Tää s**tanan vegaanivillitys alkaa todella tulemaan korvista!
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisjuusto, kasvispihvi, kasvispyörykät, kasvismaito, kasvissitä ja kasvistätä. Miksi kasvisruokien pitää matkia nimillään ja ulkomuodollaan eläinkunnan tuotteita?
Siksi koska me kaikki olemme kasvaneet maailmassa, jossa nakki, lihapulla, juusto jne. ovat vakiintuneita ruokakäsitteitä. Ruokasanastossamme on paljon lihaa sisältäviä tuotteita. Jos kaikille vegaanisille tuotteille keksittäisiin kokonaan uudet nimet, se aiheuttaisi hämmennystä ja kasvattaisi kynnystä kokeilla näitä tuotteita. Kielen muuttaminen niin radikaalisti ei toimisi.
Eli on liian vaivalloista keksiä uusia nimiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisjuusto, kasvispihvi, kasvispyörykät, kasvismaito, kasvissitä ja kasvistätä. Miksi kasvisruokien pitää matkia nimillään ja ulkomuodollaan eläinkunnan tuotteita?
Siksi koska me kaikki olemme kasvaneet maailmassa, jossa nakki, lihapulla, juusto jne. ovat vakiintuneita ruokakäsitteitä. Ruokasanastossamme on paljon lihaa sisältäviä tuotteita. Jos kaikille vegaanisille tuotteille keksittäisiin kokonaan uudet nimet, se aiheuttaisi hämmennystä ja kasvattaisi kynnystä kokeilla näitä tuotteita. Kielen muuttaminen niin radikaalisti ei toimisi.
Onhan se vaikeaa, koska kasviksilla ei aivot toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt tunnustaa, että niin mullakin... Ja olen vegaani.
Jotenkin mennyt överiksi koko touhotus. Ja vielä kun tietää 90% varmuudella tämän olevan nimenomaan pelkkä villitys, trendi, joka menee ohi. Vegaanisuus on nykyään siistiä ja erikoista, kuuminta hottia siis. En usko että eläintenoikeudet hirveästi ihmisten mielissä vilisee, vaan kaikki pohjautuu trendikkyyteen.
Kaipaan yksinkertaisempia aikoja, jolloin ruoka piti tehdä alusta asti itse. Ei ollut mitään eineksiä tai nyhtöjuttuja, korkeintaan soijarouhetta, ja proteiinina toimivat oikein kunnon vanhanliiton liotetut pavut!
Harmittaa kovin...
Tota, mikä sua estää tekemästä ruokaa alusta asti itse? Ei sun tarvitse niitä eineksiä edelleenkään ostaa. Simple. :)
Voi tottakai teenkin! Parempaa ja terveellisempää, usein myös ekologisempaakin. :)
Paha mieli kyllä tulee tästä(kin) ketjusta... Miksi vegaaniudesta on pakko keskustella täällä, kun se kerran aiheuttaa noin paljon vihaa ja katkeruutta muissa?
Ei minua haittaa jos joku on vegaani. Jos vegaani tulee vieraaksi, yritän olla kohtelias ja tarjota hänelle ruokaa joka on hänen mieleen. Mutta miksi vegaanien pitää olla niin agressiivisia ja halveksivia muille? Enkä tunne yhtään vegaania, joka vastaavasti näkisi ylimääräistä vaivaa tarjotakseen minulle minun ruokavalion mukaista ruokaa.
Sese kun vegaanit pitää ottaa huomioon kaikessa mutta itse eivät pysty samaan. Eli eivät tarjoa sitten vastaavasti sekasyöjälle liha- tai kalavaihtoehtoa vaan kaikki on kasvisperäistä eli itsekkäästi tarjoatte sitä mikä teille itsellenne sopii muita huomioon ottamatta. Miksi minä sitten vaivautuisin ottamaan teidät huomioon ja teidän ruokavalionne kun ette pysty siihen itse sekasyöjien kohdalla?
Eli me sekasyöjätkö ollaan epäkohteliasta porukkaa?
Kommentoin hetki sitten tekeväni joka viikonloppu sekaanimiehelleni munakasta ja liharuokaa. Jostakin syystä minun kommenttiini ei reagoi kukaan, niihin kyllä joissa kyseinen vegaani ei tee liharuokia.
Haluat pyöriä vegaanivihassasi ja siksi et kestä myöntää, että on olemassa myös vegaaneja, joille muiden ruokavalio ei ole ongelma.
No minä voin reagoida: hienoa, että tulet vastaan. Varsinkin jos olit vegaani jo ennen parisuhdetta.
Minun oma aikani on kulunut tässä kun olen joutunut puolustautumaan vegaania vastaan, joka ei usko oman kaveripiirinsä pohjalta, että vegaaneissakin on paljon ääriajattelijoita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö sulta pointtini ohi?
