Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla vessa niin kaukana, etteikö sinne jaksaisi lompsia. Imettäjät haluaa vaan herättää huomiota MinäMinä-tyylillään.
Olisitko itse valmis ottamaan lautasen ja siirtymään kylmään, kolkkoon vessaan aterioimaan ?
Useamman lapsen imettäneenä olen sitä mieltä, että vauva ei siitä välitä. Hän on lämpimässä äidin sylissä, eikä sisustusta ympärillä mieti. Äidin mukavuudesta siinä on kyse. Sen voi sanoa ääneen, eikä mennä sen 'vauvan parhaan' taakse piiloon.
Entä äidin mukavuus? Kova istuin, ei ruokaa eikä juomaa. Kyki sitte siinä jopa 2h !
MIksei vauvaa voi syöttää ennen lähtöä? Saa istua mukavasti kotisohvalla , jopa sen 2 tuntia. Sitten ruokailla ravintolassa rauhassa, vauvan köllötellessä vaunuissaan. Kukaan pöljä lähde varta vasten ravintolaan vauvaa syöttämään. Sovittaa menonsa ja aikataulunsa sopivasti.
Harvalle vauvalle tulee nälkä tunnin kuluttua, jos on syönyt mahansa täyteen.
Eiköhän se ole monille itsestäänselvyys, että vauva ruokitaan kotona ennen lähtöä. Ei se ainakaan meillä estä nälän yllättämistä ravintolassa. Enkä tiedä mistä tunnista sinä puhut, ei niitä ravintoloita ainakaan meidän takapihalla ole. Kyllä se aika kotisohvalta laskunmaksuun on yleensä huomattavasti pidempi kuin tunti.
Entä jos vauvan nälkä yllättää pankissa? Vaatekaupassa? Ruokakaupassa?
Missä paikassa ET imettäisi lasta? Mitä tekisit silloin jos vauva alkaisi itkeä?
Juuri näin, eli on paljon paikkoja jonne perheet ja myös lapset on tervetulleita, mutta missä ette kyllä rupeaisi imettämään, pitäähän teidän silloinkin toimia jotenkin, että vauvanne "ei kuole nälkään"!
Ettekö osaa tähdä tätä samaa ruokaravintolassa, kun osaatte tehdä sen muuallakin, eli varmaankin poistutte kultasepänliikkeestä jos vauvanne on nälkäkuoleman partaalla, miksi ette osaa tehdä sitä samaa myös ravintolan kohdalla. Ai niin, kun minä en halua, näinhän ne uhmaikäisetkin sanoo!
Minä olen imettänyt pankissa jonottaessa, en todellakaan lähde pois jos olen jo tovin joutunut jonottamaan. Samoin olen imettänyt myös vaatekaupoissa, tosin sovituskopeissa. Ruokakaupassa olen myös imettänyt aulassa penkillä. Niin ja myös fine dining ravintolassa. Jos lapsellani yllättää nälkä en todellakaan lähde minnekkään pitkälle etsimään sopivaa imetyspaikkaa vaan etsin lähimmän suojaisan paikan. Ravintoloissa me aina myös pyydämme nurkkapöydän ja jos joudun imettämään olen selin saliin päin. Myös ulkona puistonpenkillä olen imettänyt. Minulla on aina rinta peitettynä ja harva välttämättä edes tajuaa mitä tapahtuu. Ehkä täällä siksi niin vaahdotaan julki-imettäjistä kun on "ainoa" kokemus on ne kaikista näkyvimmät ja äänekkäimmät eikä näitä, jotka eivät siitä imetyksestä tee numeroa edes huomata.
Jatkan vielä, että kun ravintolaan menän, niinmyös minä maksan siitä ruuasta. Yleensä imettäessä voi ihan hyvin syödä itsekkin samalla, jos vauva on rauhallinen. En siis todellakaan lähde kauas piiloon ja palaa jäähtyneen aterian ääreen. Kaikenlisäksi miehestäni olisi varmaan aika ankeaa jäädä yksin syömään kun sen ravintola illallisen tarkoitus on myös viettää yhdessä aikaa.
Ja kun täällä jotkut tuntuvat tietävän vauvojen hoidosta enemmän, niin aina jos lähden johonkin kaupungille, ostoksille, kampaajalle, ravintolaan, pankkiin, pyrin ajoittamaan sen niin, että vauva on juuri syönyt ja on päiväuniaika. Tämä ei silti aina estä sitä, että nälkä saattaa yllättää.
Täällä jokainen väittää toista osapuolta minäminä ihmisiksi ja penätään muiden ajattelua, käytöstapoja sekä asettumista toisen asemaan. Kumpikaan ei sitä tee. Elämme minäminä yhteiskunnassa. Te kaikki olette minäminä minunnapa - ihmisiä.
