Asioita jotka "menee tunteisiin"?
Mikä asia sulla ns. menee tunteisiin?
Mulla esim. se, kun joku luonani kylässä käyvä ottaa enemmän ruokaa kuin jaksaa syödä. Ärsyttää kovasti nähdä pöydällä leivän jämät tai puoli lautasellista ruokaa, koska toinen ei ehtinyt syödä sitä, ja en mäkään rupea sitä enää syömään. ARGH!
Mites teillä?
Kommentit (153)
Heijastimattomuus (onko se edes sana, miten se taivutetaan :D). Anyways, se kun ihmiset ei käytä heijastimia ja selittävät sitä esim. sillä, etteivät meinaa hypätä auton alle, kun tietävät, etteivät näy.. AARGH! Ihan sama hyppääkö vai ei, jokaisella on velvollisuus näkyä liikenteessä! Ihan helvetin kiva, kun yhtäkkiä näetkin jonkun töröttävän tien laidassa, kun et ole aiemmin voinut huomata heijastinten puuttumisen takia.
Pyörätienjatkeen sääntöjen osaamattomuus. Ai että sieppaa, kun autoilijat antaa tietä väistämisvelvolliselle pyöräilijälle tai kun pyöräilijä polkee eteen, vaikka kuuluis väistää. Miten vaikeeta se voi olla?! Jos autoilijalle ei oo kolmiota eikä oo kääntymässä ni pyöräilijä väistää! Jos suoran tien poikki menee pyörätienjatke niin siinä pyöräilijät on väistämisvelvollisia eikä niille anneta tietä, jos eivät taluta. T.sekä pyöräillen että autoillen
Susien puolustajat. Pistää vihaksi, kun ihminen, joka ei ikinä ole sutta nähnyt tai joutunut elämään alueella, jossa sudet liikkuvat kotipihoissa, puuttuu asiaan. Ihan sama mikä aihe niin jos ei ole kokemusta, älä kommentoi. Se on hyvä jostain lintukodosta huudella.
Se, kun joku passiivisaggressiivisesti sanoo mielipidettä kysyttäessä "Ihan sama" vaikka kaikesta näkee, että on kaikkea muuta kuin ihansama.
Olin tällaisen ihmisen kanssa matkoilla ja voi meinasi oikeasti mennä hermo kun vaikka ravintolaa valitessa sanoo sellaisella kärsivällä äänellä "Ihansama, valitse sä" ja sitten kun ehdottaa jotain, ei miellytä. Yleensä ei miellytä ainutkaan ehdotus, itse ei halua ehdottaa koska "ihansama" ja lopulta päätyy nälkäraivossa Mäkkärille.
Haluaisit äkkiä ostaa jonkun teepaidan jostain riepuliikkeestä, ja ennen sinua kassalle menevä palauttaa kaksi kassillista vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tarjoan kyläilevälle jotain, ja hän ottaa kahvista tyyliin pienen hörpyn ja ei syö mitään/näykkii jotain keksin reunaa. Varsinkin jos tiedän, että on kahviaddikti/herkkuperse. Menee tunteisiin varsinkin jos ei suostuta maistamaan, vaikka itse hiki hatussa tehnyt tarjoiltavia neljä päivää 😥
Turhaan hermostut. Kaikkia ei kiinnosta tarjoilu. Esim. minä en enää viitsi käydä kylässä koska en enää jaksa selittää miksi tyydyn IBSin vuoksi mieluiten lasilliseen vettä. On ärsyttävää kun toinen ei kunnioita ollenkaan vaan alkaa vääntämään veden tilalle kahvia, teetä, kaakaoa, limua, olutta ja tietenkin sitä syötävää. Jos toisella on paljon tuskaa aiheuttava krooninen mahavaiva niin antakaa hänen olla syömättä ja juomatta asioita mitä hän ei kestä. Ei sinun ihmisarvoasi ole kukaan normaali ihminen mittaamassa tarjottavien maistumisen perusteella.
