Tää s**tanan vegaanivillitys alkaa todella tulemaan korvista!
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Kommentit (410)
Vaikka joku olisikin kasvisruualla, miksi sen pitää olla niin fanaattista? Että jos juhlissa ruuassa on käytetty liivatetta, siihen ei voi koskea, tai jos salaatissa on muutama hassu kananpala. Kun kyse ei kuitenkaan ole allergiasta vaan valinnasta.
Ostan kaupasta vegevalmisruokia, koska ovat laadukkaampia kuin perinteiset lihalliset valmisruuat. Vegeaterian lisukkeeksi ostan laadukkaita lihapullia tai muuta lihapitoista laadukasta einestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niissä rehuissakin on säilöntäaineita kun ei ne muuten hyvinä säilyisi kauppojen hyllyillä että ei nekään puhtaita ole.... Ja hyönteismyrkkyjä kilokaupalla. Aika paljon kemikaaleja vedätte tekin
Ja niiden ruiskuttaminen lentokoneilla saastuttaa ilmaa myös
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaupasta vegevalmisruokia, koska ovat laadukkaampia kuin perinteiset lihalliset valmisruuat. Vegeaterian lisukkeeksi ostan laadukkaita lihapullia tai muuta lihapitoista laadukasta einestä.
Vedät siis lisäaineita ja väriaineita kitusiisi. Terveellistä
Vierailija kirjoitti:
Edelleen nämä vegaanipellet luulee että heinät ja juurekset kasvaa kaupanhyllyillä. Kyllä niitäkin varten pitää olla peltoja ja ennen kaikkea raskaampi logistiikka kuin mitä tulis kotimaisella lihalla kalalla. Jos mietitään ja lasketaan kaloreina niin yksi rekallunen lihaa vaati 3 rekallista vegaani evästä. Yleensä vegaanien eväät ajetaan kauempaa ulkomailta kuin liha.
Terveellisyydestä en tiedä mut saasteita tulee kummastakin, ja meidän asunalueilla vegen ruoasta enemmän. Entäs ne lisäravinteet, kannattas perehtyä myös mitä niiden valmistus kuluttaa
Se yksi rekallinen lihaa vaatii kasvaakseen kymmenen rekallista vegaanievästä. Merkittävä osa rehusta tulee ulkomailta. Edelleen nämä sekasyöjäpellet luulevat, että liha kasvaa kaupan hyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tunnustaa, että niin mullakin... Ja olen vegaani.
Jotenkin mennyt överiksi koko touhotus. Ja vielä kun tietää 90% varmuudella tämän olevan nimenomaan pelkkä villitys, trendi, joka menee ohi. Vegaanisuus on nykyään siistiä ja erikoista, kuuminta hottia siis. En usko että eläintenoikeudet hirveästi ihmisten mielissä vilisee, vaan kaikki pohjautuu trendikkyyteen.
Kaipaan yksinkertaisempia aikoja, jolloin ruoka piti tehdä alusta asti itse. Ei ollut mitään eineksiä tai nyhtöjuttuja, korkeintaan soijarouhetta, ja proteiinina toimivat oikein kunnon vanhanliiton liotetut pavut!
Harmittaa kovin...
Tota, mikä sua estää tekemästä ruokaa alusta asti itse? Ei sun tarvitse niitä eineksiä edelleenkään ostaa. Simple. :)
Voi tottakai teenkin! Parempaa ja terveellisempää, usein myös ekologisempaakin. :)
Paha mieli kyllä tulee tästä(kin) ketjusta... Miksi vegaaniudesta on pakko keskustella täällä, kun se kerran aiheuttaa noin paljon vihaa ja katkeruutta muissa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hienoa jos on vegaani ja ajattelee ympäristöä ja eläimiä ja on valmis uhraamaan elämästään jotain niiden eteen. Mutta siitä en pidä että sitten osa luulee vegaanina olevan jotenkin muita parempi ihminen??
