Miksei ravintolassa muka saisi imettää?
Mikä siinä ihmisiä häiritsee tai ahdistaa?
Luin erään jutun, missä eräs ravintola oli tehnyt imetysnurkan vessaan, koska salissa imetys oli aiheuttanut palautteita ihmisiltä. Näissä taas näkee, kenen mielipide on muka parempi.
Kommentit (2693)
Itsensä paljastelijoita noi "imettäjät" on.
ULKOMAILLA näkynyt näitä imetyskielto-kylttejä, aika monissa paikoissa jo, ja lisääntyy vaan
http://mykindofparenting.com/wp-content/uploads/2015/01/No-Breastfeedin…
Miksi niitä ei ole vieläkään saatu Suomeen?
Ne alueet joilla imetykset on sallittu, on merkitty ilman tuota punaista kieltoa.
klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Eikös imettäminen ole sama asia kuin paskantaisi pöydälle, eritettähän sekin on. Enhän minä voi itsetyydyttääkkään julkisesti.
Oletko alle 1v? Jos et, pystynet odottamaan tyydyttämistä kotiin.
Eikö vauva pysyy odottamaan kotiin asti, ettei julkisesti tarvitse imettää?
Itse asiassa ei. Ja jos pystyisikin, huuto olisi melkoinen. Vauvoilla nälkä muistuttaa fyysistä kovaa kipua.
Oletko aivovammainen? Pysy sitten kotona jos vauvasi kärsii, muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä ja menettää ruokahalua imettämisen takia. Imettävät äidit ovat kyllä itsekästä sakkia.
Olet kyllä harvinaisen pässi ihminen. :D
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Eikös imettäminen ole sama asia kuin paskantaisi pöydälle, eritettähän sekin on. Enhän minä voi itsetyydyttääkkään julkisesti.
Itse asiassa ei. Ja jos pystyisikin, huuto olisi melkoinen. Vauvoilla nälkä muistuttaa fyysistä kovaa kipua.
Oletko aivovammainen? Pysy sitten kotona jos vauvasi kärsii, muiden ihmisten ei tarvitse kärsiä ja menettää ruokahalua imettämisen takia. Imettävät äidit ovat kyllä itsekästä sakkia.
Etkö parempaan kykene?
En halua nähdä mitään riippuvaa ja roikkuvaa lähelläni kuin syön ravintolassa, oli ne sitten naisen rinnat tai miehen kivekset.
Minun mieheni ei todellakaan hyväksyisi sitä että kulkisin tuolla julkisesti imettelemässä vauvaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tuli vaan mieleen kun edellisillä sivuilla sanottiin että julki-imetys on wt-hommaa.
Kysyin kerran eläkkeelle juuri jääneeltä ex-talousjohtajana toimineelta äidiltäni että imettikö hän minua julkisilla paikoilla kun olin vauva, vastasi että "Herregud ei lainkaan, koska olen sentään diplomiekonomi joten eihän se olisi ollut soveliasta nolata itseä ja sinua eikä isäsikään olisi hyväksynyt sellaista!" :)
Akateemisesti koulutetut minä sekä mieheni olemme eri mieltä. Maailma muuttuu, jotkut ajatttelevat että naisen paikka on siellä keittiössä piilottelemassa äitiyttään. Minua ei kiinnosta, menen omilla (ja lapsen) ehdoilla.
Mieti nyt vähän! En minä ainakaan menisi asioimaan sellaiselle lääkärille, hammaslääkärille, juristille tai muulle akateemisesti koulutetulle jonka näkisin imettelemässä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Julkiset vessat on likaisia" väite on varmastikin totta, mutta onko se vauvan ruokailun kannalta oleellinen asia? Sitä rintaahan se imee eikä niitä ovenkahvoja. Saatika että näkisi/ymmärtäisi missä on niin kauan kun äidin tuoksu ja lämpö on ne pääasialliset elämän täyttävät tekijät. Jos ravintola on wc-tiloihinsa imetysnurkan laittanut, sitä tulisi oletusarvoisesti käyttää, riippumatta siitä onko se paikan ainoa wc. Aikuiset yleensä osaavat pidätellä tarpeitaan ne muutamat minuutit mitä tuon tapahtuman voi kohtuudella olettaa vievän. Jos taas olet lapsentahtinen supermamma jonka rinnuksilla roikuu 24/7 niin taapero kuin kuopuskin, oikea paikka sinulle tuskin on ravintola.
Ei se vauvaa haittaakaan. Mutta itse en halua istahtaa ulosteen peittämälle pytyn kannelle puoleksi tunniksi sitä löyhkäävä haistelemaan. Ja jos tosiaan kyseessä on paikan ainut vessa, niin en usko että muutkaan asiakkaat olisivat tuosta kiitollisia kun voin hoitaa asian pöydässäkin huomaamattomasti ja katseilta piilossa.
klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Etkö parempaan kykene?