Luulisin suurimman osan ymmärtävän, jos tarjoiluista kieltäydytään jonkin terveydellisen seikan vuoksi, koska eihän sellaiselle voi mitään itse. En minä ainakaan loukkaantuisi (tuskin tuo kirjoittajakaan, hänhän kirjoitti että nimenomaan silloin ärsyttää, jos TIETÄÄ että toinen normaalisti tykkää syödä sellaisia mitä tarjolla on). Ymmärrän kyllä että jos törmää samanlaisiin selittelytilanteisiin koko ajan, niin rupeaa ärsyttämään. Ihmisten toivetta pitäisi kunnioittaa eikä alkaa jankuttaa, jotkut eivät välttämättä tajua itse miten ärsyttäviä ovat tarjotessaan kaikkea mahdollista, luulevat kenties että otat vettä vain "vaatimattomuuttasi".
Itse en juo kahvia, mutta varmaan kohta sorrun, niin ei tarvitse enää selitellä, että en juo teetäkään, mutta sitäkin on joskus tuotu automaattisesti, koska ihmiset olettaa että jos ei juo kahvia, niin sitten teetä (vaikka minusta se on jopa vielä pahempaa). Jotenkin vaan tulee turhan pitkät puheet siitä, että en juo kahvia. Tuntuu että MINÄ olen siinä se hankala, kun en ota vain sitä mitä tarjotaan.
Ohis, mutta mistä johtuu se, ettei uskalleta/haluta maistaa? Olen hyvä leipuri ja leipomuksiani kehutaan aina tosi paljon ja tykkään itse leipoa, mutta yleensä nämä, jotka ei suostu maistamaan/maistavat ihan vähän ovat juuri näitä, jotka itsekin tykkäävät/osaavat leipoa? Onko se jotenkin sitä, ettei haluta suoda leipojalle sitä mielihyvää? Edelleen siis puhutaan herkkuperseistä, ei allergikoista tai sellaisista, jotka eivät esimerkiksi pidä kahvista tai makeista.
Minun kohdalla maistamattomuus johtuu ainakin siitö jos pidän kyseistä leipuria jotenkin epähygieenisenä tai esim jos talo ja keittiö ovat muuten saastaisen näköisiä, ei siis perus astiapinoa tiskialtaassa vaan sellaista että jokapaikka pursuaa tavaraa ja siivous tapahtuu vain niistä "tyhjistä kohdista". Tai jos leipuri ilmoittaa että he tekivät nämä yhdessä (pikku)lapsen kanssa, eli ainakin silloin lapsi on likaisilla käsillään koskenut niihin tai vaikka nuollut leipomisvälineitä ja niillä sitten jatkettu leipomista... Myös leipomuksien "epäilyttävä" ulkonäkö saa minut epäileväksi enkä uskalla maistaa. Myös jos näen että kahvinkeitin on likainen ja kahvipannusta ei näe läpi, olen joskus sanonut että "kiitos mutta taidan juoda nyt vain vettä, on tullut jo juotua niin paljon kahvia tänään". Kuulostan varmaan hirveältä kertomine juttuineni mutta ainakaan koskaan leipoja ei saa itse tietää näitä syitä vaan kieltäydyn kohteliaasti.
En minäkään söisi/joisi näissä tilanteissa. Mutta kun meillä on oikeasti aina siisti kämppä, eikä ole lapsia tai lemmikkejä. Pidän siisteydestä ja hygieenisyydestä oikeasti hyvää huolta kun itseäkin oksettaa likaisuus. 😥 yleensä siis vieraat syövät innoissaan jne, yksi tai kaksi eivät ikinä maista mitään, itsekin ovat harrasteleipureita..
Se kun Helsingin lokki- ja hanhiongelmaa ei saada ratkaistuksi. Tai ei haluta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla esim. se, kun joku luonani kylässä käyvä ottaa enemmän ruokaa kuin jaksaa syödä. Ärsyttää kovasti nähdä pöydällä leivän jämät tai puoli lautasellista ruokaa, koska toinen ei ehtinyt syödä sitä, ja en mäkään rupea sitä enää syömään. ARGH!
Mites teillä?
Ikä kuuluisi opetella eroon noista "tunteista". On epäkohteliasta tuollalailla olla vihainen ja suuttua muille ihmisille heidän virheistään.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tiedä onko jokin ilkeä keskustelu provo vai ei.