Lihansyöjien syyllistäminen on mielestäni todellla alhaista toimintaa ja vie kokonaan pohjan hyvältä teolta. Varsinkin kun et sen toisen ihmisen taustoja voi tietää. Itse esimerkiksi vegaaniksi ryhtyminen olisi todella haastavaa anemian takia. Aina kun käyn lääkärissä muistuttavat, että pitää syödä reilusti sitten lihaa rautalääkityksen lisäksi. En sano ettenkö voisi olla vegaani, se vain ei olisi minulle järkevä vaihtoehto ja koen, että voin auttaa tätä yhteiskuntaa muullakin tavalla, kuten esimerkiksi lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyyteen. Enkä silti ajattele, että jos sinä nyt siinä vieressä et lahjoita, että olisit jotenkin huonmpi ihminen...valoja nyt kiitos ♡
Samaa mieltä kanssasi. Olen tehnyt muita valintoja, kuten muuttanut lähelle työpaikkaa ja kauppoja, niin että minä ja lapseni voidaan kulkea kävellen tai pyörällä. Ei tarvita edes sitä julkista autoliikennettä. Käytetään pikkukauppoja, ostetaan lähiruokaa ja luomua. Tehdään paljon yksinkertaista ruokaa jossa käytän kotimaisia kasviksia. En kuskaa lasta harrastuksiin tai kouluun vaan hän pyöräilee joka paikkaan. Ostamme uuden vaatteen vain kun edellinen jää pieneksi tai hajoaa, niin että sitä ei voi enää edes korjata.
Asumme puutalossa ja lämmitämme osin puilla. Säästämme sähköä. Emme matkustele lentokoneella. Olen töissä jossa voin joka päivä itse aktiivisesti vaikuttaa luonnonvarojen ja verorahojen säästämiseen isossa mittakaavassa.
Silti ainoa mikä minua määrittelee, on jos yhtään koskaan syön lihaa tai kanaa? Nyt suhteellisuudentajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin mennyt överiksi koko touhotus. Ja vielä kun tietää 90% varmuudella tämän olevan nimenomaan pelkkä villitys, trendi, joka menee ohi. Vegaanisuus on nykyään siistiä ja erikoista, kuuminta hottia siis. En usko että eläintenoikeudet hirveästi ihmisten mielissä vilisee, vaan kaikki pohjautuu trendikkyyteen.
Kaipaan yksinkertaisempia aikoja, jolloin ruoka piti tehdä alusta asti itse. Ei ollut mitään eineksiä tai nyhtöjuttuja, korkeintaan soijarouhetta, ja proteiinina toimivat oikein kunnon vanhanliiton liotetut pavut!
Harmittaa kovin...
Tota, mikä sua estää tekemästä ruokaa alusta asti itse? Ei sun tarvitse niitä eineksiä edelleenkään ostaa. Simple. :)
Voi tottakai teenkin! Parempaa ja terveellisempää, usein myös ekologisempaakin. :)
Paha mieli kyllä tulee tästä(kin) ketjusta... Miksi vegaaniudesta on pakko keskustella täällä, kun se kerran aiheuttaa noin paljon vihaa ja katkeruutta muissa?
Ei minua haittaa jos joku on vegaani. Jos vegaani tulee vieraaksi, yritän olla kohtelias ja tarjota hänelle ruokaa joka on hänen mieleen. Mutta miksi vegaanien pitää olla niin agressiivisia ja halveksivia muille? Enkä tunne yhtään vegaania, joka vastaavasti näkisi ylimääräistä vaivaa tarjotakseen minulle minun ruokavalion mukaista ruokaa.
Trendi-ruokavalioita on nykyään paljon muitakin vegaanien lisäksi. Yksi on raw, toinen paleo, kolmas syö vain luomua, neljäs on fod-map... Vegaanille on minusta suht helppo vielä järkätä jotain ruokaa (esim. ruokaisa salaatti jossa avokadoa, pähkinöitä tms) verrattuna noihin muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen nämä vegaanipellet luulee että heinät ja juurekset kasvaa kaupanhyllyillä. Kyllä niitäkin varten pitää olla peltoja ja ennen kaikkea raskaampi logistiikka kuin mitä tulis kotimaisella lihalla kalalla. Jos mietitään ja lasketaan kaloreina niin yksi rekallunen lihaa vaati 3 rekallista vegaani evästä. Yleensä vegaanien eväät ajetaan kauempaa ulkomailta kuin liha.
Terveellisyydestä en tiedä mut saasteita tulee kummastakin, ja meidän asunalueilla vegen ruoasta enemmän. Entäs ne lisäravinteet, kannattas perehtyä myös mitä niiden valmistus kuluttaaSe yksi rekallinen lihaa vaatii kasvaakseen kymmenen rekallista vegaanievästä. Merkittävä osa rehusta tulee ulkomailta. Edelleen nämä sekasyöjäpellet luulevat, että liha kasvaa kaupan hyllyllä.