En ole edes tuo kenen kanssa väittelit, mutta jos ihmistä pitää mennä haukkumaan aivovammaiseksi, kertoo se jo aika paljon vastapelurin sivistymättömyydestä ja järjestä. Tai oikeastaan sen köyhyydestä. Turha yrittää väitellä millään fiksuilla argumenteilla kun toinen alentuu itse lapsen tasolle. Vastasin vain samalla mentaliteetilla sinulle takaisin, sen kun tunnut ymmärtävän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Julkiset vessat on likaisia" väite on varmastikin totta, mutta onko se vauvan ruokailun kannalta oleellinen asia? Sitä rintaahan se imee eikä niitä ovenkahvoja. Saatika että näkisi/ymmärtäisi missä on niin kauan kun äidin tuoksu ja lämpö on ne pääasialliset elämän täyttävät tekijät. Jos ravintola on wc-tiloihinsa imetysnurkan laittanut, sitä tulisi oletusarvoisesti käyttää, riippumatta siitä onko se paikan ainoa wc. Aikuiset yleensä osaavat pidätellä tarpeitaan ne muutamat minuutit mitä tuon tapahtuman voi kohtuudella olettaa vievän. Jos taas olet lapsentahtinen supermamma jonka rinnuksilla roikuu 24/7 niin taapero kuin kuopuskin, oikea paikka sinulle tuskin on ravintola.
Ei se vauvaa haittaakaan. Mutta itse en halua istahtaa ulosteen peittämälle pytyn kannelle puoleksi tunniksi sitä löyhkäävä haistelemaan. Ja jos tosiaan kyseessä on paikan ainut vessa, niin en usko että muutkaan asiakkaat olisivat tuosta kiitollisia kun voin hoitaa asian pöydässäkin huomaamattomasti ja katseilta piilossa.
Jos ruokailet vauvasi kanssa paikassa missä pytyn kansi on ulosteen peitossa, sillä ei todennäköisesti ole hirveesti väliä missä sen käärös ruokit. Tässä ketjussa keskustellaan ravintoloista.
klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klaus19 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klaus19 kirjoitti:
Olen eri, mutta jostain kumman syystä olen ihan hyvällä omatunnolla piittaamatta tuollaisten ihmisten haluamisista ja haluamatta jättämisistä. :D Jos et osaa edes asiallisesti ja ystävällisesti puhutella muita ihmisiä, niin kyllä se olet sinä jonka paikka on siellä kotona kasvamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tuli vaan mieleen kun edellisillä sivuilla sanottiin että julki-imetys on wt-hommaa.
Kysyin kerran eläkkeelle juuri jääneeltä ex-talousjohtajana toimineelta äidiltäni että imettikö hän minua julkisilla paikoilla kun olin vauva, vastasi että "Herregud ei lainkaan, koska olen sentään diplomiekonomi joten eihän se olisi ollut soveliasta nolata itseä ja sinua eikä isäsikään olisi hyväksynyt sellaista!" :)
Akateemisesti koulutetut minä sekä mieheni olemme eri mieltä. Maailma muuttuu, jotkut ajatttelevat että naisen paikka on siellä keittiössä piilottelemassa äitiyttään. Minua ei kiinnosta, menen omilla (ja lapsen) ehdoilla.
Mieti nyt vähän! En minä ainakaan menisi asioimaan sellaiselle lääkärille, hammaslääkärille, juristille tai muulle akateemisesti koulutetulle jonka näkisin imettelemässä julkisesti.
Enkä minä vastaavasti tukisi yhdenkään sellaisen ihmisen tai yrityksen palveluita, joka ei salli imetystä.
klaus19 kirjoitti:
Ihan yhtä ällöttävää paskominen on kuin imettäminen. Tämä on vain minun mielipide.
Kumma kyllä koko maailman ei tarvitse pyöriä sinun mielipiteesi ympärillä.
Jos ruokailet vauvasi kanssa paikassa missä pytyn kansi on ulosteen peitossa, sillä ei todennäköisesti ole hirveesti väliä missä sen käärös ruokit. Tässä ketjussa keskustellaan ravintoloista.[/quote]
Kuinka usein päivässä uskot, että ravintolan vessoja siivotaan? Vaikka ne saattaisivat näyttää kohtuu siisteiltä, ovat ravintoloiden(kun) WC tilat kohtuullisen likaiset, etenkin jos käyttäjämäärä on suuri. Ravintolan vessassa käydään yleensä pikaisesti, yllättävän suuri osa jättää kätensä pesemättä tai vain huuhtaisee sormenpäät. Miehillä pissi roiskuu ja naiset kiireessä vaihtaa siteitä jne. En tarkoittanut, että ne olisivat suoranaisesti p**an peitossa, vaikka sitäkin on kun jotkut vetävät pytyn kansi auki jolloin bakteerit leviävät pytystä useamman metrin päähän. Haluatko vielä keskustella tästä lisää? WC:t nyt ihan oikeasti ovat likaisia, etkä ottanut sopivasti kantaa yksi vessa, puolen tunnin imetys tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Minäminäminä ei kestä, että vauva saa ruokaa? Aika karua, ettei aikuinen pysty ymmärtämään vauvan tarpeita yli oman loukkaantumisensa. Vai meinaatko että sille vauvalle voi jotenkin perustella, että hei, saat sitten kotona ruokasi?
