Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
1021/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen miehen kanssa kummatkin etätöitä ja Helsingissä pitää käydä ehkä kerran kuussa molempien. Ollaan tosissaan mietitty tän Espoon rivitalon vaihtamista Tallinnaan jossa samalla hinnalla saisi ison luksus kerrostaloasunnon omalla kylpyläosastolla. Ollaan kuitenkin kummatkin miehiä niin vähän hirvittää se ajatus jos naapuriksi sattuukin jotain homofoobikkoja.

Kokeilkaa ihmeessä kuitenkin! Laittakaa se nykyinen rivari vuokralle ensin ja vuokratkaa Tallinnasta. Aina voi palata takaisin.

Vierailija
1022/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajua että jollain asumistulla rahoitetaan asumista Helsingissä, kun valtio on itse aiheuttanut koko asumisongelman sullomalla Helsingin niin täyteen ihmisiä. Eikö niitä kouluja ja virastoja tosiaan voi siirtää halvempiin kaupunkeihin, yhtäkään? Onko vaikka Porvoo niin hirveen kaukana, tai Järvenpää? Ei, Helsingin saarella pitää väkisin olla ihan kaiken. Opiskelijoilta väännetään hirveet rahat vuokriin. Ihmiset istuu tuntitolkulla iltapäivän ruuhkissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asuin Helsingissä 20 vuotta, sitten muutin pikkukaupunkiin neljäksi vuodeksi. Aluksi rauha oli ok, samoin oli kiva kun välimatkat kesti 5-10 min olipa sitten liikkeellä jalan tai autolla.

Sitten alkoi korpeamaan. Kaupunki täysin autio 17 jälkeen(maalaiset asioivat aamupäivällä), ketään ei näy missään, se on todella, todella masentavaa. Minnekään ei voi mennä paitsi olla kotona tai kävellä jompaa kumpaa kävelyreittiä, muita mahdollisuuksia ei ole. Pyörällä pääsee vain noin 10 km lenkin jos ei halua maantielle ajamaan ja sekin äärimmäisen tylsä reitti. Rakennuksetkin ovat rumia kahta vanhaa taloa lukuunottamatta. Pikkukaupungissa puhutaan pahaa ja minustakin leviteltiin perättömiä juoruja. Jos tarvii ostaa jotain erikoisempaa niin piti lähteä kauemmaksi. Kulttuuritarjonta on suurinpiirtein karaoke. Ihmiset on myös hieman erilaisia, en haluaisi sanoa pahasti mutta heille elämyksiä on kebab-ravintola tai hese tai jonkun Prisman avaiset josta riittää ihmeteltävää. jos on joku erikoinen harrastus tai poikkeaa massasta niin sitä päivitellään. Just tuo päivittely on erittäin loukkaavaa minusta.

Sitten riitti. Muutin takaisin Helsinkiin ja ah miten ihanaa on! Käyn kirjastoissa, museoissa, kävelen ympäriinsä ja ahmin silmilläni kauniita taloja, kaunista luontoa, merta, metsää, kallioita. Ihmisiä näkee. On kaikenlaisia ilmaistapahtumia ja toki kulttuuria enemmän kuin ehtii. Pääsen taas rakkaan harrastukseni pariin, se on hieman erikoinen mutta eipä sitä tarvitse enää selitellä tai olla päivittelyn kohteena.

Henkinen hyvinvointini on kohonnut huimasti tänne paluun myötä.

Meillä kävi vähän samoin. Mutta me muutettiin maagiseen lappiin asti.

Se kun lomareissuilla aina tuntui niin ihanalle.

No muutettiin...meni n.5kk kun oli ihanaa se pikku kylän tunnelma ja juttelemaan tulevat ihmiset, luonto jne...mutta sitten. Sitten alkoi tulla ihmisten todelliset luonteet esiin ja näki sen miljöön ja muun realistisesti. Aivan järkyttävää. Lapissa asunnot ylihintaisia ja järkyttävässä kunnossa. On toki priimaakin mutta hinnat on sen niissä vielä järkyttävämmät.

Ja se korpesi kun mitään et saanut mistään tilaamatta tai ajamatta jopa yli 100km päähän hakemaan. En puhu nyt ruuasta.

Ja se lappilaisten välinpitämätön ja verkkainen asenne. Ei kiitos.

Takaisin tultiin ja ai että että on ollut ihanaa täällä vilinässä ja kerrostalo bunkkerissa olla taas. Täällä on sentään elämää.