Tarkoitan että vastaavasti voitte ottaa sekaanit huomioon samalla tavalla kuin meidän pitäisi ottaa teidät huomioon kun esim. juhlia järjestätte jotta kaikille löytyisi jotain mieleistä suuhun pantavaa. Ei ole vaikeaa.....Ei, ei mennyt. Sinulta meni. Olen jo moneen kertaan kirjoittanut tekeväni sekaanimiehelleni liha-, maito-, kala- ja munaruokia.
Kumpi tuli ensin: mies vai vegaanius?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sen noinkin muotoilla, olet oikeassa! Vaikuttaa tosin siltä, että et ymmärrä kauhean paljon lingvistiikasta tai kulttuurintutkimuksesta, koska ajattelet asian noin pinnallisesti.
Kasvissyöjillä ja vegaaneilla on tutkimusten mukaan korkeampi ÄO. Tämä näkyy jo lapsissa, korkeamman ÄOn lapsella on suurempi todennäköisyys kasvissyöntiin aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö sulta pointtini ohi?
Tarkoitan että vastaavasti voitte ottaa sekaanit huomioon samalla tavalla kuin meidän pitäisi ottaa teidät huomioon kun esim. juhlia järjestätte jotta kaikille löytyisi jotain mieleistä suuhun pantavaa. Ei ole vaikeaa.....Ei, ei mennyt. Sinulta meni. Olen jo moneen kertaan kirjoittanut tekeväni sekaanimiehelleni liha-, maito-, kala- ja munaruokia.
Mitaliako odotat saavasi tuosta? Vai teetkö siksi ettei ukkos nosta kytkintä?
Tuo on luultavasti näitä trenditietoisia nuoria tyttösiä. Sellaisen kuvan saa. Kauheen siistii olla vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sen noinkin muotoilla, olet oikeassa! Vaikuttaa tosin siltä, että et ymmärrä kauhean paljon lingvistiikasta tai kulttuurintutkimuksesta, koska ajattelet asian noin pinnallisesti.
Mielikuvituksen puutetta eikä mitään muuta
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas vegaanit. Ei se spermakaan vegaaanista ole
Keksippä joku toinen. :D
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjillä ja vegaaneilla on tutkimusten mukaan korkeampi ÄO. Tämä näkyy jo lapsissa, korkeamman ÄOn lapsella on suurempi todennäköisyys kasvissyöntiin aikuisena.
Ja paljon allergioita....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjä kirjoitti:
Vitun vegaanit, voisitte vaikka vetää ittenne hirtee meiän lihansyöjämestarirodun alta pois. Tai vaihtoehtoisesti laitetaan vegaanit kaupanhyllylle ni niist sais vaiks halpoi kotiorjii. Eiks je :)
Oi voi, tästä sen huomaa mitä lihansyönti tekee aivoille. Verisuonet niin tukossa että aivojen hapensaanti vaikeutunutta, seurauksena aggressiota, surkeaa kirjallista ulosantia, henkistä tylsistymistä jne.
Ai missäkö niitä vegaanien mainetta pilaavia idiootteja oikein on?
Hmm... let me think....
luitko kommenttia johon vastattiin? "Vitun vegaanit, voisitte vaikka vetää ittenne hirtee meiän lihansyöjämestarirodun alta pois. Tai vaihtoehtoisesti laitetaan vegaanit kaupanhyllylle ni niist sais vaiks halpoi kotiorjii." Tämä kommenttihan sit ei juuri ollenkaan pilaa lihanmässääjien mainetta, eiiiih... =DD Tai sanotaanko näin, että vaan ylläpitää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit vaativat erityiskohtelua muilta mutta ovat itse kyvyttömiä huomioimaan muita. Sekasyöjille eivät vastaavasti tarjoa liha-, kana- tai kalavaihtoehtoa.
En minäkään jaksa nähdä vaivaa tehdä erikseen kasvisvaihtoehtoja, koska minuakaan ei sekasyöjänä oteta huomioon ja vastata erityiskohtelulla teidän toimestanne.
Sitä vastoin katsotte halveksivasti nenän varttanne pitkin ja mainostatte aggressiivisesti vegaaniuttanne ja pidätte ihan liikaa meteliä muutenkin itsestänne ja "erinomaisuudestanne".Tässä kohtaa se vieraanvaraisuus ja kohteliaisuus vegaaneilta sitten unohtuukin kokonaan kun sekasyöjälle ei tehdä vastaavasti heidän mieltymyksiensä mukaisia tarjottavia.
Kohtele muita kuten tahdot itseäsi kohdeltavan ;)
Sinä vaikutatkin hei älyttömän kohteliaalta ja miellyttävältä ihmiseltä kun jumitat noin! Sanoin jo, ett olen kiitollinen, jos vegaanivaihtoehto on, mutta en todellakaan oleta sitä. Eli EN ODOTA ERITYISKOHTELUA, kuinka vielä selvemmin tämän voisin sanoa.