Pahempia tässä ovat kyllä nämä, jotka eivöt haluaisi päästää pientenvauvojen äitejä mihinkään. Toisena tulee showimettäjät.
Hyi teitä.
154 sivua kommentteja eli tämä on varmaan jo kysytty, mutta onko teillä ravintoloissa tapana tuijottaa kanssaruokailijoita ja tarkkailla sitä mitä he tekevät?
Mulla ei. Keskityn ruokaani ja seuralaisiini.
Ravintoloissa on tullut käytyä vauvojen kanssa koska vanhemmille tekee hyvää poistua kotoa, ja vanhemmille tekee hyvää syödä oikeaa ruokaa vaikka olisivatkin kotoa poistuneet. Keittiötä ei saa mukaan, eli siksi mennään ravintolaan.
En tunne ketään imettäjää joka olisi imettänyt suonikkailla tisseillään iloisen avoimesti edes vastapäätä vierasta ihmistä.
Mulla oli erityisiä imetysvaatteita, ja epäilenpä että kukaan muu kuin lapseni ja mieheni ei nähnyt nännin pihaustakaan imetyksistäni.
Näyttää tosin siltä että ei tässä imetyksen käytännöistä ole kyse, vaan enemmänkin joidenkin ihmisten vaikeasta suhtautumisesta omaan alkuperään, naisiin ja äiteihin.
Ne, jotka imettää julkisissa tiloissa perustelevat asiaa yleensä sillä, että imettäminen on luonnollista. Myös kakalla käyminen on hyvin luonnollista, mutta en silti kävisi kakalla keskellä julkista paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka imettää julkisissa tiloissa perustelevat asiaa yleensä sillä, että imettäminen on luonnollista. Myös kakalla käyminen on hyvin luonnollista, mutta en silti kävisi kakalla keskellä julkista paikkaa.
Veit kakat suustani ...
Porvoossa ei varmasti näytellä tissejä.
Vierailija kirjoitti:
Ja te vastustajat köytätte tätä samaa vanhaa, väsynyttä argumenttia.
Kysympä vaan: syötkö pask*a? Todennäköisesti et ja ei varmaan moni muukaan. Teetkö koskaan julkisesti tarpeitasi? Et varmaankaan.
Mutta. Sinäkin todennäköisesti olet useastikkin syönyt muiden ihmisten läsnäollessa. Ja sinäkin olet joko saanut ensiravintosi äidin rinnasta tai korviketetrasta.
Ulostamisella ja syömisellä on suurikin ero. Ja sitä se imettäminen on, ruokkimista.
Jos on niin vieraantunut luonnosta ettei näin alkukantaista tapahtumaa pysty käsittelemään niin suosittelen tekemään pientä tutkimusmatkaa itseensä.
En ymmärrä miksi yli puolivuotiasta pitäisi imettää julkisesti. Kaikki yli 6kk saavat myös kiinteitä eli heille voi nälkään antaa vaikka marjasosetta tai sormiruokaa ravintolassa. Vai tuntikaupallako te siellä syötte? Edes illallisravintoloissa ei ole yli 2,5h varauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysympä vaan: syötkö pask*a? Todennäköisesti et ja ei varmaan moni muukaan. Teetkö koskaan julkisesti tarpeitasi? Et varmaankaan.
Mutta. Sinäkin todennäköisesti olet useastikkin syönyt muiden ihmisten läsnäollessa. Ja sinäkin olet joko saanut ensiravintosi äidin rinnasta tai korviketetrasta.
Ulostamisella ja syömisellä on suurikin ero. Ja sitä se imettäminen on, ruokkimista.
Jos on niin vieraantunut luonnosta ettei näin alkukantaista tapahtumaa pysty käsittelemään niin suosittelen tekemään pientä tutkimusmatkaa itseensä.
Etkö sinä todellakaan ymmärrä, että tässä ei taaskaan verrattu p*askantamista ja vauvan imettämistä!
Tässä yritetään kertoa teille minäminä -imettäjille, että kaikki luonnollinenkaan toiminta ei aina ole hyväksyttävää ja hyviin käytöstapoihin kuuluvaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin vieraantunut luonnosta ettei näin alkukantaista tapahtumaa pysty käsittelemään niin suosittelen tekemään pientä tutkimusmatkaa itseensä.Etkö sinä todellakaan ymmärrä, että tässä ei taaskaan verrattu p*askantamista ja vauvan imettämistä!
Tässä yritetään kertoa teille minäminä -imettäjille, että kaikki luonnollinenkaan toiminta ei aina ole hyväksyttävää ja hyviin käytöstapoihin kuuluvaa!
Siis nimenomaan ravintoloissa!
