Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

1041/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ei ole muutakaan vaihtoehtoa kuin muuttaa pk-seudulla tai vähintäänkin Keravalle/Järvenpäähän/Kirkkonummelle, kun mä niitä töitä ei ole muualla tai sitten tyytyy elämään pitkäaikaistyöttömänä.

Vierailija
1042/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöiden saanti riippuu pitkälti alasta. Kaikkea ei voi tehdä tietokoneella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Monella ei ole muutakaan vaihtoehtoa kuin muuttaa pk-seudulla tai vähintäänkin Keravalle/Järvenpäähän/Kirkkonummelle, kun mä niitä töitä ei ole muualla tai sitten tyytyy elämään pitkäaikaistyöttömänä.

Tämä on mielestäni se suurin syy. Pikkuhiljaa etätyöt rupeavat saavuttamaan ihan normaalit työpaikat, joten muutos tulee tapahtumaan. Tämä muutos ei ole kuitenkaan nopea, koska yrityksien toimintamallit pitää muuttaa paikallaolon seurannasta tuotoksien seurantaan, ennen kuin etätyöt ovat mahdollisia. Tällainen muutos on suurin julkisessa hallinnossa, kun taas yksityisellä puolella muutos on jo alkanut tapahtumaan. Työkalut ovat olleet käytössä jo kymmenen vuotta, mutta organisaatioiden kyky ei ole aikaisemmin mahdollistanut etätöitä. Ainakin meidän perheessä molempien aikuisten työnantajat pyrkivät nykyisin edistämään etätyötä mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
1044/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistän vähän jotta voin kertoa omasta tilanteestani: olisin muuttamassa korpikylältä kaupunkiin. Talvi tekee tuloaan (tai oikeastaan se tuli jo, ja suli välillä pois) ja ahdistus lisääntyy päivä päivältä. Muuttaisin kaupunkiin jos voisin.

Piti aloittaa siitä miten asuinpaikan vaihto onkaan suuri päätös ja muutos ihmisen elämässä. Se voi muuttaa kaiken kerralla paremmaksi, mutta voi myös päätyä olemaan se vihonviimeinen mitä olisi kannattanut tehdä, jos sitä jälkiviisaana sitten tuskailee.

Ymmärrän siis jahkumisesi. Aiemmassa elämässäni, kaupungissa 35 vuotta asuneena tiedän mitä kaupunkiympäristö ihmiselle tarjoaa varmemman työpaikan lisäksi. Mutta nyt, paluumuuttajana pikkukylällä toistakymmentä vuotta asuneena tiedän myös asuinpaikan vaihtamisen riskit. Voi olla että tulee tehdyksi peruuttamattoman virheen. Ei pääsekään enää seuraavaan paikkaan...tulee jokin este, joka vangitsee samaan asuinpaikkaan ilman poispääsyn mahdollisuutta. Sitä ahdistusta en toivoisi kenellekään.

Hienoa että voit harkita muuttoa, mutta sinulla ei ole mitään pakkoa toimia nopeasti, tai toimia ollenkaan. Voit rauhassa puntaroida ja vielä kaiken lisäksi toisen henkilön kanssa; vastuu ei ole pelkästään sinun. On myös järkevän tuntuista, että haluat pienempään kaupunkiin - niitä tosiaan on moneen lähtöön - etkä haaveile maalle muutosta. Jos olisit sellaisesta kertonut haaveilleesi, olisin varoittanut vahvasti muuttamasta maalle.

Muutto on onnistuessaan tosi hieno kokemus. Olen kokenut yhden sellaisenkin, montakymmentä vuotta sitten.

Hyvää jatkoa pohdiskeluillesi, onnea muuttoon jos sellainen tulee :) Valmistautukaa hyvin :)

Vierailija
1045/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis oikeasti ihmiset, kertokaa nyt mullekin miten ihmeessä niitä etätöitä saa...! jos sellaisen saisin niin tyytyisin elämään vantaalla tai espoossa, rahaakin mahdollisesti säästäen, mutta mistä sellaisen saisin...! ei ole missään töissä edes ehdotettu sellaisen mahdollisuutta.

Itse ainakin IT-alalla ja asun keskikokoisessa kaupungissa, aivan ydinkeskustassa. Työpaikka on pääkaupunkiseudulla, mutta iso osa myös tuolla alueella asuvista harrastaa etätöitä, pitkien työmatkojen takia.

Palkkauksessa joku on joskus yrittänyt käyttää edullisia asumiskustannuksia argumenttina, mutta noihin olen vain ilmottanut että työstä te maksatte. Vuotuiset buttotulot noin 90te ja hyvä, noin 100 neliön asunto ydinkeskustasta 250te:lla jätti rahaa elämiseenkin. Palvelut, harrastemahdollisuudet ovat kävelymatkan päässä. Investointihyödykkeiden shoppailu tapahtuu lähtökohtaisesti kansaivälisten nettikauppojen kautta, kun suomesta ei löydy mitä olen etsimässä.

