Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oppiiko ruokaa laittamaan vain reseptejä noudattamalla?

Vierailija
30.01.2023 |

Miten on?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa.

Vierailija
2/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan EI opi. Samoin kun navigaattoria käyttämällä EI opi suunnistamaan.

Vierailija
4/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Reseptejä noudattamalla pystyy tekemään useita/useimpia ruokia. Ongelmia tulee siinä kohtaa, jos ohjeessa käsketään esimerkiksi leikata jotain eikä kerrota, minkä kokoisiksi palasiksi tai mihin suuntaan jotain (esim. lihaa) leikataan. Siksi käyttäisin apuna myös videoita, jos olisin aloitteleva ruoanlaittaja.

Vierailija
5/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut. Nyt osaan tehdä ilman reseptiäkin jos tarvitsee, tosin edelleen mieluiten käytän respoja, koska en itse ikinä keksisi niin hyviä ruokia kuin hyvillä resepteillä.

Vierailija
6/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensialkuun kannattaa noudattaa reseptiä. Sitten voi alkaa soveltamaan ohjetta omaan makumieltymykseen sopivaksi. Reseptien ruuat ovat yleensä aika miedosti maustettuja.

Vierailija
7/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii, mutta sitä täytyy tehdä riittävän paljon. Mä olen lähes viisikymppinen, mutta aina elänyt sinkkuna, joten ennen koronaa ei niin kauheasti tullut ruokia tehtyä. Töissä söin lounaat, viikonloppuna aika usein söin ravintoloissa. Kerran päivässä lämmin ruoka riitti. Silloin tällöin tein reseptistä jotain ruokaa, mutta harmitti kun en osannut tehdä oikein muuta kuin keittää perunat tai paistaa kananmunat ilman reseptiä. Ei mitään hajua mikä sopii yhteen tms, vaikka olin mielestäni vuosien varrella kuitenkin aika paljon ruokia tehnyt.

No, tuli korona ja etätyö. Yhtäkkiä minun piti hoitaa itselleni kaikki ruoat kotona. Nyt kun olen siitä asti ollut etätyössä (ja olen pysyvästi), olen jo aika hyvä tekemään monenlaista ilman reseptiä. Erityisesti lounaaksi teen ruokaisia salaatteja, keittoja tai. munakkaita tuosta vaan, koskaan vilkaisematta reseptejä. Päivälliseksikin on paljon ruokia joista tykkään ja jotka osaan ilman reseptiä, mutta silloin tällöin tykkään ottaa netistä jonkun reseptin ja kokeilla uutta.

Vierailija
8/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oppii, mutta olisi hyvä olla peruskäsitteet hallussa vaikka peruskoulun kotitalouskirjasta tai muusta oppikirjasta.

Vierailija
9/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensialkuun kannattaa noudattaa reseptiä. Sitten voi alkaa soveltamaan ohjetta omaan makumieltymykseen sopivaksi. Reseptien ruuat ovat yleensä aika miedosti maustettuja.

Minusta resepteissä on liian usein kummallisia ja kalliita mausteita. Tosin kärsin itse refluksista ja se rajoittaa makuvaihtoehtoja.

Samaa mieltä siitä, että kun alkuun noudattaa reseptejä, alkaa tulla tuntuma siihen, miten niitä voi kehitellä.

Vierailija
10/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan käyttäny reseptejä orjallisesti, lähinnä katsonut niistä vinkkejä ja ainesuhteita. Fiiliksen ja oman maun mukaan kokeillut, joskus on alkuun tullut hittejä ja joskus hutera, nykyään on jo tasalaatuisempaa. Ihan hyvää ruokaa teen, en kylläkään mitään "valkoisten liinojen ravintola" tyylistä.

Vierailija
11/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun jotain perusasioita oppii noudattamalla reseptejä, oppii niitä muokkaamaankin tai yhdistämään pari reseptiä.

Vierailija
12/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on normaalilahjainen ihminen, niin totta kai oppii. Sitä kutsutaan soveltamiseksi. Kun tekee ruokaa, huomaa, miten eri raaka-aineet käyttäytyvät, mitkä maut toimivat yhteen jne. Kun on oppinut alkeet, voi lähteä itse kokeilemaan.

Vierailija
13/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä perunat.

Voi olla kohta yksi. Mutta jos ei lainkaan kerrota, että miten, niin täysi uuvatti voi pilata ne potutkin. Ehkä se yrittää laittaa multaisia kuorellisia pottuja suoraan hellanlevylle. Ehkä vedettömään kattilaan tai jotain muuta typerää. Parhaiten oppii jonkun toisen kanssa ensin tekemällä.

Keitä spagetti.

Tässä voi yhtälailla mennä vipuun, sillä  jos heität pastat sinne jääkylmään veteen, niin ovat melkoisessa klöntissä heti alkujaan. Kiehauta vesi ja lisää sitten spagetti.

Tuossa nyt pari esimerkkiä miten voi mennä pieleen, jos ei tiedä erilaisten hellojen käytöstä ja perusruoka-aineitten käsittelystä mitään.

Vierailija
14/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miten on vai onko niin vai toisin?

Vierailija
15/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko edes niin? Mitä mieltä onko niin?

Vierailija
16/16 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä perunat.

Voi olla kohta yksi. Mutta jos ei lainkaan kerrota, että miten, niin täysi uuvatti voi pilata ne potutkin. Ehkä se yrittää laittaa multaisia kuorellisia pottuja suoraan hellanlevylle. Ehkä vedettömään kattilaan tai jotain muuta typerää. Parhaiten oppii jonkun toisen kanssa ensin tekemällä.

Keitä spagetti.

Tässä voi yhtälailla mennä vipuun, sillä  jos heität pastat sinne jääkylmään veteen, niin ovat melkoisessa klöntissä heti alkujaan. Kiehauta vesi ja lisää sitten spagetti.

Tuossa nyt pari esimerkkiä miten voi mennä pieleen, jos ei tiedä erilaisten hellojen käytöstä ja perusruoka-aineitten käsittelystä mitään.

Sieltä YouTubesta varmasti löytyy ohjeita näihinkin ongelmiin. On kyllä kylmäävä ajatus, että joku voi osata lukea reseptiä, mutta ei olisi koskaan nähnyt potunkeittoa. Siis että tarvitaan vettä ja kattila. Kotona, kotitaloustunnilla, mummolassa, missään? Spagettipussin kyljessä on resepti, lukutaidolla pärjää alkuun.