www.jouluapua.fi
Jos sinulla on mahdollisuus auttaa vähävaraisia joulun alla, millä perusteella valitset avunsaajan?
Kommentit (267)
Joku ihmetteli käytettyjen pleikkapelien toivetta. Käytettyjä saa 10-30 e vaikka Gamestopin kaltaisista liikkeistä, ja monilla voi olla omia ostettuja ja pelattuja pelejä tarpeettomana. Ei minusta mikään kohtuuton toive, etenkin yhteiseksi useammalle lapselle.
Koko konsolin tai uusimpien, n. 70 e maksavien pelien toivominen onkin sitten jo kokonaan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mielelläni lahjoittaisin jollekin yksinäiselle tai opiskelijalle. En vaan koko suomesta löytänyt tuolta sivulta ainoatakaan sellaista tapausta. Joku 6 lapsinen perhe toivoi lahjoja koko perheelle. Oisko hyvä idea laittaa lapsille vaatetta ja vanhemmille laatikollinen kondomeja.
En ymmärrä miksi lapsia hankitaan jos ei ole varaa taata heille edes perusjuttuja kuten vaatteita.Ei opiskelijat kehtaa pyytää. Itse olen opiskelija ja mulla ei oo perhettä jonka luo mennä eikä varaa kinkkuihin yms. Lahjoja tai edes korttia en saa keneltäkään. Mulla ei kuitenkaan ole lapsia, eli ei mulla oo mitään oikeutta pyytää mitään mistään. Ois aika härskiä näin lapsettomana alkaa pyytää mitään, kun minä aikuisena kyllä kestän ettei ole joulua, mutta lapsille se pitäis saada järjestettyäm
Tosi mälsää! Jos asuisit Turussa niin mielelläni auttaisin. Tsemppiä kuitenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä 8 lapsisia elämäntapatyöttömiä perheitä joissa joulu (+ lasten synttärit ja kaikki muut juhlat) tulee joka vuosi ihan yllätyksenä. Nuorin lapsi on yleensä muutamakuinen ja työttömyys ennen kuopuksen syntymistä on kestänyt about 20 vuotta. Mutta edelleen on yllätys et ei oo tänä(kään) jouluna rahaa ostaa jouluruokaa eikä lahjoja. Kannattaa pukata yhdeksäs lapsi ensi juoluksi, jospa se tilanne sillä paranisi.
Kuulostaa niin anopiltani.. Avopuolisollani on 7 sisarusta, nuorin on 4v. Hänen mielestä kaikkien täysi-ikäisten lasten pitäisi osallistua kaikkii näihin kuluihin, koska "sehän on sun sisko/veli" Minä niin toivon, ettei anoppini lisäänny enää.. Omasta mielestä on vähän kohtuutonta maksattaa omilla lapsillaan sisarusten ja omia kuluja (etenkin kun emme asu edes samassa taloudessa). Opiskelemme molemmat tällähetkellä, ja molemmat nostetaan opintolainaa.. Joten emme mekään rahassa kieri.. En tiedä onko hän tuolla jouluapu sivustolla..
Miksi kaikki matalan äö:n naiset hankkii lauman lapsia, mitä ei todellisuudessa edes halua. On vaan niin mukavaa olla kotona.. Eikö kotona voi olla ilmankin, että lisääntyy säännöllisesti 3-5 välein? Anoppini on reilusti +40 eikä ole ollut ikinä töissä.
Mutta muistakaa että ei kaikki suurperheelliset ole niitä elämäntapatyöttömiä. Ja harvemmin ees 3-5-vuoden välein lisääntyvät. Minulla kuusi lasta. Ensimmäiset kolme syntyivät viiden vuoden sisään. Seuraavat kolme neljän vuoden sisään (pitkä väli sarjojen välissä). Ja kyllä, palasin töihin jos oli pidempi väli lasten syntymissä. Kotihoidontuella en ole ollut koskaan. Ja lapset on pystytty pitämään osapäivähoidossa kun työt on järjestelty niin että eri vuoroissa miehen kanssa. Tosin en missään ole kerjäilemässä ollutkaan vaikka joskus tiukkaa tehnyt lyhyiden työttömyyskausien aikana. Omaa taloa lyhentävä kun ei saa sitä toimeentulotukea samalla lailla kun vuokralla asuja, vaikka ei iso laina olisikaan. Tuntuu vaan pahalta kun aina nämä jouluapuketjut päätyy suurperheellisten haukkumiseen. Taidanpa itse tänä vuonna auttaa jotain isoa perhettä, vanhempien vaatekoosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että köyhyys on subjektiivista. Köyhyys suomessa ei ole samanlaista kuin afrikassa. Monsti kysytään miksi köyhä ei saisi nauttia elämästä, tai miksi köyhän lapsi ei saisi saada toivoa myös pleikkaria. Eikö köyhä saa olla lihava tai juoda alkoholia. No saa mutta ihmetyttää se että vaikka tupakka laitetaan lapsen joululahjan edelle. Elämä on täynnä valintoja.
Osallituin viimejuonuna jouluapua keräykseen. Ostin jouluruokia, niihin meni ehkä 30 euroa. Kun koitin ehdottaa aikaa että voisin tuoda ne niinse ei käynyt perheen äidille koska oli juuri silloin menossa ripsihuoltoon. Tuli tunne et mitähän **ttua, se ripsihuolto maksaa varmaan enemmän kuin ne ruoat mitä olin viemässä ja joista kovasti oli puute. No myöhemmin kun vein ruoat niin huomasin että oli mamma muutenkin viimeisen päälle laitettu, oli rakennekynttä, suuria tatuointeja, hiustenpidennys jne.
Lapsuudenkaveri on tätä samaa kastia ikää on 36v ja 7 lapsi tehty. Hänellä on varaa 500 euron tatuointiin,ylpeänä sitä esitteli. Mutta kun koulut alkoi syksyllä niin johan oltiin kerjäämässä anopilta lapsille kouluvaatteita ja harrastusmaksuja. Ylä-asteen jälkeen ei ole opiskellut mutta osa-aikatyössä käy. Mutta asenne on että muilta voi pyytää mitä vaan kehtaa. Juu,ei olla enää juurikaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
"Poika 17v: Vaatekoko XXL-XXXL, kengän koko 47. Lakanasetti, kylpypyyhe, herkut. Pitää pelaamisesta ja toivoisi voivansa käydä punttisalilla tai uimahallissa."
Tämähän on vain hyvä asia, että jos on XXXL-kokoinen ja haluaa urheilla. Ehdottomasti hommaisin kortin 24/h salille tai lataisin uimakortin täyteen moneksi kuukaudeksi.
Varsinkin, jos tuntisin pt-ihmisiä, niin varmaan voisivat auttaa alkuun ihan joululahjana sen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Poika 17v: Vaatekoko XXL-XXXL, kengän koko 47. Lakanasetti, kylpypyyhe, herkut. Pitää pelaamisesta ja toivoisi voivansa käydä punttisalilla tai uimahallissa."
Tämähän on vain hyvä asia, että jos on XXXL-kokoinen ja haluaa urheilla. Ehdottomasti hommaisin kortin 24/h salille tai lataisin uimakortin täyteen moneksi kuukaudeksi.
Varsinkin, jos tuntisin pt-ihmisiä, niin varmaan voisivat auttaa alkuun ihan joululahjana sen lisäksi.
Samaa mieltä, toki alkuperäisen ajatuksena on varmaan ollut se, että miksi/miten päässyt noin isoksi ilman rahaa. Tuon ikäinen tuskin kuitenkaan mikään kehonrakentaja on, joka vaatekoon selittäisi. Mutta hienoa, jos pääsisi liikkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä mielelläni lahjoittaisin jollekin yksinäiselle tai opiskelijalle. En vaan koko suomesta löytänyt tuolta sivulta ainoatakaan sellaista tapausta. Joku 6 lapsinen perhe toivoi lahjoja koko perheelle. Oisko hyvä idea laittaa lapsille vaatetta ja vanhemmille laatikollinen kondomeja.
En ymmärrä miksi lapsia hankitaan jos ei ole varaa taata heille edes perusjuttuja kuten vaatteita.Ei opiskelijat kehtaa pyytää. Itse olen opiskelija ja mulla ei oo perhettä jonka luo mennä eikä varaa kinkkuihin yms. Lahjoja tai edes korttia en saa keneltäkään. Mulla ei kuitenkaan ole lapsia, eli ei mulla oo mitään oikeutta pyytää mitään mistään. Ois aika härskiä näin lapsettomana alkaa pyytää mitään, kun minä aikuisena kyllä kestän ettei ole joulua, mutta lapsille se pitäis saada järjestettyäm
Missäpäin asut? Jos Jyväskylässä tai lähellä nii tule meille syömään ja saunomaan jouluna. Ruokapöydässä on tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 v. poika pääsee työttömänä tai opiskelijana uimaan n. 3€ /kerta. Taitaa olla muusta kuin toivomisesta kiinni jos tuo ei onnistu edes kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä 8 lapsisia elämäntapatyöttömiä perheitä joissa joulu (+ lasten synttärit ja kaikki muut juhlat) tulee joka vuosi ihan yllätyksenä. Nuorin lapsi on yleensä muutamakuinen ja työttömyys ennen kuopuksen syntymistä on kestänyt about 20 vuotta. Mutta edelleen on yllätys et ei oo tänä(kään) jouluna rahaa ostaa jouluruokaa eikä lahjoja. Kannattaa pukata yhdeksäs lapsi ensi juoluksi, jospa se tilanne sillä paranisi.
Kuulostaa niin anopiltani.. Avopuolisollani on 7 sisarusta, nuorin on 4v. Hänen mielestä kaikkien täysi-ikäisten lasten pitäisi osallistua kaikkii näihin kuluihin, koska "sehän on sun sisko/veli" Minä niin toivon, ettei anoppini lisäänny enää.. Omasta mielestä on vähän kohtuutonta maksattaa omilla lapsillaan sisarusten ja omia kuluja (etenkin kun emme asu edes samassa taloudessa). Opiskelemme molemmat tällähetkellä, ja molemmat nostetaan opintolainaa.. Joten emme mekään rahassa kieri.. En tiedä onko hän tuolla jouluapu sivustolla..
Miksi kaikki matalan äö:n naiset hankkii lauman lapsia, mitä ei todellisuudessa edes halua. On vaan niin mukavaa olla kotona.. Eikö kotona voi olla ilmankin, että lisääntyy säännöllisesti 3-5 välein? Anoppini on reilusti +40 eikä ole ollut ikinä töissä.
Mutta muistakaa että ei kaikki suurperheelliset ole niitä elämäntapatyöttömiä. Ja harvemmin ees 3-5-vuoden välein lisääntyvät. Minulla kuusi lasta. Ensimmäiset kolme syntyivät viiden vuoden sisään. Seuraavat kolme neljän vuoden sisään (pitkä väli sarjojen välissä). Ja kyllä, palasin töihin jos oli pidempi väli lasten syntymissä. Kotihoidontuella en ole ollut koskaan. Ja lapset on pystytty pitämään osapäivähoidossa kun työt on järjestelty niin että eri vuoroissa miehen kanssa. Tosin en missään ole kerjäilemässä ollutkaan vaikka joskus tiukkaa tehnyt lyhyiden työttömyyskausien aikana. Omaa taloa lyhentävä kun ei saa sitä toimeentulotukea samalla lailla kun vuokralla asuja, vaikka ei iso laina olisikaan. Tuntuu vaan pahalta kun aina nämä jouluapuketjut päätyy suurperheellisten haukkumiseen. Taidanpa itse tänä vuonna auttaa jotain isoa perhettä, vanhempien vaatekoosta riippumatta.
Olisitko oikeasti tehnyt viidettä tai kuudetta tai edes neljättä lasta jos olisutte olleet molemmat miehesi kanssa työttömänä viimeiset 15 vuotta eikä teillä olisi ollut aikaisempinakaan vuosina ollut rahaa ostaa joululahjoja tai jouluksi edes ruokia tai talvivaatteita lapsilenne?
Minun mielestäni olisi hyvä että muistetaan myös sairaita, vanhuksia tai yksinäisiä eikä aina vain perheellisiä, vaikka joulu onkin paljolti lasten juhla. Se harmi vain tosiaan että tällaiset ihmiset eivät kehtaa pyytää mitään koska aikuisuuteen kuuluu se pärjääminen. Ja useimmat lahjoitus sivustot ovat perheille, joten olisi noloa mennä sinne sekään.
Hmm, kannattaisi varmaan yrittää kiertää noita tavara- ja ruokalahjoituksia jotenkin.
Esim, piparkakkutaikina on helppo ja halpa tehdä itse, mutta eteenpäin myyminen vaikeaa.
Henkilökohtaiset lahjakortit yms osoitetut palvelut myös on vaikea myydä eteenpäin.
Jokaisella on varmaan jotain suhteita ihmisiin, jotka voivat joululahjaksi auttaa, oli se sitten kodin joku pieni remppahomma, ravintoterapeutti, PT, ratsastuksenohjaaja.. Tuollaisia palveluksia on todella vaikea myydä eteenpäin.
Itse ajattelen, että niiden lasten, joiden perheissä on totuttu vain nostamaan tukia eikä itse yrittämään, tarvittaisiin erityisesti sellaisia lahjoja, joilla lapset näkisivät muutakin elämää. Jotta he oppisivat, että itse tekemällä voi saavuttaa asioita. Oli se sitten kirjakerho, harrastus, jopa työn tarjoaminen kesällä (sitä ruohonleikkuuta tms), koiran ulkoilutusta,..
