaista, onko parempi antaa kala vai opettaa kalastamaan. Sekä lapsiperhepalveluissa että aikuissosiaalityössä työskennelleenä sosiaalityöntekijänä koen, että minun on päästävä sanomaan tähän aiheeseen jotakin.

Ensimmäinen pointti on se, että köyhyys tosiaan harvemmin on pelkästään rahan puutetta. Köyhyyteen liittyy usein ylisukupolvisuutta ja kasautuvaa epäonnea. Ihminen voi olla köyhä, mutta esimerkiksi hyvän perheen, runsaasti tukea tarjoavan ystäväpiirin, korkean koulutuksen tai mielekkään vapaa-ajantoiminnan ja yhteiskunnallisen osallistumisen mukanaan tuomat voimavaratekijät aiheuttavat sen, että ihminen selviää köyhyydestä huolimatta paremmin kuin ne, joilla tällaisia voimavaratekijöitä ei ole. 

Toinen pointti on se, että opiskelijana pelkällä opintotuella sinnitteleminen tai lasten kotihoito pienellä kotihoidontuella vakituisen työpaikan odotellessa ei ole mitään oikeaa köyhyyttä. Se on vapaasta tahdosta tehty valinta, johon liittyy tieto siitä, että tilanne paranee merkittävästi pari kertaa sormia napsauttamalla. Lisäksi näihin tilanteisiin on useimmiten voitu valmistautua etukäteen. Minulla oli taannoin opiskelija, jonka kanssa pohdimme sitä, miksi asiakkaamme ovat varsin erilaisessa tilanteessa kuin tämä opiskelija, vaikka he saavat tosiasiassa enemmän rahaa käteen kuin opiskelijat - nopeasti selvisi, että opiskelijan isä maksaa opiskelijan puhelinlaskut ja vakuutukset, kotipuolessa käydessä mukaan tyrkitään ruokaa enemmän kuin jaksaa kantaa ja "kyllä sitä tämän alan opiskelijana aina jonkun työn saa, jos haluaa". Niinpä.

Av:lla puhutaan aina säästämisestä. "Miten ne eivät tuohon yllättävään menoon osanneet varautua, kyllä aina pitää olla säästössä sen verran että X". No niinpä. Mutta kun pitää olla säästössä myös sitä varten että Y, että Z, että C, että B. Menot kasaantuvat ja köyhillä on irvokkaasti monesti vielä vähemmän mahdollisuuksia suunnitella kulutustaan kuin keskituloisilla saati rikkailla. Ei köyhä voi ostaa koko vuodeksi bussikorttia kerrallaan, vaikka siinä säästääkin monen kuukausilatauksen verran rahaa, koska se lataus on sama kuin koko kuukauden vuokran jälkeen käteen jäävä raha. Jos on elokuusta asti säästänyt rahaa lapsen joululahjaan ja marraskuussa työssäkäynnin kannalta välttämätön auto tai lapsiperheen perusvarusteisiin kuuluva pyykinpesukone hajoaa - no can do. Ihan jo pelkästään joku ärhäkkä flunssa voi suistaa koko kuukauden budjetin, jos se tarkoittaa käyntiä terveyskeskuslääkärillä ja päivystyksessä ja sitten vielä muutaman kympin apteekkireissua. 

Kommentit (702)

Vierailija
41/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tosissasi uskot, että on olemassa joku karma, joka ylisukupolvisesti jakaa epäonnea tietyille ihmisille?

Tiedän, että sosiaalitöntekijät koulutetaan tietyn ihmiskuvan näkijöiksi, mutta että oikeasti laiskuus ja tuhlaaminen ovat epäonnea - ei ikinä!

