Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
1201/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turussa ja matkustan Helsinkiin aina välillä juurikin esimerkiksi näyttelyiden, keikkojen ja muiden tapahtumien perässä. Turkuun verrattuna tunnelma on eläväisempi ja kansainvälisempi, mutta kiireen takia myös ahdistavampi. Vähän aikaa sitten kävin EMMAssa ja vierailu oli myös ensimmäinen Espoo-visiittini koskaan. Museo oli hieno, mutta Tapiola aika ankea. En vaihtaisi Aurajokirantaa siihen!

Vierailija
1202/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

Helsinki on Suomen pääkaupunki ja ainoan metropolialueen keskuspiste johon johtaa 4 valtaväylää ja kaikki merkittävät raide väylät.

Kaksi muuta ovat melko pieniä ja vähäväkisiä alueita, kun asukasmäärää verrataan.

Helsingin seudulla on (1.5 miljoonaa) vs Turku (330 000) / Tampere (400 000) asukasta.

Helsingin seudun väkimäärä on siis kaksinkertainen vaikka Tampere+Turku laskettaisiin yhteen.

Ainoa alue Suomessa, jossa on ja etenkin tulee olemaan erittäin kattava julkisen liikenteen verkosto kiitos wanhan ajan ratikan, pikaraitioteiden ja metron.

Suomen hallinnon, turismin, talouden/elinkeinoelämän, koulutuksen, tutkimuksen, ja kulttuurin keskus.

Helsingin seudulla on eniten erikoisliikkeitä ja kauppakeskuksia.

Pääoma ja sen omistajat ovat keskittyneet alueelle, jonka huomaa vuotuisista verotiedoista ja myös miljoona asuntojen tarjonnasta.

Tampereeseen verrattuna on merenranta, Turkuun verrattuna huvipuisto keskellä kaupunkia.

Aidosti kansainvälinen meno hyvässä ja pahassa, jota ei löydy vielä muista suomen kaupungeista, jotka ovat nurkkakuntaisempia ja enemmän "maakunta kaupungin" oloisia henkiseltä ilmapiiriltään.

Onhan Helsingissä kulttuuri- ja ravintola sekä muuta viihdetarjontaa ihan eri mittaluokassa kuin Turussa tai Tampereella.

Helsingissä sijaitsee paljon enemmän suurten yritysten pääkonttoreita. Muutenkin työpaikkoja korkeasti koulutetuille on huomattavasti enemmän kuin kahdessa muussa kaupungissa.

Helsingissä on myös negatiivisia puolia joita muissa kaupungeissa ei ole, esim. ruuhkat ja asumiskustannusten hinnat ja "autoilun" kalleus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Turussa ja matkustan Helsinkiin aina välillä juurikin esimerkiksi näyttelyiden, keikkojen ja muiden tapahtumien perässä. Turkuun verrattuna tunnelma on eläväisempi ja kansainvälisempi, mutta kiireen takia myös ahdistavampi. Vähän aikaa sitten kävin EMMAssa ja vierailu oli myös ensimmäinen Espoo-visiittini koskaan. Museo oli hieno, mutta Tapiola aika ankea. En vaihtaisi Aurajokirantaa siihen!

Espoolta on aina puuttunut kunnollinen selkeä keskusta.

Vierailija
1204/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riihimäelle ja Hyvinkäälle ei ainakaan kannata muuttaa. Kämäsempiä paikkoja saa etsiä!

Hyvinkään seutu on tosi kaunista ja lehtevää. 

Vierailija
1205/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lähden ravintolaan, haluan että tasokkaita vaihtoehtoja on useita kymmeniä. Kun lähden oluelle, haluan että tasokkaita olutpubeja on enemmän kuin se yksi tai kaksi. Sama pätee kulttuuririentoihin. Niin, ja tietysti ne työpaikat. Siksi asun pääkaupunkiseudulla, ja aion asua jatkossakin.

No hyviä olutpaikkojahan on joka kaupungissa, suorastaan ylitarjontaa! Niitä on kuin sieniä sateella!