Osa ongelmaahan on nimenomaan se, ettei tunneta köyhiä. Eli pitäisi jaksaa tutustua ihmisiin, jotka eivät käytä palkkaansa siellä baarissa jne, jolloin pystyisi auttamaan oikeasti tarvitsevia. Menemään sen oman sosiaaliekonomisen luokkansa ulkopuolelle. Mutta sehän on liian aikaavievää ja hankalaa, helpompi on kerran vuodessa viedä se konvehtirasia keräykseen ja valittaa, että väärään osoitteeseen meni.
Jos haluaa avun menevän perille, mikä auttaisi eniten ihmisiä, niin se ei tule olemaan se helpoin ratkaisu. Sekin vaatisi aikaa ja vaivaa, niin monet asiat vaativat, jotta menisivät "oikein".
Jos minä lahjoittaisin rahaa punaiselle ristille, niin aika vähän rahasta menisi perille. Jos ostan kuubalaiselle tarjouksesta nettiaikaa, 40 eurolla saa 100 euron edestä, niin moninkertaistan tuon apuni ja ihminen toisella puolella maailmaa saa käyttöönsä kaiken olemassaolevan tiedon. Hänelle on siitä enemmän hyötyä, vaikka katsoisi vain niitä youtubevideoita, kuin konvehtirasiasta tai villasukista.
Asiat eivät ole niin yksinkertaisia tässäkään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni olisi hyvä että muistetaan myös sairaita, vanhuksia tai yksinäisiä eikä aina vain perheellisiä, vaikka joulu onkin paljolti lasten juhla. Se harmi vain tosiaan että tällaiset ihmiset eivät kehtaa pyytää mitään koska aikuisuuteen kuuluu se pärjääminen. Ja useimmat lahjoitus sivustot ovat perheille, joten olisi noloa mennä sinne sekään.
Ei kuitenkaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17 v. poika pääsee työttömänä tai opiskelijana uimaan n. 3€ /kerta. Taitaa olla muusta kuin toivomisesta kiinni jos tuo ei onnistu edes kerran viikossa.
Työttömänä munkin piti miettiä kaksi kertaa laitanko tuon summan johonkin muuhun joka kuukausi. Eli onhan se kotiinpäin, jos kortti tulee joululahjana. Kyllä ne köyhät ilman niitä villasukkiakin pärjäilee, mutta ideahan se on tärkeämpi.
Monilla ihmisillä se lähteminenkin on ongelma. Jos kortti tulisi ulkopuoliselta, niin ei oikein kehtaisi jättää käyttämättäkään.
Myös e-kirjoja voi tilailla ja hesarin/suomen kuvalehden koko vuodeksi. Tulee todennäköisemmin käytettyä, kun on kerran jo tilattu, kuin että aletaan säästämään nyt hesarin lukuoikeutta varten monta kuukautta. Ja oma hommansa se on maalla lähteä kirjastoon lehtiä lukemaan. Läppärin taitaa saada jo sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuitenkaan kaikki.
Useimmat tunnetuimmat ainakin. Voit toki listata tähän niitä jotka eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko oikeasti että ihminen joka on kokoa xxxl hakeutuu liikuntasalille vapaaehtoisesti (tai pakotettuna)?
Näiden yksilöiden painonhallinta / pienentyminen lähtee liikkeelle a) ruokailun järkevöittämisestä b) elämänhallinnan löytymisestä c) liikkumisen ilon löytymisestä hieman pienempi kokoisena. Salin laitteissa on monessakin painorajat ja tuskin xxxxl kokoinen salilla kuntourakkaansa aloittaa painoja nostamalla. Tämän kokoiset voivat turvallisesti (itseään rikkomatta) liikkua uiden.
Olen itse työtön köyhä vela ja demari. Olen itsekin joutunut taistelemaan olemassaolostani ja minun on annettu ymmärtää olevan sossupummiloisi jne. En kuitenkaan ymmärrä tälläisiä keräyksiä, avustuksenhakupaikkoja vai mitä nyt ovatkaan. Joidenkin mielestä pummin yhteiskunnan rahoja kun työttömyyskorvauksella elän, mutta siinä minun raja meneekin. En ikinä missään tilanteessa voisi hakea apua tälläisestä hyväntekeväisyydestä tai vaatia jotakin toista minulle täysin vierasta ihmistä lahjoittamaan minulle yhtään mitään. Suomessa on kuitenkin yhä yhteiskunnan tukia, eikä tälläinen hyväntekeväisyys vai mitä ikinä onkaan edes oikein sovi Suomeen. LIsäksi se antaa politiikoille aivan väärän kuvan siitä, että jo ennestään leikattuja hyvinvointiyhteiskunnan palveluita voidaan aivan hyvin leikata lisää kun kuitenkin tätä korvaavaa kolmannen sektorin toimintaa jo löytyy. Joulu ei tule yllättäen. Siihen voi aivan hyvin valmistautua etukäteen, jos niin katsoo tarpeelliseksi. Itse en jouluun panosta ja jos minulla olisi lapsia hoitaisin asiat niin että minun tarvitsisi tälläiseen turvautua. Tälläiset joulukeräykset ovat yksinkertaisesti vastenmielisiä. Ei tarvitse olla suurikaan ennustaja, että tänäkin vuonna tällä palstalla saa lukea näitä edellisvuosilta tuttuja, "joulu yllätti", "ei ole rahaa jouluun"- keskusteluja, toisintoja aikaisemmilta vuosilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko oikeasti että ihminen joka on kokoa xxxl hakeutuu liikuntasalille vapaaehtoisesti (tai pakotettuna)?
Näiden yksilöiden painonhallinta / pienentyminen lähtee liikkeelle a) ruokailun järkevöittämisestä b) elämänhallinnan löytymisestä c) liikkumisen ilon löytymisestä hieman pienempi kokoisena. Salin laitteissa on monessakin painorajat ja tuskin xxxxl kokoinen salilla kuntourakkaansa aloittaa painoja nostamalla. Tämän kokoiset voivat turvallisesti (itseään rikkomatta) liikkua uiden.
Mistä uimapuvut heille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuitenkaan kaikki.
Useimmat tunnetuimmat ainakin. Voit toki listata tähän niitä jotka eivät ole.
Esim osa Facebookin avustusryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen melko pienituloinen, mutta silti mielelläni auttaisin jotakuta. Neuloisin sukat/lapaset/kaulahuivin, leipoisin ja kokkaisin ja lisäksi vaikka kosmetiikkaa tms pientä "ekstraa". :) Olin vielä muutama vuosi sitten itse tosi huonossa jamassa, joten haluaisinkin auttaa nimenomaan jotakuta nuorta aikuista, joka on yksinäinen, kärsii (mielen)terveysongelmista tai velkaantumisesta. Ongelmana tietty sitten se, että näissä keräyksissä tunnutaan etsivän apua lähes järjestään vain lapsiperheille! Tietty hekin ansaitsevat apua ja tsemppiä, mutta mä haluaisin tukea nimenomaan sellaista ihmistä, joka on samassa tilanteessa kuin itse olin.
Minäkin tukisin mielelläni vähistä varoistani yksinäisiä, nuoria ja pariskuntia. Lapsiperheitä ja yksinhuoltajia tuetaan ympäri vuoden. Köyhimpiä tässä maassa taitaa olla pariskunnat, joista kumpikaan ei jostain syystä ole töissä. Opiskelijoita unohtamatta. Olen itse ollut tilanteessa, jossa elimme miehen kanssa monta joulua köyhinä. Oli opiskeluja, työttömyyttä ja selkäleikkaus. Olen aina yrittänyt säästää jouluun ja loihtia sen vähillä varoilla. Aikuiset eivät kaipaa lahjoja, mutta kerran vuodessa olisi ihana syödä jonkin aikaa kunnon ruokaa murehtimatta sitä, riittääkö se. Jotain ekstraakin on kiva joskus saada, kuten salaatteja, juustoja ja glögiä.
Olisi kiva tehdä jollekin yksinäiselle tai pariskunnalle joulukori, johon tulisi hieman kaikkea. Ruokatarvikkeiden lisäksi voisi olla jotain pientä kuten kynttilöitä, kosmetiikkaa, villasukat, lapaset tai vaikka joulukukka.
Ei opiskelijat kehtaa pyytää. Itse olen opiskelija ja mulla ei oo perhettä jonka luo mennä eikä varaa kinkkuihin yms. Lahjoja tai edes korttia en saa keneltäkään. Mulla ei kuitenkaan ole lapsia, eli ei mulla oo mitään oikeutta pyytää mitään mistään. Ois aika härskiä näin lapsettomana alkaa pyytää mitään, kun minä aikuisena kyllä kestän ettei ole joulua, mutta lapsille se pitäis saada järjestettyäm