Ei, en usko mihinkään karmaan. Mutta uskon ja tiedän, että juoksukilpailuissa voittaa lähes aina se, joka pääsee juoksemaan suoralla radalla, ei se, jonka tiellä on puunrunkoja, rotkoja, kivikkoja ja lampia. Toiset meistä lähtevät maailmalle takataskussaan säästötili jolle on kerätty lapsilisärahat ja tieto siitä, että iskä tai äiti auttaa aina, tuli mitä tahansa - eikä sen avun tarvitse olla vain taloudellista. Mulla on asiakkaina esimerkiksi sellaisia nuoria, jotka on potkittu kotoa just ja just täysi-ikäisinä asunnottomiksi kavereiden nurkkiin tai jotka käräjöivät nuorina aikuisina vanhempiaan vastaan, kun on otettu nuoren nimissä pikavippejä. Mulle on ihan turha tulla sanomaan, etteikö ylisukupolvista epäonnea olisi olemassa ja etteikö kaikista karuimmista loukoista ulos kiipeäminen vaatisi aivan perkeleesti. Se on mahdollista, tietenkin, mutta usein siihen tarvitaan ammattilaisten tukea ja ymmärtävää suhtautumista myös kanssaihmisiltä. Nolaamalla, arvostelemalla ja tyhmäksi haukkumalla et saavuta mitään. 

Jaa, mutta nämä huonojen perheiden nuorethan ovat opiskelijoita, ja ihan omien sanojesi mukaan parempi taloudellinen tilanne on vain sormien napsautuksen päässä. Eivät he siis ole köyhiä, ihan itse väitit niin.

Vierailija
42/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen pussista menee sossun jakamat rahat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika negatiivinen teksti. Tai siis sulla on törkeä mielikuva köyhistä. Mun silmiini pisti eniten silmään se, miten korostat eroa kuntoutustuen varassa elävän, ja opiskelijan välillä. Olen itse siis sairaslomalla/kuntoutustuella, mulla on opiskelupaikka, ja aion opintoihin myöhemmin palata. Sun mielikuvan mukaan tämä on ilmeisesti "kaukainen haave". Koska mulla on (korkea)koulupaikka, pidän tilannettani (kyllä vain) jopa parempana, kuin vaikka tuttavieni yomerkonomin (kaupassa töissä) tai lähihoitajan tilannetta. Toisekseen pisti silmään tuo ruokavalio. Mikropizza ja uunimakkara, ruoka ainoa ilo elämässä... Nautin itse ihan suunnattomasti siitä, että koen/pystyn syömään terveellisesti, se on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lisäksi mulla on mm. salikortti (20e/kk). Joo, katson tätä asiaa nyt kuntoutustukilaisen vinkkelistä, ja mua alkoi ärsyttämään sun tekstisi ja väheksyvä asenteesi todella paljon. :D Totta on toi, että rahanpuutteessa ei ole hauska elää, voi kuitenkin suunnitella ja budjetoida. Kyllä vain. Myös pätkätyöläis ym. tuttavani asuvat esim. kimppakämpässä, maksavat vuokraa itse tukien jälkeen alle 300e kuussa (v.2016 kolmio), tekevät n.3 ulkomaanmatkaa vuodessa...ja tätä rataa. Sulla on vanhentunut näkemys, tai asiakkaasi ovat harvinaisen tyhmiä/ankeita köyhiä.

Luitko sä bimbo tuota ap:n tekstiä ollenkaan? Siis samaa länkytät tyhjänpäiväisessä postauksessasi jota ap juuri ihmisten kertoi puhuvan köyhistä ja minkälaisia harhaluuloja ihmisillä on köyhyydestä. Hanki aivot tai opettele lukemaan, idiootti.

Tulkkaa AP:n teksti mulle selkosuomeksi. 

Vierailija
44/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen pussista menee sossun jakamat rahat?

Joulupukin. Etkö sitä tiennyt?

Vierailija
45/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se taika, jolla opiskelija saa sormia napsauttamalla lisää rahaa?! Kuule kun kaikilla ei todellakaan vanhemmat auta sentin vertaa. Töitä ei löydy ihan niin vain, eikä valmistumisen jälkeinen työllistyminen ole nykyään todellakaan varmaa. Sormia napsauttamalla voi enintään erota koulusta ja alkaa työttömäksi - jolloin saa sen rahan, joka sinun mukaasi on äärimmäistä köyhyyttä.