Vierailija
1206/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wanha tapiola oli ihana, väljä ja vehreä. Nykyisin se on täysin pilattu tiiviillä uudisrakentamisella ja on kuin mikä tahansa uudehko asuinalue, eli melko mitäänsanomaton.

Vierailija
1207/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kokeilla! Jos vaikka laittaa Helsingin asunnon ensin vuokralle, on sitten vähän turvatumpi olo kun tietää, että aina on tuttu paikka mihin palata.

Minua ei saa pois Helsingistä, ei millään. Vierailen mielelläni muissa kaupungeissa ja viihdynkin. En silti voisi edes ajatella muuttavani.

En minäkään juuri kulttuuritarjontaa kuluta ja harvassa on museokäynnitkin. Asun aivan keskustassa ja se on vaan se tunne kun astuu kotirapustaan kadulle, ja on keskellä elämää.

Jos joutuisin jostain syystä muuttamaan lähiöön, sitten tosissani harkitsisin mitä tahansa kaupunkia. KAUPUNKIA! - Ikä 55

Vierailija
1208/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ei se helsinki mikään lontoo ole. Rumaa ja ankeaa ja töykeitä törppöjä, ja jos ei erikoisemmin pidä teatteri-museo-baari-illanvietosta niin en keksi mitään syytä asua siellä. Ns. "maalla" voi harrastaa paljon monipuolisemmin mitä helsingissä.

Satamat, julkinen liikenne, lentokenttä, palveluiden ja kauppojen monipupuolisuus.

Ihana meri ja paljon upeaa luontoa!

Mitä maalla voi harrastaa ja täällä ei?

Kannataisi joskus tulla käymään ja tutustua keskustan ulkopuolisiin paikkoihin.

Miksi oi miksi jatkuvasti Helsingille kuvitellaan ainoaksi vaihtoehdoksi joku maatilatorppa pellon reunassa? Milloin olet viimeksi käynyt vaikka Tampereella? Se on "ydinhelsingin" kokoinen kaupunki - ja Helsinkiä huomattavasti kivempi nykyään.

Vierailija
1209/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä stadissa on mahtavaa! En tarvitse autoa, joten säästän pitkän pennin. Kaikkia erikoisliikkeitä on yllin kyllin lähellä: kalat kalakaupasta, leipä leipurilta jne. Ei tarvi peltomarketeissa suunnistaa. Ratikkamatkan päässä on kaikki muukin ajateltavissa oleva. Ja jos mielii ulkomaille, niin lento tai laivamatka on helposti saatavilla. Maaseudulla on luonto lähellä, mutta kun ei ole. Hakkuuaukkojen reunamia ja ojitettuja soita siellä kyllä piisaa. Täältä stadista on lyhyempi matka oikeaan luontoon kuin monesta surullisesta peräkylästä. Nämä ovat faktoja, joita ei tietenkään kepu-Suomessa saisi sanoa.

Kaikissa muissa isommissa kaupungeissa on kyllä nämä samat jutut. Mutta asuminen maksaa vain neljäsosan. (Toisaalta sitten taas asunnon arvo ei ehkä kohoa samoin kuin pääkaupunkiseudulla, paitsi ehkä Treella.)

Tykkäsin tosi paljon Helsingistä ja tykkään vieläkin, mutta muutin edullisempaan kaupunkiin koska pystyin.

Jep, asun Oulussa ja nuo kuva kyllä tätäkin kaupunkia oikein hyvin. Paitsi ehkä tuo laivamatka, mutta en tiedä onko sen arvoinen etu että haluaisi maksaa asumisesta kolminkertaisen hinnan.

Vierailija
1210/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

K

Ystävät, tutut, sukulaiset. Myös lasten ystävät ja keverit.

Vierailija
1211/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K

+ muistot jotka liittyy paikkoihin.

Vierailija
1212/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just eilen mietittiin miehen kanssa mitä maalla olisi paremmin.

Jos olisi talo jossakin metsän keskellä, ah kuinka idyllistä, eikö?