Imettämisenkin voi hoitaa monella tavalla. Itse olen melkoisen ujo ja vauvani eivät ole suostuneet vessassa syömään. Monesti vessassa kaikuu jotenkin ja lapset ovat säikkyneet tätä. Olen imettänyt ravintolassa ja jopa bussissa. Koskaan en ole palautetta saanut tai murhaavia katseita, olen käyttänyt aina suurta huivia jonka takana piilottelen vauvan kanssa, en tahdo että kukaan näkee rintaani! Mieluiten olen niinkin salamyhkäinen että kanssaolijat eivät edes tajua minun imettävän. Ymmärrän kyllä jos aiheuttaa pahennusta kun lyödään ns. tissi pöytään. Hienovaraisuutta naiset hieman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin vieraantunut luonnosta ettei näin alkukantaista tapahtumaa pysty käsittelemään niin suosittelen tekemään pientä tutkimusmatkaa itseensä.Etkö sinä todellakaan ymmärrä, että tässä ei taaskaan verrattu p*askantamista ja vauvan imettämistä!
Kukakohan tässä on enemmän se minäminä kun et omalta mielipiteeltäsi pysty näkemään tai ajattelemaan mitään muuta?
Johan täällä on monet kertoneet miten imettävät syrjässä, rinnat piilossa, joka mielestäni on kyllä myös muiden huomioon ottamista. Harva oikeasti tissit tyrkyllä sitä tekee (jos miettii kuin moni sitä oikeasti tekee.) Monet ravintolat sallivat imettämisen pöydässä, mutta yksikään ei sallisi siihen ulostamista. Tämä rinnastus on yksinomaan sinun päässäsi. Sinun käytöksesi tässä on huonoa jos kenen.
Suomessa on myös nyt käynnissä imetyksen edistämiskampanja, jonka tarkoituksena on tehdä suomesta yksi imetyksen kärkimaista. Tehtäisiinkö samaa missään maassa ulostamisen kannalta? En usko. Jo tämän luulisi kertovan siitä, kuinka tärkeä asia imetys on yhteiskunnalle ja kuinka sitä enemmän tulisi tukea kuin piilottaa. Minun puolestani saat tukehtua ravintolassa ruokaasi järkytyksestä jos et minäminä asenteeltasi kokonaiskuvaa pysty ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei helvetissä vauva kuulu mihinkään kristuksenvitun ravintolaan. Haulikko peräaukkoon.
Tämä. Jos vauva on niin pieni, ettei kestä ravintola-aterian aikaa ilman imetystä, se on ilman muuta aivan liian pieni niin ärsykkeiseen paikkaan kuin ravintola.
Voisiko sitä sen verran huomioida sitä lastaan ettei sitä ihan sylilapsena raahaisi ihan joka paikkaan? Se vauva tahtoo olla kotona, rauhassa, turvassa, äidin ja isän ja rutiinien ympäröimänä.
Sosiaalistamisen aika on sitten myöhemmin.
Joskus niillä vanhemmillakin voi olla tarvetta lähteä sieltä kotoa pois hoitamaan asioita yms. ja se vauvakin on otettava mukaan. Tai sitten voi olla halu lähteä välillä kotoa pois. Ja sitä lastenhoitajakaan ei ole aina saatavilla. Tai sitten äiti voi olla yksinhuoltaja tai puoliso matkatöissä. Itse en lasten ollessa pieniä käynyt syömässä, mutta kauppaan ne riiviöt oli välillä pakko ottaa mukaan kun isänsä joutui tekemään pitkää päivää ollessaan yrittäjänä. Mieluummin kävin ilman lapsia jos suinkin mahdollista. Ja onneksi lapsillani oli niin säännöllinen rytmi, ettei tarvinnut julkisesti imettää. Ne äidit joiden olen nähnyt julkisesti imettävän ovat kyllä hoitaneet asian mahdollisimman huomaamattomasti. Niitä en kyllä ymmärrä, jotka yli vuoden ikäistä lasta imettää. Itse lopetin lasten ollessa puolivuotiaita. Ja hyvin ovat aikuiseksi kasvaneet, ovat terveitä eikä ole mitään allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Jos ravintolaan saa tulla miehen kanssa, sillon siellä saa myös lutkuttaa sen munaa?
Syöminen on elämisen kannalta pakollista, munan lutkuttaminen ei. Ihminen ei säily hengissä syömättä. Munan lutkuttaminen ei ole hengissä säilymisen kannalta välttämätön toimenpide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan tässä on enemmän se minäminä kun et omalta mielipiteeltäsi pysty näkemään tai ajattelemaan mitään muuta?