Kirjoitin pelkällä opintotuella sinnittelystä, eli näistä, jotka eivät halua edes lainaa. Sitä saa useamman tonnin tilille about viikossa. Ja toki myös se on totta, että vaikka työn saaminen on kaikille aika haastavaa, on se kuitenkin keskiverrolle yliopisto-opiskelijalle huomattavasti helpompaa kuin keskiverrolle sosiaalitoimen pitkäaikaiselle asiakkaalle. 

Vierailija
46/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkaan, arvostukseni sosiaalityöntekijöitä kohtaan ei ole kovin korkeaa, mm. sukulaiseni puoliso, (entinen lähihoitaja sattumalta), nykyään opiskelee sosionomiksi. :D Eli tuohon pystyisi kuka vaan. (Ellei ole rajoittavaa fyysistä sairautta).

no sittenpä tiedät että sosiaalityöntekijä ja sosionomi ovat kaksi eri asiaa

Vierailija
47/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkaan, arvostukseni sosiaalityöntekijöitä kohtaan ei ole kovin korkeaa, mm. sukulaiseni puoliso, (entinen lähihoitaja sattumalta), nykyään opiskelee sosionomiksi. :D Eli tuohon pystyisi kuka vaan. (Ellei ole rajoittavaa fyysistä sairautta).

Sosionomi ei ole sama asia kuin sosiaalityöntekijä. Sosionomi on amk-tasoinen koulutus, kun taas sosiaalityöntekijä on ammattinimike, johon pätevyysvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. -ohis

Vierailija
48/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijät eivät ole sosionomeja, vaan yhteiskuntatieteiden tai valtiotieteiden maistereita. Itse en perusta eri ammatteja kohtaan tuntemaani arvostusta väärille tiedoille, kuten sinä näytät tekevän. 

Vierailija
49/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia ap:n kirjoituksia väärinymmärtäneitä mielensäpahoittajia ap:n hyvän ja tärkeän aloituksen perässä! Esim. joillakin opiskelijoilla on se pappa, joka betalar, mutta joillakin toisilla taas ei, eli ihmisten lähtökohdat, elämänkaaret, elintavat ym. ovat yksilöllisiä, eikä niitä voi suoraan verrata toisiinsa tuijottamalla pelkkiä numeroita, vaan asioita täytyy katsoa kunkin yksilön kohdalla erikseen.

Joillakin on pappa, joka ei koskaan ole betalarnut yli 16 vuotiaan lapsensa menoja. En ole tiennyt, että pappa betalar eller inte on sossun peruste, maksetaanko hakijalle ripsienpidennykset ja joulu.

Vierailija
50/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika negatiivinen teksti. Tai siis sulla on törkeä mielikuva köyhistä. Mun silmiini pisti eniten silmään se, miten korostat eroa kuntoutustuen varassa elävän, ja opiskelijan välillä. Olen itse siis sairaslomalla/kuntoutustuella, mulla on opiskelupaikka, ja aion opintoihin myöhemmin palata. Sun mielikuvan mukaan tämä on ilmeisesti "kaukainen haave". Koska mulla on (korkea)koulupaikka, pidän tilannettani (kyllä vain) jopa parempana, kuin vaikka tuttavieni yomerkonomin (kaupassa töissä) tai lähihoitajan tilannetta. Toisekseen pisti silmään tuo ruokavalio. Mikropizza ja uunimakkara, ruoka ainoa ilo elämässä... Nautin itse ihan suunnattomasti siitä, että koen/pystyn syömään terveellisesti, se on osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lisäksi mulla on mm. salikortti (20e/kk). Joo, katson tätä asiaa nyt kuntoutustukilaisen vinkkelistä, ja mua alkoi ärsyttämään sun tekstisi ja väheksyvä asenteesi todella paljon. :D Totta on toi, että rahanpuutteessa ei ole hauska elää, voi kuitenkin suunnitella ja budjetoida. Kyllä vain. Myös pätkätyöläis ym. tuttavani asuvat esim. kimppakämpässä, maksavat vuokraa itse tukien jälkeen alle 300e kuussa (v.2016 kolmio), tekevät n.3 ulkomaanmatkaa vuodessa...ja tätä rataa. Sulla on vanhentunut näkemys, tai asiakkaasi ovat harvinaisen tyhmiä/ankeita köyhiä.

Luitko sä bimbo tuota ap:n tekstiä ollenkaan? Siis samaa länkytät tyhjänpäiväisessä postauksessasi jota ap juuri ihmisten kertoi puhuvan köyhistä ja minkälaisia harhaluuloja ihmisillä on köyhyydestä. Hanki aivot tai opettele lukemaan, idiootti.

AP:n teksti selkosuomeksi tähän kiitos.

Vierailija
51/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tosissasi uskot, että on olemassa joku karma, joka ylisukupolvisesti jakaa epäonnea tietyille ihmisille?

Tiedän, että sosiaalitöntekijät koulutetaan tietyn ihmiskuvan näkijöiksi, mutta että oikeasti laiskuus ja tuhlaaminen ovat epäonnea - ei ikinä!

Ei, en usko mihinkään karmaan. Mutta uskon ja tiedän, että juoksukilpailuissa voittaa lähes aina se, joka pääsee juoksemaan suoralla radalla, ei se, jonka tiellä on puunrunkoja, rotkoja, kivikkoja ja lampia. Toiset meistä lähtevät maailmalle takataskussaan säästötili jolle on kerätty lapsilisärahat ja tieto siitä, että iskä tai äiti auttaa aina, tuli mitä tahansa - eikä sen avun tarvitse olla vain taloudellista. Mulla on asiakkaina esimerkiksi sellaisia nuoria, jotka on potkittu kotoa just ja just täysi-ikäisinä asunnottomiksi kavereiden nurkkiin tai jotka käräjöivät nuorina aikuisina vanhempiaan vastaan, kun on otettu nuoren nimissä pikavippejä. Mulle on ihan turha tulla sanomaan, etteikö ylisukupolvista epäonnea olisi olemassa ja etteikö kaikista karuimmista loukoista ulos kiipeäminen vaatisi aivan perkeleesti. Se on mahdollista, tietenkin, mutta usein siihen tarvitaan ammattilaisten tukea ja ymmärtävää suhtautumista myös kanssaihmisiltä. Nolaamalla, arvostelemalla ja tyhmäksi haukkumalla et saavuta mitään. 

Höpöhöpöhöpö.

Minulta kuoli isä kun olin 14.

Ihan itse pungersin elämässä eteenpäin. Lukion kävin kokopäivätyön ohella, samoin yliopiaton.

Nyt asun arvoalueella akateemisena ja elämä on mallillaan.

Mitään ihme "ammattilaisia" tähän ei tarvita. Ahkeruutta ja älykkyyttä ja tervettä järkeä.

Onnistujat melkein aina kuvittelee että ovat onnistuneet omilla ansioillaan. Ei pidä vähekysä sattuman merkitystä. Ei tarvita kuin yksi sopiva huono kaveri yläasteella ja elämäsi olisi mennyt perseelleen.

Vierailija
52/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suosiolla syrjäytyy niin ihmeellisesti alkaa rahaa säästymään, ja ainakun rahaa jää kuukausittain yli niin sijoittaa ne joko sukan varteen tai ostaa niillä jotain kulutushyödykettä joka säilyy hyvin, vaikka WC-paperia koko vuoden tarpeiksi, tai jotain muuta hyvin säilyvää, vaikka näkkäriä jos vaikka tulee vahingossa hankittua työkkäristä karenssi joka taas alentaa tt-tukea ensin 20% ja sitten toinen karenssi perään 40%, sain minä kerran 20% karenssin kahdeksi viikoksi, kun unohtui vaan kerta kaikkiaan työnhaun uusinta, tästä on jo aikaa semmoiset 8 vuotta.

