Miksei Suomessa voida myöntää syntyvyyden laskevan kaiken aikaa siksi, ettei tämä maa pysty tarjoamaan enää keskiluokkaisia unelmia ihmisille?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005416562.html
Kolmekymppisillä on aivan tavallisia haaveita, johon kuuluisivat työpaikka, oma asunto ja perhe. Suomi ei pysty tarjoamaan näitä asioita enää nuoremmille polville.
"Suomi näyttäytyykin paikkana, jolle on luonteenomaista ammottava kuilu suurten ikäluokkien varallisuuden ja muruista elävien milleniaalien välillä"
So true.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis keskiluokalla nimenomaan oli vakituiset työpaikat ja omakotitalot kaksvitosena, viimeistään kolmekymppisenä.
Milloin näin on ollut? Itse täytän pian 50 ja velkaa ok-talosta on edelleen ihan tuntuva summa.
Esim omat vanhempani olivat noin 30 vuotta samassa työpaikassa ja ostivat omakotitalon kolmekymppisinä.
Niin, kyllä minäkin sen ostin kolmikymppisenä, tai no 32v tämän, mutta velalla. Ja velanmaksu päättyy näillä näkymin 55-vuotiaana.
.
Minulla ei ole lainkaan omaisuutta enkä saisi lainaa edes ruohonleikkuriin ja olen 35 v.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis keskiluokalla nimenomaan oli vakituiset työpaikat ja omakotitalot kaksvitosena, viimeistään kolmekymppisenä.
Nykyään nuoret haluaa matkustella ja pitää välivuosia, asua ulkomailla, harrastaa. Ennen elämä oli yksinkertaisempaa ja määrätietoisempaa, ei lähdetty Balille reppureissulle vaan rakennettiin talo ja hankittiin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ja keskiluokkainen tienaa n kuusi kertaa enemmän kuin työttömyystuki on, tukien sanotaan olevan liian suuret, joten keskiluokkainen ei voi olla ahdingossa.
Ei huolta, verotus ja päiväkotimaksut yms kuroo kyllä eron umpoon. Ja mitää asiaa sossuun ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuoret haluaa matkustella ja pitää välivuosia, asua ulkomailla, harrastaa. Ennen elämä oli yksinkertaisempaa ja määrätietoisempaa, ei lähdetty Balille reppureissulle vaan rakennettiin talo ja hankittiin lapset.
Niin koska ennen ei tarvinnut pelätä ettei saa töitä jos tekee lapsia, koska töitä oli riittävästi kaikille. Nyt pitää viettää eläkepäivät nuorena, kun eläkkeellä ei jaksa reppureissata ja muuhun ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin näin on ollut? Itse täytän pian 50 ja velkaa ok-talosta on edelleen ihan tuntuva summa.
Esim omat vanhempani olivat noin 30 vuotta samassa työpaikassa ja ostivat omakotitalon kolmekymppisinä.
Niin, kyllä minäkin sen ostin kolmikymppisenä, tai no 32v tämän, mutta velalla. Ja velanmaksu päättyy näillä näkymin 55-vuotiaana.
.
Minulla ei ole lainkaan omaisuutta enkä saisi lainaa edes ruohonleikkuriin ja olen 35 v.
Olen itsekin 35 ja kyllä tutuillani on kaikilla jonkinlainen omistusasunto. Velkaa toki joo, ja osalla pienet, mutta omaisuutta kuitenkin jossain muodossa.
Joka ajassa on paremmin ja huonommin pärjääviä. Et voi yleistää oman kokemuksesi perusteella, että esim kolmevitosena menee nykyään huonosti.
Olisin halunnut vaikka monta lasta, en löytänyt sopivaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja keskiluokkainen tienaa n kuusi kertaa enemmän kuin työttömyystuki on, tukien sanotaan olevan liian suuret, joten keskiluokkainen ei voi olla ahdingossa.
Ei huolta, verotus ja päiväkotimaksut yms kuroo kyllä eron umpoon. Ja mitää asiaa sossuun ei ole.