Johan täällä on monet kertoneet miten imettävät syrjässä, rinnat piilossa, joka mielestäni on kyllä myös muiden huomioon ottamista. Harva oikeasti tissit tyrkyllä sitä tekee (jos miettii kuin moni sitä oikeasti tekee.) Monet ravintolat sallivat imettämisen pöydässä, mutta yksikään ei sallisi siihen ulostamista. Tämä rinnastus on yksinomaan sinun päässäsi. Sinun käytöksesi tässä on huonoa jos kenen.
Suomessa on myös nyt käynnissä imetyksen edistämiskampanja, jonka tarkoituksena on tehdä suomesta yksi imetyksen kärkimaista. Tehtäisiinkö samaa missään maassa ulostamisen kannalta? En usko. Jo tämän luulisi kertovan siitä, kuinka tärkeä asia imetys on yhteiskunnalle ja kuinka sitä enemmän tulisi tukea kuin piilottaa. Minun puolestani saat tukehtua ravintolassa ruokaasi järkytyksestä jos et minäminä asenteeltasi kokonaiskuvaa pysty ymmärtämään.
Kyllä tässä todellakin pystytään näkemään ja ajattelemaan vaikka mitä muuta, mutta teillä tuntuu olevan mielessä vain, että joku vertasi imettämistä kakkaamiseen, apua!
Ette pysty näkemään, että tätä käytettiin vertauskuvana luonnollisille toiminnoille, ei vertauskuvana itse imettämiselle. Tähän olette nyt jääneet jankkaamaan, vai miten tuo lauseesi on tulkittava: tarkoituksena on tehdä suomesta yksi imetyksen kärkimaista. Tehtäisiinkö samaa missään maassa ulostamisen kannalta?
Ulkomainen täällä Suomessa käynyt kaveri ihmetteli ravintoloissa lähinnä sitä että miksi suurin osa noista imetettävistä on yli puolivuotiaan näköisiä. Heidän maassaan kuulemma imetys lopetetaan viimeistään siihen mennessä.
Ihmetteli toki myös sitä miksi Suomessa oli niin paljon imetystä julkisilla paikoilla jossa paljon ihmisiä, että eivätkö nuo lapset saa jotain adhd:ta ja migreeniä kun joutuvat olla kovassa metelissä jossa astiat ja lasit kolisee ja väki huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla miehen kanssa, sillon siellä saa myös lutkuttaa sen munaa?
Syöminen on elämisen kannalta pakollista, munan lutkuttaminen ei. Ihminen ei säily hengissä syömättä. Munan lutkuttaminen ei ole hengissä säilymisen kannalta välttämätön toimenpide.
Ei ole se nahkainen rintakaan välttämätön, kun sen hengissä säilymisen saa myös tuttipullon juoman kautta, sivistyneellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Ajattele vähn sori mutta joa ottaisit tissisi esiin ravintolassa ei oo soveliasta joku teinipoika siellä hei kato kato kato näiksä tissin kuka?... ton naisen tissin oota kun se laittaa sen takas kato kato nyt se laitto oi oi vittu ku kauniit tissit
Ei nyt enää eletä aikaa ennen nettiä. Teinit istuu kännykkä kädessä, ei ne edes huomaa jos joku imettää. Ja eiköhän ne siellä netissä ole ihan riittävästi tissejä katselleet. Ne tissit voi kiinnostaa jotain yli 50-vuotiasta mieshenkilöä, joka haikailee menetettyä nuoruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole se nahkainen rintakaan välttämätön, kun sen hengissä säilymisen saa myös tuttipullon juoman kautta, sivistyneellä tavalla.
Et ole varmaan koskaan imettänyt? Äidinmaito on imeväisikäiselle se paras vaihtoehto, se on aina mukana, ei tarvi lämmittää eikä pestä pulloja. Ja joillakin ne rinnat voi olla niin täynnä maitoa, että se imettäminen on helpotus äidillekin.
Minä olen imettänyt pankissa jonottaessa, en todellakaan lähde pois jos olen jo tovin joutunut jonottamaan. Samoin olen imettänyt myös vaatekaupoissa, tosin sovituskopeissa. Ruokakaupassa olen myös imettänyt aulassa penkillä. Niin ja myös fine dining ravintolassa. Jos lapsellani yllättää nälkä en todellakaan lähde minnekkään pitkälle etsimään sopivaa imetyspaikkaa vaan etsin lähimmän suojaisan paikan. Ravintoloissa me aina myös pyydämme nurkkapöydän ja jos joudun imettämään olen selin saliin päin. Myös ulkona puistonpenkillä olen imettänyt. Minulla on aina rinta peitettynä ja harva välttämättä edes tajuaa mitä tapahtuu. Ehkä täällä siksi niin vaahdotaan julki-imettäjistä kun on "ainoa" kokemus on ne kaikista näkyvimmät ja äänekkäimmät eikä näitä, jotka eivät siitä imetyksestä tee numeroa edes huomata.