Mikäs tässä menee tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Se, kun repäiset talous- tai vesspaperia, ja se repeää 80% sitä katkoviivaa pitkin, ja loppu repäisee ison kaisteleen seuraavasta arkista. Jumalauta että ottaa aina pollaan XD
Ei vittu jos 317 mielestä tämä on tunteisiin menevä ongelma! Eikö teillä ole oikeita murheita?
Vierailija kirjoitti:
Roskaaminen. Enkä suutu siitä vain luonnon puolesta, vaan myös siksi mitä se (ainakin minulle) kertoo ihmisen perusluonteesta - Kyse kun on tasan tarkkaan vain p*skanlaiskasta ihmisestä, jos ei jaksa niitä roskiaan roskikseen asti viedä, vaan pitää heitellä maahan.
Kyseessä ei ole laiskuus vaan asenteet. Jos ei pidä omien toimiensa määrää luonnolle haitallisena, eikä välitä luonnon ulkonäöstä teiden varsilla tai muuallakaan, eikä koe olevansa arvokas osa ympäristöä, niin miksi kiikutella niitä roskia minnekään? Sikamaistahan se on, mutta jos henkilö on vaikkapa tosi sporttinen niin takuulla itse olen laiskempi, mutta en laita roskia luontoon. Eli syy ei ole laiskuus vaan joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tarjoan kyläilevälle jotain, ja hän ottaa kahvista tyyliin pienen hörpyn ja ei syö mitään/näykkii jotain keksin reunaa. Varsinkin jos tiedän, että on kahviaddikti/herkkuperse. Menee tunteisiin varsinkin jos ei suostuta maistamaan, vaikka itse hiki hatussa tehnyt tarjoiltavia neljä päivää 😥
Turhaan hermostut. Kaikkia ei kiinnosta tarjoilu. Esim. minä en enää viitsi käydä kylässä koska en enää jaksa selittää miksi tyydyn IBSin vuoksi mieluiten lasilliseen vettä. On ärsyttävää kun toinen ei kunnioita ollenkaan vaan alkaa vääntämään veden tilalle kahvia, teetä, kaakaoa, limua, olutta ja tietenkin sitä syötävää. Jos toisella on paljon tuskaa aiheuttava krooninen mahavaiva niin antakaa hänen olla syömättä ja juomatta asioita mitä hän ei kestä. Ei sinun ihmisarvoasi ole kukaan normaali ihminen mittaamassa tarjottavien maistumisen perusteella.
Luulisin suurimman osan ymmärtävän, jos tarjoiluista kieltäydytään jonkin terveydellisen seikan vuoksi, koska eihän sellaiselle voi mitään itse. En minä ainakaan loukkaantuisi (tuskin tuo kirjoittajakaan, hänhän kirjoitti että nimenomaan silloin ärsyttää, jos TIETÄÄ että toinen normaalisti tykkää syödä sellaisia mitä tarjolla on). Ymmärrän kyllä että jos törmää samanlaisiin selittelytilanteisiin koko ajan, niin rupeaa ärsyttämään. Ihmisten toivetta pitäisi kunnioittaa eikä alkaa jankuttaa, jotkut eivät välttämättä tajua itse miten ärsyttäviä ovat tarjotessaan kaikkea mahdollista, luulevat kenties että otat vettä vain "vaatimattomuuttasi".
Itse en juo kahvia, mutta varmaan kohta sorrun, niin ei tarvitse enää selitellä, että en juo teetäkään, mutta sitäkin on joskus tuotu automaattisesti, koska ihmiset olettaa että jos ei juo kahvia, niin sitten teetä (vaikka minusta se on jopa vielä pahempaa). Jotenkin vaan tulee turhan pitkät puheet siitä, että en juo kahvia. Tuntuu että MINÄ olen siinä se hankala, kun en ota vain sitä mitä tarjotaan.
