Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta, joita molempia olen imettänyt, mutta en todellakaan julkisilla paikoilla tai kenenkään muidenkaan silmien alla, paitsi mieheni ja äitini sekä niiden joille muutenkin rintani näytän. Mutta kyllä jos joku oli kylässä, vaikka appiukkoni, niin siirryimme muualle vauvan kanssa ruokailemaan.
Usein kun näitä keskusteluja on imettämisestä ja siitä saako imettää julkisilla paikoilla vai ei, niin minä olen vain aina ihmetellyt kuka nainen haluaa imettää julkisella paikalla ja muiden näkyvillä, en ole ikinä ymmärtänyt. Minulle ainakin rinnat ovat niin intiimi asia, ettei niitä ole tehty kaikkien nähtäviksi. Tämä toki vain minun mielipiteeni.
Sama täällä. Ei tullut mieleenkään imettää muiden läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin tilanteen kun oot kaupungilla liikenteessä ja yllättäen vaikka myöhästyt bussista. Siinä ei ole vaihtoehtoa, sen vauvan pitää saada ruokansa, ja silloin voi aivan hyvin imettää jossain puolijulkisessa nurkkauksessakin, kunhan vauva vaan siinä kaupungin hälyssä siihen suostuu. Nykyiset imetys liivit ja paidat sun muut viltit ja vällyt kyllä peittää rinnan ja luo sille vauvallekin turvallisuuden tunnetta siinä tilanteessa.
En ymmärrä, että lähdet imeväisikäisen kanssa ihan suunnitelmallisesti ravintolaan sellaiseen kellonaikaan, että se vauvakin tarvitsee ruokaa. Imetys on kuitenkin yksityisyyttä ja rauhaa sen äidin ja lapsen välillä. Ensimmäinen asia mitä mulle painotettiin synnärillä oli, että imetykseen olisi hyvä etsiä sopivan rento asento missä niin äiti kuin vauvakin rentoutuvat. Ihan yhtä tärkeää oli että se paikka oli rauhallinen ja suht hiljainen. Ei siis mikään ehdoton hyshys kaikille äänille, mutta en kyllä millään keksi kuinka se imetys edes onnistuu vauvalle ja äidille parhaalla tavalla siellä ravintolasalin hälinässä.
Koska äideilläkin on oikeus käydä ulkona, vaikka haluavatkin imettää lapsensa. Minähän olisin joutunut olemaan ensimmäiset puoli vuotta vain neljän seinän sisällä, jos olisimme liikkuneet vain, kun vauva ei halua rintaa. Hän kun söi kahden tunnin välein, nukkui päivisin tosi huonosti, eikä vaunuissa ollenkaan. Oman pään takia olin valmistautunut vaikka millaiseen sanalliseen sotaan imetysvastaisia kohtaan. Kukaan ei kuitenkaan edes katsonut pahalla, vaikka imetin lasta silloin, kun hänellä oli nälkä. Enemmän niitä pahansuovia katseita tuli, kun vauva huusi nälkäänsä.
Onko ravintolaimettäminen tehnyt sinusta jotenkin vajaan?
On katsos olemassa muukin vaihtoehto kuin mainitsemasi "puoli vuotta neljän seinän sisällä tai ravintolaimetys"!
En ollut yhdenkään lapseni kanssa puolta vuotta neljän seinän sisällä, mutta en myöskään juossut imettämään ruokaravintolaan!
Oma luetunymmärtämisesi ainakin on vajaa. Tuossa vastaamassasi viestissä ei puhuttu pelkästään ravintolassa imettämisestä vaan julki-imetyksestä ihan yleisesti.
Onko sinun ymmärryksessäsi vikaa? Tämän ketjun otsikko KOSKEE RAVINTOLAIMETYSTÄ, eli siitä julki-imetyksestä tässä keskustellaan!
Lueppa koko tuo kommenttiketju mihin vastasit. Ei ole mitenkään tavatonta jotain spesifia aihetta käsittelevässä keskustelussa puhua ilmiöstä myös yleisellä tasolla ja muissa asiayhteyksissä jos sillä on relevantti merkitys aiheen kannalta. Jos et tätä pysty ymmärtämään niin kyllä silloin omassa luetunymmärtämisessäsi on puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sitä lasta voi tuttipullosta syöttää, ja kunnioittaa näin muita ruokailijoita?
Koska lapsen pääasiallinen ravinto on rintamaito, ei tuttipullomaito, eikä ole mistään kohtaa kätevää pumpata maitoa mukaan pulloon. Tarvittaisiin kylmäsäilytys, lämmitysmahdollisuus ja kaikki vauvat eivät edes pulloa halua. Aika paljon helpompaa, hygieenisempää jne vaan imettää.
Äidinmaidonkorvike on olemassa. Meillä imetys ei onnistunut kuin 2 kuukautta, mutta eipä tuo älykkyysosamäärään vaikuttanut.
Keväällä päättötodistuksen keskiarvo 9.5.
Peruskoulun päättötodistus kertoo paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta, joita molempia olen imettänyt, mutta en todellakaan julkisilla paikoilla tai kenenkään muidenkaan silmien alla, paitsi mieheni ja äitini sekä niiden joille muutenkin rintani näytän. Mutta kyllä jos joku oli kylässä, vaikka appiukkoni, niin siirryimme muualle vauvan kanssa ruokailemaan.
Usein kun näitä keskusteluja on imettämisestä ja siitä saako imettää julkisilla paikoilla vai ei, niin minä olen vain aina ihmetellyt kuka nainen haluaa imettää julkisella paikalla ja muiden näkyvillä, en ole ikinä ymmärtänyt. Minulle ainakin rinnat ovat niin intiimi asia, ettei niitä ole tehty kaikkien nähtäviksi. Tämä toki vain minun mielipiteeni.
Sama täällä. Ei tullut mieleenkään imettää muiden läsnäollessa.
Noin minäkin ajattelin kunnes nuorin lapseni syntyi. Hänellä ei ollut mitään rytmiä. Kaikilla ei vauvana ole.
Hänen kanssaan syömistilanteita ei pystynyt ennakoimaan, vaan nälkä tuli aina yllättäen. Eipä siinä voinut muuta kuin tarjota ruokaa kun vauvalle tuli nälkä.
Koska hän ei huolinut tuttia eikä tuttipulloa, oli imettäminen ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Ja valitettavasti maailmassa kun on tälläisiä urpoja kuin sinä ollaan sitä julki-imettämistä _turvaamassa_ ihan lailla. Siinä vaiheessa on turha enää napista, että vaikka ei laitonta ja lässyn lää.
Kyllä siinä tilanteessa ykkönen on se vauva, ja hänen pitää saada äidinmaitoa. Jos joku ei kestä katsoa, menköön siksi aikaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Yleiset vessat ovat likaisia. En ole ikinä niissä imettänyt. Olen antanut pullosta tai imettänyt huomaamattomasti suuren huivin alla tms.
Kenelle ravintolan asiakkaalle on ok, että imettävä äiti blokkaa ravintolan ainoan naistenvessa esim vartiksi tai puoleksi tunniksi? Aika harvoissa paikoissa on erillinen imetys huone tai kovin monta vessaa.
En ihan ymmärrä miksi sitä imetystä pitää tuijottaa, jos ällöttää. Vai onko niitä tissejään tyrkyttäviä imettäjiä joka puolella?
Säälittää ne julki-imetyksen uhreiksi joutuvat vauvat, koska niitä käytetään mamman itsensäpaljastusvimman välikappaleena ja tekosyynä. LaSut tuommoisista mammoista pitäisi tehdä!
Vierailija kirjoitti:
Juuri palasin Lontoon reissulta vauvan kanssa. Tuli imetettyä huippuravintolassa, lukuisissa kahviloissa ja tavisravintoloissa, lentokoneessa, puiston penkillä, kaupan sovituskoppien odotustilojen sohvilla, muutaman turistinähtävyyden lattialla istuen jne.
Eikä voisi vähempää kiinnostaa paheksuiko joku. Epäilen kyllä, että sai aika tiukkaan tuijottaa, että edes tajusi. Hyvän imetyspaidan ja villatakin kanssa ei kyllä kukaan näe yhtään mitään kriittistä.
Millainen ääliö matkustaa lentokoneella, siellä bakteerien keskellä imeväisikäisen kanssa?!
Aika julmaa.
Minä ainakin aion imettää minne menenkin. Ei siksi, että olisin niin älyttömän itsekäs että haluaisin imettää juuri jossain tietyssä paikassa mieltä osoittaakseni jos joku vatipää sen haluaa niin käsittää, vaan koska olen niin epäitsekäs että ruokin vauvaa siellä missä sillä on nälkä.
Nykypäivän minäminäminä-sukupolvi on tottunut siihen, että heidän oikeutensa ovat nyt vaan tärkeämpiä kuin vauvan. Kertoo jotain siitä, mille tasolle on satuttu jäämään. Minulle on täysin yhdentekevää, imettääkö joku vaikka keskellä toria, sillä osaan katsoa muualle.
Vai onko tässä kyse siitä, että naiset loukkaantuvat kun mies näkee jonkun muun naisen rinnat? Hommatkaa vaikka silarit, niin loppuu se ulina.
Minä olen töissä kansainvälisessä yrityksessä.
Vein viime kuussa neljä täällä Suomen toimistolla käynyttä ulkomaista mieskollegaa lounaalle Helsingin keskustassa klo. 12 aikoihin sellaiseen paikkaan jossa käy aikuisia ja liikemiehiä sekä -naisia lähinnä, niin eikö siinä änge heti joku lähiömamma vauvoineen viereen ennen kuin ollaan edes juomat saatu pöytään ja koko riippari vaan pokalla esiin ja vauvalla kamala mässytys ja vaahto suupielistä. Niin että rinnus osoittaa suoraan meihin päin ja sen verran kun sivusilmällä näin niin taisi se toinenkin rinta putkahtaa sieltä puolihuolimattomasti esiin.
Kaksi noista miehistä koki tilanteen epämukavaksi (mm. uskontonsa takia) joten lähtivät pois ja kaksi muuta vaihtoivat paikkaa niin että olivat selin tuohon naiseen.
Kyllä ällötti ja hävetti suomalaisten puolesta, sen vertaa ei kunnioiteta muita ihmisiä tuolla itsekkäällä käytöksellä, ja mikä muu motiivi mammalla oli tulla tuonne kuin se että tiesi siellä käyvän miehiä lähinnä? Kahvikupillisen näytti ottavan itselleen. Vauvalla omat eväät. Silti valloitti yhden kokonaisen pöydän parhaaseen lounasaikaan, eli ei mitään tilannetajua.
Ainakaan nainen ei saanut kuin negatiivista huomiota kollegoiltani ja minulta. Meni varmaan kertomaan ja vääristelemään kavereilleen että 4 ulkomaan kieltä puhuvaa pukumiestä tuijotti häntä innoissaan ja se yksi nainen (minä) nyrpisteli nokkaansa kateuksissaan hänen rinnoille. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti maailmassa kun on tälläisiä urpoja kuin sinä ollaan sitä julki-imettämistä _turvaamassa_ ihan lailla. Siinä vaiheessa on turha enää napista, että vaikka ei laitonta ja lässyn lää.
Se juna meni jo, siitä julki-imettämis laista ei tullutkaan mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Tuosta tuli vaan mieleen kun edellisillä sivuilla sanottiin että julki-imetys on wt-hommaa.
Kysyin kerran eläkkeelle juuri jääneeltä ex-talousjohtajana toimineelta äidiltäni että imettikö hän minua julkisilla paikoilla kun olin vauva, vastasi että "Herregud ei lainkaan, koska olen sentään diplomiekonomi joten eihän se olisi ollut soveliasta nolata itseä ja sinua eikä isäsikään olisi hyväksynyt sellaista!" :)
Miten vauva voi ymmärtää olevansa vessassa? Se on vain maitoa. Ei esim. lihaa ja perunoita.