Vauvasihan on juuri siellä minne SINÄ hänet päätät viedä!
Sinähän se olet minäminä -tyyppi lainkaan ajattelematta edes omaa vauvaasi joka ei varmastikaan ole itse halunnut imetettäväksi hälyiseen ravintolaan! Oletko sitä mieltä, että vauvasi ei mieluummin ruokailisi ihan jossakin muualla, mutta kun SINULLA on tarve olla siellä ravintolassa, ei vauvallasi!
Juurikin näin. Eli miksi julki-imettäjät meuhkaavat siitä, että miksi kaikki yrittävät kieltää vauvoilta ruokailun ja miksi ette ymmärrä vauvoja?!?
Kyllä me vauvoja ymmärrämme ja suomme heille mitä rauhallisimmat ruokailuhetket, mutta itsekkäät julki-imettäjät ovat toista mieltä ja juoksuttavat heitä imemään ravintoloihin. Me muut taas haluaisimme heidän vauvoilleen parhaat mahdolliset ympäristöt, mutta eiväthän heidän julki-imettäjä-äidit ajattele kuin omaa napaansa, että juuri HEILLÄ on oikeus syödä pottunsa ravintolassa vaikka voisivat tehdä sitä lopun elämäänsä kunhan malttaisivat ensin mennä vauvansa ehdolla edes sen puoli vuotta, mutta ei...
Vauvalle on parempi, että myös äiti voi hyvin. En tarkoita, että suuna päänä pitäisi koko ajan olla menosda, mutta kyllä myös äidit saavat käydä ulkona ja elää normaalia elämää. Itse en ainakaan tiedä yhtään ihmistä, jolla ei olisi minkään näköistä ongelmaa olla lukittuna kotiinsa puolivuotta. Vielä absurdimpaa vain siksi, että jotkut kokevat vauvojen läsnäolon sekä ruokinnan epämiellyttäväksi. Sen sijaan tunnen montakin äitiä jotka ovat joutuneet lopettamaan imetyksen maidon loppumisen takia, koska ovat julkisissa paikoissa tukeutuneet korvikkeeseen kun eivät ole uskaltaneet imettää. Ja järjestään jokainen näistä äideistä on ollut pettyneitä siihen kun imetys ei onnistunutkaan ja sanoneet, että olisivat toimineet toisin jos olisivat tienneet. Eli aina enemmän lopulta se äiti suree oman lapsensa hyödyn menettämistä kuin sitä mitå ehkä muut ajattelevat.
Ja ei se pulloruokinta niiltä pahoilta katseilta suojaa, päinvastoin. Imettäessä lapsettomat katsovat pahasti ja pullolla ruokkiessa toiset äidit tuijottavat kuin halpaa makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokailet vauvasi kanssa paikassa missä pytyn kansi on ulosteen peitossa, sillä ei todennäköisesti ole hirveesti väliä missä sen käärös ruokit. Tässä ketjussa keskustellaan ravintoloista.
Kuinka usein päivässä uskot, että ravintolan vessoja siivotaan? Vaikka ne saattaisivat näyttää kohtuu siisteiltä, ovat ravintoloiden(kun) WC tilat kohtuullisen likaiset, etenkin jos käyttäjämäärä on suuri. Ravintolan vessassa käydään yleensä pikaisesti, yllättävän suuri osa jättää kätensä pesemättä tai vain huuhtaisee sormenpäät. Miehillä pissi roiskuu ja naiset kiireessä vaihtaa siteitä jne. En tarkoittanut, että ne olisivat suoranaisesti p**an peitossa, vaikka sitäkin on kun jotkut vetävät pytyn kansi auki jolloin bakteerit leviävät pytystä useamman metrin päähän. Haluatko vielä keskustella tästä lisää? WC:t nyt ihan oikeasti ovat likaisia, etkä ottanut sopivasti kantaa yksi vessa, puolen tunnin imetys tilanteeseen.
Otin tuohon aikamääreeseen mielestäni sopivan kannan jo kommentoimassasi tekstissä. Ja vastoin yleistä käsitystä ravintoloiden vessoja siivotaan. Jopa niiden ketjupaikkojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ravintolaan saa tulla vauvan kanssa, silloin siellä saa myös imettää.
