Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Minäminäminä ei kestä, että vauva saa ruokaa? Aika karua, ettei aikuinen pysty ymmärtämään vauvan tarpeita yli oman loukkaantumisensa. Vai meinaatko että sille vauvalle voi jotenkin perustella, että hei, saat sitten kotona ruokasi?
Vauvasihan on juuri siellä minne SINÄ hänet päätät viedä!
Sinähän se olet minäminä -tyyppi lainkaan ajattelematta edes omaa vauvaasi joka ei varmastikaan ole itse halunnut imetettäväksi hälyiseen ravintolaan! Oletko sitä mieltä, että vauvasi ei mieluummin ruokailisi ihan jossakin muualla, mutta kun SINULLA on tarve olla siellä ravintolassa, ei vauvallasi!
Juurikin näin. Eli miksi julki-imettäjät meuhkaavat siitä, että miksi kaikki yrittävät kieltää vauvoilta ruokailun ja miksi ette ymmärrä vauvoja?!?
Kyllä me vauvoja ymmärrämme ja suomme heille mitä rauhallisimmat ruokailuhetket, mutta itsekkäät julki-imettäjät ovat toista mieltä ja juoksuttavat heitä imemään ravintoloihin. Me muut taas haluaisimme heidän vauvoilleen parhaat mahdolliset ympäristöt, mutta eiväthän heidän julki-imettäjä-äidit ajattele kuin omaa napaansa, että juuri HEILLÄ on oikeus syödä pottunsa ravintolassa vaikka voisivat tehdä sitä lopun elämäänsä kunhan malttaisivat ensin mennä vauvansa ehdolla edes sen puoli vuotta, mutta ei...
Mielestäni imettäminen on ällöttävää. Jos lapsia ei osaa ruokkia ennekuin lähtee julkiselle paikalle, pysykää mielummin kotona. En tahdo ruokaillessa katsoa paljaita rintoja. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvan pitäisi syödä vessassa? Söisitkö itse?
Itseasiassa mulla on joskus niin kiire, että syön samalla kun paskannan vessassa. Big deal...
No hyvä sentään että paskannat edes siellä vessassa.
Muutama päivä sitten todistin tilannetta, kun vauvan kakkavaipat vaihdettiin viereisessä ravintolapöydässä.
En olisi uskonut tuota näkeväni, mutta näköjään kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Minäminäminä ei kestä, että vauva saa ruokaa? Aika karua, ettei aikuinen pysty ymmärtämään vauvan tarpeita yli oman loukkaantumisensa. Vai meinaatko että sille vauvalle voi jotenkin perustella, että hei, saat sitten kotona ruokasi?
Sinähän se olet minäminä -tyyppi lainkaan ajattelematta edes omaa vauvaasi joka ei varmastikaan ole itse halunnut imetettäväksi hälyiseen ravintolaan! Oletko sitä mieltä, että vauvasi ei mieluummin ruokailisi ihan jossakin muualla, mutta kun SINULLA on tarve olla siellä ravintolassa, ei vauvallasi!
Juurikin näin. Eli miksi julki-imettäjät meuhkaavat siitä, että miksi kaikki yrittävät kieltää vauvoilta ruokailun ja miksi ette ymmärrä vauvoja?!?
Kyllä me vauvoja ymmärrämme ja suomme heille mitä rauhallisimmat ruokailuhetket, mutta itsekkäät julki-imettäjät ovat toista mieltä ja juoksuttavat heitä imemään ravintoloihin. Me muut taas haluaisimme heidän vauvoilleen parhaat mahdolliset ympäristöt, mutta eiväthän heidän julki-imettäjä-äidit ajattele kuin omaa napaansa, että juuri HEILLÄ on oikeus syödä pottunsa ravintolassa vaikka voisivat tehdä sitä lopun elämäänsä kunhan malttaisivat ensin mennä vauvansa ehdolla edes sen puoli vuotta, mutta ei...
Vauvalle on parempi, että myös äiti voi hyvin. En tarkoita, että suuna päänä pitäisi koko ajan olla menosda, mutta kyllä myös äidit saavat käydä ulkona ja elää normaalia elämää. Itse en ainakaan tiedä yhtään ihmistä, jolla ei olisi minkään näköistä ongelmaa olla lukittuna kotiinsa puolivuotta. Vielä absurdimpaa vain siksi, että jotkut kokevat vauvojen läsnäolon sekä ruokinnan epämiellyttäväksi. Sen sijaan tunnen montakin äitiä jotka ovat joutuneet lopettamaan imetyksen maidon loppumisen takia, koska ovat julkisissa paikoissa tukeutuneet korvikkeeseen kun eivät ole uskaltaneet imettää. Ja järjestään jokainen näistä äideistä on ollut pettyneitä siihen kun imetys ei onnistunutkaan ja sanoneet, että olisivat toimineet toisin jos olisivat tienneet. Eli aina enemmän lopulta se äiti suree oman lapsensa hyödyn menettämistä kuin sitä mitå ehkä muut ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Myös imettäville äideille suotakoon mahdollisuus käydä ravintolassa ja muilla julkisilla paikoilla lapsen kanssa. Pieni vauva voi vaatia maitoa kovinkin tiheään esim. tunnin välein ja imetyshetki voi kestää vaikka 15 min-45min. Ravintoloissa/kahviloissa on usein vain yksi wc joten olisi myös siltä kannalta kohtuutonta ja muita asiakkaita häiritsevää varata vessa tuoksi ajaksi. Puhumattakaan hygieenisyydestä ja imetysmukavuudesta. Imettäminen onnistuu myös erittäin huomaamatta ja paljasta pintaa esittelemättä imetysvaatteiden/harson avulla. Jos vauvalle sattuu kesken ravintolakäynnin tulemaan nälkäitku, ei häntä saa rauhoittumaan kuin antamalla maitoa. Antakaa armoa äideille. Itse ainakin toivoin aina, että vauva nukkuisi kiltisti ravintolassa käynnin ajan ja saisin syödä rauhassa ja se jopa hieman jännitti etukäteen. Aina ei näin käynyt. On kohtuutonta vaatia, etteivät myös äidit saisi kokea arjen luksusta ja käydä vauvan kanssa ravintolassa.
Tuskin kenellekään on ongelma, jos vauvaa imetetään harson tai paidan alla.
Tässä taitaa olla enemmäkin kyse niistä naisista, joilla on tarve iskeä kannut tiskiin julkisella paikalla ja hoitaa operaatio mahdollisimman näkyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvalle on parempi, että myös äiti voi hyvin. En tarkoita, että suuna päänä pitäisi koko ajan olla menosda, mutta kyllä myös äidit saavat käydä ulkona ja elää normaalia elämää. Itse en ainakaan tiedä yhtään ihmistä, jolla ei olisi minkään näköistä ongelmaa olla lukittuna kotiinsa puolivuotta. Vielä absurdimpaa vain siksi, että jotkut kokevat vauvojen läsnäolon sekä ruokinnan epämiellyttäväksi. Sen sijaan tunnen montakin äitiä jotka ovat joutuneet lopettamaan imetyksen maidon loppumisen takia, koska ovat julkisissa paikoissa tukeutuneet korvikkeeseen kun eivät ole uskaltaneet imettää. Ja järjestään jokainen näistä äideistä on ollut pettyneitä siihen kun imetys ei onnistunutkaan ja sanoneet, että olisivat toimineet toisin jos olisivat tienneet. Eli aina enemmän lopulta se äiti suree oman lapsensa hyödyn menettämistä kuin sitä mitå ehkä muut ajattelevat.
Ja jatkan vielä, että ei se imettäminen yhtäkkiä puolenvuoden ikään lopu tai välttämättä edes vähene. Maito on alle vuoden ikäisen pääsääntöinen ravinto, joka on myös suomessa imetyssuositus. Who:n suositus on 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vauvan pitäisi syödä vessassa? Söisitkö itse?
Itseasiassa mulla on joskus niin kiire, että syön samalla kun paskannan vessassa. Big deal...
No hyvä sentään että paskannat edes siellä vessassa.
Muutama päivä sitten todistin tilannetta, kun vauvan kakkavaipat vaihdettiin viereisessä ravintolapöydässä.
En olisi uskonut tuota näkeväni, mutta näköjään kaikki on mahdollista.
Tervetuloa noro. Jos joku vaikka väittäisi saaneen ruokamyrkytyksen ravintolasta ja olisi syönyt ko pöydässä seuraavana, niin toivottavasti syyllinen löytyisi. Ei toki vauva, vaan vaipanvaihtajat.
Ei tavallinen ravintolan pöytienpyyhkäisy vie taudinaiheuttajaa.
Eikös imettäminen ole sama asia kuin paskantaisi pöydälle, eritettähän sekin on. Enhän minä voi itsetyydyttääkkään julkisesti.
ei minua haittaa katsella muiden tisuja, NAMSKISTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin kysyis miksei kadulla saa kulkea penis paljaana mikä siinä ketään ahdistaa.
Siksi, koska penis on genitaali kun taas rinta ei ole. Ja genitaalit pidetään piilossa silloin kun on muita ihmisiä lähettyvillä.
No miksette sitten ole tissit paljaana uimarannalla ja uimahallissa?? Täh??
Siksi, koska jostain kumman syystä se on kielletty. Esim. viime kesänä uimarannalle soitettiin poliisi kun nuori nainen oli ilman yläosaa. Ilmeisesti miesten annettiin kuitenkin uida yläosattomissa.
klaus19 kirjoitti:
Eikös imettäminen ole sama asia kuin paskantaisi pöydälle, eritettähän sekin on. Enhän minä voi itsetyydyttääkkään julkisesti.
Tissimaito on ruokaa, p-ska ei. Ja imetys ei ole millään tavalla rinnastettavissa käteen vetämiseen.
Ihan yhtä ällöttävää paskominen on kuin imettäminen. Tämä on vain minun mielipide.
klaus19 kirjoitti:
Oletko alle 1v? Jos et, pystynet odottamaan tyydyttämistä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Eikö vauva pysyy odottamaan kotiin asti, ettei julkisesti tarvitse imettää?
Klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Itse asiassa ei. Ja jos pystyisikin, huuto olisi melkoinen. Vauvoilla nälkä muistuttaa fyysistä kovaa kipua.
Me opetimme lapsemme pullolle samantien vaikka imetinkin. En halunnut jäädä jumiin kotiin, koska en kyennyt imettämään julkisesti. En siksi että ajattelisin mitä muut ajattelevat vaan siksi että minulla on valtavat rinnat eikä imetys millään onnistu huomaamattomasti. En halunnut siis esitellä itseäni muille. Tämä ei vaarantanut täysimetystä mitenkään ja oli helppoa lounaalla antaa tuttipullo vauvalle ja jatkaa omaa syömistä.
Ymmärrän että kaikki vauvat eivät huoli pulloa (mekin opettamalla opetimme usean päivän ajan ennenkuin onnistui) eikä kaikilla ole isot rinnat.
Vierailija kirjoitti:
Klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Itse asiassa ei. Ja jos pystyisikin, huuto olisi melkoinen. Vauvoilla nälkä muistuttaa fyysistä kovaa kipua.
Oletko aivovammainen? Pysy sitten kotona jos vauvasi kärsii, muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä ja menettää ruokahalua imettämisen takia. Imettävät äidit ovat kyllä itsekästä sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä lasta voi tuttipullosta syöttää, ja kunnioittaa näin muita ruokailijoita?
Koska lapsen pääasiallinen ravinto on rintamaito, ei tuttipullomaito, eikä ole mistään kohtaa kätevää pumpata maitoa mukaan pulloon. Tarvittaisiin kylmäsäilytys, lämmitysmahdollisuus ja kaikki vauvat eivät edes pulloa halua. Aika paljon helpompaa, hygieenisempää jne vaan imettää.
Äidinmaidonkorvike on olemassa. Meillä imetys ei onnistunut kuin 2 kuukautta, mutta eipä tuo älykkyysosamäärään vaikuttanut.
Keväällä päättötodistuksen keskiarvo 9.5.
No se on kuitenkin se vähemmän hyvä vaihtoehto, ja jos imettämään pystyy, miksi ihmeessä sitä käyttäisi.
Koska tissien näyttely on rumaa, ja vie toisilta ruokahalut.
Onko niitä tissejä pakko vedellä joka puolella esiin ”I can because I am mom!”- tyylillä? Vessaan vaan.
Vauvatkin pitävät vaihtelevista maisemista ja hälinästä. Ei vauvan suurin onni ole aina olla hiljaisuudessa tms.
Ja jos vauvan äiti nauttii ulkona syömisestä ja virkistyy, on hyvällä tuulella jne, kyllä se vauvankin iloksi koituu.