Ohis, mutta mistä johtuu se, ettei uskalleta/haluta maistaa? Olen hyvä leipuri ja leipomuksiani kehutaan aina tosi paljon ja tykkään itse leipoa, mutta yleensä nämä, jotka ei suostu maistamaan/maistavat ihan vähän ovat juuri näitä, jotka itsekin tykkäävät/osaavat leipoa? Onko se jotenkin sitä, ettei haluta suoda leipojalle sitä mielihyvää? Edelleen siis puhutaan herkkuperseistä, ei allergikoista tai sellaisista, jotka eivät esimerkiksi pidä kahvista tai makeista.
Ei oikeesti, tää on niin harhainen ajatuskuvio, että kannattaiskohan sun tehdä jokin self checking?
Sitäpaitsi, mikä oikeus sinulla on käyttää muita ihmisiä oman mielihyväsi saamiseen? Jo koko asetelma on aivan päätön. Jos sä leivot jotain, niin kellään ei ole mitään velvollisuutta tarkistaa, että leipuri sai mielihyvänsä ja ottaa leipomusta sitten niin. Mä ainakin mietin tasan tarkkaan itseäni sun leipomuksia ottaessani, että mitä tää sen syöminen MULLE merkitsee! En, mitä se on sulle. En mä sua pakottanut leipomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä?
Miksi pyydät jonkun syömään luonasi jos sinulla on ruoka noin tiukassa?
En minä ketään nimenomaisesti syömään kutsukaan, vaan luonani käydessään saa syödä, jos on nälkä. Mielellään luovutan ruokaani muille (ovat rahapulassa eräät ihmiset koko ajan, pahemmassa kuin minä), jos se syötäväksi menee, mutta jos se menee roskiin, niin mieluummin olisin syönyt itse. Vaikkei siitä mitään vakavaa tapahdu, että ruokaa menee hukkaan, ei ole kivaa, että rahanarvoista tavaraa ei sen vertaa kunnioiteta (kun se on vielä toisen ihmisen maksamaa), että käytettäisiin se oikeasti syömiseen eikä hukkaanheittoon.
Ethän sä sitä heille mielellään luovuta vaan pitkin hampain ja ehdollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä?
Miksi pyydät jonkun syömään luonasi jos sinulla on ruoka noin tiukassa?
En minä ketään nimenomaisesti syömään kutsukaan, vaan luonani käydessään saa syödä, jos on nälkä. Mielellään luovutan ruokaani muille (ovat rahapulassa eräät ihmiset koko ajan, pahemmassa kuin minä), jos se syötäväksi menee, mutta jos se menee roskiin, niin mieluummin olisin syönyt itse. Vaikkei siitä mitään vakavaa tapahdu, että ruokaa menee hukkaan, ei ole kivaa, että rahanarvoista tavaraa ei sen vertaa kunnioiteta (kun se on vielä toisen ihmisen maksamaa), että käytettäisiin se oikeasti syömiseen eikä hukkaanheittoon.
Ethän sä sitä heille mielellään luovuta vaan pitkin hampain ja ehdollisesti.
Hankalampi tilanne, jos tosiaan haluat auttaa, mutta ehkä uskot toisten olevan suuremminkin avuntarpeessa kuin he ovatkaan? Toinen taas ehkä ei ymmärrä, miten tiukkaa sinulla on, jos avokätisesti tarjoat ruokaakin ja haluat vaikuttaa auttavaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdalla maistamattomuus johtuu ainakin siitö jos pidän kyseistä leipuria jotenkin epähygieenisenä tai esim jos talo ja keittiö ovat muuten saastaisen näköisiä, ei siis perus astiapinoa tiskialtaassa vaan sellaista että jokapaikka pursuaa tavaraa ja siivous tapahtuu vain niistä "tyhjistä kohdista". Tai jos leipuri ilmoittaa että he tekivät nämä yhdessä (pikku)lapsen kanssa, eli ainakin silloin lapsi on likaisilla käsillään koskenut niihin tai vaikka nuollut leipomisvälineitä ja niillä sitten jatkettu leipomista... Myös leipomuksien "epäilyttävä" ulkonäkö saa minut epäileväksi enkä uskalla maistaa. Myös jos näen että kahvinkeitin on likainen ja kahvipannusta ei näe läpi, olen joskus sanonut että "kiitos mutta taidan juoda nyt vain vettä, on tullut jo juotua niin paljon kahvia tänään". Kuulostan varmaan hirveältä kertomine juttuineni mutta ainakaan koskaan leipoja ei saa itse tietää näitä syitä vaan kieltäydyn kohteliaasti.