Kaikki mitä ei ole lailla/säännöillä kiellettyä ei todellakaan ole suotavaa tai hyväkäytöksistä toimintaa!
Meinaatko, että jos jossakin ei lue erikseen, että ethän sylje lattialle, niin silloin mielestäsi lattialle saa sylkeä? Vai päteekö tähänkin se, jos ravintolaan saa ihminen tulla niin silloin siellä saa myös sylkeä lattialle.
Niin no, syljeskely on yleisesti huono tapa. Imettäminen taas vauvan elinehto. En ymmärrä mistä näitä analogioita keksitte. Vauvan ruokailun kieltäminen on vähän sama kuin kieltäisi aikuista syömästä ravintolassa.
Ravintola kieltäkööt vauvaperheen tulemisen kokonaan, jos vauvan ruokailu on kiellettyä. Minulle on ihan ok, vaikkei kaikkiin ravintoloihin lasten tai vauvojen kanssa olisikaan tervetullut. Mutta jos sinne kelpaa äidin rahat, pitää olla sallittua hoitaa sitä vauvaa tarpeen vaatimalla tavalla (ja ei, vaipanvaihto pöydässä ei ole ok, se on vessajuttuja).
Tämä on taas tätä minäminä....... Mikäli jotakin ei ole kielletty niin silloinkin on ihan suotavaa ajatella omilla aivoilla, että onko se hyvää käytöstä. Jos ei ole kielletty niin silloin minäminä ihmisen päättää, että juuri näin toimitaan vaikka se olisi kuinka järjenvastaista!
Ravintola päättää itse millaista toimintaa ja millaisia asiakkaita siellä suositaan ja karsastetaan. Meidän lähiravintolassa on ovessa kyltti jossa lukee "imetys sallittu". Lattialle sylkemisestä sen sijaan lentänee pihalle. Ei ole sinun asiasi vaatia muita maksavia asiakkaita jäämään kotiin, jos ravintoloitsija itse haluaa heitä palvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös imettäville äideille suotakoon mahdollisuus käydä ravintolassa ja muilla julkisilla paikoilla lapsen kanssa. Pieni vauva voi vaatia maitoa kovinkin tiheään esim. tunnin välein ja imetyshetki voi kestää vaikka 15 min-45min. Ravintoloissa/kahviloissa on usein vain yksi wc joten olisi myös siltä kannalta kohtuutonta ja muita asiakkaita häiritsevää varata vessa tuoksi ajaksi. Puhumattakaan hygieenisyydestä ja imetysmukavuudesta. Imettäminen onnistuu myös erittäin huomaamatta ja paljasta pintaa esittelemättä imetysvaatteiden/harson avulla. Jos vauvalle sattuu kesken ravintolakäynnin tulemaan nälkäitku, ei häntä saa rauhoittumaan kuin antamalla maitoa. Antakaa armoa äideille. Itse ainakin toivoin aina, että vauva nukkuisi kiltisti ravintolassa käynnin ajan ja saisin syödä rauhassa ja se jopa hieman jännitti etukäteen. Aina ei näin käynyt. On kohtuutonta vaatia, etteivät myös äidit saisi kokea arjen luksusta ja käydä vauvan kanssa ravintolassa.
Tuskin kenellekään on ongelma, jos vauvaa imetetään harson tai paidan alla.
Tässä taitaa olla enemmäkin kyse niistä naisista, joilla on tarve iskeä kannut tiskiin julkisella paikalla ja hoitaa operaatio mahdollisimman näkyvästi.
Et sitten ole lukenut tätä ketjua... Osahan vaatii täällä suu vaahdossa äitejä pysymään kokonaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun puolesta saa vetää vaikka koko yläkropan paljaaksi ja vuorotella vauvaa tissiltä toiselle jos haluaa! Kyllä lasta saa imettää, jos ihmiset ei sitä kestä niin huhhuh.
N20
Ei varmaan haittaa jos varhaisteini poikani tulee siihen viereiseen pöytään tuijottamaan, se on iässä jossa ollaan tosi kiinnostuneita tisseistä. Paljaita tissejähän saa tuijottaa, ja jos paljastaja ei sitä, kestä niin huhhuh.
Et sitten ole opettanut poikaasi istumaan pöydässä? Meinaatko, ettei varhaisteinisi ole jo ihan tarpeeksi nähnyt niitä tissejä netissä? Itse olen opettanut lapseni olemaan tuijottamatta ihmisiä, koska se ei kuulu hyviin tapoihin. Itse en ole koskaan julkisesti imettänyt, mutta omasta mielestäni on hyvä, että nykyäidit voivat imettää julkisesti. Eikä heillä ole se tissi paljaana ollut vaan jotain edessä. Ei ole pakko katsella muita.
Juuri näin.