Olen järjestelyyn erittäin tyytyväinen

No varmasti. Kukapa ei olisi...

Vierailija
1046/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok-seudun työtehtävät ja palkkataso. Tienaan Helsingissä talousalan erityishommissa n 90000 euroa vuodessa, mistään muualta Suomessa vastaavaa tehtävää samalla palkalla ei ole mahdollista saada. Töitä saattaisi löytyä pikkupaikkakunnaltakin, mutta työ olisi hyvin yksinkertaista ja palkka ehkä 35000 euroa vuodessa.

Kuten täällä on jo aiemmin todettu, hyvätuloiselle voi olla ihan ok asua Helsingissä. Pienituloisella menee kaikki rahat asumiseen, joten silloin on jo aika kyseenalaista.

Paitsi että pienituloiset saa asumistukea, mikä voi olla yli kolmasosa vuokran määrästä. Lisäksi on useita Hekan asuntoja joissa vuokrahinnat on halvat.

Hekan asuntoihin ei pääse kukaan. Asumistuessa on vuokrakatto, sitä maksetaan korkeintaan 500 eurosta, eipä tuolla summalla kauheasti löydy yksiöitä. 

No, seitsemäsosa helsinkiläisistä (noin 92 000) silti asuu Hekalla. Itsekin asun kuten muutama muukin tuttavapiiristäni.

Kukaan ystävistäni (työurat vasta alkuvaiheissa) ei vielä ole tainnut saavuttaa edes 3000 e kuukausipalkkaa mutta täällä pääkaupunkiseudulla me vaan iloisesti asustellaan. Löytyy niin hekalla, yksityisella, aso-kämpässä kuin omistuskämpässäkin asujaa. Paljon on kuitenkin kiinni siitä omasta rahankäytöstä miten hyvin pärjää palkkatuloillaan.

Vierailija
1047/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin maalla kämpässä, joka ei maksa mitään, mutta en voisi tehdä sen enempää töitä kuin mitään muutakaan enkä tapaisi ketään, niin mitä elämää se olisi.

Niinpä! Olen täysin samaa mieltä.

Pieni info vain asumiskustannuksiin. Asun omakotitalossa jonka itse omistan. Pakollisia asumiskustannuksia: kiinteistövero, vesiliittymäx2, sähkönsiirto- ja sähkönkäyttölaskut (talvisin korkeita summia koska lämmitys), jätemaksu, jätekaivojen tyhjennys, jäteasioiden tyhjennys, nuohous x2 rakennusta.

Ei-pakollisia mutta välttämättömiä: kaiken tyyppiset korjaukset, piha- ym koneiden hankkimiset ja huollot, polttopuut, lumityöt, hankalien puiden kaadot jne.

Tuossa joitakin rahanreikiä asumiseen liittyen, sitten vielä yllättäen tulevat tilanteet, joihin tarvitaan apua ja koneita. Esimerkkinä talviaikaan putkien sulatus tai hankalien lumikuormien siirto pihasta. Ellei näitä pysty (nais)ihminen omin kätösin ja taidoin tekemään, se on sitten vähintään 100€ ennen kuin isäntä liikahtaa traktorilla - ja/tai muin työvermein varustettuna - torppani suuntaan, ja kun on saapunut paikalle, siitä eteenpäin 100€/h palkkiota.

Vierailija
1048/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan muuttaa suomesta pois. Inhoan kylmää joka suomessa on 12 kk vuodessa ja tämä puolen vuoden pimeys on täysin sairasta.

... Estääkö joku?

Estää. Lapseni täyttää vuoden päästä 18 ja silloin voimme muuttaa lämpimään. Lapseni haluaa asua suomessa opiskelujensa ajan.

Vierailija
1049/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin maalla kämpässä, joka ei maksa mitään, mutta en voisi tehdä sen enempää töitä kuin mitään muutakaan enkä tapaisi ketään, niin mitä elämää se olisi.

Pieni info vain asumiskustannuksiin. Asun omakotitalossa jonka itse omistan. Pakollisia asumiskustannuksia: kiinteistövero, vesiliittymäx2, sähkönsiirto- ja sähkönkäyttölaskut (talvisin korkeita summia koska lämmitys), jätemaksu, jätekaivojen tyhjennys, jäteasioiden tyhjennys, nuohous x2 rakennusta.