Mutta sitten se todellisuus,

syysmyrskyillä saa aina pelätä, että puita kaatuu talon päälle, tai oksia tippuu. Pihalla voi tallustella karhut, hirvet, ja jänikset nyt ainakin syö kasvimaat. Lunta ihan älyttömästi ja se pitää itse raivata pois. Jos on oma tie, se pitää itse aurata auki ja hiekoittaa. Talon räystäät pitää itse putsata, putket voi jäätyä, sähköt katketa, onko nettiyhteyttäkään? Kaikki pitää hoitaa itse ja rahaa ja välineitä pitää olla.

Palvelut on kaukana. Lähikylässä /kaupungissa ehkä vain pari kauppaa ja hinnat kovat ja tavaroita vähän. Isommat asiat pitää aina hakea tai tilata kauempaa. Huvituksia on vain ne mitä itse keksit. Ja sitten se yks juottola. Ja ABC ehkä.

Joo, tultiin nopeasti siihen tulokseen, että pysytään Helsingissä. On halvempaa ja monin verroin huolettomampaa elämistä.

Teillä on melko erikoinen kuva Helsingin ulkopuolisesta Suomesta.

Vierailija
1213/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä stadissa on mahtavaa! En tarvitse autoa, joten säästän pitkän pennin. Kaikkia erikoisliikkeitä on yllin kyllin lähellä: kalat kalakaupasta, leipä leipurilta jne. Ei tarvi peltomarketeissa suunnistaa. Ratikkamatkan päässä on kaikki muukin ajateltavissa oleva. Ja jos mielii ulkomaille, niin lento tai laivamatka on helposti saatavilla. Maaseudulla on luonto lähellä, mutta kun ei ole. Hakkuuaukkojen reunamia ja ojitettuja soita siellä kyllä piisaa. Täältä stadista on lyhyempi matka oikeaan luontoon kuin monesta surullisesta peräkylästä. Nämä ovat faktoja, joita ei tietenkään kepu-Suomessa saisi sanoa.

Tämä on tosi.

Merenranta on pääpiirteissään erittäin kaunista, etenkin kesäaikaan. Eräs upeimpia kohteita on Porkkalanniemen kärjen alue (ps.kannattaa käydä fiilistelemässä kunnon syysmyrskyssä).

Saaristoa ja merta lähemmin ihailemaan pääsee vesibusseilla.

Lisäksi Espoossa sijaitsee nuuksion kansallispuisto ja Sipoossa sipoonkorven kansallispuisto, eli myös perinteisempää metsäluontoa löytyy läheltä yllin kyllin ja näihin pääsee myös julkisilla liikennevälineillä.

Tämä on ehkä pk-seudun parhaita puolia:

On helppoa liikkua autottomanakin nauttien niin kaupungin mukavuuksista kuin halutessaan myös luontokohteista.

Maaseudulla autolla on liikuttava joka paikkaan, välimatkat ovat pitkiä ja tiet usein huonokuntoisia. Eikä se suomalainen kasvatus/talous metsä tai turvesuot myöskään ole niin erikoisen kauniita tai helppojakaan aina kulkea, kansallispuistot ja Lapin alue toki erikseen.

Työpaikan menettämisen palko vaivaisi myös minua, koska usein maaseudulla on vain 1-2 isoa työnantajaa 50-100km säteellä.

PK-seudulla on niin laaja työpaikka tarjonta, ettet koskaan ole riippuvainen yhdestä tai kahdestakaan työnantajasta tai niiden pärjäämisestä.

Vierailija
1214/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi.

Merenranta on pääpiirteissään erittäin kaunista, etenkin kesäaikaan. Eräs upeimpia kohteita on Porkkalanniemen kärjen alue (ps.kannattaa käydä fiilistelemässä kunnon syysmyrskyssä).

Saaristoa ja merta lähemmin ihailemaan pääsee vesibusseilla.

Lisäksi Espoossa sijaitsee nuuksion kansallispuisto ja Sipoossa sipoonkorven kansallispuisto, eli myös perinteisempää metsäluontoa löytyy läheltä yllin kyllin ja näihin pääsee myös julkisilla liikennevälineillä.