Meillä palaa ainakin enemmän energiaa viljan tuotantoon verrattuna lehmiin.
Lehmät syövät kesällä pellosta ja talvella ne vetävät omasta pellosta kerättyä heinää ja aiv rehua. Vilja ja lehmien pellot ajetaan normaali vuosina yhtä monesti läpi.
Juureksissa on myös pajon ajoa kun lisänä tulee torjunnat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kovin...
Ei minua haittaa jos joku on vegaani. Jos vegaani tulee vieraaksi, yritän olla kohtelias ja tarjota hänelle ruokaa joka on hänen mieleen. Mutta miksi vegaanien pitää olla niin agressiivisia ja halveksivia muille? Enkä tunne yhtään vegaania, joka vastaavasti näkisi ylimääräistä vaivaa tarjotakseen minulle minun ruokavalion mukaista ruokaa.
Ehkä liikut väärien ihmisten parissa. En tiedä miksi. Itse en tunne tuollaisia vegaaneja. Itse olen vegaani mutta joka viikonloppu teen miesystävälleni liha- tai kalaruokia ja aamiaiseksi munakasta. En ole ikinä avannut tällä palstalla enkä millään muulla palstalla ketjua, jossa olisin paheksunut lihansyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kovin...
Kuinka monta vegaania yleensä tunnet? Jos lähipiirissäsi on tuollaisia aggressiivisia vegaaneja, niin miksi edelleen kutsut heitä kylään?
Minä kyllä arvostan suuresti, jos vuokseni on järjestetty vegaanista tarjottavaa, mutta en koskaan oleta sitä kylään mennessäni. Vastaavasti en kyllä valitettavasti tule järjestämään mitään eläinpitoista syötävää sekasyöjäystävilleni, kun tulevat kylään, se vaan sotii niin paljon omaa maailmankuvaani vastaan, kun nimenomaan en halua tukea eläintuotantoa, niin miksi ihmeessä sitten ostaisin sitä. Olen pahoillani, jos koet tämän niin, että en halua nähdä ylimääräistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka joku olisikin kasvisruualla, miksi sen pitää olla niin fanaattista? Että jos juhlissa ruuassa on käytetty liivatetta, siihen ei voi koskea, tai jos salaatissa on muutama hassu kananpala. Kun kyse ei kuitenkaan ole allergiasta vaan valinnasta.
Miksi sinulle on ongelma, jos vegaani ei juhlissa syö sitä liivatekakkua tai kanasalaattia? Vai puhutko tilanteesta, jossa vegaani tekee asiasta ison numeron ja paheksuu, kun hänen ruokavaliotaan ei ole huomioitu?
No, omalla kohdallani kyllä pyydettäessä ilmoitan ruokavalioni, tai jopa pyytämättä, en tehdäkseni numeroa tai olettaakseni, että on vegaanista tarjottavaa, lähinnä että yhden vieraan voi laskea pois tarjottavista, jos tarjolla on eläinperäistä. En silti mene juhliin nälkäisenä, joten sikäli minulle on yhdentekevää, vaikka omaan ruokavaliooni soveltuvaa ruokaa ei ole, pärjään kahvilla hyvin. Ja toisaalta en isäntäväen mieliksi tingi omasta arvomaailmastani. Ei tässä pitäisi olla ongelmaa, ellei sitten isäntäväki väen väkisin halua mieltään pahoittaa asiasta, siis toisen aikuisen ihmisen valinnasta ruokansa suhteen.
Mitä tulee tuohon, että ei voi syödä jos on liivatetta tai kananpala. Omalla kohdallani eläinperäiset tuotteet eivät vain ole enää "ruokaa". En väitä että alkaisin hillitsemättömästi oksennella ympäri juhlasalia tai muuten kokisin välttämättä mitään fyysistä vaivaa (monet kyllä sitäkin), mutta se on yhtä houkuttelevaa minulle, kuin vaikkapa sinulle salaatti, jossa on "vain vähän ihmislihaa" (en vertaa ihmisiä ja eläimiä, koitan kuvailla asiaa niin että osaisit kenties asettua asemaani). Eläimet eivät mielessäni ole minulle ruokaa, joten valitsen ihan joka kerta olla syömättä niitä.