En minäkään söisi/joisi näissä tilanteissa. Mutta kun meillä on oikeasti aina siisti kämppä, eikä ole lapsia tai lemmikkejä. Pidän siisteydestä ja hygieenisyydestä oikeasti hyvää huolta kun itseäkin oksettaa likaisuus. 😥 yleensä siis vieraat syövät innoissaan jne, yksi tai kaksi eivät ikinä maista mitään, itsekin ovat harrasteleipureita..
Okei no sitten voi tosiaan olla kyse tosta mistä mainitsit ettei haluta tuoda sitä mielihyvää toiselle tai jopa voisiko olla kyse kateudesta? Ei haluta maistaa kun huomataan että toinenkin osaa eikä näin ollen jakaa sitä "hyvän leipurin" mainetta toisen kanssa vaan halutaan itse olla se paras. Okei voi olla kaukaa haettua mutta mistä näitä tietää!
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas menee tunteisiin se, että kylässä olisi pakko ottaa sitä pullaa. Ahdistavaa! Voit tarjota, mutta jos kylässä oleva ei halua kuin kahvikupposen ryypätä, niin se suotakoon hänelle. Kukaan ei ole pakottanut sinua hiki selässä vääntämään niitä puusteja. Minä menen kylään katsomaan itselleni tärkeää ihmistä en syömään, joten on ihan turha loukkaantua siitä, jos en halua tarjottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen, juuri näin! En muutenkaan ollenkaan ymmärrä, miten joku voi loukkaantua siitä ettei halua tarjottavia? Itselläni on tiukka ruokavalio enkä syö esim. makeita. Ärsyttää aivan suunnattomasti nämä syyllistäjät "ota nyt, kun varta vasten leivoin..." NIIN, MINÄ EN PYYTÄNYT SINUA LEIPOMAAN ETKÄ KYSYNYT HALUANKO SINUN LEIPOVAN! Olisi kannattanut vaikka etukäteen kysyä "leipoisinko xxx" niin olisin voinut jo siinä vaiheessa kohteliaasti kieltäytyä ja sanoa ettei kiitos tarvitse leipoa mitäään, kahvi riittää.
Arrrrrggghhh! Tämä menee tunteisiin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen, juuri näin! En muutenkaan ollenkaan ymmärrä, miten joku voi loukkaantua siitä ettei halua tarjottavia? Itselläni on tiukka ruokavalio enkä syö esim. makeita. Ärsyttää aivan suunnattomasti nämä syyllistäjät "ota nyt, kun varta vasten leivoin..." NIIN, MINÄ EN PYYTÄNYT SINUA LEIPOMAAN ETKÄ KYSYNYT HALUANKO SINUN LEIPOVAN! Olisi kannattanut vaikka etukäteen kysyä "leipoisinko xxx" niin olisin voinut jo siinä vaiheessa kohteliaasti kieltäytyä ja sanoa ettei kiitos tarvitse leipoa mitäään, kahvi riittää.
Arrrrrggghhh! Tämä menee tunteisiin!!!
Juuri näin. Ja miksi pitäisi olla jokin syy - kuten sairaus - ettei halua tarjottavia? Minä en ainakaan usein vain halua, kun menen kylään, ja se on ihan oma asiani. Usein kyllä ilmoitankin kyläpaikkaan jo etukäteen ettei sitten tarvitse laittaa mitään, jos siis olen yksin menossa. Jos pöytään on laitettu jotakin terveellistä, niin silloin voin joskus jotain ottaakin.
Roskaaminen.
Minusta tuntuu, että asun heikkolahjaisten ihmisten naapurina alueella, jota pidin muuttaessani fiksuna ja siistinä paikkana.
682Aikuiset ja lapset pudottavat roskat kadulle - roskiksista huolimatta.