Tämä on ehkä pk-seudun parhaita puolia:

On helppoa liikkua autottomanakin nauttien niin kaupungin mukavuuksista kuin halutessaan myös luontokohteista.

Maaseudulla autolla on liikuttava joka paikkaan, välimatkat ovat pitkiä ja tiet usein huonokuntoisia. Eikä se suomalainen kasvatus/talous metsä tai turvesuot myöskään ole niin erikoisen kauniita tai helppojakaan aina kulkea, kansallispuistot ja Lapin alue toki erikseen.

Työpaikan menettämisen palko vaivaisi myös minua, koska usein maaseudulla on vain 1-2 isoa työnantajaa 50-100km säteellä.

PK-seudulla on niin laaja työpaikka tarjonta, ettet koskaan ole riippuvainen yhdestä tai kahdestakaan työnantajasta tai niiden pärjäämisestä.

Vielä kerran: on mahdollista asua Jonkun Toisen Ison Kaupungin keskustassa, ei tarvi pelätä että puut kaatuu päälle. 

Vierailija
1215/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni keskikokoinen kaupunki on paras. Kaikki kaupungin edut mutta pääsee nopeesti metsään tai järvelle. Ikkunasta ei tarvi tuijottaa toisen ihmisen asuntoa. Helsinki on rakennettu liian täyteen jo nyt.

Samaa mieltä. Lisäisin vielä huomattavasti halvemman asumisen etujen listalle! Jää rahaa nauttia elämästä kun kaikki ei mene asumiseen.

Viitsittekö laittaa esimerkkejä, mitä tarkoitatte näillä paikoilla? Missä itse asutte?

Mielestäni hienoja kaupunkeja ovat Kotka, Kuopio, Hämeenlinna, Lahti, Tampere ja Turku. On muitakin, mutta nämä tunnen paremmin ja muuttaisin niistä mihin vaan ilomielin.

Vierailija
1216/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te maaseudulla asuvat teette talvisin, tai myöhäissyksyllä? Täällä on valaistut lenkkipolut ja paljon erilaisia tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia (siis ihan jo se, että löytää ryhmän harrastukselleen ei ole saletti pikkupaikkakunnalla). Kysyn siis ihan tosissani. Mökkipaikkakunnalla aina mietin että miten ihmiset siellä esim ulkoiluttaa illalla koiriaan, kun on ihan pilkkopimeää eikä välttämättä kävelyteitä? Minä viihdyn luonnossa ja kotona, mutta maalla on usein liian paljon eristäytymistä ns. pakosta, siitä en tykkää. Pk- seutu on kallis ja ahdas mutta silti parempi, minulle.

Hahaa! Tässä kommentissa, niinkuin monessa muussakin paistaa näkemys, että on olemassa vain pk -seutu ja maaseutu. Itse olen asunut Helsingin lisäksi Turussa, Oulussa, Jyväskylässä ja parissa pienemmässä kaupungissa. Oikein hyvät harrastusmahdollisuudet löytyy noistakin paikoista, enkä jäänyt mitään kaipaamaan pk -seudulta, käynti kerran vuodessa riittää varmasti, ja usein sitä tuleekin käytyä mieluummin ulkomailla. Ja nuohan ovat Suomen mittakaavassa ihan isoja kaupunkeja, varsinaisesti isojahan ei tässä maassa olekaan.