Miksi sitten teit lapsia? En minäkään tee koska ei ole varaa. Veikkaan että sinulle jää silti vuokran jälkeen käteen enemmän kuin 300 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Olen itsekin 35 ja kyllä tutuillani on kaikilla jonkinlainen omistusasunto. Velkaa toki joo, ja osalla pienet, mutta omaisuutta kuitenkin jossain muodossa.
Joka ajassa on paremmin ja huonommin pärjääviä. Et voi yleistää oman kokemuksesi perusteella, että esim kolmevitosena menee nykyään huonosti.
En yleistäkään vaan se on ihan tunnustettu ilmiö.Et sinäkään voi yleistää tuttujasi koskemaan kaikkia suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän konkreettista faktaa noille lukemille? Kyllähän joidenkin ansiosidonnainen työttömyysetuuskin voi olla saman verran kuin alimmat keskiluokkaiset palkat.
Deutsche Institut für Wirtschaftforschung (DIW) pitää alarajana 70% keskimääräisestä nettomediaanitulosta ja ylärajana 150%. Tämän mukaan keskiluokkaiset nettopalkat asettuvat noin 1300 - 2000 Saksassa.
Suomessa mediaanikotitaloudessa yksi henkilö nettoaa noin 1485-2475 e/kk (yhden hengen taloudessa). Tämän verran tienaavien voitaneen katsoa kuuluvan keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
En yleistäkään vaan se on ihan tunnustettu ilmiö.Et sinäkään voi yleistää tuttujasi koskemaan kaikkia suomalaisia.
En, mutta tunnen kuitenkin laajan skaalan ihmisiä erilaisista lähtökohdista. Tämän päivän kolmevitosilla menee keskimäärin varsin hyvin. Enemmän huolissani olen kymmenen vuotta nuoremmista, he valmistuvat aika epävarmaan maailmanaikaan.
Ei puhutakaan ansiosidonnaisesta jota valtio ei kuulemma maksa vaan sen maksaa itse etukäteen, näin täällä aiemmin kerrottiin. Kelan työttömyysrahat on n 500 e kk ja keskipalkka joku 3000 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
En, mutta tunnen kuitenkin laajan skaalan ihmisiä erilaisista lähtökohdista. Tämän päivän kolmevitosilla menee keskimäärin varsin hyvin. Enemmän huolissani olen kymmenen vuotta nuoremmista, he valmistuvat aika epävarmaan maailmanaikaan.
Minä taas tunnen paljon tämän ikäisiä joilla menee todella huonosti. Muista en jaksa olla enää huolissani, ihan sama vaikka tulisi ydinsota.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhutakaan ansiosidonnaisesta jota valtio ei kuulemma maksa vaan sen maksaa itse etukäteen, näin täällä aiemmin kerrottiin. Kelan työttömyysrahat on n 500 e kk ja keskipalkka joku 3000 e kk.
3000e brutto, 500e netto. Et voi verrata noin.
3000e bruttopalkasta jää noin 2000e käteen. Siitä pois asumiskulut, ollaan vähän päälle tonnissa. Jos on päivähoitomaksuja tms ollaan jo alle tonnissa. Meinaatko ettei työssäkäyvä ansaitse edes paria sataa enemmän kuin työtön?
Unohtuu että nykyajan kolmekymppisten keskiluokkaiseen unelmaan kuuluu paljon sellaista mikä ei kuulunut aiemman sukupolven unelmiin. Nykyään pitää saada nähdä maailmaa ja toteuttaa itseään, ylläpitää suhteita kavereihin ja sosiaalista profiilia, olla trendikäs sekä ulkoisesti että somessa. Moni haluaa asua keskustassa tai lähellä sitä, sekin maksaa. Meidän vanhemmat rakensi kyllä talot ja maksoi elämisen, mutta ei heiltä mennyt isoja summia rahaa merkkilaukkuihin, ulkona syömiseen, ulkonäköön, matkailuun, hot yogaan, uusimpaan elektroniikkaan ja muihin nykyajan statussymboleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Minä taas tunnen paljon tämän ikäisiä joilla menee todella huonosti. Muista en jaksa olla enää huolissani, ihan sama vaikka tulisi ydinsota.