Vierailija
1024/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muuta pois. Olisi kauheaa asua jossain tylsässä, kuihtuvassa pikkukaupungissa. Vielä kauheampaa olisi ihan maalla pimeyden keskellä.

Miksi sitten asut Helsingissä? Mikset muuta suurkaupunkiin? Vaikka Pietariin?

Pitäisi osata sujuva venäjä.

Miksi? Eihän tuo suomesikaan niin sujuvaa ole.

Vierailija
1025/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, Joo sen verran Helsingissä asuneena, niin voin todeta omalta osalta, että ei, se ei ole sen arvoista. Mulla ei sairaanhoitajana olisi varaa edes asua siellä. Ei minkäänlaisessa asunnossa, miehen ja kahden lapsen kanssa, saati ostaa asuntoa sieltä. Kun taas Täällä Jumalan selän takana, maksetaan omakotitalo lainaa kuukaudessa reippaasti alle 400€/kk. Joten kannattaa muuttaa pois. On elämää todellakin muuallakin kun siellä :D ja hyvää elämää.

Vierailija
1026/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Nyt 3 tunnin junamatkan päässä. Olen tyytyväinen, kun pakosta pitää käydä Helsingissä töiden takia niin on ihanaa päästä aina sieltä pois. En enää suostu muuttamaan sinne.

Vierailija
1027/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin muuttaville annan vinkiksi, että alue kannattaa harkita tarkkaan. Hyvin keskeiset alueet siellä ovat sellaisia, että kusi haisee, häiriköitä ja narkkareita pyörii kulmilla.  Välttäisin itse ainakin alueita Kamppi-Rautatientori, Itäkeskus, Kontula.

Vierailija
1028/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin pääkaupunkiseudulta Ouluun kymmenen vuotta sitten ja oli todella hyvä päätös. Kotiuduimme nopeasti. Toinen meistä tekee etätöitä ja toinenkin löysi täältä työpaikan. Asuminen mukavaa ja edullista, lyhyet etäisyydet ja ison kaupungin hyvät palvelut. Oulu <3 Tulukaa tänne :)

Vierailija
1029/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutettiin pääkaupunkiseudulta Ouluun kymmenen vuotta sitten ja oli todella hyvä päätös. Kotiuduimme nopeasti. Toinen meistä tekee etätöitä ja toinenkin löysi täältä työpaikan. Asuminen mukavaa ja edullista, lyhyet etäisyydet ja ison kaupungin hyvät palvelut. Oulu <3 Tulukaa tänne :)

Liian kylmä niin kuin koko suomessa.

Vierailija
1030/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, missä tärkeimmät ihmissuhteet on.

Niiden takia on siellä, missä on.

Vierailija
1031/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian kylmä niin kuin koko suomessa.

Meri lauhduttaa ilmastoa, joten ei täällä oikeasti ole niin kylmä kuin voisi kuvitella. Nytkin lämpötila nollan pinnassa ja vettä on sadellut viime päivinä. Kesällä on nykyään ollut yhtä lämmin kuin pääkaupunkiseudulla tai lämpimämpi (jopa yli +30 C). Talvella on yleensä kaunis lumipeite, mikä lisää valoisuutta vs. pääkaupunkiseudun lumettomuus ja pimeys. Mutta joo, eihän tästä tropiikkia saa mitenkään, mutta lentokoneella sinne eteläänkin pääsee täältä tarvittaessa.

Vierailija
1032/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, missä tärkeimmät ihmissuhteet on.

Niiden takia on siellä, missä on.

Totta. Näiden takia kyllä kannattaa jäädä.

Vierailija
1033/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen stadilainen. Pohdin Tamperetta ja Turkua, valitsin Tampereen koska täällä on tuttuja ihmisiä. Alku aina vaikeaa, mutta ajan myötä olen kotiutunut tänne hyvin, enkä enää kaipaa pääkaupunkiseudulle.

Vierailija
1034/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuin helsingissä koko ikäni 18-v asti jolloin muutin ulkomaille n.4,4 miljoonan ihmisen kaupunkiin. palasin sitten kolmen vuoden jälkeen takaisin opiskelemaan länsi-suomeen "kaupunkiin" jossa asuu hädin tuskin 50 000 ihmistä ja olen nyt vuoden jälkeen valmis tappamaan kaikki täällä ja sitten itseni :)

stadissa on ehkä huonot puolensa mutta onpa ainakin julkiset jotka toimii, ja muitakin kauppoja kuin ketjut. voi myös melkeinpä aina luottaa siihen että mitä tarvitaan, sitä löytyy ilman että pitää erikseen alkaa tilaamaan ulkomailta.