Ei-pakollisia mutta välttämättömiä: kaiken tyyppiset korjaukset, piha- ym koneiden hankkimiset ja huollot, polttopuut, lumityöt, hankalien puiden kaadot jne.

Tuossa joitakin rahanreikiä asumiseen liittyen, sitten vielä yllättäen tulevat tilanteet, joihin tarvitaan apua ja koneita. Esimerkkinä talviaikaan putkien sulatus tai hankalien lumikuormien siirto pihasta. Ellei näitä pysty (nais)ihminen omin kätösin ja taidoin tekemään, se on sitten vähintään 100€ ennen kuin isäntä liikahtaa traktorilla - ja/tai muin työvermein varustettuna - torppani suuntaan, ja kun on saapunut paikalle, siitä eteenpäin 100€/h palkkiota.

Kannattaisi varmaan kilpailuttaa, jos tuollaisia hintoja makselet. Mökkitalkkaripalveluitakin saa melko kohtuulliseen hintaan mitä olen katsonut.

Vierailija
1050/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan kilpailuttaa, jos tuollaisia hintoja makselet. Mökkitalkkaripalveluitakin saa melko kohtuulliseen hintaan mitä olen katsonut.

Viimeiseen virkkeeseen tuli sarkasmi- ja katkeruuslisänä tuollainen arvio siitä mitä isäntä+traktoriyhdistelmä maksaisi tällä kylällä. Tosiasiassa en ole koskaan edes harkinnut anella torpalleni ketään apuihin. Mieluummin hautaudun lumikinokseen, saavat sitten keväällä lumien sulattua katsella rakkorin päältä ohiajaessaan että mikäs raato se tuolla haisee. Vitsi!!!

Vierailija
1051/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekikö Ap jo ratkaisun? Huvittavaa nämä Helsingissä asuvien kommentit Helsinki vs. maalle muuttaminen. Eivätkö he huomaa, että Suomessa on muitakin isoja kaupunkeja, joissa kaikki palvelut, muttei aivan yhtä hektistä tunnelmaa? Onko se niin, että Helsinkiin ovat muuttaneet vain pikkupaikkakuntalaiset ja sitten vertaavat Helsinkiä niihin? Itse tunnen pääkaupunkiseudulle muuttaneita, jotka eivät asuneet tässä kaupungissa vaan jossain 20km päässä kaukana ja sitten vertaavat tätä kaupunkia ja Helsinkiä keskenään, vaikkeivät edes täällä alkujaankaan asuneet. Suomess on aika monta kaupunkia, missä on ihan katuvalot ja kaupunkiympäristö.

Vierailija
1052/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä muuttanut helsinkiin, mutta en saanut muualta töitä.

Olen onneton, harrastukset/ystävät/perhe ja puoliso jäivät muualle. Kavereita on todella vaikeaa löytää aikuisrna, enkä ole onnistunut löytämään sopivaa harrastusporukkaa.

Poiskaan ei pääse, niin sopeuduttava vain on.

Vierailija
1053/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Q

Vierailija
1054/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiin muuttaville annan vinkiksi, että alue kannattaa harkita tarkkaan. Hyvin keskeiset alueet siellä ovat sellaisia, että kusi haisee, häiriköitä ja narkkareita pyörii kulmilla.  Välttäisin itse ainakin alueita Kamppi-Rautatientori, Itäkeskus, Kontula.

Siinä tulee vähän realiteetit vastaan kun pitää Kampissa illalla lähteä lähikauppaan. Siinä väistelet teinijengejä ja huumekauppiata. Meininki on vähän liian kansainvälistä minun makuun eikä mitenkään vaikka Singaporen tapaan.

Vierailija
1055/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Helsingille kirjoitti:

Heh, Joo sen verran Helsingissä asuneena, niin voin todeta omalta osalta, että ei, se ei ole sen arvoista. Mulla ei sairaanhoitajana olisi varaa edes asua siellä. Ei minkäänlaisessa asunnossa, miehen ja kahden lapsen kanssa, saati ostaa asuntoa sieltä. Kun taas Täällä Jumalan selän takana, maksetaan omakotitalo lainaa kuukaudessa reippaasti alle 400€/kk. Joten kannattaa muuttaa pois. On elämää todellakin muuallakin kun siellä :D ja hyvää elämää.

Jos maksimilaina-aika oletetaan 30 vuodeksi, niin teidän lyhennykset tekee siis reippaasti alle 144 000€. Lainapääoma lienee siis noin 100 000€ ja kun lainan osuus talosta max 70%, niin omakotitalon hinta on alle 150000€.

Missä?