Sekasyöjälapseni pärjäävät hienosti koulussa. Kymppejä tulee joka kokeesta. Kielipäätä löytyy ja ikää 12&13. Itsekin olin kympin tyttö ja olen sekasyöjä :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi liharuokien pitää matkia kasvisten makua kun ne maustetaan kasviperäisillä aineksilla, mausteilla ja yrteillä? Olisko niin, ettei se liha sitten kuitenkaan ole niin herkullista, kun pitää peittää kasvisten mauilla? o:)
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas vegaanit. Ei se spermakaan vegaaanista ole
Ei niin, mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit vaativat erityiskohtelua muilta mutta ovat itse kyvyttömiä huomioimaan muita. Sekasyöjille eivät vastaavasti tarjoa liha-, kana- tai kalavaihtoehtoa.
En minäkään jaksa nähdä vaivaa tehdä erikseen kasvisvaihtoehtoja, koska minuakaan ei sekasyöjänä oteta huomioon ja vastata erityiskohtelulla teidän toimestanne.
Sitä vastoin katsotte halveksivasti nenän varttanne pitkin ja mainostatte aggressiivisesti vegaaniuttanne ja pidätte ihan liikaa meteliä muutenkin itsestänne ja "erinomaisuudestanne".Tässä kohtaa se vieraanvaraisuus ja kohteliaisuus vegaaneilta sitten unohtuukin kokonaan kun sekasyöjälle ei tehdä vastaavasti heidän mieltymyksiensä mukaisia tarjottavia.
Sinä vaikutatkin hei älyttömän kohteliaalta ja miellyttävältä ihmiseltä kun jumitat noin! Sanoin jo, ett olen kiitollinen, jos vegaanivaihtoehto on, mutta en todellakaan oleta sitä. Eli EN ODOTA ERITYISKOHTELUA, kuinka vielä selvemmin tämän voisin sanoa.
Olet sitten poikkeustapaus
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi sekasyöjäksi, jos todellisuudessa vaadit joka aterialla liharuokaa? Sekasyöjänä ainoa terveellinen ruokailutyyli on lihaa parilla aterialla viikossa. Kyllä silloin yhdet juhlat pärjää, vaikka piirakassa ei olisikaan kinkkukuutioita tai kakussa liivatetta. Vai oletko sinä niitä aggressiivisia vouhottajia, jotka eivät kykene syömään mitään, missä ei ole lihaa?
Ja ei, en ole itse vegaani. Arkisin syön kasvisruokaa ja viikonloppuisin teen ajan kanssa jotain pitkään haudutettua lihaa. Juhlissa syön hyvällä ruokahalulla jos tarjolla on pelkkää vegaanista - kukaan ihminen EI tarvitse jokaisella ateriallaan eläinperäistä ravintoa, haloo!
Suomalaisten lihankulutus on tutkimusten mukaan kasvanut niin paljon, että eliniän odotteet ovat kääntyneet laskuun. Ihmisen suolisto ei kestä sitä, että sinnr tungetaan päivittäin satoja grammoja lihaa.
Ja tiedoksi niille, jotka mussuttavat edelleen suurimman osan kasvisruoasta tulevan ulkomailta. Kurkatkaapa ensi kerralla kaupassa ne härkis- ja nyhtökaurapakettien tai vaikka jalotofun tuoteselosteet. 100% suomalaista on. Härkäpapua on syöty Suomessa jo tuhansia vuosia, aika paljon kauemmin kukn esim. "broileria".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjä kirjoitti:
Vitun vegaanit, voisitte vaikka vetää ittenne hirtee meiän lihansyöjämestarirodun alta pois. Tai vaihtoehtoisesti laitetaan vegaanit kaupanhyllylle ni niist sais vaiks halpoi kotiorjii. Eiks je :)
Oi voi, tästä sen huomaa mitä lihansyönti tekee aivoille. Verisuonet niin tukossa että aivojen hapensaanti vaikeutunutta, seurauksena aggressiota, surkeaa kirjallista ulosantia, henkistä tylsistymistä jne.
Hmm... let me think....
luitko kommenttia johon vastattiin? "Vitun vegaanit, voisitte vaikka vetää ittenne hirtee meiän lihansyöjämestarirodun alta pois. Tai vaihtoehtoisesti laitetaan vegaanit kaupanhyllylle ni niist sais vaiks halpoi kotiorjii." Tämä kommenttihan sit ei juuri ollenkaan pilaa lihanmässääjien mainetta, eiiiih... =DD Tai sanotaanko näin, että vaan ylläpitää sitä.
Kumpikaan kommentti ei ole järkevä tai asiallinen, eikä toisen kommentin olemassaolo oikeuta toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihansyöjä kirjoitti:
Hmm... let me think....
Tuo oli ilmiselvästi jonkun vegaanin kirjoittama viesti. Epärehellisinä ihmisinä he käyttävät juuri tuollaisia keinoja sekasyöjien mustamaalaukseen. Haksahdit trolliin.
Eikun sisälukutaitoa odotin. Mutta turhaan.
Mukavaa öyhötysviikonloppua sinne neukkukuutioon, toivottavasti otsasuonesi ei poksahda kokonaan.