No tuo kommentti kertoo sinusta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä niin näkyy mun kaveripiirissä. Meillä on sikäli onnekas tilanne, että satuttiin miehen kanssa tekemään vahingossa hyvät koulutusvalinnat kymmenen vuotta sitten ja ollaan nyt melko vakaissa ja hyväpalkkaisissa hommissa. Ei ny mitään rikkaita olla, mutta huolettomia. Tuttuihin kuuluu paljon molempien opiskelukavereita, ja heillä tulotasot kyllä perheenperustamiseen riittäisi mutta kiinnostus ei. Moni haluaa reissata, harrastaa jne. Kaikki ei halua edes parisuhdetta. Me saatiin eka lapsi 27-vuotiaina ja oltiin kaveripiirin ekat vanhemmat. Ja moni kysyi ihan suoraan, että miksi halutaan pilata elämämne näin. Samoihin aikoihin yksi pariskunta irtisanoutui asiantuntijatöistään ja lähti Austraaliaan poimimaan appelsiineja. Nykyään on niin paljon vaihtoehtoja, voi tehdä mitä haluaa eikä mitä kuuluisi tehdä.
Vanhempien sukupolvella oli omakotitalo jo 25-vuotiaana todennäköisesti siksi, että he olivat duunariammateissa ja pääsivät työelämäänjo 18-vuotiaina. 25-vuotiaana oli jo 6-7 vuotta kokopäiväistä työelämää takana. Yliopistoonkin menneet opiskelivat nopeasti, koska opinnot rahoitettiin lainalla.
Nykyisinhän on ihan normaalia, että lukion jälkeen pidetään 2-3 välivuotta ja sen jälkeen roikutaan yliopistossa 7-8 vuotta. Niinpävalmistutaan monta vuotta myöhemmin kuin vanhempien sukupolvi.
Mutta se on kyllä totta, että vakituisen työpaikan saaminen valmistumisen jälkeen on nykyisin paljon vaikeampaa, ja tämä varmasti estää lapsisuunnitelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1950- ja 1960 -luvuilla syntyneillä, erityisesti maaseudulla. Asuntolainojen takaisinmaksuajat olivat lyhyemmät, yleensä noin 10-12 vuotta. Ammatteihn valmistuttiin nuorempana, monet 20-vuotiaat olivat jo valmistuneet ja työelämässä. Akateemisten valmistumisajat saattoivat olla pidempiä, mutta syy siihen oli kokopäivtyö opintojen ohella. Tavallista oli myös, että asuntolainaa ei maksettu tasaerinä vaan ensimmäisinä vuosina kuukaudessa maksettiin enemmän ja pikkuhiljaa vähemmän. Joten kun lainan lyhennyserä alkoi pienentyä, oli mahdollisuus hankkia lapsiakin. Parisuhde solmittiin myös nuorempana, joten oli myös kaksi asuntolainan maksajaa. Ei niitä omakotitaloja ollut sinkuilla vaan pariskunnilla. Teinistä lähtien asuntosäästötiliään kartuttaneet sinkut ostivat ensiasunnokseen yksiön tai korkeintaan kaksion, joka oli sitten mahdollisuus myydä, kun meni naimisiin ja ostettiin yhteinen asunto tai talo. Lisäksi aiemmin oli säästetty ensiasuntoa varten, joten lainaa ei tarvinnut ottaa koko asunnon hintaa varten. Läheskään kaikki eivät olleet 30-vuotiaina vielä velattomia, mutta aika moni jo 35-40 -vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3000e brutto, 500e netto. Et voi verrata noin.
3000e bruttopalkasta jää noin 2000e käteen. Siitä pois asumiskulut, ollaan vähän päälle tonnissa. Jos on päivähoitomaksuja tms ollaan jo alle tonnissa. Meinaatko ettei työssäkäyvä ansaitse edes paria sataa enemmän kuin työtön?
Viisisatasestakin lähtee pois asumiskulut. Työssäkäyvä ansaitsee paljon enemmän myös käteen kuin työtön. Työtön asuu kertostaloyksiössä/solussa vuokralla, eikä ole varaa lapsiin. Oma valinta jos itse asuu omakotitalossa ja on valinnut käyttää rahat lapsiin. Nyt puhutaan siitä mitä jää käteen.
Ja nykyään keskipalkka on jotain vähän päälle 3000. Silloin aika paljon vähemmän.