Ja missä ei katulamppuja ole, on otsalamppuja ja taskulamppuja! Ihan hienosti voi niidenkin valossa ulkoilla. Ja kun asuu Tamperetta ylempänä, talvella on lunta joka valaisee ja kaunistaa ihanasti koko maiseman ja kirkkaalla kelillä kuu tähdet ja joskus revontuletkin on upea näky. Ja kuu valaisee yllättävän hyvin myös. Ja ei tarvitse mennä Lappiin asti

En ymmärrä miten vedit tuollaisen johtopäätöksen kommentistani. Kysyin mielestäni ihan selvästi mitä he, jotka asuvat maaseudulla, tekevät, en mitä muissa kaupungeissa? Monella pienellä paikkakunnalla jossa ystäviäni asuu, ei ole tosiaan valaistuja teitä, tai edes kävelyteitä, kyllä minusta autotien vieressä taskulampulla lenkkeily on aika kurjaa, mutta kiva jos maalla asuvat eivät sitä niin näe. Harrastusmahdollisuuksia ei myöskään ole niin paljon ja välimatkat pitkiä. Olen myös asunut Tampereella, jossa on melkein samanlaista kuin pk-seudulla, ihmiset hiukan erilaisia.

Minulle pk-seutu on ainoa vaihtoehto nyt, koska harrastukset ja sosiaalinen elämä on täällä. En oikein ikinä ymmärrä kommentteja joissa vaan sanotaan että muuta pois, eikö teillä oo kavereita tai sosiaalisia piirejä? Minusta se ei ole helppoa muodostaa uusia piirejä, tai että tässä iässä olisi edes halua (yli 40v). Olen asunut ulkomailla ja se oli mukavaa aikaa, mutta nyt viihdyn taas Suomessa. En halua muuttaa Jyväskylään (ei merta), Ouluun (liian pohjoisessa, en tykkää pimeästä). En ole ikinä ajatellut, että Suomi olisi vain pk-seutu ja maaseutu. Onko sinulla kenties asennetta pk-seutua kohtaan?

Sinun maailmassa tuntuu olevan vain kaksi vaihtoehtoa, iso kaupunki kuten Helsinki tai Tampere, ja sitten pimeä maaseutu, missä haparoidaan taskulampun kanssa tienpientareella.

Sillä välilläkin on kaikkea mahdollista, kannattaa joskus käydä vaikka jossain pienellä paikkakunnalla.

Ilmeisesti se, että asun pk-seudulla on nyt mun suurin virhe. Olen reissanut ympäri Suomea koko ikäni,  monessa kaupungissa ja paikkakunnassa, ja pikkupaikoissa, mm. Nivalassa, Pyhäjärvellä, Kärsämäellä, Vilppulassa, Unarissa ja vieläkin pienemmissä paikoissa. Oulussa olen viettänyt paljonkin aikaa ja kuten mainitsin, Tampereella, Turussa ja Hangossa ja Savonlinnassa käyn vuosittain. Mutta mun subjektiivinen kokemus on tietysti vallan erilainen kuin teidän totuutenne. Kun itse olin siinä uskossa että noissa paikoissa ei kaikissa ole sitä kulttuurikeskusta tai valaistuja lenkkipolkuja kuin kilometri keskustassa, mutta ilmeisesti olen väärässä. Hienoa että Suomessa siis on palveluita ja monipuolisia harrastusmahdollisuuksia kaikkialla. 

Useimmissa kaupungeissa on valaistuja lenkkipolkuja nykyään. Samoin kuten Helsinki on muuttunut, ovat muutkin kaupungit modernisoituneet.

Vierailija
1217/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

K

+ muistot jotka liittyy paikkoihin.

No silloinhan on ilmiselvää että haluat jäädä sinne missä olet. Ei tässä nyt siitä ole kyse että ihmiset pakotetaan muuttamaan vaikka Savonlinnaan vasten tahtoaan. (Ikävästi vaan vaikka juuri Savonlinnasta ovat useat tällä hetkellä pakotetut muuttamaan pääkaupunkiseudulle töiden takia ja jättäämään ne sukulaiset ja kaverit, ei sekään ole oikein.)

Vierailija
1218/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on halpaa asua, jos osti asunnon edullisempina aikoina ja se on jo maksettu. Kantakaupungissa taloyhtiöt saavat hyvin tuloja liiketilojen vuokraamisesta, joten vastikkeet ovat pieniä.

Autoa ei täällä tarvitse, nekin rahat voi käyttää muuhun. Ruoka ja kulutustavarat on halvempia kuin jossain Lapissa, missä on sata kilometriä kilpailevaan markettiin.

