Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
Tampereella on huomattavasti mukavampi asua kuin Helsingissä. Asun opiskelijakämpässä Hatanpäällä, osuuteni vuokrasta on 350 euroa ja suoraan kotipihalta lähtee polku Arboretumiin, ihanaan puistoon jossa on järvi vieressä ja kesällä ruusutarha. Keskustassa 3 kilometrin päässä on ostoskeskukset, elokuvateatterit, teatterit ja ravintolat. Tampereella järjestetään paljon tapahtumia. En koe jääväni mistään paitsi.
Ainoa mitä kadehdin Helsingiltä on Akateeminen kirjakauppa, joka on Tampereella ihan näivettynyt. Kun käyn Helsingissä, vietän tuntikausia Akateemisessa tutkimassa eri kirjoja ja ostin viime reissullakin neljä pokkaria.
Ja mä rakastan Helsingissä Akateemisen kirjakaupan lisäksi Kiasman ja Ateneumin myymälöitä :). Kallista on juu, mutta ihan erilaisia juttuja kuin missään muualla. Ja on halpojakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok-seudun työtehtävät ja palkkataso. Tienaan Helsingissä talousalan erityishommissa n 90000 euroa vuodessa, mistään muualta Suomessa vastaavaa tehtävää samalla palkalla ei ole mahdollista saada. Töitä saattaisi löytyä pikkupaikkakunnaltakin, mutta työ olisi hyvin yksinkertaista ja palkka ehkä 35000 euroa vuodessa.
Kuten täällä on jo aiemmin todettu, hyvätuloiselle voi olla ihan ok asua Helsingissä. Pienituloisella menee kaikki rahat asumiseen, joten silloin on jo aika kyseenalaista.
Pienituloiseksi lasketaan 3000€/kk(brutto) yksin asuva insinöörikin, kun vuokran kylkeen laitetaan opintolainan lyhennys ja asp-tilin epätoivoinen kasvatus. Nytkin on tilillä 250€ jäljellä, 100€ vakuutusmaksu maksamatta, kun ei uskalla ja mitään turhaa en ole tässä kuussa ostanut. Tili tulee viimeinen päivä. Autoa ei ole eikä kyllä olisi varaakaan siihen.
Helsingissä kaikki alle 5000€/kk tienaavat on pienituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muuta pois. Olisi kauheaa asua jossain tylsässä, kuihtuvassa pikkukaupungissa. Vielä kauheampaa olisi ihan maalla pimeyden keskellä.
Miksi sitten asut Helsingissä? Mikset muuta suurkaupunkiin? Vaikka Pietariin?
Pitäisi osata sujuva venäjä.
Helsinki on ihan tuppukylä jos vertaa Pietariin, Pariisiin, Roomaan, Lontooseen ja monen muuhun capitaaliin.
Itse muutin 10 vuotta sitten Helsinkiin pienemmästä kaupungista ja hyvin viihdyn edelleen. Kaikkia kaupungin tarjoamia palveluita (julkinen liikenne, kaupat, elämykset jne.) tulee käytettyä päivittäin. Maaseudummalla ehkä olisi halvempi asua ja ennen kaikkea rauhallisempaa, mutta toisaalta on oikein näppärää päästä palveluiden äärelle tarvittaessa hetkessä ja asua paikassa missä jokainen ei ole sukua tai tuttuja keskenään. Olen toisaalta lapseton sinkku joten se ilman muuta vaikuttaa kokemukseeni. Jos olisin perheellinen, muuttaisin varmaan kehyskuntaan ja hankkisin auton. Tällaisenaan on kuitenkin mukava asua isommassa kaupungissa.
Luulen kuitenkin että moni Helsingissä pitkään asunut ryhtyy romantisoimaan lähiöelämää pikkukaupungissa liiaksi. Itselläni ei ole lainkaan ikävä sitä, että busseja kulkee kerran tunnissa, ainoat kaupat ovat Prisma ja R-kioski, ravintoloissa löytyy lähinnä ABC:n kanttiini ja harrastuksissa ehkä kunnantalon jumppatunnit. Väljää asumista ja metsiä kohtaan löytyy tosin minultakin kaipuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok-seudun työtehtävät ja palkkataso. Tienaan Helsingissä talousalan erityishommissa n 90000 euroa vuodessa, mistään muualta Suomessa vastaavaa tehtävää samalla palkalla ei ole mahdollista saada. Töitä saattaisi löytyä pikkupaikkakunnaltakin, mutta työ olisi hyvin yksinkertaista ja palkka ehkä 35000 euroa vuodessa.
Kuten täällä on jo aiemmin todettu, hyvätuloiselle voi olla ihan ok asua Helsingissä. Pienituloisella menee kaikki rahat asumiseen, joten silloin on jo aika kyseenalaista.
Pointti kirjoituksessa oli, että ok-seudulla on maksetaan palkkoja, joita edes tre/trk-akselilla ei suostuta maksamaan. Esimerkkinä on mun opiskelukaveri. Fiksu tyyppi, joka halusi tehdä uraa Tampereella. On edennyt tamperelaisittain kohtuu ison firman talousjohtajaksi, kk-palkka 5000 euroa kuukaudessa. Mulla taasen ei ole mitään esimiesvastuuta, palkka 1000 euroa korkeampi. Osittain eroa selittää yritysten koko, mutta asiaan vaikuttaa paljon se, että maakunnissa ei vain suostuta maksamaan hyviä palkkoja.
Ja mitä tulee pk-seudun asumiskuluihin, niin haarukka on todella leveä. Jo kehä-3 äärellä ok-talojen hinnat on hyvin kohtuulliset ja isojen kauppakeskusten palvelut 10 min ajomatkan päässä. Ytimessä asuminen on puhtaasti oma valinta ja siitä pitää olla valmis maksamaan.
Ei palkka erot kaikilla aloilla ole merkittävät. Joillain aloilla voi muualla saada jopa parempaa palkkaa (esim Tampereella sairaanhoitajille maksetaan enemmän kuin HUS:sa). Ja kyllä asumisen hinnat on ihan eri tasolla Helsinginseudulla kuin missään muualla Suomessa. Tietenkin verrataan vastaavan tasoisia asuntoja/ taloja.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on ihan tuppukylä jos vertaa Pietariin, Pariisiin, Roomaan, Lontooseen ja monen muuhun capitaaliin.
Ja nämä ovat tuppukyliä verrattuna New Yorkiin ja siellä kaikki on tuppukylää, jos ei su Manhattanilla ja siellä kaikki on tuppukylää jos et asu Upper West Sidellä ja jos et asu...
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin maalla kämpässä, joka ei maksa mitään, mutta en voisi tehdä sen enempää töitä kuin mitään muutakaan enkä tapaisi ketään, niin mitä elämää se olisi.
Ääripäiden välilläkin on jotakin.
Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni Lappeenrannassa, mutta 20 km päässä keskustasta. Sitten muutin opiskelujen perässä Helsinkiin. Olen asunut kahdessa eri paikassa, nyt aika lähellä keskustaa. Viihdyn todella hyvin! Mutta olenkin isojen kaupunkien ystävä, haluaisin asua vielä isommassa kaupungissa, mutta niitä ei Suomessa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen viime aikoina kesäisin alkanut miettimään, että oisko kiva asua kuitenkin maalla, mutta näin marraskuun pimeydessä ei yhtään tunnu siltä. Jos olisi ap:lla mahdollista viettää vaikka juuri marraskuu maalla omissa oloissaan ja sitten voi miettiä, mitä se oikeasti on, verrattuna siihen kun on aina asunut Helsingissä. Voi tulla toisiin ajatuksiin. Mutta siis ei mun mielestä ole ollenkaan huono ajatus muuttaa maalle jos on mahdollisuus ja sitä haluaa. Usein vaan tuntuu, että se ruoho on vihreämpää siellä toisella puolella vaikka ei sitten oikeasti olekaan.
Vetää 100km ylöspäin, niin talvella tulee lumi maahan ja se pysyy läpi talven. Räntäsade, ja hiekotetut asfaltit on pk-seudun talvi. Märkää ja pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti kirjoituksessa oli, että ok-seudulla on maksetaan palkkoja, joita edes tre/trk-akselilla ei suostuta maksamaan. Esimerkkinä on mun opiskelukaveri. Fiksu tyyppi, joka halusi tehdä uraa Tampereella. On edennyt tamperelaisittain kohtuu ison firman talousjohtajaksi, kk-palkka 5000 euroa kuukaudessa. Mulla taasen ei ole mitään esimiesvastuuta, palkka 1000 euroa korkeampi. Osittain eroa selittää yritysten koko, mutta asiaan vaikuttaa paljon se, että maakunnissa ei vain suostuta maksamaan hyviä palkkoja.
Ja mitä tulee pk-seudun asumiskuluihin, niin haarukka on todella leveä. Jo kehä-3 äärellä ok-talojen hinnat on hyvin kohtuulliset ja isojen kauppakeskusten palvelut 10 min ajomatkan päässä. Ytimessä asuminen on puhtaasti oma valinta ja siitä pitää olla valmis maksamaan.
Siellä kehä 3.n varressa asuminen on jo sama muuttaa Lahteen. Pendo vetää nopeemmin kuin HSL. Tuusulanväylä kello 7:30, niin tiedät mitä jonottaminen on.
Pääkaupunkiseutu ei ole sama kuin Helsinki. Asuntojen hintahaitari on myös iso. Ostimme pojallemme kaksion Soukasta putkiremontoidusta talosta hinta 150.000€. Uskomme, että asunnon arvo nousee, kutmetro saavuttaa Soukan parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä ovat tuppukyliä verrattuna New Yorkiin ja siellä kaikki on tuppukylää, jos ei su Manhattanilla ja siellä kaikki on tuppukylää jos et asu Upper West Sidellä ja jos et asu...
Lontoossa on samanverran asukkaita kuin on New Yorkissa, 8,9 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Pietarissa on enemmän asukkaita kuin koko suomessa. Suomessa ei ole todellisia kaupunkeja olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa on samanverran asukkaita kuin on New Yorkissa, 8,9 miljoonaa.
Siitä huolimatta Lontoo ja New York on aivan eritasonojapuut kaupunkeja. Itse molemmissa töitä tehneenä tiedän eron. Lontoota ei voi edes verrata New Yorkin sykkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä kehä 3.n varressa asuminen on jo sama muuttaa Lahteen. Pendo vetää nopeemmin kuin HSL. Tuusulanväylä kello 7:30, niin tiedät mitä jonottaminen on.
Totta.
Ninaisa kirjoitti:
Minulle Helsingin ja Vantaan ajoista on lämpimiä muistoja, työ, opiskelut, ihania harrastuksia, kulttuurielämää ja ystäviä. Olen asunut useilla eri alueilla kolmisen vuotta yhteensä. Jokaisella alueella puolensa. Olen tätä nykyä ulkosuomalainen mutta jos Suomeen takaisin muuttaisin, niin pk-seudulle ehdottomasti.
Vantaa on mielestäni ihana, kasvoin siellä. En muuttaisi enää Helsinkiin, siis ihan keskustaan, paitsi jos olisin miljonääri, mutta muuttaisin mielelläni Vantaalle.
Teen miehen kanssa kummatkin etätöitä ja Helsingissä pitää käydä ehkä kerran kuussa molempien. Ollaan tosissaan mietitty tän Espoon rivitalon vaihtamista Tallinnaan jossa samalla hinnalla saisi ison luksus kerrostaloasunnon omalla kylpyläosastolla. Ollaan kuitenkin kummatkin miehiä niin vähän hirvittää se ajatus jos naapuriksi sattuukin jotain homofoobikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että pienituloiset saa asumistukea, mikä voi olla yli kolmasosa vuokran määrästä. Lisäksi on useita Hekan asuntoja joissa vuokrahinnat on halvat.
Mä olen viime aikoina kesäisin alkanut miettimään, että oisko kiva asua kuitenkin maalla, mutta näin marraskuun pimeydessä ei yhtään tunnu siltä. Jos olisi ap:lla mahdollista viettää vaikka juuri marraskuu maalla omissa oloissaan ja sitten voi miettiä, mitä se oikeasti on, verrattuna siihen kun on aina asunut Helsingissä. Voi tulla toisiin ajatuksiin. Mutta siis ei mun mielestä ole ollenkaan huono ajatus muuttaa maalle jos on mahdollisuus ja sitä haluaa. Usein vaan tuntuu, että se ruoho on vihreämpää siellä toisella puolella vaikka ei sitten oikeasti olekaan.