Köyhissä lapsiperheissä tämä ei onnistu, sillä tenavat kyllä jaksaa vongata ja syyllistää vanhempiaan jos ei kännykät sekä iphonet ole uusinta uutta sekä vaatteet, merkkivaatteita.

Lapset ei todellakaan kykene osoittamaan arvostusta sille ettei koskaan tarvi kulkea nälissään eikä kylmissään, vaan rahaa pitää hassata tarpeettomaan, minusta merkkivaatteet on sitä tarpeetonta, tenaville riittää kirpputori vaatteet.

Onneksi en hankkinut itselleni lapsia, niin eipä ole sitäkään harmia, sitäkin enemmän sain väitellä asiasta toisten yksinhuoltajien tenavien kanssa, jotka oli samalla tavalla sossun asiakkaina kuin minäkin, täytyy myöntää että muut aikuiset oli jotenkin kateellisia tilanteestani jota pitivät etuoikeutettuna heihin nähden, ja minä taas kärsin siitä ettei minulla ollut lapsia, olin siis kateellinen niistä lapsista heille.

Vaan niin se on että köyhät riitelee keskenään, siksi kannatta syrjäytyä, eikä olla toisten kanssa missään tekemisissä, riitaahan siitä syntyy.

Hyvin toimeentulevan keskiluokan kavereitakaan ei kannata hankkia kun heillä on valitettavasti myöskin syyllistävä asenne tämmöisiä köyhiä kohtaan, sama vetelä siellä sekä täällä.

Jokohan sossun tädit alkaa tajuamaan mikä tämän maan köyhiä vaivaa.

Itselleni kävi sossujen kanssa oudosti, sain työkeikan josta tienasin just suojaosan, kun en käyttänyt sitä sillä kuulla niin se oli seuraavassa kuussa tilillä, ja sossu vaati selitystä ylimääräiselle rahalle, minä siitä tein kirjallisen kyselyn että mitä minun pitää sillä rahalla tehdä ettei se vaikuttais seuraavan kuun sossutukeen, eivät ikinä vastanneet kysymykseeni, ja selvityspyyntö peruttiin.

Sossussa yksi käsi antaa ja toinen käsi on heti vetämässä takaisin.

Sossu tietysti toivoi että pistäisin hankkimani suojaosan heti kulutukseen, sanoin että en saa uutta pesukonetta 150 eurolla vaan minun on käytävä 3 kk töissä että saan säästettyä 450 euroa extraa, voidakseni ostaa koneen, mutta enkö saa säästää rahoja pankkitililläni? ilman että sitä katsotaan tuloksi joka vähentää taas seuraavan kuun sossutukea, tällöinhän toimeentulotukilain säädös suojaosasta vesittyy täysin, vai kuinka.

Voi todeta että tungin sosiaalivirkailijalle ns. Luun poikittain kurkkuun, jos olis alkanu hän siinä vielä vänkäämään niin seuraavaksi olis ollu AVI:iin asiaa.

Tosin asia olisi oiennut vasta vuoden odottelun jälkeen, eikä köyhällä olisi ollut siihen varaa, olipa onni että sosiaalivirkailijalla järki voitti, eikä ottanut sanomaani henkilökohtaisen vi**uiluna.

Vierailija
53/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijät eivät ole sosionomeja, vaan yhteiskuntatieteiden tai valtiotieteiden maistereita. Itse en perusta eri ammatteja kohtaan tuntemaani arvostusta väärille tiedoille, kuten sinä näytät tekevän. 