Vierailija
1035/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta itselleni pk-seutu on ainoa oikea asuinpaikka. Olen pienemmältä paikkakunnalta, mutta koska en saanut töitä niin tulin tänne. Moni sanoo, ettei käy koskaan museossa tms palveluissa. Minusta ei ole iloa asua kaupungissa, jos ei hyödynnä niitä etuja joita pääkaupunkiseutu tarjoaa. Rakastan vilinää ja tsekkaan aina kulttuuritapahtumat, kirpputorit, teatterit, juoksutapahtumat, keikat, festarit, brunssit ja kahvilat, ravintolat jne.. Minulle asuminen Helsingissä on 100 prosenttisesti sen arvoista! En juurikaan saa ns. voimaa luonnosta, en tykkää retkeillä, marjastaa, uida luonnonvesissä tms. Saan vastaavia elämyksiä vaikka konsertissa!

Vierailija
1036/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään Helsingissä koska on sellainen pikkuinen suurkaupunki. Olemme kovia matkustamaan miehen kanssa. Täällä ei juurikaan ole kylämäistä kyräilyä ja pikkukylän henkeä mistä en pidä. Etätyöt on keksitty ja miehen kanssa kun puoliksi maksetaan Hekan kämppä (hyvällä alueella), rahaa jää käteen ja säästöön. En silti väitä etteikö joskus ruuhkat ärsyttäisi, mutta ei niin paljoa että se veisi yönet. Silti haaveillaan omakotitalosta ja omasta rauhasta, koska kerrostalo nyt on kerrostalo.

Vierailija
1037/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeasti ihmiset, kertokaa nyt mullekin miten ihmeessä niitä etätöitä saa...! jos sellaisen saisin niin tyytyisin elämään vantaalla tai espoossa, rahaakin mahdollisesti säästäen, mutta mistä sellaisen saisin...! ei ole missään töissä edes ehdotettu sellaisen mahdollisuutta.

Vierailija
1038/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan muuttaa suomesta pois. Inhoan kylmää joka suomessa on 12 kk vuodessa ja tämä puolen vuoden pimeys on täysin sairasta.

... Estääkö joku?

Vierailija
1039/1246 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok-seudun työtehtävät ja palkkataso. Tienaan Helsingissä talousalan erityishommissa n 90000 euroa vuodessa, mistään muualta Suomessa vastaavaa tehtävää samalla palkalla ei ole mahdollista saada. Töitä saattaisi löytyä pikkupaikkakunnaltakin, mutta työ olisi hyvin yksinkertaista ja palkka ehkä 35000 euroa vuodessa.

Kuten täällä on jo aiemmin todettu, hyvätuloiselle voi olla ihan ok asua Helsingissä. Pienituloisella menee kaikki rahat asumiseen, joten silloin on jo aika kyseenalaista.

Paitsi että pienituloiset saa asumistukea, mikä voi olla yli kolmasosa vuokran määrästä. Lisäksi on useita Hekan asuntoja joissa vuokrahinnat on halvat.

Hekan asuntoihin ei pääse kukaan. Asumistuessa on vuokrakatto, sitä maksetaan korkeintaan 500 eurosta, eipä tuolla summalla kauheasti löydy yksiöitä. 

Vierailija
1040/1246 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis oikeasti ihmiset, kertokaa nyt mullekin miten ihmeessä niitä etätöitä saa...! jos sellaisen saisin niin tyytyisin elämään vantaalla tai espoossa, rahaakin mahdollisesti säästäen, mutta mistä sellaisen saisin...! ei ole missään töissä edes ehdotettu sellaisen mahdollisuutta.

Itse ainakin IT-alalla ja asun keskikokoisessa kaupungissa, aivan ydinkeskustassa. Työpaikka on pääkaupunkiseudulla, mutta iso osa myös tuolla alueella asuvista harrastaa etätöitä, pitkien työmatkojen takia.

Palkkauksessa joku on joskus yrittänyt käyttää edullisia asumiskustannuksia argumenttina, mutta noihin olen vain ilmottanut että työstä te maksatte. Vuotuiset buttotulot noin 90te ja hyvä, noin 100 neliön asunto ydinkeskustasta 250te:lla jätti rahaa elämiseenkin. Palvelut, harrastemahdollisuudet ovat kävelymatkan päässä. Investointihyödykkeiden shoppailu tapahtuu lähtökohtaisesti kansaivälisten nettikauppojen kautta, kun suomesta ei löydy mitä olen etsimässä.

Olen järjestelyyn erittäin tyytyväinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme