Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion imettää minne menenkin. Ei siksi, että olisin niin älyttömän itsekäs että haluaisin imettää juuri jossain tietyssä paikassa mieltä osoittaakseni jos joku vatipää sen haluaa niin käsittää, vaan koska olen niin epäitsekäs että ruokin vauvaa siellä missä sillä on nälkä.
Nykypäivän minäminäminä-sukupolvi on tottunut siihen, että heidän oikeutensa ovat nyt vaan tärkeämpiä kuin vauvan. Kertoo jotain siitä, mille tasolle on satuttu jäämään. Minulle on täysin yhdentekevää, imettääkö joku vaikka keskellä toria, sillä osaan katsoa muualle.
Vai onko tässä kyse siitä, että naiset loukkaantuvat kun mies näkee jonkun muun naisen rinnat? Hommatkaa vaikka silarit, niin loppuu se ulina.
Usko pois, yksikään nainen ei loukkaannu siitä että hänen miehensä näkee roikkuvat, paisuneet ja eritettä tihkuvat lollot, vaan kyse on yökötyksestä, jota lämpimän maidon haju ja tieto eritteen lutkutuksesta aiheuttaa. Puistattaa ajatuskin. Siihen vielä puklut päälle, niin avot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion imettää minne menenkin. Ei siksi, että olisin niin älyttömän itsekäs että haluaisin imettää juuri jossain tietyssä paikassa mieltä osoittaakseni jos joku vatipää sen haluaa niin käsittää, vaan koska olen niin epäitsekäs että ruokin vauvaa siellä missä sillä on nälkä.
Nykypäivän minäminäminä-sukupolvi on tottunut siihen, että heidän oikeutensa ovat nyt vaan tärkeämpiä kuin vauvan. Kertoo jotain siitä, mille tasolle on satuttu jäämään. Minulle on täysin yhdentekevää, imettääkö joku vaikka keskellä toria, sillä osaan katsoa muualle.
Vai onko tässä kyse siitä, että naiset loukkaantuvat kun mies näkee jonkun muun naisen rinnat? Hommatkaa vaikka silarit, niin loppuu se ulina.
Usko pois, yksikään nainen ei loukkaannu siitä että hänen miehensä näkee roikkuvat, paisuneet ja eritettä tihkuvat lollot, vaan kyse on yökötyksestä, jota lämpimän maidon haju ja tieto eritteen lutkutuksesta aiheuttaa. Puistattaa ajatuskin. Siihen vielä puklut päälle, niin avot!
Jos on noin herkkä, kannattaa pysyä kotona.
Jos ikinä hankin lapsia, niin minähän ruokin heidät tasan silloin kun heille tulee nälkä (imetyskaapua käyttäen toki - koko kansan ei tarvitse nähdä tissejäni), vaikka sitten ravintolassa. Ja siihen ei kyllä kenelläkään ole mitään sanomista :)
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tuli vaan mieleen kun edellisillä sivuilla sanottiin että julki-imetys on wt-hommaa.
Kysyin kerran eläkkeelle juuri jääneeltä ex-talousjohtajana toimineelta äidiltäni että imettikö hän minua julkisilla paikoilla kun olin vauva, vastasi että "Herregud ei lainkaan, koska olen sentään diplomiekonomi joten eihän se olisi ollut soveliasta nolata itseä ja sinua eikä isäsikään olisi hyväksynyt sellaista!" :)
Se, että sinun äitisi on alistunut patriarkaalisen yhteiskunnan vaateisiin, ei tarkoita sitä, että maailma ei muuttuisi. Minä en ajattele mitä isäsi on mieltä tai kukaan muukaan mies, minä ajattelen mikä on lapselleni parasta. Onneksi oma akateeminen mieheni on kanssani samaa mieltä siitä, että lasta on ruokittava silloin kun tällä on nälkä. Vaikka en ehdoin tahdoin halua julkisesti imettää, en sitä itsekkään koe mukavaksi, mutta jos lapsella on nälkä, niin silloin sen myös teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan imettäjien on syytä siirtyä sivummalle, missä eivät häiritse muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan imettäjien on syytä siirtyä sivummalle, missä eivät häiritse muita ihmisiä.
Juupaseipäs! Imettäjällä on oikeus imettää, jos et ole tarpeeksi aikuinen sitä kestääksesi niin pysy siellä kotonasi ilman häiriötekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Minäminäminä ei kestä, että vauva saa ruokaa? Aika karua, ettei aikuinen pysty ymmärtämään vauvan tarpeita yli oman loukkaantumisensa. Vai meinaatko että sille vauvalle voi jotenkin perustella, että hei, saat sitten kotona ruokasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ällöttää ajatus, että vieressäni jotkut syövät lihaa. Se haju ja koostmus puhumattakaan mielikuvasta, että se syötävä on joskus ollut elävä sekä tunteva olento, joka brutaalisti on teurastettu ihmisten hedonistisen lihanhimon takia. Mihin voin tästä valittaa? Pahimillaan vielä erittää verestävää nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ällöttää ajatus, että vieressäni jotkut syövät lihaa. Se haju ja koostmus puhumattakaan mielikuvasta, että se syötävä on joskus ollut elävä sekä tunteva olento, joka brutaalisti on teurastettu ihmisten hedonistisen lihanhimon takia. Mihin voin tästä valittaa? Pahimillaan vielä erittää verestävää nestettä.
Joo. Lisäksi ällöttää hajuvedet, yskimisäänet, kovaääninen puhe tai muuten vaan tyhmät jutut, se kun jollain on pitkät hiukset auki ravintolassa, kännykät...
Minne voin kaikki tällaiset ihmiset sulloa, etteivät he pilaa ravintolakokemustani?
Vierailija kirjoitti:
Ompas herkkänahkaista ja vihamielistä porukkaa täällä.
Julkisesti saa imettää, se ei ole itsensäpaljastelua. Nykyisin on paljon imetysvaatteita, jotka piilottavat tissin. Seksin harrastaminen julkisella paikalla on laitonta, ei imetys.
Jos et kestä sitä, että julkisella paikalla tehdään jotain mikä on julkisella paikalla sallittua, kannattaisi varmaan "pysyä kotona" kuten teillä on tapana sanoa.
Onko vauvojen vihaaminen ikärasismia? Ihmisiä ne vauvatkin ovat.
Voi ei. Eihän täällä kukaan vauvoja vihaa! Vaan äitejä joilla ei ole käytöstapoja ja jotka eivät kunnioita muita ihmisiä!
Miksi vauvan kanssa pitää mennä ravintolaan? Sinne ehtii myöhemminkin, sitten kun lapsi osaa istua paikallaan ja syödä siististi itse. Kukaan ei katso hyvällä imettämistä ravintolasalissa. Se ei kuulu hyviin käytöstapoihin. Vauvan paikka on rauhallisessa kotiympäristössä.
On se nyt kumma kun eivät naiset ymmärrä että paljas rinta aiheuttaa monilla miehillä tahattoman erektion joka on äärimmäisen kiusallinen ja nolo juttu jos on vaikka ravintolassa yrittämässä pitää romanttista iltaa vaimon kanssa puhumattakaan riidoista mitä se aiheuttaa . Auta armias. Feminismin nimissä tuleva sukupolvi kulkee varmaan alushousuissa ja kuvittelee olevansa vapautunutta.
T mies 56v.
"Julkiset vessat on likaisia" väite on varmastikin totta, mutta onko se vauvan ruokailun kannalta oleellinen asia? Sitä rintaahan se imee eikä niitä ovenkahvoja. Saatika että näkisi/ymmärtäisi missä on niin kauan kun äidin tuoksu ja lämpö on ne pääasialliset elämän täyttävät tekijät. Jos ravintola on wc-tiloihinsa imetysnurkan laittanut, sitä tulisi oletusarvoisesti käyttää, riippumatta siitä onko se paikan ainoa wc. Aikuiset yleensä osaavat pidätellä tarpeitaan ne muutamat minuutit mitä tuon tapahtuman voi kohtuudella olettaa vievän. Jos taas olet lapsentahtinen supermamma jonka rinnuksilla roikuu 24/7 niin taapero kuin kuopuskin, oikea paikka sinulle tuskin on ravintola.
Siitä saisi kyllä hyvän jutun iltalehteen, kun joku onnistuisi videoimaan tällaista imetysvalitusta ihan livenä.
Vierailija kirjoitti:
"Julkiset vessat on likaisia" väite on varmastikin totta, mutta onko se vauvan ruokailun kannalta oleellinen asia? Sitä rintaahan se imee eikä niitä ovenkahvoja. Saatika että näkisi/ymmärtäisi missä on niin kauan kun äidin tuoksu ja lämpö on ne pääasialliset elämän täyttävät tekijät. Jos ravintola on wc-tiloihinsa imetysnurkan laittanut, sitä tulisi oletusarvoisesti käyttää, riippumatta siitä onko se paikan ainoa wc. Aikuiset yleensä osaavat pidätellä tarpeitaan ne muutamat minuutit mitä tuon tapahtuman voi kohtuudella olettaa vievän. Jos taas olet lapsentahtinen supermamma jonka rinnuksilla roikuu 24/7 niin taapero kuin kuopuskin, oikea paikka sinulle tuskin on ravintola.
Niinno, oma vauvani imee minuutista puoleen tuntiin ja syöttövälit ovat vartista neljäänkin tuntiin. Eli en saisi käydä ravintoloissa, koska olen lapsentahtinen supermamma?
Minusta on niin kummallista että joku jaksaa hermostua lapsen ruokinnasta. Vaikka elämme modernissa ympäristössä, se vauva on yhtä primitiivinen kuin luola-aikoina. Luonnollista toimintaa. Mielestäni jokaisen julki-imetysvastaisen tulisi pohtia miksi ovat niin luonnosta erkaantuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Minäminäminä ei kestä, että vauva saa ruokaa? Aika karua, ettei aikuinen pysty ymmärtämään vauvan tarpeita yli oman loukkaantumisensa. Vai meinaatko että sille vauvalle voi jotenkin perustella, että hei, saat sitten kotona ruokasi?
Vauvasihan on juuri siellä minne SINÄ hänet päätät viedä!
Sinähän se olet minäminä -tyyppi lainkaan ajattelematta edes omaa vauvaasi joka ei varmastikaan ole itse halunnut imetettäväksi hälyiseen ravintolaan! Oletko sitä mieltä, että vauvasi ei mieluummin ruokailisi ihan jossakin muualla, mutta kun SINULLA on tarve olla siellä ravintolassa, ei vauvallasi!
Myös imettäville äideille suotakoon mahdollisuus käydä ravintolassa ja muilla julkisilla paikoilla lapsen kanssa. Pieni vauva voi vaatia maitoa kovinkin tiheään esim. tunnin välein ja imetyshetki voi kestää vaikka 15 min-45min. Ravintoloissa/kahviloissa on usein vain yksi wc joten olisi myös siltä kannalta kohtuutonta ja muita asiakkaita häiritsevää varata vessa tuoksi ajaksi. Puhumattakaan hygieenisyydestä ja imetysmukavuudesta. Imettäminen onnistuu myös erittäin huomaamatta ja paljasta pintaa esittelemättä imetysvaatteiden/harson avulla. Jos vauvalle sattuu kesken ravintolakäynnin tulemaan nälkäitku, ei häntä saa rauhoittumaan kuin antamalla maitoa. Antakaa armoa äideille. Itse ainakin toivoin aina, että vauva nukkuisi kiltisti ravintolassa käynnin ajan ja saisin syödä rauhassa ja se jopa hieman jännitti etukäteen. Aina ei näin käynyt. On kohtuutonta vaatia, etteivät myös äidit saisi kokea arjen luksusta ja käydä vauvan kanssa ravintolassa.
Akateemisesti koulutetut minä sekä mieheni olemme eri mieltä. Maailma muuttuu, jotkut ajatttelevat että naisen paikka on siellä keittiössä piilottelemassa äitiyttään. Minua ei kiinnosta, menen omilla (ja lapsen) ehdoilla.