En ole kiinnostunut sosiaalityöntekijän alasta/työstä, joten en tiennyt. :D Tiedän kyllä, että sosionomi on amk-pohjainen tutkinto ja maisteri on eri. Päättelin vain jotenkin AP:n aloituksesta, että hän olisi käynyt AMK:n.

Vierailija
54/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä toivon että lähes kaikki kuolemme ydinsotaan viiden vuoden sisällä, niin ei tarvitse kuunnella kermapossujen länkytystä köyhistä luuseritunareista, kuten kaikissa köyhyysketjuissa aina..siellä sitten jossain bunkkerissa, kun on syönyt viimeisenkin perheenjäsenensä nälkänsä pitimiksi,voi miettä että kaikki on omasta asenteesta kiinni ja kohta täältäkin ponnistetaan henkilöstömarkkinointibrändijohtajaksi kouralliselle torakoita.

Vierailija
55/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko sossuun tulla pyytämään rahaa ensi viikon ruokaan, kun tuli nyt kouluttamaton ajatus pelata nettipokeria ja tilanne näyttää epäonniselta. Masennun nyt niin, että tunnnen täysin työkyvyttömyyttä. Ei ole isää, eikä äitiä auttamassa. Voivoi tätä elämän kivikkoista epäonnea.

Siis mikä sua vaivaa? Ootko oikeasti noin yksinkertainen ihminen? Toivottavasti pelaat oikeasti nettipokeria, ja jäät koukkuun, menetät luottotietosi ja palkastasi menee ulosottoon lähes kaikki. Toivottavasti elelet noin ainakin vuoden että alkaa masentamaan, ja saat potkut ku oot niin surkea töissä ja jäät työttömäksi. Sitten ravaat työkkärissä ja siellä mollataa vähän lisää. Ja kun vihdoin työllistyt, niin ulosotto jatkuu, ja sun perhekkin häpeäis sua niin paljon että katkaisevat välit.

Ja ei, tuo on ihan oikeaa elämää ja noin voi käydä jopa sulle.

Vierailija
56/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö.

Minulta kuoli isä kun olin 14.

Ihan itse pungersin elämässä eteenpäin. Lukion kävin kokopäivätyön ohella, samoin yliopiaton.

Nyt asun arvoalueella akateemisena ja elämä on mallillaan.

Mitään ihme "ammattilaisia" tähän ei tarvita. Ahkeruutta ja älykkyyttä ja tervettä järkeä.

Onnistujat melkein aina kuvittelee että ovat onnistuneet omilla ansioillaan. Ei pidä vähekysä sattuman merkitystä. Ei tarvita kuin yksi sopiva huono kaveri yläasteella ja elämäsi olisi mennyt perseelleen.

Älä viitsi. Fiksu ihminen valitsee seuransakin fiksusti.

Vierailija
57/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että käyn kirjoituskeskustelua alaluokan kanssa t. se kuntoutustukilainen

Vierailija
58/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen pointti on se, että opiskelijana pelkällä opintotuella sinnitteleminen tai lasten kotihoito pienellä kotihoidontuella vakituisen työpaikan odotellessa ei ole mitään oikeaa köyhyyttä. Se on vapaasta tahdosta tehty valinta, johon liittyy tieto siitä, että tilanne paranee merkittävästi pari kertaa sormia napsauttamalla. Lisäksi näihin tilanteisiin on useimmiten voitu valmistautua etukäteen. Minulla oli taannoin opiskelija, jonka kanssa pohdimme sitä, miksi asiakkaamme ovat varsin erilaisessa tilanteessa kuin tämä opiskelija, vaikka he saavat tosiasiassa enemmän rahaa käteen kuin opiskelijat - nopeasti selvisi, että opiskelijan isä maksaa opiskelijan puhelinlaskut ja vakuutukset, kotipuolessa käydessä mukaan tyrkitään ruokaa enemmän kuin jaksaa kantaa ja "kyllä sitä tämän alan opiskelijana aina jonkun työn saa, jos haluaa". Niinpä.