Jos nyt jälkikäteen käy ilmi, että vegaaniseksi luulemani ruoka onkin sisältänyt jotain eläinperäistä, niin en minä siitä itseäni mitenkään ruoski. Tarkoituksenani ei ole olla mikään puritaani, vaan vain valita olla käyttämättä eläinperäisiä aineksia.
Tässä keskustelussa huomaa miten syvälle liha-ja maitopropaganda on istutettu.
Lihansyöjä kirjoitti:
Vitun vegaanit, voisitte vaikka vetää ittenne hirtee meiän lihansyöjämestarirodun alta pois. Tai vaihtoehtoisesti laitetaan vegaanit kaupanhyllylle ni niist sais vaiks halpoi kotiorjii. Eiks je :)
Oi voi, tästä sen huomaa mitä lihansyönti tekee aivoille. Verisuonet niin tukossa että aivojen hapensaanti vaikeutunutta, seurauksena aggressiota, surkeaa kirjallista ulosantia, henkistä tylsistymistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että ärsyttää, ärsyttäisi muakin jos ympäristö koko ajan muistuttaisi mua huonoista valinnoistani, joista tunnen jo valmiiksi syyllisyyttä.
Minä en ainakaan tunne pätkääkään syyllisyyttä ja kuten on jo moneen kertaan tullut ilmi, vegaanit ovat itse hyvin tekopyhiä ja tekevät itsekin hyvin epäeettisiä valintoja elämässä, joten syytä ei ole -todellakaan- alkaa syyllistämään heidänkään. Silti minua ällöttää kaikki massajutut ja muoti-ilmiöt, no kyllä tuokin villitys tuosta laantuu, kun suurin osa näistä sopuleista keksii taas jonkun uuden villityksen.
Ohis
normi dieetti, jossa aamiasella syödään kananmunaa ja ehkä pekonia, lounaalla buffet-pöydästä lihaa ja illalliseksi vaikka lihakastiketta sekä ehkä vielä iltapalaksi kinkkuleipä, on kyllä järjetön. itsellä saattoi mennä säännöllisesti puoli kiloa lihaa päivässä. nykyään kunnon pihvi tai riistakäristys joka toinen sunnuntai ja muuten vegaanina. suonet on puhtaat ja elämä hymyilee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kovin...
Sese kun vegaanit pitää ottaa huomioon kaikessa mutta itse eivät pysty samaan. Eli eivät tarjoa sitten vastaavasti sekasyöjälle liha- tai kalavaihtoehtoa vaan kaikki on kasvisperäistä eli itsekkäästi tarjoatte sitä mikä teille itsellenne sopii muita huomioon ottamatta. Miksi minä sitten vaivautuisin ottamaan teidät huomioon ja teidän ruokavalionne kun ette pysty siihen itse sekasyöjien kohdalla?
Eli me sekasyöjätkö ollaan epäkohteliasta porukkaa?
Vegaanismia saa muuten tuputtaa lapsillekin. Muutenhan vegaanit, yleisesti ottaen, eivät siedä mitään lapsille tuputtamista. Paitsi tietysti oma ideologiansa, kuinka ollakaan!
Minusta on hienoa jos on vegaani ja ajattelee ympäristöä ja eläimiä ja on valmis uhraamaan elämästään jotain niiden eteen. Mutta siitä en pidä että sitten osa luulee vegaanina olevan jotenkin muita parempi ihminen??
Lihansyöjien syyllistäminen on mielestäni todellla alhaista toimintaa ja vie kokonaan pohjan hyvältä teolta. Varsinkin kun et sen toisen ihmisen taustoja voi tietää. Itse esimerkiksi vegaaniksi ryhtyminen olisi todella haastavaa anemian takia. Aina kun käyn lääkärissä muistuttavat, että pitää syödä reilusti sitten lihaa rautalääkityksen lisäksi. En sano ettenkö voisi olla vegaani, se vain ei olisi minulle järkevä vaihtoehto ja koen, että voin auttaa tätä yhteiskuntaa muullakin tavalla, kuten esimerkiksi lahjoittamalla rahaa hyväntekeväisyyteen. Enkä silti ajattele, että jos sinä nyt siinä vieressä et lahjoita, että olisit jotenkin huonmpi ihminen...valoja nyt kiitos ♡