Vierailija
1056/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

Ei varmaan mitään oleellista eroa asua näissä kolmessa paikassa. Se on vaan niin ainakin omalta kohdaltani että kun olen syntynyt Hgissä niin olen tänne juurtunut ja elämäni on täällä. Vanhempani muuttivat ennen syntymääni maalta tänne ja hekin viihtyivät. En ole kuullut valituksia heiltä. En osaa kuvitella asuvani ihan syrjässä mutta ymmärrän jos siellä joku muu viihtyy.

Vierailija
1057/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle tuli jotenkin väkisinkin mielikuva tuosta AP:n postauksesta, että hän peilaa elämäänsä somen ja muiden kautta ja odottaa elämän olevan kuin sinkkuelämää-sarjassa konsanaan: Kultturellia, sosiaalista ja hektistä. Itse haluaisi maaseudun rauhaan, mutta jotenki  se hienon tai coolin "Heeelsingin" lumo on iskostunut takaraivoon. Se ajatus, että missaa jotain jos ei olla tapahtumien keskiössä tai ulottuvilla. Lienen varmaan väärässä, mutta ekaksi tuli vain tälläinen mieleen. Ja että jotenkin haetaan validointia täältä somesta, että onko muita kaltaisia (toki on).

En voi kuin ihmetellä, että jos on noin kova halu poismuuttoon (ja mieskin olisi samoilla linjoilla) ja omistaa asunnon, harkiten sen myyntiä, niin miten sitten asuu vielä Hgissä eikä maaseudulla tai ulkomailla. (Parilla) sadalla tonnilla - tai mitä kämpän myynnistä nyt saisikaan - pystyy hyppäämään ainakin kokopäiväisestä oravanpyörästä lopullisesti - vaikka 39v vasta onkin. Priorisointikysymys. Haluaako uraa, statusta, materiaa ja säästöjä - vai luonnonläheistä ja ns vaatimattomampaa, joskin henkisesti ehkä rikkaampaa elämää. Eläkää AP rohkeasti OMAA unelmaanne miehesi kanssa, turhaan sä somessa kyselet muiden mielipiteitä!

Btw. Kaupunkielämän "eduista", leffassakäymistä en ole itse ikinä ymmärtänyt. Maksetaan siitä, että joutuu katsomaan tuntemattomien ja hieltä/hajuvesiltä/popcornilta haisevien ihmisten ympäröimänä epämukavassa asennossa leffaa, jonka voi katsoa myös omalta letkeältä sohvaltaan, rähjäverkkareissa. Kotona on pause-nappi ja jääkaappi. Treffit vielä ymmärtäisin tai ehkä jonkun isojen tehosteiden suurleffan, jossa teatterin screenit ja äänentoisto pääsevät oikeuksiinsa.

Vierailija
1058/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseutu ei ole sama kuin Helsinki. Asuntojen hintahaitari on myös iso. Ostimme pojallemme kaksion Soukasta putkiremontoidusta talosta hinta 150.000€. Uskomme, että asunnon arvo nousee, kutmetro saavuttaa Soukan parin vuoden päästä.

Missä on Soukka? Ei jaksa googlettaa. Jossain Hakunilassa mistä ei pääse ilman autoo pois?

Vierailija
1059/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Landepaukut ikävöi sgutsiin. Ehdottomasti kannattaa lähteä, jää paljasjalkaisille stadilaisillekki bunkkausvaihtoehtoja vähä enemmän. Böndet on vaan tiellä tääl stadis. Niitä ku pyytää laittaa dörtsin boseen, ni ne alkaa kastelee flowereita. Tarviiko kaikkien landejen tuunkea tänne ytimeen, ne just. nostaa näitä kämppien hintoja, ku kysyntää on enemmän ku tarjontaa. nyt stiflojen suunta kehä kolmosen ulkopuolelle.

Vierailija
1060/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa oli tehdas. Puolet työntekijöistä oli kyläläisiä ja kunnan suurin työnantaja .,

Itsekin olin monta kesää töissä, opiskeluaikoinakin. Pääsin opiskelupaikkakunnalle töihin, Helsinkiin ja jäin asumaan tänne.

Tehdas meni nurin ehkä 5 v sen jälkeen.

Monella oli rakennettu omakotitalo, valmis paketti. Osa ihmisistä otti mitä työtä tahansa, isä on toisella paikkakunnalla arjet ja tulee vkonlopuksi kotiin. Talot ovat myynnissä alle materiaalikustannusten eikä mene kaupaksi. Erojakin on tullut.

Pienemmällä paikkakunnalla on aina vaihtoehtona et saa enää töitä. Se vaihtoehto on myös Helsingissäkin, mutta pienempi.

Tuo tilanne tulee lähivuosina kärjistymään, että monen pikkupaikkakunnalle kodin toivorikkaana rakentaneen koti on pilkkahinnalla pakkohuutokaupassa.