Olet aika huonosti koulutettu ja tietämätön sosiaalityöntekijä. Opiskelijan statuksella voi olla vaikka vuosikymmeniä valmistuen tai sitten ei. Jos valmistuu, mutta ei saa töitä niin köyhyys on jatkuvaa ja pitkittyy. Ei niitä töitä niin vaan saa ja kiitos, älä tarjoa itsensä myymistä työksi niin kuin eräs soskun työntekijä aikoinaan.

Se, ettei opiskelu tietenkään aina johda työelämään ei poista sitä tosiasiaa, etteikö etenkin akateeminen tutkinto ole yksi parhaista vakuutuksista työttömyyttä vastaan. Nämä ns. ikuisuusopiskelijat ryhmänä tunnistan kyllä, mutta eivätpä he pääse opintoetuuksia muuhun toimeentuloturvaan vertaamaankaan, kun tulona on ollut perustoimeentulotuki yleensä vielä perusosan alennuksella jo vuosikaudet. 

Töitä ei todellakaan niin vaan saa, mutta jos vaikkapa samaa kassatyötä hakevat sekä yliopisto-opiskelija että pari vuotta toimeentulotuella elänyt työtön vailla koulutusta, on ihan turha edes arvailla, kumpi sen saa. 

Sitä työpaikkaa ei saa yliopisto-opiskelija (riippuu tietysti opiskeltavasta alasta) vaan kauppakoulun opiskelija tai sieltä valmistunut. Tervetuloa todellisuuteen, siivoustyön saa siivousalan opiskelija/koulun käynyt ja ravintola-alan oman alansa opiskelija/ koulun käynyt. Yliopisto-opiskelu ei ole mikään taikasana jolla työpaikan ovet aukeavat vaan on joskus jopa haitta työpaikan saamiselle.

On järkyttävää kuinka luot illuusiota siitä, että opiskelijalta ei hajoa pyykinpesukone, opiskelija ei sairastu tai hänellä ei ole perussairauksia, ei lapsia... Mikä motiivisi on? Hehkuttaa, että kaikki terveet, nuoret opiskelijat, etenkin yliopisto-opiskelijat 5 vuoden tutkinnon suorittamisen ja opiskelijan ylellisyyselämän jälkeen valmistuvat ja saavat töitä ja kaikki on hyvin, huh? Voisitko olla levittämättä valheitasi av:llä, kiitos!

Vierailija
59/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kiinnostunut sosiaalityöntekijän alasta/työstä, joten en tiennyt. :D Tiedän kyllä, että sosionomi on amk-pohjainen tutkinto ja maisteri on eri. Päättelin vain jotenkin AP:n aloituksesta, että hän olisi käynyt AMK:n.

Melkoinen sisälukutaito saa olla, jos tuosta aloituksesta pystyy vetämään minkäänlaisia viittauksia AMK-tutkintoon. Mutta eipä siinä mitään, kantsii varmaan jatkossa pitää suu kiinni asioista joista ei mitään tiedä. 

Vierailija
60/702 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. 

Muistan vielä kuinka opiskelijana ajattelin itsekin juuri noin, että tätä kestää aikansa, sitten helpottaa. Ja ymmärrän että kaikilla ei ole samoin.

Opiskelijan status on myös ihan eri tavalla arvostettu kuin työttömän. Niin kauan kun olet opiskelija, olet menestyjä ja menossa elämässäsi eteenpäin. Mutta kun valmistut, etkä pääsekään töihin, olet laiska työtön, yhteiskunnan elätti ja luuseri nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa. 

Näillä pitkäaikaistyöttömillä, jotka ovat sossun luukulle joutuneet, on sen köyhyyden lisäksi kannettavana tämä yhteiskunnan hylkimisen taakka. Joka kohdassa heidän annetaan ymmärtää, että he ovat arvottomia ihmisiä. Toivottavasti edes sosiaalityöntekijät kohtelevat heitä inhimillisesti.