Minusta täällä on oikein mukava asua ja kaikki toimii. Ikinä ei ole sähkökatkoja ja sähkönsiirto on halvampaa kuin muualla. Säännöllisin välein tuodaan romulavoja isoille jätteille jote ei tarvitse itse lähteä kaatopaikkareissulle. Paljon on ilmaisia tapahtumia ja paikkoja mihin mennä, ei tarvitse nyhjätä kotona.

Vain nyt yli viiskymppiset ostivat asunnon edullisimpina aikoina.

Vierailija
1219/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa muissa isommissa kaupungeissa on kyllä nämä samat jutut. Mutta asuminen maksaa vain neljäsosan. (Toisaalta sitten taas asunnon arvo ei ehkä kohoa samoin kuin pääkaupunkiseudulla, paitsi ehkä Treella.)

Tykkäsin tosi paljon Helsingistä ja tykkään vieläkin, mutta muutin edullisempaan kaupunkiin koska pystyin.

Olen asunut Oulussa ja Helsingissä, ja en kyllä ihan tunnista sitä, että edellisessä olisi lähellekään samantasoisia palveluita kuin jälkimmäisessä. Toki pidin Oulustakin kovasti, mutta se keskusta lähinnä vastaa 20 000 asukkaan kaupunkia 200 000 sijasta. 

Vierailija
1220/1246 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on Suomen pääkaupunki ja ainoan metropolialueen keskuspiste johon johtaa 4 valtaväylää ja kaikki merkittävät raide väylät.

Kaksi muuta ovat melko pieniä ja vähäväkisiä alueita, kun asukasmäärää verrataan.

Helsingin seudulla on (1.5 miljoonaa) vs Turku (330 000) / Tampere (400 000) asukasta.

Helsingin seudun väkimäärä on siis kaksinkertainen vaikka Tampere+Turku laskettaisiin yhteen.

Ainoa alue Suomessa, jossa on ja etenkin tulee olemaan erittäin kattava julkisen liikenteen verkosto kiitos wanhan ajan ratikan, pikaraitioteiden ja metron.

Suomen hallinnon, turismin, talouden/elinkeinoelämän, koulutuksen, tutkimuksen, ja kulttuurin keskus.

Helsingin seudulla on eniten erikoisliikkeitä ja kauppakeskuksia.

Pääoma ja sen omistajat ovat keskittyneet alueelle, jonka huomaa vuotuisista verotiedoista ja myös miljoona asuntojen tarjonnasta.

Tampereeseen verrattuna on merenranta, Turkuun verrattuna huvipuisto keskellä kaupunkia.

Aidosti kansainvälinen meno hyvässä ja pahassa, jota ei löydy vielä muista suomen kaupungeista, jotka ovat nurkkakuntaisempia ja enemmän "maakunta kaupungin" oloisia henkiseltä ilmapiiriltään.

Onhan Helsingissä kulttuuri- ja ravintola sekä muuta viihdetarjontaa ihan eri mittaluokassa kuin Turussa tai Tampereella.

Helsingissä sijaitsee paljon enemmän suurten yritysten pääkonttoreita. Muutenkin työpaikkoja korkeasti koulutetuille on huomattavasti enemmän kuin kahdessa muussa kaupungissa.

Helsingissä on myös negatiivisia puolia joita muissa kaupungeissa ei ole, esim. ruuhkat ja asumiskustannusten hinnat ja "autoilun" kalleus.

Yksi iso asia on asuntojen hinnat, ne ovat kalliita verrattuna muuhun Suomeen, mutta kun ostat asunnon kehäkolmosen sisältä (poislukien huonot alueet), voit olla melko varma että asunnon hinta nousee. Lopulta kun olet jäämässä eläkkeelle sinulla on melkoinen asuntovarallisuus eläkkeesi tukena, voit muuttaa vuokralle, halvemmalle alueelle tai ottaa vaikka käänteisen asuntolainen. Poismuuttoalueilla asuntojen hinnat taas laskevat jatkuvasti ja menetät kokoajan rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi