Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista
Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?
Kommentit (1246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.
Ei varmaan mitään oleellista eroa asua näissä kolmessa paikassa. Se on vaan niin ainakin omalta kohdaltani että kun olen syntynyt Hgissä niin olen tänne juurtunut ja elämäni on täällä. Vanhempani muuttivat ennen syntymääni maalta tänne ja hekin viihtyivät. En ole kuullut valituksia heiltä. En osaa kuvitella asuvani ihan syrjässä mutta ymmärrän jos siellä joku muu viihtyy.
Sepä se itse asun 20 min keskustasta ja olen kotoisin täältä. Kaikki kaverit tai sukulaiset asuu Helsingin tai tässä lähistöllä. Keskustassa asuessa vieraita kävin vähän, jos ne joutuivat tulemaan autolla tai julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Landepaukut ikävöi sgutsiin. Ehdottomasti kannattaa lähteä, jää paljasjalkaisille stadilaisillekki bunkkausvaihtoehtoja vähä enemmän. Böndet on vaan tiellä tääl stadis. Niitä ku pyytää laittaa dörtsin boseen, ni ne alkaa kastelee flowereita. Tarviiko kaikkien landejen tuunkea tänne ytimeen, ne just. nostaa näitä kämppien hintoja, ku kysyntää on enemmän ku tarjontaa. nyt stiflojen suunta kehä kolmosen ulkopuolelle.
Stadilaiset taitaa itse olla kovimpia böndellä kävijöitä. Optimi onkin kaks asuntoa toinen espan eteläpuolella ja toinen jossain rauhassa järvenrannalla.
Tuo tilanne tulee lähivuosina kärjistymään, että monen pikkupaikkakunnalle kodin toivorikkaana rakentaneen koti on pilkkahinnalla pakkohuutokaupassa.
Osaatko kertoa tarkemmin milloin ja miten alas hinnat menevät? Johonkin 10.000-20.000 asti? Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja asustan lapsuuden kodissani rm-talossa, joka osin alkuperäisessä asussaan. Perittyä rahaa noin 150t. Voisinko kaapata itselleni ajanmukaisen talon?
Vierailija kirjoitti:
Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.
Oopperoita esitetään muuallakin kuin Helsingissä. Täytyy olla todellinen oopperafanaatikko, jos se on ainoa syy asua Helsingissä.
Elämä on ihan samanlaista muissakin kaupungeissa, ehkäpä hieman rauhallisempaa vain eikä niin kapeakatseista kuin Helsingissä, jossa tuntuu olevan varsin rauhaton ja ra*istinen ilmapiiri. Jos on niin tärkeä päästä Helsinkiin, voi asua vaikka Turussa tai Tampereella ja tarpeen vaatiessa suhata junalla tai motaria pitkin pääkaupunkiin. Monet tekevät tuollaista työmatkaakin päivittäin, tunti siihen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan mitään oleellista eroa asua näissä kolmessa paikassa. Se on vaan niin ainakin omalta kohdaltani että kun olen syntynyt Hgissä niin olen tänne juurtunut ja elämäni on täällä. Vanhempani muuttivat ennen syntymääni maalta tänne ja hekin viihtyivät. En ole kuullut valituksia heiltä. En osaa kuvitella asuvani ihan syrjässä mutta ymmärrän jos siellä joku muu viihtyy.
Täältä muualta katsoen Helsinki on syrjässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tilanne tulee lähivuosina kärjistymään, että monen pikkupaikkakunnalle kodin toivorikkaana rakentaneen koti on pilkkahinnalla pakkohuutokaupassa.
Osaatko kertoa tarkemmin milloin ja miten alas hinnat menevät? Johonkin 10.000-20.000 asti? Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja asustan lapsuuden kodissani rm-talossa, joka osin alkuperäisessä asussaan. Perittyä rahaa noin 150t. Voisinko kaapata itselleni ajanmukaisen talon?
Tähän sinulla ei ihan ole varaa, mutta saat osviittaa hinnanalennuksista:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2d6006e6-f44b-4c45-ab04-71f103813380
Pomarkku on suunnilleen Porin, Kankaanpään ja Tampereen risteymässä.
Porissa ylipäänsä on hyvin halvallakin taloja. Vaikkapa nämä:
https://www.etuovi.com/kohde/9887234?haku=M1432916090
https://www.etuovi.com/kohde/7830114?haku=M1432916090
80-luvulta löytyy taloja alta sadantuhannen vaikka millä mitalla.
Suomessa elää harha kuinka on pelastus muuttaa pieniltä paikkakunnilta isoille varman työn perässä. Todellisuudessa monessa isossa kaupungissa Lahdessa, Jyväskylässä, Tampereelle on synkät työttömyysluvut. Työttömyysaste on korkeampi kuin monilla pienillä paikkakunnilla. Ei pk seudunkaan tilanne sen parempi oli. Tarjolla olevista työpaikoista suuri osa on matalapalkka töitä ja eikä palkat ole ylipäänsäkään muuta maata parempia kuin nimellisesti. Jokaiseen vähänkin paremmat ehdot tarjoavaan paikkaan on satoja hakijoita. Asumiskulut ovat ylittäneet jo ajat sitten keskituloisenkin kipurajan saati sitten matalapalkkaisten. Suurin osa alueen asukkaista on korviaan myöten veloissa tai vuokra vie asumistukineenkin ostovoiman. Velkaa on joka lähtöön pikavipeistä kulutusluottoihin.
Paljon puhutaan kuinka kannattavaa on ostaa sieltä asunto mutta ainakin vanhojen remonttipommi taloyhtiöiden kohdalla voi olla että loppupeleissä käteen ei jää kuin velkaa. Uusissa asunnoissa on miinana vuokratontit joiden vuokraa esim. Helsinki on mielivaltaisesti korottanut. Suomessa kunnat ja valtio paremminkin tekevät kaikkensa jotta jo pilviin nousseet asumisen kustannukset saataisiin nousemaan ennestään.
Pk-seutu on ulkopuolelta katsoen kupla joka houkuttelee muuttajia valheellisilla lupauksilla. Jos on ihan oikeasti akateeminen huippulahjakkuus niin kannattaa jo miettiä pk seudun sijaan ulkomaille töihin lähtöä ja perheen perustamista jossakin muualla kuin ikuisessa lamassa rypevässä Suomessa. Pk seudun asuntokupla kun ei riitä oikein maan talouden perustaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin muuttaville annan vinkiksi, että alue kannattaa harkita tarkkaan. Hyvin keskeiset alueet siellä ovat sellaisia, että kusi haisee, häiriköitä ja narkkareita pyörii kulmilla. Välttäisin itse ainakin alueita Kamppi-Rautatientori, Itäkeskus, Kontula.
Siinä tulee vähän realiteetit vastaan kun pitää Kampissa illalla lähteä lähikauppaan. Siinä väistelet teinijengejä ja huumekauppiata. Meininki on vähän liian kansainvälistä minun makuun eikä mitenkään vaikka Singaporen tapaan.
Onko ihan oikeaakin kokemusta? :D äitini muutti eläkepäivillään Kamppiin ja viihtyy loistavasti kun kaikki on kävelymatkan päässä. Aikoinaan asuimme Kallion ja Sörkän kupeessa jossa kuulemma myös on niin kauhean levotonta mutta sielläkin viihdyimme loistavasti koko perhe. Itselläni on aina ollut kaikkein turvallisin olo siellä missä on paljon porukkaa. Paljon ikävämmältä on tuntunut öisin tulla baarista kotiin hiljaisessa ja pimeässä lähiössä.
Aiemmin joku kommentoi sitä että onhan muitakin kaupunkeja josta löytyvät samat hyvät puolet kuin Helsingistä. Mitä sitten? Miksi esim. tamperelainen hinkuisi sieltä Helsinkiin tai helsinkiläinen täältä Tampereelle jos kerran kaupungit ovat niin samanlaisia? Se että joku kehuu Helsinkiä ei tarkoita etteikö hänen mielestään Suomessa olisi myös muita samanhenkisiä paikkoja. Mutta tämän koko keskustelun pointti oli kaipuu johonkin toisenlaiseen eikä se että voisiko pääkaupunkiseudulta muuttaa jonnekin missä on ihan samanlaista kuin pääkaupunkiseudulla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2d6006e6-f44b-4c45-ab04-71f103813380
=/ Kyllä on pissaa päässä tolla, jos luulee tuosta vähääkään yli 150.000 saavansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiin muuttaville annan vinkiksi, että alue kannattaa harkita tarkkaan. Hyvin keskeiset alueet siellä ovat sellaisia, että kusi haisee, häiriköitä ja narkkareita pyörii kulmilla. Välttäisin itse ainakin alueita Kamppi-Rautatientori, Itäkeskus, Kontula.
Siinä tulee vähän realiteetit vastaan kun pitää Kampissa illalla lähteä lähikauppaan. Siinä väistelet teinijengejä ja huumekauppiata. Meininki on vähän liian kansainvälistä minun makuun eikä mitenkään vaikka Singaporen tapaan.
Onko ihan oikeaakin kokemusta? :D äitini muutti eläkepäivillään Kamppiin ja viihtyy loistavasti kun kaikki on kävelymatkan päässä. Aikoinaan asuimme Kallion ja Sörkän kupeessa jossa kuulemma myös on niin kauhean levotonta mutta sielläkin viihdyimme loistavasti koko perhe. Itselläni on aina ollut kaikkein turvallisin olo siellä missä on paljon porukkaa. Paljon ikävämmältä on tuntunut öisin tulla baarista kotiin hiljaisessa ja pimeässä lähiössä.
Aiemmin joku kommentoi sitä että onhan muitakin kaupunkeja josta löytyvät samat hyvät puolet kuin Helsingistä. Mitä sitten? Miksi esim. tamperelainen hinkuisi sieltä Helsinkiin tai helsinkiläinen täältä Tampereelle jos kerran kaupungit ovat niin samanlaisia? Se että joku kehuu Helsinkiä ei tarkoita etteikö hänen mielestään Suomessa olisi myös muita samanhenkisiä paikkoja. Mutta tämän koko keskustelun pointti oli kaipuu johonkin toisenlaiseen eikä se että voisiko pääkaupunkiseudulta muuttaa jonnekin missä on ihan samanlaista kuin pääkaupunkiseudulla.
Mä ymmärsin että pointti muualle muuttamiseen olisi myös asumisen halvempi hintalappu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se itse asun 20 min keskustasta ja olen kotoisin täältä. Kaikki kaverit tai sukulaiset asuu Helsingin tai tässä lähistöllä. Keskustassa asuessa vieraita kävin vähän, jos ne joutuivat tulemaan autolla tai julkisilla.
Onko se Kerava nyt niin syrjässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampissa on muitakin kauppoja kuin kauppakeskuksessa. Ei niitä porukoita muualla pyöri.
Vierailija kirjoitti:
Itse juuri mietin muuttoa Hämeenlinnasta Helsinkiin. Helsingin ihmispaljoudessa on ihana käydä. Siellä saa olla kuka haluaa ja pukea mitä haluaa, kukaan ei ihmettele. Pikkukaupungissa on oikeasti aika rajoittunutta.
Tällainen ajattelu jotenkin ihmetyttää minua. Muiden ihmisten rajoittuneisuus häiritsee. Eikö sellainen ihminen ole kuitenkin itsekin aika rajoittunut, joka ei uskalla Hämeenlinnassa olla oma itsensä tai pukea mitä haluaa, koska miettii/pelkää muiden mielipiteitä? Onhan sekin laumasieluutta, että voi hyvin vain hakeuduttuaan ympäristöön, jossa ei vaan erotu joukosta tai kukaan ajattele itsestä mitään.
Me muutimme pienten lasten kanssa pienelle paikkakunnalle, ei ole kaduttanut. Jopa leikkipaikkoje n meno kamalaa verrattuna muualle, eikä aikuisia kiinnosta.
Ihan sama kuinka paljon olette rakasta kotikaupunkiani mollaaneet; olen ylpeästi helsinkiläinen nähden melkein painajaisunia jonnekin Espooseen tai Vantaalle joutumisesta.
Säälin ihmisiä, jotka joutuvat kärvistelemään jossain Perä-Posiolla tai Taka-Metsälässä hulppeissa omakotitaloissaan vailla mitään toivoa mistään konkreettisesta: ei se omakotitalo kaikkine härpäkkeineen mene kaupaksi.
Sori vaan.
*
Oikein mielleläni maksan hiljaksilleen vielä kolmisen vuotta omaa asuntoani Helsingissä, koska tässä on hyvä perintö lapselleni.
*
PK-seutu ei ole Helsinki.
PK-seutu on PK-seutu.
*
Helsinki on ihana Helsinki.
Stadi.
Kaupunki.
Kun muutin n. 35 vuotta sitten Helsinkiin, oli ihanaa tosiaan kulkea kaduilla ilman, että olisi tarvinnut tervehtiä joka toista vastaantulijaa!
Olin sellaisessa työssä pikkukaupungissa, että todellakin joka toinen tunsi ja tervehti, jos kävelin päiväsaikaan pääkadulla.
Olen samalla alalla edelleen ja vain -------:laiset tuntevat ja tervehtivät.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kuinka paljon olette rakasta kotikaupunkiani mollaaneet; olen ylpeästi helsinkiläinen nähden melkein painajaisunia jonnekin Espooseen tai Vantaalle joutumisesta.
Säälin ihmisiä, jotka joutuvat kärvistelemään jossain Perä-Posiolla tai Taka-Metsälässä hulppeissa omakotitaloissaan vailla mitään toivoa mistään konkreettisesta: ei se omakotitalo kaikkine härpäkkeineen mene kaupaksi.
Sori vaan.
*
Oikein mielleläni maksan hiljaksilleen vielä kolmisen vuotta omaa asuntoani Helsingissä, koska tässä on hyvä perintö lapselleni.
*
PK-seutu ei ole Helsinki.
PK-seutu on PK-seutu.
*
Helsinki on ihana Helsinki.
Stadi.
Kaupunki.
Kyllä sitä nyt pyllykipeillään kun joku ei halua asua sinun pyhässä stadissasi ja oikein uskaltaa siitä epämieluisia tosiasioita sanoa. 😄
Täällä on paljon aasialaisia miehiä.